Jump to content
IGNORERAD

Boken Thailand Fever


Tom

Recommended Posts

Kenneth4618

Läser nu  ´Tokstollen är tillbaka´ en översättning av ´The Fool is Back´`

rätt så kul man läser med ett igenkännande leende

ISBN: 978-0-9756950-9-6

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 169
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    30

  • jannegbg

    19

  • Joints

    13

  • GammalDansken

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Quote

ar i och forsig valdigt intelligent men

Neil

Varför brukar alltid folk som hävdar att de är väldigt intelligenta visa sig vara både korkade och obildade?

(Du som är så clever borde kanske lära dig hur du använder Svenska bokstäver när du skriver!?).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Många olika synpunkter om denna bok. Men jag som total nybörjare, som ska åka och dejta i höst, rekommenderas den i "förebyggande syfte"? Eller är det om man redan har ett förhållande som den kommer bäst till pass.

I och för sig, 145 spänn på Bokia är ju inget att snacka om, bara för mig att inhandla  :mdr:

Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Stefan,jag har absolut inga problem med att du är tillsammans med en thaitjej (f.d.bartjej eller inte spelar ingen roll)Är själv gift med en sådan sen 15 år tillbaka och det är som i alla förhållanden , ibland upp ibland ner,men det är tusan så mycket lättare än att vara gift med en svenska(min åsikt)Sa jag att hon är f.d.  :dance1: Mvh Måne,trots allt en lycklig skit  :preved:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Du e ärlig i dina svar därför gillar jag dej (fan det e väl inte katojtråden det här) :D:D

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Quote

Varför brukar alltid folk som hävdar att de är väldigt intelligenta visa sig vara både korkade och obildade?

(Du som är så clever borde kanske lära dig hur du använder Svenska bokstäver när du skriver!?).

Baboo,

Jag hoppas du inser att ditt inlagg sager oandligt mycket mer om dig och dina begransningar an om det du sa klumpigt anmarker pa.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej marlon

jag tycker boken är rolig att läsa, intresant att få kunskap om  hur stor skillnad det är mellan våra kulturer

det har den hjälp mig att behålla lugnet i vissa sitvationer då jag varigt nära att tappa ansiktet

mvh jannegbg

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

jannegbg får jag fråga hur gammal du är?

Jag har inte läst boken ock kommer troligtvis inte göra det heller.

Visst är det kulturskillnader mellan min fru och mig men med sunt förnuft kommer man väldigt långt.

När det uppstår problem måste man vara lyhörd och öppen för lösningar som går emot vad man själv tycker är normalt.

Många i min omgivning tycker att jag blivit ödmjukare och lugnare och det är min frus förtjänst för att jag tänker utanför dom svenska ramarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Bra svar Lappen håller med dej

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Baboo,

Jag hoppas du inser att ditt inlagg sager oandligt mycket mer om dig och dina begransningar an om det du sa klumpigt anmarker pa.

Jo jag ser mina begränsningar, tyvärr så gör inte alla detsamma!

Link to comment
Dela på andra sajter

hej lappen 

jag är 49 år samt gjort 28 resor till th , averkat 3 brudar från issan samt dejtat 6 .numera lever jag ihop med en tjej från nakon, jag vill inte skriva om vad hon tycker om issan

det kan inte komma som en överaskning att södra inte gillar issan

mvh jannegbg

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Varför brukar alltid folk som hävdar att de är väldigt intelligenta visa sig vara både korkade och obildade?

(Du som är så clever borde kanske lära dig hur du använder Svenska bokstäver när du skriver!?).

sitter pa ett internet cafe i Petchabun och skriver sa jag har lite svart att hitta de svenska bokstaverna. Men eftersom jag ar odmjuk sa tar jag garna i mot lite undervisning av dig. Tar tacksamt del av din kunskap.

Tack pa forhand

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

sitter pa ett internet cafe i Petchabun och skriver sa jag har lite svart att hitta de svenska bokstaverna. Men eftersom jag ar odmjuk sa tar jag garna i mot lite undervisning av dig. Tar tacksamt del av din kunskap.

Tack pa forhand

Neil

Andvänd förhansgranskning och P3s fina hjälpmedel Åå Ää Öö bara att klika in!!

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Balut Power

Quote

Dom flesta bartjejerna är vanliga tjejer som har haft otur i livet.

Och som är helt ärliga och som inget hellre vill än att ha en vanlig familj och försvinna ifrån baren så fort som möjligt.

Mvh Isan Lover

Jag har pratat med många bartjejer som faktiskt säger dom heller jobbar i en bar en sliter ut sig på risfälten i Isaan.

Det är inte alla som har din åsikt om att livet är att vara en fattig risbonde i Isaan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag har pratat med många bartjejer som faktiskt säger dom heller jobbar i en bar en sliter ut sig på risfälten i Isaan.

Det är inte alla som har din åsikt om att livet är att vara en fattig risbonde i Isaan.

För att inte tala om inkomsten och "möjlighet" att hitta en fulltidssponsor.

Håller dock fortfarande på tesen, "Myten om den lyckliga ho-an är betydligt överdriven".

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Balut Power

Quote

För att inte tala om inkomsten och "möjlighet" att hitta en fulltidssponsor.

Håller dock fortfarande på tesen, "Myten om den lyckliga ho-an är betydligt överdriven".

Baa

Jag håller med dig där Baa, men tror du dom är så lyckliga dom som jobbar på risfälten 12-14 timmar per dag.

Det är mera skratt i baren än på risfältet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag håller med dig där Baa, men tror du dom är så lyckliga dom som jobbar på risfälten 12-14 timmar per dag.

Det är mera skratt i baren än på risfältet.

Njaa, Jooo, det är klart att det skrattas mer på ett nöjesetablissemang, vem vill dejta en surpuppa? Ingår väl så att säga i jobbet.

Det är dock förvånandsvärt glatt ute på risfälten också, lika barn leka bäst, det pratas, skämtas, äts och umgås i possitiv anda även där, och det utan att vara tvungen att skryta över hur mycket man lyckades dra av gårdagens "boyfriend".

Ser man bara till möjliga pengar så fanns det nog inte mycket ris att skörda i Thailand.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Jag håller med dig där Baa, men tror du dom är så lyckliga dom som jobbar på risfälten 12-14 timmar per dag.

Det är mera skratt i baren än på risfältet.

En artikel om kampen för att komma ifrån risfälten.

Om att självmordsfrekvensen ökar bland kinesiska studenter för att de,

trots högre utbildning (som ofta kostat enorma uppoffringar för familjen),

inte lyckas få jobb  utan kanske tvingas tillbaka till  a life of backbreaking work for subsistence wages

http://www.telegraph...uate-class.html

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

...  dom som jobbar på risfälten 12-14 timmar per dag.

...

Med risk för att avslöja min djupa okunnighet om risbondens vardag; men är inte slitet på risfälten relativt avgränsat i tiden?

    Kan det vara så att man planterar under 2-3 veckor - säkert ett hårt arbete - en till två gånger per år. Sedan skall det väl skördas och tröskas; kanske maskinerna gör en del av jobbet här. Den senare delen kanske tar ett par veckor.

    Resten av tiden tittar man väl mest på riset och ägnar sig åt div.  andra sysslor! Sammantaget så kanske livet som risbonde har några arbetsintensiva perioder och däremellan goda möjligheter till återhämtning.

:wai:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo UT det har Du i stort rätt i, det som man ägnar sig åt i mellanperiden kan vara vilket yrke som helst, bra att ha i vetskap är när dessa perioder inträffar så finns det knappast någon hantverkare, typ daglönare att tillgå, ALLA är på fälten och bidrar till sin familjs , annan släkting, eller bybos skörd.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Med risk för att avslöja min djupa okunnighet om risbondens vardag; men är inte slitet på risfälten relativt avgränsat i tiden?

    Kan det vara så att man planterar under 2-3 veckor - säkert ett hårt arbete - en till två gånger per år. Sedan skall det väl skördas och tröskas; kanske maskinerna gör en del av jobbet här. Den senare delen kanske tar ett par veckor.

    Resten av tiden tittar man väl mest på riset och ägnar sig åt div.  andra sysslor! Sammantaget så kanske livet som risbonde har några arbetsintensiva perioder och däremellan goda möjligheter till återhämtning.

:wai:

Det känns fel att ta okunskapen till intäkt för ståndpunkten att det inte skulle vara både

hårt och underbetalt arbete att vara risbonde.

Enligt en (något osäker) källa ska den genomsnittliga avkastning av en Thailändsk risbondes

risproduktion uppgå till 15-20000 baht / år men mörkertalet är stort.

Att arbetet är hårt är ett väldokumenterat faktum även om detaljerade beskrivningar av arbetsmomenten

är svåra att uppdriva.

Kan man tänka sig att den kända risbonden IL kan bistå med detta ?  ;)

Gissningsvis har "de andra sysslor" inte karaktär av "återhämtning" utan är snarare av

typen djurhållning eller odling av andra grödor.

Med tanke på de inkomstnivåer det går att leta upp, är jag tveksam till graden av mekanisering inom det thailändska jordbruket.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Om inte minnet sviker helt (händer altsom oftast tyvärr) så finns det någonstans en tråd med bilder, nästan säker på att det var Kim, som belyser en hel del om risodlarna och deras vedermödor.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det känns fel att ta okunskapen till intäkt för ståndpunkten att det inte skulle vara både

hårt och underbetalt arbete att vara risbonde.

Har jag påstått, att det inte skulle vara både hårt och underbetalt?  :rtfm:

Däremot så tror jag inte att man sliter 5-6 dagar i veckan, 12-14 timmar om dagen hela året. Något som man emellanåt kan få ett intryck av; särskilt när barjobbet som alternativ skall rättfärdigas.

:wai:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, problemet är väl att det inte går så bra att livnära sig på åkerlappen.Dessa styckas ju ofta av allt eftersom barnen skall ha sin lott.

Rättfärdigaren Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...