Jump to content
IGNORERAD

Var vill ni bosätta er i Thailand?


Vaxet

Var skulle ni bo om ni förutsättningslöst fick välja bostadsort i Thailand?  

251 röster

  1. 1. Var skulle ni bo om ni förutsättningslöst fick välja bostadsort i Thailand?

    • Pattong
      5
    • Karon, Kata övriga Phuket utanför Pattong
      18
    • Sydöstra Thailand, Nakhorn si Thammarat
      5
    • Mellersta Thaland, mellan Surat Thani och Hua Hin
      5
    • Hua Hin
      11
    • Bangkok
      25
    • Chaing Mai, Chaing Rai
      17
    • Isaan
      51
    • Koh Samet till Koh Chang
      16
    • Jomtien/Pattaya
      45
    • Krabi
      4
    • Någon annan plats i Thailand
      34
    • vill inte på några villkor bo i Thailand
      15


Recommended Posts

broder tuk tuk

Tycker Kims inlägg är klokt.

Det bästa alternativet för den som kan är tre, fyra månader om året i Thailand.

Då undviker man alkisfällan.

Dessa slitna, nersupna och uttråkade pensionärgubbar som sitter och häckar i bla Pattaya är ingen rolig syn.

Minns en gubbe från ett ställe jag bodde på i Naklua.

Varenda jäkla morgon stod där 5 stora singha utanför hans dörr. Han gick nästan aldrig ut. Hans liv bestod av att sitta eller ligga på rummet och pimpla öl.

En tragisk figur.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 95
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Farang

    7

  • Surin P3

    5

  • pigge01

    5

  • Avregistrerad clion

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jo, jag trivs nog bäst i Surin i det långa loppet som livet ser ut nu.

Senare i livet (om kanske 5-10 år) ser jag framför mig ett semesterställe på någon trevlig plats med både hav och underhållning.

Men vill nog ha Surin som bas i Thailand. Inte för att det är den bästa staden i Thailand utan för att jag har vänner och ett liv just där. Finns helt säkert precis likadana städer på flera platser i Thailand, men valet är gjort och vi trivs.

-----

Quote

Det bästa alternativet för den som kan är tre, fyra månader om året i Thailand.

Då undviker man alkisfällan.

Är det ett faktum eller? Finns det inga andra faktorer som spelar in?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har f n inga planer på permanent boende i landet. Så länge sambon jobbar heltid och inte vill flytta tillbaka,

då får våra årliga resor på ca 1 månad vara tillräckligt.

Om jag skulle flytta, så vill jag nog ha närheten till havet..men var det vet jag inte för tillfället. Tycker nog

själv att jag är ganska flexibel och anpassningsbar av mig i det avseendet.

För att säga något så drar jag till med... Jomtien-området.  ;)

Vi har det iaf ganska bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sawadee.

När jag sitter och läser här om var folk vill bo i Thailand blir jag väldigt förvånad över att det är så många som vill bo "långt ut i skogen".

Resonemanget att det är "bara 1,5 timmar till XXXXX och där har dom en kareokebar och det räcker för mej" tycker jag är lite dåligt för

jag tror inte någon skulle nöja sej med det i Sverige. Eller har någon hört en pensionerad stockholmare säga, jag ska flytta till norrland

och läsa böcker och om det blir tråkigt tar jag bussen i 1,5 timmar till Villhelmina för där har dom en pizzeria och det räcker för mej?

När man sen tittar på hur det ser ut i länder med stort antal utlänningar så ar det nog vanligast att dessa bor i ganska stora grupper i det nya landet.

Det är nog svårare än man tror att i vuxen ålder flytta till ett nytt land med annat språk, annan kulltur och annan mat. Det kan man t.e.x. se både på alla

utlänningar som flyttar till Sverige men även på svenskar som flytta till Spanien. Dom flesta söker sig till områden där deras landsmän redan bor.

Så var skulle man vilja bo? Sydöstra hörnet är nog det mest tilltalande för mej. Där kan man hitta boende med både thai och faranggrannar.

Restauranger med mat från hela världen. Närhet till havet. En blandning av stora och små städer med relativt korta avständ emellan. Enormt utbud på olika aktiviteter

(även om det mesta kostar). Pluss mycke mer.

MVH

Nutteman

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Så länge sambon jobbar heltid och inte vill flytta tillbaka,

då får våra årliga resor på ca 1 månad vara tillräckligt.

Tycker nog själv att jag är ganska flexibel och anpassningsbar av mig i det avseendet.

Jo, att göra som kärringen vill är både flexibelt och anpassningsbart. :D

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Sawadee.

När jag sitter och läser här om var folk vill bo i Thailand blir jag väldigt förvånad över att det är så många som vill bo "långt ut i skogen".

Resonemanget att det är "bara 1,5 timmar till XXXXX och där har dom en kareokebar och det räcker för mej" tycker jag är lite dåligt för

jag tror inte någon skulle nöja sej med det i Sverige. Eller har någon hört en pensionerad stockholmare säga, jag ska flytta till norrland

och läsa böcker och om det blir tråkigt tar jag bussen i 1,5 timmar till Villhelmina för där har dom en pizzeria och det räcker för mej?

När man sen tittar på hur det ser ut i länder med stort antal utlänningar så ar det nog vanligast att dessa bor i ganska stora grupper i det nya landet.

Det är nog svårare än man tror att i vuxen ålder flytta till ett nytt land med annat språk, annan kulltur och annan mat. Det kan man t.e.x. se både på alla

utlänningar som flyttar till Sverige men även på svenskar som flytta till Spanien. Dom flesta söker sig till områden där deras landsmän redan bor.

Så var skulle man vilja bo? Sydöstra hörnet är nog det mest tilltalande för mej. Där kan man hitta boende med både thai och faranggrannar.

Restauranger med mat från hela världen. Närhet till havet. En blandning av stora och små städer med relativt korta avständ emellan. Enormt utbud på olika aktiviteter

(även om det mesta kostar). Pluss mycke mer.

MVH

Nutteman

Det är väl som flera har påpekat att släkten plus vänner drar. Precis samma sak som med dem som bor i små hålor i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi kommer att flytta till Bkk bo där ca 1 år under detta året kommer vi att leta efter andra platser att bosätta oss på troligen kommer det att bli Chiang mai eller Chiang Rai. Mest beroend på att frugan måste jobba vi kan inte gå ihop hela dagarna.

Men nu det sennast har även Malaysia kommit med på listan då de erbjuder visum för flera år på en gång.

Men allt skall ut forskas när vi kommer på plats helt enkelt resa runt prova oss fram.

Det är enligt min erfarenhet alltid bra där man hamnar men efter ett tag vill man vidare och sedan är det stor skillnad på att semmestra och bo.

Orsaken till att vi flyttar är kostnads läget tycker att man får för lite för pengarna i Europa.

Kan tänka mig att bo några månader i alperna på vintern då vi båda gillar att åka skidor.

Men vem vet vi kommer aldrig hitta vårat ställe utan nöjet ligger i resan och drömar om något bättre.

Phodee 

Link to comment
Dela på andra sajter

En schysst lägenhet i Patong eller ett hus i Karon, det skulle sitta fint om jag nu skulle vilja bo i Thailand. Där finns allt jag önskar, alltifrån schyssta stränder till stort nöjjesutbud, en bra mix av det mesta utan att det blir för mycket eller för lite av något. :dance1:

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Man får vara glad att släkten valt att till stora delar bosätta sig i Rayong-området så kan man bygga och bo där och åka till övriga släktingar i Bangkok, Korat och Khon Kaen

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jo, att göra som kärringen vill är både flexibelt och anpassningsbart. :D

Syftningsfel av Farang..men vill han göra sig rolig så!  :bag:

Vi har det iaf ganska bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Syftningsfel av Farang..men vill han göra sig rolig så!  :bag:

Sorry, jag kunde inte låta bli  :mdr:

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska jämnt mellan Pattis och Isaan nu. :arf:

Känns som lite orättvist... Men, men.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ganska jämnt mellan Pattis och Isaan nu. :arf:

Känns som lite orättvist... Men, men.

Varför orättvist?

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ja, med tanke på arean och antalet städer i Isaan.

Men slår man ut alla nöjen som finns i Isaan, så blir det väl rätt jämt mot Pattis?

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast frågan var väl var man helst vill bo. Inte var det finns mest nöjen?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Fast frågan var väl var man helst vill bo. Inte var det finns mest nöjen?!

Just det, och inte om några orättvisor om arealer!

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Gurkan21

Som det känns idag skulle jag aldrig vilja flytta till Los  :wizard: efter mina ca 30 -35 resor till landet så känns det lite som att det räcker,jag klarar inte av att se alla dessa vackra töser där borta :crazy:   utan att hålla fingrarna i styr :spiteful:

Jag har insett att jag trivs alldeles utmärkt i Sverige :dance1: Sverige är vackert

i Sverige spelar bajen :great:   i Sverige har jag mina släktingar(b.l.a 1 lik från Örebro :D ) och sedan har vi

ett trots allt ganska skönt klimat med våra årstider.

Och sedan säger jag som dom som bor i Isaan :whistle:   det tar inte så lång tid att

åka till havet i Los,och där räcker det med att vara ett par månader om året :preved:

Hälsar Gurkan21 :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Liket lever( igår iaf.) :D:D:D idag känner han nog att han lever  :suicide: Mvh Måne :crazy:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Korat :whistle:The Gateway To Isaan

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Här i Pattaya

Detta hus passar mig!

Ligger på andra gatan mot Strandgatan sidogata 9 "soi-Polis"

pigge01

13337_o000001222_jpg118d9d4a9155ef2ab122

13337_o000001222_jpg118d9d4a9155ef2ab122

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Patong :ele:

13338_Patong_jpg11e052e4388344211392376f

13338_Patong_jpg11e052e4388344211392376f

Jag spenderade mina pengar på sprit ,kvinnor och snabba bilar. Resten slösade jag bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Ett omöjligt val tror att valet vid möjlighet till genomförande skulle bli Sverige på sommaren Thailand på vintern vilket skulle ge möjlighet till att njuta av både Sverige och Thailand. Vad det gäller plats i Thailand så är jag väldigt förtjust i Kho Samet för semestern men att bo och semestra är två olika saker så boende valet för boendet blir nog Khon Kean området.

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...