Jump to content
IGNORERAD

Min mor är sjuk

Herr Chang
 Dela

Recommended Posts

Fru Changs son har en flickvän från bergen i norra Thailand, hon tillhör tydligen Hmong-folket. De går i samma klass på vad jag tror är något slags tekniskt gymnasium i Chiang Mai. Strax efter jag och fru Chang anlänt meddelades det att flickvännens mor är sjuk, åtminstone är hon inlagd på sjukhus.

Man bestämmer då att vi ska åka till Mae Hong Son (cirka 300 km norr om Chiang Mai) så att flickvännen kan ge sin mor lite stöd. Jag tillfrågas senare (som en ren formalitet), men visst, varför inte? En liten utflykt är aldrig fel!

Vi har tillgång till vår excellente chaufför Khun Go, som i år har ett större fordon. Plats för elva personer... fast vi blir bara sex som åker. Jag och fru Chang, son Chang med flickvän och så Khun Go plus hans... ähum... väninna.

IMG_4330.jpg

Ja, det är väl ganska glatt humör när vi åker. Här fru Chang med son:

IMG_4335.jpg

Det är ganska kurvig väg från Chiang Mai till Mae Hong Son, så ganska snart välter vår kylhink. Ingen större skada skedd dock, alla Beer Chang är intakta! Det fanns förstås fler burkar, men det tog sin tid innan det föll mig in att ta fram kameran.

IMG_4337.jpg

Son Chang somnar kvickt vilket roar flickvännen.

IMG_4339.jpg

Av någon anledning är det populärt att bränna av bergssluttningar.

IMG_4341.jpg

Vi stannar för att äta, men son Chang är fortfarande trött.

IMG_4345.jpg

Jag upptäcker till min förskräckelse att fru Chang har foppatofflor på sig.

IMG_4346.jpg

Typisk slingrande väg. Det påstås att det är 1800 kurvor mellan Chiang Mai och Mae Hong Son. Det var i varje fall väldigt få raksträckor.

IMG_4355.jpg

Ännu en liten paus, och där träffar jag detta sympatiska thaisällskap.

IMG_4358.jpg

Man vill gärna bjuda mig på något, och vad sägs om halstrad småfisk? Det var faktiskt mycket gott.

IMG_4364.jpg

Inte nog med det, man häller också upp lite Lao Kao (eller något motsvarande) till mig.

IMG_4365.jpg

Jag är mycket rörd av denna generositet.

IMG_4367.jpg

Jag funderar på vad jag ska ge i gengäld, och det får bli ett paket Prince Light. Jaja, några rökare fanns det ju i gruppen, och det är väl lite intressant att prova svenska cigaretter.

En hel del vackra vyer finns det också, även om inte bergen gör sig riktigt med min enkla kamera. Får väl skylla på lite dimma också.

IMG_4371.jpg

Det är nästan mörkt när vi anländer hotellet i Mae Hong Son. Vi tackar hakancnx för tipset om Panorama Hotel. THB 500 per natt och lätt att hitta dit då det ligger längs huvudgatan.

IMG_4372.jpg

IMG_4373.jpg

En lustig detalj från hotellrummets toalett. Det fanns förstås standard västerländsk klosett, men urinoar brukar jag inte se på hotellrummens toaletter.

IMG_4386.jpg

Det är inte aktuellt att besöka sjuka modern denna fredagskväll, däremot är det förstås nödvändigt att gå ut och äta något. En ganska typisk måltid för vårt sällskap:

IMG_4379.jpg

Efter måltiden måste vi handla lite. Till exempel måste hotellrumskylen fyllas med lämpligt antal Beer Chang.

IMG_4382.jpg

Tillbaka till hotellet. Vi har alltså hyrt tre rum, och efter att ha fyllt kylen sitter jag själv i mitt och fru Changs rum. När det börjar kännas ensamt så tar jag nyckelbrickan och går ut för att träffa de andra. Efter att ha stängt dörren märker jag det inte finns någon nyckel på nyckelbrickan.

IMG_4388.jpg

Jag kliver först in i fel rum bredvid, där det sitter en förvånad farang. Ber så mycket om ursäkt och går vidare till nästa rum. Där sitter hela gänget. Fru Chang meddelar att det är hon som tagit av nyckeln från nyckelbrickan och lagt den någon annanstans i rummet. Hon medger att hon borde talat om det för mig, men exakt varför hon gjort detta framgår inte...

Jag får då gå ner till receptionen och be dom komma med upp och öppna åt mig. Gentleman som jag är undviker jag att nämna fru Changs roll i det hela. Receptionisten är dock förvånansvärt förstående och följer med mig för att öppna upp.

IMG_4389.jpg

Fru Chang har fortfarande inte producerat någon godtagbar förklaring till detta märkliga beteende. Hmm...

Jaja, nu var det fixat. Jag känner för lite biljard, och jag får tillåtelse att gå ut själv. Ganska nära hotellet hittar jag ett biljardbord. Dessutom en mycket trevlig svensk från Västerås.

IMG_4394.jpg

Han vill att vi ska spela lag mot andra länder. Tja, varför inte? Först spöar vi Thailandsparet i tre raka.

IMG_4395.jpg

Sedan får två grabbar från USA också stryk i tre raka. Har tyvärr ingen bild på dom, men här en på en trevlig dam från Kanada. Vi hade en intressant diskussion om farangers attraktion till thaidamer... Jag minns icke detaljerna, men hon hade lite svårt att förstå varför man väljer en thaidam, med kulturskillnader och allt. Jaja.

IMG_4399.jpg

Tillbaka till hotellet för att sova! På lördag morgon ser jag detta utanför fönstret. En lite märklig konstruktion. Även på söndagen jobbade man där.

IMG_4403.jpg

Det visar sig att modern redan är utskriven från sjukhuset, så det blir till att besöka henne i hembyn uppe i bergen! Det går väl hyfsat med Khun Gos fordon. Kurvigt, men välgjord väg.

IMG_4409.jpg

Högt upp i bergen stannar vi vid ett ställe med en massa TV och radiomaster. Tydligen en sändarstation.

IMG_4420.jpg

Varför stannar vi här? Fortsättning följer i denna tråd.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

• Svar 49
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Herr Chang

9

• Joints

4

• Vikingen73

3

• svarten

2

Mest aktiva i denna tråd

Dina reseberättelser med bilder är verkligen intressanta att läsa.  :wai::great:

En verklig vän är en person som firar vintersemester på en soldränkt strand och inte skickar vykort...

Dela på andra sajter

En typisk Hr Changtråd av gammal god klass. Det händer inte mycket men är kul att se och läsa ändå. Svår konst :great:

Dela på andra sajter

Här har man suttit o väntat, och inte var det förgäves  :great:

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Dela på andra sajter

Bra berättat HC, väntar fortsättning.. Vi brukar också hyra en liknande bil. Toyota minibuss eller rot tu på thai.

Arto

Dela på andra sajter

En typisk Hr Changtråd av gammal god klass. Det händer inte mycket men är kul att se och läsa ändå. Svår konst :great:

Hehe... sant, det händer inte mycket! Behöver jag säga att en av mina inspirationskällor är Seinfeld ;-)

Bra berättat HC, väntar fortsättning.. Vi brukar också hyra en liknande bil. Toyota minibuss eller rot tu på thai.

Jag tror modellen hette Toyota Commander, och jag såg många av dessa under besöket. Kanske ej identiska, men det berodde väl mest på olika årsmodell.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Vi stannade alltså för att nu blir vägen grusväg och alltför gropig för Khun Gos fordon. Släkten har lovat att komma och hämta oss med fordon lämpligare för denna väg.

Det visade sig bli en väntan på några timmar innan släkten dök upp, men vi hade inga problem med att få komma in på området och vänta där.

IMG_4410.jpg

IMG_4411.jpg

IMG_4412.jpg

Vi fick till och med komma in i kontrollrummet och titta. Personalen var mycket vänlig och bjöd på vatten, vilket förstås accepterade tacksamt. Senare föredrog jag dock medhavd Beer Chang.

IMG_4418.jpg

IMG_4419.jpg

Mycket master var det, hoppas jag inte blev bestrålad alltför mycket ;-)

IMG_4422.jpg

Paraboler fanns det förstås också.

IMG_4425.jpg

Intressanta konstverk i stenplattorna utanför byggnaden.

IMG_4426.jpg

Hundarna svalkar sig under huvudbyggnaden.

IMG_4428.jpg

Andehus finns givetvis på området.

IMG_4434.jpg

Och här sitter vi och väntar på trappan in till stationsbyggnaden.

IMG_4440.jpg

Nu blir det hiju kao! Man är förstås förberedda och har med mat, så det blir en liten måltid på trappan.

IMG_4444.jpg

Det fanns som sagt ett antal hundar på området. De skällde förstås rejält när vi kom, men jag skällde tillbaka (så att säga, typ "HÅLL KÄFTEN HUNDJÄVEL"). Och då blev dom ganska beskedliga. När vi åt stod dom och dräglade efter dom eventuella smulor som skulle bli över.

IMG_4453.jpg

Så kommer då äntligen släkten i två bilar.

IMG_4456.jpg

Dags att hoppa upp på flaket!

IMG_4458.jpg

Det är som sagt ganska skumpigt, så det gäller att hålla i sig ordentligt. Och observera det något märkliga men mycket vackra landskapet.

IMG_4463.jpg

IMG_4468.jpg

Mina öl välter ut igen...

IMG_4471.jpg

Men lite extra skum kan man väl stå ut med.

IMG_4472.jpg

Vägen snirklar sig fram i det fantastiska landskapet.

IMG_4474.jpg

IMG_4479.jpg

Vi passerar en annan bil.

IMG_4481.jpg

Minst sagt märklig vegetation.

IMG_4484.jpg

Det går både uppåt och neråt.

IMG_4488.jpg

Hur långt är det kvar tro?

IMG_4510.jpg

Jag tror vi närmar oss!

IMG_4523.jpg

IMG_4525.jpg

Och här har vi ju byn.

IMG_4533.jpg

IMG_4535.jpg

Vi blir förstås observerade när vi anländer.

IMG_4537.jpg

En tyvärr suddig bild, men det är flickvännen som frågar om sin mor.

IMG_4541.jpg

Det är inte många hus i denna lilla by.

IMG_4544.jpg

Arne, denna gris behöver sminkas tror jag!

IMG_4545.jpg

Svinstian.

IMG_4549.jpg

Ett typiskt hus i byn.

IMG_4550.jpg

Hönsgården.

IMG_4551.jpg

Det är ingen som har något mot att bli fotograferad.

IMG_4553.jpg

Vad är detta tro? Kanske för att torka tvätten?

IMG_4555.jpg

Undrar vad stenarna har för syfte? Ligger dom bara där? Jag får medge att jag var lite passiv under detta besök och frågade inte om mycket, nöjde mig med att fotografera.

IMG_4564.jpg

Det är som synes väldigt kuperat i dessa bergstrakter.

IMG_4569.jpg

Här ligger en gris och juckar i gyttjan. Man tyckte det var väldigt roligt när jag på skämt sa att grisen höll på med chuck wow...

IMG_4573.jpg

Nu får jag veta att modern inte finns i denna by. Var är hon?

Fortsättning följer i denna tråd.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Vad var det för folk som bodde i den fattiga byn, thailändare eller någon form av hilltribe?

Dela på andra sajter

Toppen!! Mycket intressant. Väntar med spänning på fortsättningen.

Mvh ch300_m

Man ska aldrig säga aldrig

Dela på andra sajter

Vad var det för folk som bodde i den fattiga byn, thailändare eller någon form av hilltribe?

Den observante har i HC text kunnat läsa att fru Changs sons flickvän är hmong Så jag antar att byn är just det. ;)

För övrigt ett bybesök jag gärna skulle följt med på HC. Att komma dit med en turistgrupp och guide är aldrig samma sak som att komma i något annat ärende i sällskap med en av byns innevånare. Ser på dina bilder ut ut ungefär som på PianoPelés 20 år gamla bilder från Chiang mai och Chiang rai. Husen har ju en lite speciell stil som man inte ser på andra håll i Thailand. Visst grästaken fanns ju kvar även i Isaan när min fru växte upp. Men stilen på husen skiljer. Intressant!.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Dela på andra sajter

Beträffande landskapet så har det funnits djungel men träden är nedhuggna och övrig växtlighet eldas upp varje år, vilket resulterar i att hela norra Thailand blir inhöljd i smog. Det är vad man kallar svedjejordbruk...

Fina bilder och kluriga texter, som vanligt...

/hakancnx

Dela på andra sajter

Ja, det stämmer att det var en hmong by. Som jag skrev tidigare var jag denna gång lite dålig med att som framfusig farang fråga om allting...

Men det var förvisso intressant att besöka en sådan by utan att några kommersiella sightseeing intressen var inblandade. Jag accepterades, men var i stort sett ignorerad. Vilket passar mig fint!

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Den observante har i HC text kunnat läsa att fru Changs sons flickvän är hmong Så jag antar att byn är just det. ;)

:bag::bag:

Dela på andra sajter

Beträffande landskapet så har det funnits djungel men träden är nedhuggna och övrig växtlighet eldas upp varje år, vilket resulterar i att hela norra Thailand blir inhöljd i smog. Det är vad man kallar svedjejordbruk...

Fina bilder och kluriga texter, som vanligt...

Jo svedjebruket är ju ett stort problem inte bara i Thailand tyvärr.

Man bränner alltså ner skogen för att kunna odla på den magra marken under några få år tills den utarmats på sin näring. Och när det händer så bränner man helt sonika av ett nytt område skog.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Dela på andra sajter

Ja, det stämmer att det var en hmong by. Som jag skrev tidigare var jag denna gång lite dålig med att som framfusig farang fråga om allting...

Men det var förvisso intressant att besöka en sådan by utan att några kommersiella sightseeing intressen var inblandade. Jag accepterades, men var i stort sett ignorerad. Vilket passar mig fint!

Herr Chang har talat.

Ja det är skönt när är så. Tyvärr står man ju som utlänning allt som oftast i centrum för allt ståhej. Det är jobbigt att behöva le tills man nästan får kramp i ansiktet.

Jens

Dela på andra sajter

Bäste Herr Fodervärd, det märkliga landskapet beror på svedjebruk.

Dvs man eldar upp den naturliga faunan för att kunna plantera sina gröder, lite som våra kalhyggen.

Tyvärr så för det med sig en ökad jorderosion och på sina håll översvämminingar vid kraftiga regnväder.

Eftersom huset verkar ligga i en sluttning så har man placerat stenarna för att hindra att jorden kring/under huset ger sig iväg ned för sluttningen.

Grisar gör sig bäst utan smink, möjligtvis så skulle en äkta Rolex pryda ett av frambenen.

Nu verkar hon ju omtyckt ändå, så det kanske är te att strö pärlor för svinen, som vi säger i Flen.

MVH/BanArne

Dela på andra sajter

Fantastiskt bra och rolig berättelse!! Ser fram mot fortsättningen!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Dela på andra sajter

Mysteriet med nyckeln är löst!

När jag frågade tidigare muttrade bara fru Chang något... antagligen falangidi*t ;-)

Det är ju så att många hotell har ett fack där man stoppar i nyckelbrickan och därmed får el till rummet. Fru Chang ville dock gärna ladda sin mobil plus att AC skulle fortsätta gå medan vi var ute. Så av med nyckeln och låt brickan sitta kvar i facket. Smart i och för sig, men hon glömde tala om för mig...

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Nice, Herr Chang!  :great:

Mycket fina pix i härlig tråd!

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Dela på andra sajter

Hej HC!

Tack för bilderna från din häftiga äventyr i norra Thailands berg! Jag tycker att jag känner igen mig från vår resa till en karensk by i norra Thailand förra året!

Hälsning

Svarten

Dela på andra sajter

Jaha, det visar sig att modern finns hos en av sina andra döttrar. Som bor i en by ganska nära sändarstationen där vi just satt och väntade... Det blir till att åka tillbaka!

Det finns ingen som vill köra oss tillbaka, däremot kan man låna ut ett fordon. Vår eminente chaufför Khun Go står här och samlar sig inför uppgiften.

IMG_4578.jpg

Tja, det går väl bra tills vi kommer till denna backe. Khun Go kör uppenbart för långsamt, så vi blir ståendes mitt i backen med slirande hjul. Påminner starkt om backar på vischan på vintern i Sverige där det blivit lite is.

IMG_4580.jpg

Dags för en paus och begrunda läget.

IMG_4581.jpg

Jag försöker nu övertyga Khun Go om att bästa sättet att besegra denna backe är att backa och sen komma med högre fart. Precis som jag skulle gjort med en nerisad backe i Sverige.

Khun Go och övriga är dock mycket skeptiska. Man nickar artigt, men inombords tänker man säkert "är du go eller, falangstolle". Samtidigt är det viktigt att skydda sig mot solen.

IMG_4583.jpg

Till slut gör Khun Go som jag säger, och ser man på! Vi kommer vidare.

IMG_4586.jpg

Khun Go är nu trött på att köra detta primitiva fordon, så han åker först till sändarstationen och byter till sitt fordon. Sen åker vi till den andra byn och där finner vi modern.

IMG_4588.jpg

Det visar sig att hon varit tvungen att utstå en blindtarmsoperation. Tror jag. Eller någon annan operation där man snittar upp en del av magen. Hur som helst fanns det ingen anledning att stanna på sjukhuset, utan nu är det vila i hemmet som gäller. Fadern är också där.

IMG_4589.jpg

Han är förstås bekymrad över frugans tillstånd. Men vad jag förstår var det ingen fara, det gör givetvis ont efter operationen, men inga komplikationer.

IMG_4590.jpg

Här har vi flickvännens syster som dom vid tillfället bor hos.

IMG_4591.jpg

Det är ju en rätt stor men ganska enkel byggnad. Jag associerar tyvärr till svensk lagård. Jordgolv, och här har vi köket.

IMG_4592.jpg

Syster, flickvän och fru Chang börjar diskutera med modern. Jag känner att jag är överflödig, så jag går iväg och fotograferar annat.

IMG_4594.jpg

Som sagt...

IMG_4598.jpg

Utanför.

IMG_4602.jpg

Lite annorlunda stil på husen i denna by.

IMG_4603.jpg

IMG_4604.jpg

Handarbete.

IMG_4608.jpg

IMG_4609.jpg

En pojke och en förtjusande flicka.

IMG_4612.jpg

IMG_4613.jpg

Oj, hoppas hon inte sågar sig i foten!

IMG_4615.jpg

Här försiggår väl just ingenting, någon marknad var det i alla fall inte,

IMG_4617.jpg

Här är dock Khun Phan spekulant på fina tyger.

IMG_4625.jpg

Och jag vilar mig efter många foton.

IMG_4629.jpg

Jaha, så blir det dags att åka tillbaka till Mae Hong Son.  Aah... lördagskväll i Mae Hong Son! Vad ska man hitta på? Äta till att börja med förstås...

IMG_4642.jpg

Vi hamnade visst här, eller bara passerade vi? Minnet är tyvärr dunkelt.

IMG_4644.jpg

Jag noterar det stora porträttet av kungen. Ack, så lätt att vandalisera för en berusad person. Skulle dock aldrig falla mig in.

IMG_4646.jpg

Sen blir det väl karaoke, inget värt att visa här. Har inte ens bilder från besöket. Gäsp...

På morgonen vid checkout regnar det kraftigt.

IMG_4652.jpg

Fru Chang lämnar hotellet. Lägg märke till att de flesta lämnat sina skor här.

IMG_4655.jpg

Tillbaka mot Chiang Mai! Tydligen finns det två vägar Chiang Mai - Mae Hong Son. På ditvägen åkte vi den östra vägen, och nu åker vi tillbaka på den västra vägen. Den är lika kurvig...

Första stoppet är en något bisarr upplevelse. Det är dimmigt, fuktigt och kallt på antagligen hög höjd. Jag gissar på cirka 12-13 grader. Kändes precis som i Göteborg i november!

IMG_4662.jpg

Märkligt landskap även här. Är dessa träd döda, eller varför blir thaidamerna så förvånade när dom ser träd på vintern i Sverige?

IMG_4666.jpg

Rastplatsen.

IMG_4669.jpg

Och här kunde man köpa mat och dryck och... bensin.

IMG_4671.jpg

Nästa stopp vid en resort med behagligare klimat. Fru Chang hittar en bekväm plats att luta sig tillbaka på.

IMG_4674.jpg

Hmm, en takkrona gjord av tomglas?

IMG_4678.jpg

OK, Mari-Pai Resort.

IMG_4679.jpg

Några originella statyer.

IMG_4680.jpg

Dricker Beer Chang gör dom också!

IMG_4681.jpg

Vid nästa rastställe köper Khun Go en klase bananer. Han tycker väl jag äter för lite.

IMG_4686.jpg

Jag upphör aldrig att förbluffas över hur lättvindigt thailändare lämnar över sina barn till andra som vill hålla i dom. Som här till exempel fru Chang.

IMG_4690.jpg

Inte mycket mer att säga om denna resa. Vi anländer hotellet i Chiang Mai utan problem. Återkommer med annan tråd om resa till Isaan när andan faller på.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...