Jump to content
IGNORERAD

Boken Thailand Fever


Tom

Recommended Posts

Hej!

Rekommenderar varmt boken: :great:

Thailand Fever

A  Road map for Thai-Western Relationships (av Chris Pirazzi och Vitiva Vasant)

IMG_2592.jpg

Jag anser att boken är ett MÅSTE för oss som har thaitjejjer!

Det som också är bra med boken är att den är skriven både på engelska och thailändska.  :dance1:

Köpte den i Thailand, men har sett den i bokaffärer i Sverige också!

Alltså köp den, läs den båda!  :rtfm:

Mvh

Tom

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 169
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    30

  • jannegbg

    19

  • Joints

    13

  • GammalDansken

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Quote

Hej!

Rekommenderar varmt boken: [img alt= :great: ] SV: Boken Thailand FeverSV: Boken Thailand Fever

Thailand Fever

A  Road map for Thai-Western Relationships (av Chris Pirazzi och Vitiva Vasant)

Jag anser att boken är ett MÅSTE för oss som har thaitjejjer!

Det som också är bra med boken är att den är skriven både på engelska och thailändska.  [img alt= :dance1: ] SV: Boken Thailand FeverSV: Boken Thailand Fever

Köpte den i Thailand, men har sett den i bokaffärer i Sverige också!

Alltså köp den, läs den båda!  [img alt= :rtfm: ] SV: Boken Thailand FeverSV: Boken Thailand Fever

Mvh

Tom

Instämmer till 100%, näst intill ett måste, i alla fall för dem som svävar på små moln i nya relationer, kan hjälpa mot många,många misstag och missförstånd. En räddare i nöden också för den delen. :great:

MVH Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med, borde vara obligatorisk läsning.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har köp denna bok från Amazon.  :yes:

Tyvärr har jag ännu inte hunnit och läsa den!

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Visst är det en bra bok!

Jag har till och med köpt ett extra exemplar till mina kära systrar att läsa och begrunda... om det nu gjorde någon skillnad för dom vet jag inte.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför är den så bra och varför är den ett måste?

Kan någon ge lite exempel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämer att den är suverän. Vi köpte den var för sig när vi såg den i butik och läste båda två (jag i Sverige - hon i Thailand) och diskuterade.

Det bästa med den tycker jag är att den ger en bakgrund till vissa saker som annars kan ställa till problem i en relation. Håller man en öppen kommunikation så är det klart man kan lösa dem utan att ha läst boken men med den i bagaget är det lättare att förstå. Efter att ha läst boken så talade jag om att hon tyvärr skulle vara tvungen att anpassa sig till mig på en punkt. Det finns ett exempel i boken där frun vill ha barn men inte vet hur hon ska ta upp det med mannen. En Thailändsk lösning vore då att hon pratar med sina släktingar som pratar med mina släktingar som i sin tur tar upp frågan med mig. I Thailand skulle det innbära att man räddar ansiktet men för egen del skulle jag bli knäpp om den jag älskar inte skulle kunna ta upp det direkt med mig. (Jag har svårt att förstå subtila signaler på mitt eget språk, lägg till engelska som filter och olika kultur så inser man att jag skulle förstå noll om det inte sägs direkt :)

Sen är ju boken generell och alla förhållanden unika men om inte annat så får man ju en möjlighet att diskutera saker lite i förväg och förstå varandras bakgrund bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att den är bra. Kanske inte ett måste, men ger en bra vägledning när man inleder en relation med en Thailänsk partner och gav i alla fall mig mycket bra info om varför vissa saker måste göras på ett visst sätt. Man kanske inte håller med om att allt måste följas, men som alltid när man ger sig ut på en ny upptäcktsfärd så kan en ledstång/käpp/krycka vara till god hjälp. Så vi vinglar vidare på vår färd, damen och jag, och nog anser vi båda att boken hjälpt oss en del.

:wai:

Mvh

BigBossJacken

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Varför är den så bra och varför är den ett måste?

Kan någon ge lite exempel?

Hej Joints

Boken är outstanding i att beskriva för oss "faranger" hur Thai normalt beter sig tänker och vilka slutsatser dom drar av vårt beteende, och vice verso. Detta på såväl farangspråk (har sett engelska och tyska) som Thai. Vänster sida av uppslagen bok är skrivet för oss och den högra sidan på Thai för lilla Noi. T. ex. ett kapitel där vi får läsa om hur vi uppfattar deras syn på oss och vårt beteende, och dom kan då läsa samma sak på Thai, förklaring om sinsod, hur hieriarkin är uppbyggd i familjer med olika ekonomiska status e.t.c.

Det bästa är att läsa boken samtidigt, kapitel för kapitel och sedan prata igenom vad man läst, så har jag och min nya kärlek gjort och det funkar kanon, (jag är beredd att tro att mitt förra förhållande troligtvis inte spruckit om vi läst boken).

Hoppas detta kan ge en liten hint om varför.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns i de flesta bookshops, t.ex. på Suvvan!

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Denna bok är ju skitbra!  :great:

Nu när jag har läst den. Så tänker jag, att jag borde har läst den tidigare!

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har bläddrat och läst på den ett par gånger på flygplatsen men dragit mig i sista ögonblick för att köpa den. Kanske för jag var snål och ville spara för nästa resa istället. Nu efter många resor och bläddrandet på flygplatsen har jag nog läst hela boken och jag känner inte att jag får något nytt ur den. Men det är ju bara den ena halvan. Att läsa och diskutera den tillsammans med fru Singha vore nog inte en dum ide. Kanske någon som kan redogöra för dessa gemensamma diskussioner…

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Singha711,

Det är möjligt att jag inte fick så mycket nytt ur denna bok. Men jag tror den var mycket nyttig för fru Chang.

Den var definitivt nyttig för mina tre systrar. Ska jag våga ge den till min kära mor?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Har gett boken ett helhjartat forsok. Det blev faktiskt mkt underhallande lasning for bade mig och Alisa. Inte sarskilt mkt vettig information kanske men underhallande med alla klyschor och forenklingar som fanns uppradade om saval thai som vasterlanningar. Alisa hade manga goda skratt nar hon laste farangdelen och fick beskrivet for sig hur "hon och hennes medsystrar" tanker och resonerar. Tror vi laste boken lite for sent i vart forhallande. Vi hade for mkt "forstaelse" for varandra redan och darmed blev boken och dess innehall en sorts besvikelse med tanke pa hypen runt omkring den. Kandes aven som att den aven om den utger sig fran att presentera saker och ting fran olika perspektiv hade sexturister och bartjejer i fokus da  majoriteten av exempel kom fran det perspektivet.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Varför är den så bra och varför är den ett måste?

Kan någon ge lite exempel?

Framförallt tar den upp skillnaden mellan barflickan (proffsets) beteende och den "vanliga" flickans do.

När bägge läser om det kan det leda till bra och nödvändiga diskussioner i många Thai-farang-relationer.

Inte minst om de tas tidigt i förhållandet.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt rätt GD, man kan helt klart se den uppenbara skillnad i bedömning av boken söm görs av de som har ett långvarigare och väl fungerande föhållande och de som kanske råkat lite illa ut, och framför allt de som inte fattade varför man råkat komma på sne i sitt förhållande.

De Thai/farangförhållanden som redan etablerat sina  "terrorbalanser" kan nog få många goda skratt, men också en liten förklaring på vad som gick lätt och det som var jobbigt, för med handen på hjärtat, finns det något förhållande som varit helt fritt från kulturella förväxlingar?

Tror inte det vare sig det rör sig om damer från nöjesindustrin eller lampaffären.

Att jag rekommenderar boken betyder inte att man inte kan leva ihop utan den, men, jag vill deffinitivt rekommendera att läsa den tillsammans så snart som förhållandet blivit något så när etablerat, om inte annat så ger det en massa tid tillsammans i ett för respektive kärt ämne, nämligen att få till ett bra liv tillsammans.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

När min Dam läste boken utbrast hon med svett i pannan.." Det finns ju INGENTING som är lika i våra kulturer".. Hur skall detta gå ungefär...

Jo det går ju för att Thaidamerna ofta ger efter för de flesta västerländska reglerna.

Och allt står inte i boken. Känner ni till denna "regel" ?:

(Värt att veta om ni vill gifta er med en yngre dam.)

Om den yngsta systern i familjen blir gift före den äldsta systern skall den äldsta systern uppmuntras med att erhålla guld motsvarande ca 15000 bht av den yngsta systern, eller som det i praktiken blir, av hennes farang.

Jag, som betalade frågade om vad som hände om den äldsta systern framledes gifte sig. Går guldet tillbaka då ?

Men det har jag inte fått något bra svar på ännu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig läst eller tittat i denna bok men jag erkänner att jag har en hel bunt förutfattade meningar om den. Efter att ha läst willes inlägg har dessa bara förstärkts. Kommer dock att smygläsa vid nästa besök för att se hur fel eller rätt jag har. Det verkar ju onekligen vara en viktig bok för många.

Link to comment
Dela på andra sajter

Viktig och viktig, den är väl inte att räkna som något facit över hur alla thailändska individer eller faranger fungerar. Men boken bjuder onekligen på en del aha-upplevelser åt alla. Som brukligt med alla generaliseringar får man sålla och ta till sig det man upplever som riktigt och strunta i det som känns mindre relevant för en själv.

Nu är det ett antal år sen jag läste den (när den var nyutgiven) och jag kommer inte ihåg några detaljer längre. Så det kanske börjar bli dags att läsa om den.

Ps  Det påstås ju vara en fördel att läsa den tillsammans och det är nog säkert riktigt att det kan vara bra. Jag läste den dock själv och det bara för att jag är intresserad av ämnet och har aldrig bett frugan läsa "sin del". Och det går ju bra för oss ändå. :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Aha ja!

Så det är inte bara lilla frugan det ska köpas guld till utan även äldre systern.

Och sen ska det skickas tusentals baht varenda månad till cigaretter o whiskey.

Inte konstigt att di gifta gubbarna inte har råd att sitta i baren längre.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Aha ja!

Så det är inte bara lilla frugan det ska köpas guld till utan även äldre systern.

Och sen ska det skickas tusentals baht varenda månad till cigaretter o whiskey.

Inte konstigt att di gifta gubbarna inte har råd att sitta i baren längre.

BTT

Jag är gift med äldsta (enda) dottern och ingen av hennes 3 bröder varken röker eller dricker. Kanske därför jag har råd att dricka min öl i baren istället för utanför Seven. :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Oj då!

Trodde inte lilla frugan släppte dig in i barerna.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå,"lilla frugan" släpper allt iväg Kim på barbesök med polarna,det kallas förtroende  :yes: Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...