Jump to content
IGNORERAD

Skatt på svensk pension?


Captain Morgan

Recommended Posts

Captain Morgan

Är det någon som vet hur svensk pension beskattas för en svensk gubbe i Thailand.
Har gjort mitt och tänkte börja plocka ut pengarna så snart jag kan.
Tror inte att Paradis Hotel generationen kommer att bidra speciellt mycket till den
kollektiva potten och nysvenskarna lär väl inte komma igång på ett tag.
Har dock inte en blekaste om hur beskattningen blir.
SINK-skatt?
Tips?

Svensk pension.png

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 30
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Captain Morgan

    3

  • Tallviking

    2

  • Tommy

    2

  • evert 1

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 timme sedan, skrev Captain Morgan:

Är det någon som vet hur svensk pension beskattas för en svensk gubbe i Thailand.
Har gjort mitt och tänkte börja plocka ut pengarna så snart jag kan.
Tror inte att Paradis Hotel generationen kommer att bidra speciellt mycket till den
kollektiva potten och nysvenskarna lär väl inte komma igång på ett tag.
Har dock inte en blekaste om hur beskattningen blir.
SINK-skatt?
Tips?

 

 

Svensk pension.png

I grova drag.

Är du skriven i Sverige skattar du som vanligt enligt din kommunala Skattetabell. Bor du på heltid i Thailand och är utskriven skattar du om jag inte minst fel enligt nån medelskattesats baserad på alla kommuner. Annars kan du om du är utskriven välja Sink som är 25% och då försvinner också deklaration med alla avdrag. Vad just du tjänar på beror på hur mycket du får i pension vilket du säkert kan få hjälp av Skatteverket att avgöra. Detta är vad jag snappat upp från att läsa diverse trådar utan att själv stå inför detta val och om jag missuppfattat något blir jag säkert snart rättad av någon vänlig forummedlem. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev Mankan:

I grova drag.

Är du skriven i Sverige skattar du som vanligt enligt din kommunala Skattetabell. Bor du på heltid i Thailand och är utskriven skattar du om jag inte minst fel enligt nån medelskattesats baserad på alla kommuner. Annars kan du om du är utskriven välja Sink som är 25% och då försvinner också deklaration med alla avdrag. Vad just du tjänar på beror på hur mycket du får i pension vilket du säkert kan få hjälp av Skatteverket att avgöra. Detta är vad jag snappat upp från att läsa diverse trådar utan att själv stå inför detta val och om jag missuppfattat något blir jag säkert snart rättad av någon vänlig forummedlem. 

I valet mellan inkomstskattelagen och sink, så läste jag nånstans häromdagen att den lönsamma gränsen att välja sink går vid en pension på ca 21000 SEK/mån och däröver före skatt.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev Jive:

I valet mellan inkomstskattelagen och sink, så läste jag nånstans häromdagen att den lönsamma gränsen att välja sink går vid en pension på ca 21000 SEK/mån och däröver före skatt.

Dom uträkningar som gjorts för 2019 ligger gränsen för att SINK skall löna sig vid en pension över 20000 kr/månad före skatt

 

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Tallviking:

Dom uträkningar som gjorts för 2019 ligger gränsen för att SINK skall löna sig vid en pension över 20000 kr/månad före skatt

 

 

Och lite högre för 2020, enl rapporten jag läste.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan själv tänka mig att faktiskt inte skriva ut mig från Sverige på ålderns höst.

Det enda man med säkerhet vet är att försäkringarna blir dyrare i Thailand i takt med stigande ålder/risk.

Jag tänker att det kan vara en trygghet att kanske betala lite extra skatt samtidigt som jag då tecknat reseförsäkring hemifrån.

På så sätt har jag alltid alternativet med ambulansflyg till Sverige om det behövs när sjukvården är för dyr i Thailand.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Dannep4:

Jag kan själv tänka mig att faktiskt inte skriva ut mig från Sverige på ålderns höst.

Det enda man med säkerhet vet är att försäkringarna blir dyrare i Thailand i takt med stigande ålder/risk.

Jag tänker att det kan vara en trygghet att kanske betala lite extra skatt samtidigt som jag då tecknat reseförsäkring hemifrån.

På så sätt har jag alltid alternativet med ambulansflyg till Sverige om det behövs när sjukvården är för dyr i Thailand.

 

Fast då måste du väl ha en adress i Sverige eller..?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Dannep4 said:

Jag kan själv tänka mig att faktiskt inte skriva ut mig från Sverige på ålderns höst.

Det enda man med säkerhet vet är att försäkringarna blir dyrare i Thailand i takt med stigande ålder/risk.

Jag tänker att det kan vara en trygghet att kanske betala lite extra skatt samtidigt som jag då tecknat reseförsäkring hemifrån.

På så sätt har jag alltid alternativet med ambulansflyg till Sverige om det behövs när sjukvården är för dyr i Thailand.

 

För att vara skriven i Sverige krävs att du vistas där i 183 dagar om året, d.v.s. minst halva året. Uppfyller du inte det riskerar du att tvångsutskrivas. Vilken skatteform du väljer, SINK eller inkomstskatt bestämmer du själv såvida du inte står kvar som skriven i Sverige, då faller per automatik SINK bort.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Dannep4:

Jag kan själv tänka mig att faktiskt inte skriva ut mig från Sverige på ålderns höst.

Det enda man med säkerhet vet är att försäkringarna blir dyrare i Thailand i takt med stigande ålder/risk.

Jag tänker att det kan vara en trygghet att kanske betala lite extra skatt samtidigt som jag då tecknat reseförsäkring hemifrån.

På så sätt har jag alltid alternativet med ambulansflyg till Sverige om det behövs när sjukvården är för dyr i Thailand.

 

 

4 timmar sedan, skrev Baa:

För att vara skriven i Sverige krävs att du vistas där i 183 dagar om året, d.v.s. minst halva året. Uppfyller du inte det riskerar du att tvångsutskrivas. Vilken skatteform du väljer, SINK eller inkomstskatt bestämmer du själv såvida du inte står kvar som skriven i Sverige, då faller per automatik SINK bort.

Så är det, har även varit uppe diskussioner om att göra det straffbart att inte vara skriven där man tillbringar sin huvudsakliga dygnsvila pga allt fusk.

Bla så kringgår ju många FK:s och försäkringsbolagens regler med att vara skriven i Sverige men tillbringa den mesta tiden i ett boende utomlands.

Även skatter och pensioner fuskas det med i detta.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6887201

9254B623-5358-4D94-840E-FE9D8F355C55.png.daff74e9da15f200c9dc9dc6650848f1.png

 

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Så är det, har även varit uppe diskussioner om att göra det straffbart att inte vara skriven där man tillbringar sin huvudsakliga dygnsvila pga allt fusk.

Bla så kringgår ju många FK:s och försäkringsbolagens regler med att vara skriven i Sverige men tillbringa den mesta tiden i ett boende utomlands.

Även skatter och pensioner fuskas det med i detta.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6887201

9254B623-5358-4D94-840E-FE9D8F355C55.png.daff74e9da15f200c9dc9dc6650848f1.png

 

 

Då får en del riksdagsmän stora problem nu då 😀

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Kenneth4618:

Då får en del riksdagsmän stora problem nu då 😀

Politiker är undantagna 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Captain Morgan

Tack för tipsen.

Det får bli SINK trots att Löfvet höjt skatten från 20% till 25%.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
On 2019-08-23 at 07:10, skrev Soengsang:

 

Så är det, har även varit uppe diskussioner om att göra det straffbart att inte vara skriven där man tillbringar sin huvudsakliga dygnsvila pga allt fusk.

Bla så kringgår ju många FK:s och försäkringsbolagens regler med att vara skriven i Sverige men tillbringa den mesta tiden i ett boende utomlands.

Även skatter och pensioner fuskas det med i detta.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6887201

9254B623-5358-4D94-840E-FE9D8F355C55.png.daff74e9da15f200c9dc9dc6650848f1.png

 

 

 

Brott mot välfärden?

 

Som jag ser det har Sveriges regeringar begått brott mot välfärden under ganska många år nu.

 

Men flykting och invandrarpolitiken har inte med Thailand att göra så den diskussionen kan vi låta bli här.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minutes ago, broder tuk tuk said:

 

Brott mot välfärden?

 

Som jag ser det har Sveriges regeringar begått brott mot välfärden under ganska många år nu.

 

Men flykting och invandrarpolitiken har inte med Thailand att göra så den diskussionen kan vi låta bli här.

 

BTT

Du, är allt bra i kupan? Stein låter hälsa att han saknar dina PM

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inga planer på att skriva ut mig från Sverige. Tvärt om tycker jag att våren och sommaren är trevligare i Sverige då det är en behagligare temperatur här.

En adress att vara skriven på ser jag som ett väldigt litet problem eftersom jag inte har några planer på att sälja min bostad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
1 hour ago, Dannep4 said:

Jag har inga planer på att skriva ut mig från Sverige. Tvärt om tycker jag att våren och sommaren är trevligare i Sverige då det är en behagligare temperatur här.

En adress att vara skriven på ser jag som ett väldigt litet problem eftersom jag inte har några planer på att sälja min bostad.

Tio år senare . . . 

Tio år senare.png

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Här kommer en kalldusch för alla utlandssvenskar, f*n trot om den inte genomförs:big_smile:

Hösten 2017 slog EU-domstolen fast att den svenska garantipensionen inte är en pension i egentlig mening. Snarare en minimiförmån.

Och för att nyttja en minimiförmån, hävdade EU-domstolen, ska man vara bosatt i landet som betalar ut den.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev evert 1:

Här kommer en kalldusch för alla utlandssvenskar, f*n trot om den inte genomförs:big_smile:

Hösten 2017 slog EU-domstolen fast att den svenska garantipensionen inte är en pension i egentlig mening. Snarare en minimiförmån.

Och för att nyttja en minimiförmån, hävdade EU-domstolen, ska man vara bosatt i landet som betalar ut den.

Är inte kravet att man ska vara bokförd i Sverige redan nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev evert 1:

Här kommer en kalldusch för alla utlandssvenskar, f*n trot om den inte genomförs:big_smile:

Hösten 2017 slog EU-domstolen fast att den svenska garantipensionen inte är en pension i egentlig mening. Snarare en minimiförmån.

Och för att nyttja en minimiförmån, hävdade EU-domstolen, ska man vara bosatt i landet som betalar ut den.

Fast har man jobbat så att man får mer än garantipension så har man ju ingen garantipension. 

Så alla utlandssvenskar var ju en överdrift av rent bibliska proportioner. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev HighWai:

Fast har man jobbat så att man får mer än garantipension så har man ju ingen garantipension. 

Så alla utlandssvenskar var ju en överdrift av rent bibliska proportioner. 

Kan väl bli problem för t.ex. Iraks Försvarsminister???

 

Kan nog bli ett problem av rent koraniska proportioner, för många...

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev berlitz:

"Är inte kravet att man ska vara bokförd i Sverige redan nu?

"Garantipension om du bor eller flyttar till ett annat land

Du kan få garantipension om du bor i Sverige. Du kan också få garantipension om du bor eller flyttar till ett annat EU-land, ett EES-land eller i Schweiz men bara om du tidigare bott i Sverige i minst tre år före 65 års ålder. Din rätt till garantipension vid bosättning inom EU/EES eller Schweiz grundar sig på en tillfällig lag som gäller under hela 2020. Vad som händer från januari 2021 är under utredning."

https://www.pensionsmyndigheten.se/forsta-din-pension/sa-fungerar-pensionen/garantipension-om-du-har-lag-pension

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte kravet att man ska vara bokförd i Sverige redan nu?
Inom EU/ees har det gått att ta med dig garantipensionen så det drabbar fattigpensionärer på franska Rivieran men inte oss HP i Thailand.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

 Garantipension kan du endast få utbetalt till EU, EES, Schweiz och Kanada. Det är viktigt att du skickar in ett levnadsintyg till oss varje år.25 okt. 2019

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...