Jump to content
IGNORERAD

Fängslade Kramforsbon fri nästa år?


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Publicerad 22 maj 2009 Uppdaterad 22 maj 2009    Fängslade Kramforsbon fri nästa år?  Kramfors I juli nästa år kan Kenneth Eriksson, som sitter fängslad i Thailand efter att ha dödat en thailändsk kvinna, få komma hem igen.  Relaterat  Artikelbilder [img height=207 alt=Förre Kramforsbon Kenneth Eriksson som sitter fängslad i Thailand kan komma att släppas ur fängelset nästa år. width=175]http://allehanda.se/.../3641346048.jpg  Förre Kramforsbon Kenneth Eriksson som sitter fängslad i Thailand kan komma att släppas ur fängelset nästa år.  Fotograf:  Scanpix  Artikelserie  Läs mer om Thailandsdråpet  UD svarar på kritik om Thailandsdömd  Thailandsdråpet kan bli film  Kenneth Eriksson hotas av dödsdom i Thailand  Elithockeydomare riskerar dödsstraff  Ishockeydomaren: "jag kan dömas till döden"  Fem års fängelse för dödsmisshandel  Hockeydomare får vänta på thailändsk dom  Elithockeydomare i thailändsk mordrättegång  Detta under förutsättning att ett överklagande av domen om vållande till annans död inte hunnit bli behandlad innan 10 juli nästa år.

I ett brev till sin idrottskamrat Michael Lundh i Kramfors skriver Kenneth Eriksson själv om sina framtidsutsikter.

"Jag har kollat här på fängelset och mitt frisläppningsdatum är den 10 juli 2010 om överklagan inte tas upp till beslut. Enligt thailändsk lag så kommer jag att bli frisläppt efter exakt fem år och fyra månader om överklagan ej blir behandlad eftersom första dom står fast om överklagningsdom ej faller inom denna tid".

Kenneth Erikssons pappa Lennart i Örnsköldsvik vågar dock inte ta ut något i förskott. Han påpekar att överklagandet kan hinna tas upp innan 10 juli nästa år. I så fall tas hela rättegången om och det kan bli frågan om dödsstraff eller livstids fängelse.

– Men det är ju bra om Kenneth tror på det här, att han har ett datum att se fram emot. Fast det är ju fortfarande lång tid kvar, speciellt i ett thailändskt fängelse där det är dåligt med rättigheter.

Lennart Eriksson berättar också att sonen sköter sig bra i fängelset och inte har ställt till med något bråk.

– Så han ligger bra till hos fängelseledningen. Det ger honom i och för sig inga förmåner men han blir heller inte trakasserad.  Margareta Cronquist margareta.cronqvist@allehanda.se       

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

jag för min del tyckte att han blev dömd för milt. Vållande till annans död, borde bli ändrat till dråp.  Då får han sitta fängslad längre. Straffet  han fick var ganska lik den vi har här hemma. Och för att ha dödat en människa tycker jag att han borde vara fängslad längre.

MVH BanFang

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer inte riktigt ihåg detaljerna men var det inte så att offret var utlänning, dvs, från något grannland och att detta påverkade straffet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja just det. Hon var väl från Burma eller Kambodja. Det påverkar kanske straffet när det gäller straffskalan i Thailand. Men i mina ögon ska han dömas som det vore en thailänska. Precis som det ska vara egentligen.

MVH BanFang

Link to comment
Dela på andra sajter

Var inte detta samma man som lindade in offret i en matta el.dyl. och slängde sedan detta "knyte" på en byggarbetsplats i närheten av hotellet?

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker jag att det inte ska spela roll om hon var från Kambodja, Thai, Kina eller vad som helst.

Mord är mord, och ska inte ge strafflindring pga att en person är av annan nationalitet.

//H

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Den dödade kvinnan är ännu inte identifierad trots att hennes bild har cirkulerats på alla thailands polisstationer därav slutsatsen att hon måste vara en illegal flykting. Med det bevisläge som förelåg hade Kenneth aldrig dömts i Sverige för samma sak, tveksamt ens om åklagaren tagit det till en domstol i Sverige.

Straffet blev så milt för att den dödade kvinnan inte ens var thai. Sorgligt men sant.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi gjorde ett reportage till programmet Efterlyst och träffade Kenneth i fängelset.

Möjligt att det finns intresse att ta del av filmen/intervjun, men jag har inte en susning hur det skall gå till.

Jag har filmen på en DVD.

Tips?

Jan L

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Quote

Vi gjorde ett reportage till programmet Efterlyst och träffade Kenneth i fängelset.

Möjligt att det finns intresse att ta del av filmen/intervjun, men jag har inte en susning hur det skall gå till.

Jag har filmen på en DVD.

Tips?

Jan L

Hej Jan L,

Du kan börja med att ladda ner gratisprogrammet Handbrake:

http://handbrake.fr/?article=download

Om du kör Mac OS X 10.4 får du ta en äldre version av programmet, klicka under Old Versions. Sedan är det bara att stoppa din DVD i datorn, kopiera till ett format som är lämpligt för YouTube, förslagsvis MP4, och ladda upp denna kopia till YouTube.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avtalet mellan Sverige och Thailand om överföring av fångar för avtjänande av straff i hemlandet känns i vissa fall jävligt dumt. Tycker dessutom att han kom lindrigt undan med bara 5 år för att ha dödat en tjej.

En kompis fick 12 år i Thailand för rån, inte heller direkt hedervärt men hur jag än vänder och vrider på det så tycker jag att det är bra mycket värre att ha tagit livet av någon.

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

McTwist,

straffet han fick stämmer ganska bra överens med svenska straffsatser för dråp. Han hade kanske fått 7-8 år i Sverige för samma sak och släppts efter 5 år.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...