Jump to content
IGNORERAD

hjälp med att fylla i Schengen visa..


DABO78

Recommended Posts

punkt 37-41 dvs spouse eller makes som det heter på svenska..vad ska man fylla i där?? hon är min flickvän eller rättare sagt vi är förlovade...

samt punkt 43..är det jag som ska stå där??

det är inga problem med att hon landar i Köpenhamn och ska vidare till Sverige va?

hoppas någon kan hjälpa mig med detta..

Mvh Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 32
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • DABO78

    12

  • thaikonsult

    5

  • Dixon

    4

  • pigge01

    3

Mest aktiva i denna tråd

Herr Chang

Hej Daniel,

Är din dam inte gift så lämnar ni dessa fält tomma.

Inga problem att komma via Köpenhamn. Damen inträder där i Schengen och får visa pass med visum. Sen bara att åka vidare till Sverige där hon inte behöver visa passet.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack herr Chang..

men punkt 43? är det mitt namn som ska stå där och mina uppgifter??

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

En "normalbegåvad" person fyller i dessa uppgifter på en "pisskvart"

Svara bara ärlig och svara på det som de frågar om i blanketten punkt för punkt.och det som inte rör dig/gumman lämnar du bara blankt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Nu var väl UbonBorge lite stygg...

Vad gäller blanketten är det så att den är avsedd för många olika omständigheter. Det är alltså helt naturligt att lämna irrelevanta fält blanka om de inte passar din situation.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej!

En "normalbegåvad" person fyller i dessa uppgifter på en "pisskvart"

Svara bara ärlig och svara på det som de frågar om i blanketten punkt för punkt.och det som inte rör dig/gumman lämnar du bara blankt...

Menar du att jag inte är begåvad för jag inte fyllt i ett jävla formulär av denna sort förrut??

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang...tack för informationen! då lämnar jag dessa fält tomma, jag har aldrig använt detta formulär tidigare så det är helt nytt för mig, men tydligen finns det folk på detta forum som har gjort det massor med gången och är "normalbegåvade"  :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tvärtom DABO ! Det är ett tecken på BEGÅVNING att fråga om man är det minsta osäker ! Detta är ju viktigt att detta blir rätt,följer själv dessa trådar med intresse ty jag är i samma situation .. Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, vet man inte så frågar man. Vill själv minnas att det var jävligt lätt att fylla i alla papper... efteråt, när det väl var gjort och ansökan beviljats. Men när man satt med Schengenansökan och bilagor, då var det långt ifrån kristallklart vad som skulle fyllas i och vad man kunde hoppa över.

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för förståelse! :) Det ska nog gå att lösa även för mig ;)

tack för all info! jag återkommer om jag har några mer oklarheter med papperna...

Iofs undrar jag fortfarande vad punkt 43 betyder..någon som har en bra förklaring..

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Om du hade varit familjemedlem till en EU/EES medborgare men inte svensk medborgare som är bosatt i Sverige, skulle du fyllt punkten 43.

Det finns en del medborgare inom EU eller EES som bor eller arbetar i Sverige. De har så kallad uppehållsrätt här. När någon familjemedlem till dem önskar komma på besök fyller de i punkten 43 på schengenblanketten.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Om du hade varit familjemedlem till en EU/EES medborgare men inte svensk medborgare som är bosatt i Sverige, skulle du fyllt punkten 43.

Det finns en del medborgare inom EU eller EES som bor eller arbetar i Sverige. De har så kallad uppehållsrätt här. När någon familjemedlem till dem önskar komma på besök fyller de i punkten 43 på schengenblanketten.

Mvh Thaikonsult

åter igen tack till er alla som hjälpt mig med detta..vi ska boka tid i juli och hoppas man inte får vänta för länge..

hon tänkte åka 23 oktober :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Schengenvisum tar bara 1 vecka att få efter det ni har lämnat in pappern på ambassaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok..skickar ner mina papper i slutet på juli..det blir väl bra va?

Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

ok..skickar ner mina papper i slutet på juli..det blir väl bra va?

Daniel

Ja som rek-brev!

Är det första flygresan för henne?

Eller ni har flygit inrikes i Thailand?

Boka biljett men betala inte fören visat är klart och instämplat.

Bokningen skall vara på papper kopia med ansökan.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ja som rek-brev!

Är det första flygresan för henne?

Eller ni har flygit inrikes i Thailand?

Boka biljett men betala inte fören visat är klart och instämplat.

Bokningen skall vara på papper kopia med ansökan.

pigge01

hon har varit i Kina innan och flygit inrikes ett par ggr..

det där med kopia på biljetten har jag hört delade meningar om, har hört att man ska boka det efter man fått visumet och det står på en massa sidor att man gör det efter, men försäkring måste man väl ha innan va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

hon har varit i Kina innan och flygit inrikes ett par ggr..

det där med kopia på biljetten har jag hört delade meningar om, har hört att man ska boka det efter man fått visumet och det står på en massa sidor att man gör det efter, men försäkring måste man väl ha innan va?

Ja köp den i Sverige på http://www.europeiska.se/sv/

Besök från utlandet

Pris kostnad per dag

Grundpremie dag 1* 100 kr

Dag 2 - 365, 18 kr/per dag

Självrisk 1 000 kr/skada

 

Den är prisvärd och dom betaler till sjukhuset om skada inträffar

En försumbar kostnad.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok..ska kolla med dom när det väl är dags...man kan väl maila ner kopian eller det skickar man med dom andra papperna kanske?

vad säger du om flyget? delade meningar där...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltid skrivit ut bokningen och skickat /tagit med mig ner.

Sist förra året hade sänt ner papperna och allt var klart då vi kom ner.

Nitt o jag hade henes far och bror med tillbaka.

Dom stanna i 6m.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok ok...kan man prel boka på den sidan du skickade till mig?? förrestne fick du mitt sista PM??

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Numera behövs ingen förbokad biljett vid ansökan om schengenvisum. Detta krävs endast vid visum för turister och affärsbesökare.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Numera behövs ingen förbokad biljett vid ansökan om schengenvisum. Detta krävs endast vid visum för turister och affärsbesökare.

Mvh Thaikonsult

alltså om hon ska komma 3 veckor behövs det inte??? schengenvisum och den bilagan hon ska fylla i...

då behövs ingen biljett alltså? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Hon ska fylla i Schengenansökan och bilaga D. Du ska fylla i referensbilaga E och skicka till henne undertecknad i original (du kan däremot skriva ut den på din dator). Hon ska även ha med sig lite andra papper som bilagor.

Ambassaden tog bort kravet på förbokade biljetter för ett tag sedan när det gäller besökande släktingar, flickvänner/fruar eller andra kompisar. Kravet på förbokade biljetter finns endast kvar för turister och affärsbesökare.

Läser du här: http://www.swedenabr...e____73844.aspx

står det vad som behövs - varken mer eller mindre.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...