Jump to content
IGNORERAD

Var vill ni bosätta er i Thailand?


Vaxet

Var skulle ni bo om ni förutsättningslöst fick välja bostadsort i Thailand?  

251 röster

  1. 1. Var skulle ni bo om ni förutsättningslöst fick välja bostadsort i Thailand?

    • Pattong
      5
    • Karon, Kata övriga Phuket utanför Pattong
      18
    • Sydöstra Thailand, Nakhorn si Thammarat
      5
    • Mellersta Thaland, mellan Surat Thani och Hua Hin
      5
    • Hua Hin
      11
    • Bangkok
      25
    • Chaing Mai, Chaing Rai
      17
    • Isaan
      51
    • Koh Samet till Koh Chang
      16
    • Jomtien/Pattaya
      45
    • Krabi
      4
    • Någon annan plats i Thailand
      34
    • vill inte på några villkor bo i Thailand
      15


Recommended Posts

Börjar likna BTT teorier, kanske nåt smittsamt som går på 7/11 och minimart?

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 95
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Farang

    7

  • Surin P3

    5

  • pigge01

    5

  • Avregistrerad clion

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Klockrent Vaxet, Det bästa och flytta hit, Du, Ni slipper resorna.

Negativt: Inget och se fram emot  :yes:

Hälsar Din kompis anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Negativt: Inget och se fram emot  [img alt= <ahttp://www.maipenrai.se/forum/uploads/emoticons/default_yes.gif' alt=':yes:'> ]http://www.maipenrai...default/yes.gif

Hälsar Din kompis anders

Hmm, jag ser fram emot att åka "hem" och hälsa på barnbarnen och uppleva den fantastiska svenska sommaren 3-4 månade om året.

Övrig tid tillbringas med glädje i Udon varifrån man kan ta en tur inom LOS när lusten infinner sig.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Bangsare 10 minits to jomtien 15 till pattis

13263_IMG_0245_jpg208ad7349061386a253a7a

13263_IMG_0245_jpg208ad7349061386a253a7a

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Trivs som man har det nu. Bor centralt i Bangkok, en semesterkak pa gransen pa Khao Yai 1 1/2 h bort, och flyger/kor till valfri strand en langweekend varannan manad.

Link to comment
Dela på andra sajter

För min del så skulle det bli Khonkaen.  Jag är så trött på att se patetiska feta ful"l"a gubbar som sitter i barer. besöker gärna Samui men då en lugn beach.

MVH BanFang

Link to comment
Dela på andra sajter

gubben4906

Eftersom min kompis sedan 50 år bor med sin fästmö och barn så blir det i byhålan närmast staden Si Saket. Flyg BKK - Ubon Ratchathani, bil cirka 1 till 1,5 timmar till byn.

:great: gubben :wai:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

"vill inte på några villkor bo i Thailand" blev det för isf skulle jag bli skogstokig(are).  :crazy:

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Samui eller Bangkok.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bangkok  :great:

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

Gubben 4906 ! Vilken by håller du till i,  har frugans hela släkt i Paao mellan UthomphonPhisai och Sisaket :dance1:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

I byn i Nong Khai provins, där finns allt jag behöver.

Naturliga och vänliga människor som är ärliga och underbara att umgås med.

Ett naturligt liv med jakt, fiske och kroppsarbete.

Ett rikt kulturliv med bevarade traditioner.

Underbar mat och musik.

Närhet till Laos där man kan handla taxfree till otroliga priser.

Nära till Nong Khai och Udon Thani om man vill leva lite stadsliv en vecka eller två.

Och inte minst så är det lite utlänningar här så det finns gott om tid att lära känna det thailändska folket.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Höll på och skriva ett längt inlägg igen... men orkar inte. Konstaterar bara att det hela handlar om faser av mognad.

Pattaya är lixom sista anhalten innan helvetet (eller himmelen för de som inte snott sina syskons julgodis).

Det är där alla Thaibosättare hamnar till sist.

Vissa hamnar där tidigare och får tillbringa en lång tid i lyckans sista utpost på jorden.

Andra flyr sig själva som elden och försöker intala sig att lyckan egentligen finns på andra ställen.

Så de slår läger hos grisen/risen, vid treriksröset, hos kokosnöten eller i myrstacken.

För eller senare kommer dock de flesta till sinnes och inser att det inte finns någon bättre stans att köa till Sanke Per, än i Pattis.

Och de som aldrig hinner dit återföds som risfältssorkar, bergssniglar, sandiglar eller kloakråttor.

Medans vi andra blir speglar på borden på aGoGo's.  :Drogar-Love(LBG):

IL,

Om allt du behöver finns i Nong Khai, vad gör du i Sverige?

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att 127 personer röstat har inte Patong fått en enda. Inte så konstigt kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det alternativ som passade mig bäst var "vill inte på några villkor bo i Thailand" även om jag tyckte den formuleringen var aningen hård. Skulle nog hellre velat formulera det "vill inte bo i Thailand eftersom jag trivs bättre med att bo i både Sverige och Thailand".

Men om man leker med tanken att jag skulle planera mitt liv i Thailand så hade jag ju först och främst blivit tvungen att bo på en plats där jag kunnat skaffa mig en inkomst att leva på. Och då kanske det hade blivit Bangkok.

Fortsätter jag att leka med tanken och förutsätter att jag redan hade en stadig inkomst oberoende av bostadsort (t ex en pension eller något annat) så jag slapp ta sådana hänsyn så hade jag ändå tvingats välja bostadsort efter mest värde för plånbokens begränsningar. Ett enkelt hyresrum i Nakhlua eller ett eget bygge på vischan har man ju råd med på en folkpension. Och eventuella extravaganzer i boendet måste man förstås ha sparat ihop till innan pensioneringen i så fall. Och i det fallet hade jag nog valt landsbygden.

Nästa hänsyn att ta är ju var min familj (fru och två barn) har sina föräldrar, morföräldrar, kusiner och övrig släkt. Blod är alltid tjockare än vatten och att bo vid sitt eget blod ligger naturligtvis väldigt högt i prioritet när man väljer bostadsort. Speciellt om man trivs så bra i släktens sociala gemenskap som vi min familj gör. Och med tanke på det så skulle det förstås bli i Surin vi satte ned våra bopålar. Att bo där samt flitigt semestra till övriga delar av Thailand när andan faller på skulle funka skitbra. I alla fall tills barnen var så gamla att man måste fundera över deras utbildning.

Leker jag med tanken ytterligare och tänker att vi inte hade någon släkt i landet och att jag hade dom ekonomiska musklerna att bosätta mig precis var som helst så tror jag nog att det hade blivit på Phi Phi Island. Storslagna omgivningar, paradisstränder, barnvänligt, finns allt en turist kan önska i matväg, partyställen när man vill och sist men inte minst, inga bilar. Fastlandet med internationella flygplatser och all shopping man överhuvudtaget kan önska en rimligt lång och billig båtresa bort.

Men som sagt, jag har i dagsläget ingen som helst önskan att bo i Thailand. Så länge vi har möjligheten att semestra där några månader per år behövs det inte. Något som jag/vi klarat alldeles utmärkt 12 år i följd nu.  Funderar just nu på om vi ska stanna 3-4-5 eller 6 månader nästa gång vi åker, har möjlighet till ledigheten ordnad redan och slantarna på kontot. Skulle kunna avresa på en gång men föredrar att vänta på att den härliga svenska sommaren passerar först. Och så länge dom möjligheterna finns har jag inga drömmar om att bosätta mig i Thailand.

Kanske skulle det ha varit annorlunda om man suttit fast i ett jobb man inte trivdes med och som dessutom betalade sig så dåligt att möjligheten att resa till Thailand varit begränsade till någon futtig vecka vartannat år eller så. Men nu är det som tur är inte så.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Leker jag med tanken ytterligare och tänker att vi inte hade någon släkt i landet och att jag hade dom ekonomiska musklerna att bosätta mig precis var som helst så tror jag nog att det hade blivit på Phi Phi Island. Storslagna omgivningar, paradisstränder, barnvänligt, finns allt en turist kan önska i matväg, partyställen när man vill och sist men inte minst, inga bilar. Fastlandet med internationella flygplatser och all shopping man överhuvudtaget kan önska en rimligt lång och billig båtresa bort.

Lite offtopic, men finns det hus på Phi Phi för året runt boende eller tomter att bygga på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Lite offtopic, men finns det hus på Phi Phi för året runt boende eller tomter att bygga på?

Tror det skulle vara både svårt och fruktansvärt dyrt att hitta en bra belägen tomt där, men får man drömma fritt så. :)

Men boenden måste det ju finnas eftersom det finns en massa människor som bor där. Både thailändare och faranger med affärsrörelser. Finns en liten mysig skola alldeles vid paradisstranden också.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

gubben4906

Quote

Gubben 4906 ! Vilken by håller du till i, har frugans hela släkt i Paao mellan UthomphonPhisai och Sisaket :dance1:

harvester,

inte en aning var någonstans, vet bara att det är cirka/drygt 30 minuter till byn Sisaket. Drygt 1 timme till Khmerruinerna, den där platån som du går in genom Thailand och hamnar i Kambodja. Han heter Ove och fästmön Yai. De har en liten dotter som föddes i september 2008. Vi har känt varandra sedan 1961.

:wai: gubben :wai:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion
Så glada blir vi när vi valde rätt plats :dance1::drinks:

13323_Bild 012_jpg823cf4a21f462bd64b89be

13323_Bild 012_jpg823cf4a21f462bd64b89be

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion
Bangsarat bech Jomtien i bakgrubden :clapping:

13324_103_0173_jpgcd79f13820cb0380d94045

13324_103_0173_jpgcd79f13820cb0380d94045

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Höll på och skriva ett längt inlägg igen... men orkar inte. Konstaterar bara att det hela handlar om faser av mognad.

Pattaya är lixom sista anhalten innan helvetet (eller himmelen för de som inte snott sina syskons julgodis).

Det är där alla Thaibosättare hamnar till sist.

Vissa hamnar där tidigare och får tillbringa en lång tid i lyckans sista utpost på jorden.

Andra flyr sig själva som elden och försöker intala sig att lyckan egentligen finns på andra ställen.

Så de slår läger hos grisen/risen, vid treriksröset, hos kokosnöten eller i myrstacken.

För eller senare kommer dock de flesta till sinnes och inser att det inte finns någon bättre stans att köa till Sanke Per, än i Pattis.

Och de som aldrig hinner dit återföds som risfältssorkar, bergssniglar, sandiglar eller kloakråttor.

Medans vi andra blir speglar på borden på aGoGo's.  :Drogar-Love(LBG):

IL,

Om allt du behöver finns i Nong Khai, vad gör du i Sverige?

OK då kan vi avsluta omröstningen för nu är det klart att Pattaya är bäst enligt NB så lås tråden!

Anledningen varför IL bor kvar i Sverige är kanske så enkel som arbete, släkt, vänner, barn i skolan osv..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm.

Har aldrig varit i pattis o har inte heller några planer på att åka dit.

Issan går oxå bort för det det är för långt bort från havet och de kritvita stränderna  ;) .

Kanchanaburi var ett tag en favorit, mkt pga lagomheten o att jag o frun trivdes väldigt bra där.

Phuket. Vackert men liiite för mycket.

Hua-hin? Ähh, skitig strand o bara en massa golfspelare :mdr:  

Cha-am? kanske, mest för att det är litet o lite mysigt sådär.

Skall kolla in Prachuap khirikan o Krabi nästa gång, då jag har hört att det skall va mkt

vackert där.

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Anledningen till att bo i Sverige är väl att man har ett bra jobb som har låtit mig se världen och gett hyfsat betalt.

Och tro det eller ej en thai fru som gärna jobbar för svensk lön och pension, hon gillar dessutom dom röda kuverten.

Och den svenska sommaren kan man inte klaga på.

Så vi nöjer oss med tre månader per år på vintern än så länge, och ibland hinner vi också med en månad vid song kran.

Men om man ser till livskvalitet så är Thailand överlägset Sverige.

Och med lite tur så har vi ju nästan halva livet kvar, så vi kommer nog att öka tiden i Thailand framöver.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...