Jump to content
IGNORERAD

Var vill ni bosätta er i Thailand?


Vaxet

Var skulle ni bo om ni förutsättningslöst fick välja bostadsort i Thailand?  

251 röster

  1. 1. Var skulle ni bo om ni förutsättningslöst fick välja bostadsort i Thailand?

    • Pattong
      5
    • Karon, Kata övriga Phuket utanför Pattong
      18
    • Sydöstra Thailand, Nakhorn si Thammarat
      5
    • Mellersta Thaland, mellan Surat Thani och Hua Hin
      5
    • Hua Hin
      11
    • Bangkok
      25
    • Chaing Mai, Chaing Rai
      17
    • Isaan
      51
    • Koh Samet till Koh Chang
      16
    • Jomtien/Pattaya
      45
    • Krabi
      4
    • Någon annan plats i Thailand
      34
    • vill inte på några villkor bo i Thailand
      15


Recommended Posts

Jag har rest runt i Thailand en hel del genom åren och varje gång som jag kommer hem till Jomtien så känner jag mig säkrare och säkrare på att jag valt rätt bostadsort.

Här i Jomtien och Pattis tycker jag att jag har allt, denna freakshow som Pattis kan erbjuda, ett enormt brett nöjesliv-utanför sexbranschen, bra stränder och nära till fantastiska stränder, golf i världsklass, bra skolor för barnen, goda vänner och Thailands bästa väder.

Pattong på Phuket är som en liten blek kopia av Pattis/Jomtien så det faller bort.

Karon, Kata och alla andra stränder på Phuket är fina men ack så tråkiga att bo på i längden, sol och bad kan vara trevligt, men att bo där detta är den huvudsakliga sysselsättningen, nej tack.

Krabi är fantastiskt vackert, men faller bort som bostadsort. Sol och bad i all ära, men jag vill ha mer.

Sydöstra Thailand med Nakhorn si Thammarath är ett bra alternativ, men jag tror att bristen på faranger och västerländskt sällskap skulle göra att jag känner mig ensam efter ett tag.

Mellersta Thailand, mellan Surat Thani till Hua Hin faller bort av samma anledningen som Nakhorn si Thammarat, inte en farang så långt ögat når.

Hua Hin, nej det gillar jag inte alls. En badort som varken har bra strand eller bra nöjesliv. Allt i denna stad är liksom en lagomlösning och inget är världsklass.

Bangkok, javisst, men nej, jag gillar att besöka storstäder men inte bo där.

Isaan har jag knappt varit i, jo några dagar i Korat och det var ju kul, party, party. Men att bo på vischan är inte min grej. Är rädd att jag skulle hänfalla till ensamt alkoholbruk och hur det brukar sluta vet man ju.

Chaing Mai och Chaing Rai är jättefint och ett bra alternativ, men jag gillar havet så det faller bort på det.

Koh Samet och Koh Chang är precis som Phuket och Krabi, fint, men att bo på en ort där sol och bad är huvudsysselsättningen tror jag skulle bli tråkigt.

Så Jomtien, mitt kära Jomtien, och Pattis denna helt knasiga plats på jorden, ja här bor jag bra och trivs med mitt val. Här kan jag välja hur och vad jag vill göra och utbudet är enormt.

Men vad tycker ni andra och varför tycker ni så?

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 95
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Farang

    7

  • Surin P3

    5

  • pigge01

    5

  • Avregistrerad clion

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kanske nån moderator kan lägga till Krabi som alternativ eftersom jag glömde denna plats och nu inte kan ändra.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Pattaya! Utan tvekan!

Bra skrivet Vaxet, kunde inte sagt det bättre själv. :clapping:

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillade Hua Hin när jag var där, även jag vill ha vatten om kring mig

Vill man ha lite drag, så är det lätt att åka till något trevligt ställe  :drinks:

oden60

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Rayong-området bor många svenskar men det finns inte med som val av någon anledning

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

I Pattaya så klart! :great:

Men aldrig i grannbyn på anda sidan åsen Jomtien!!! :kort:

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderade ett tag, och drömmen skulle nog vara nån halvmil utanför Patong. Civiliserat och lugnt.. :wai:

. och sen när det börjar regna så tar man flyget över viken och festar loss i Pattaya  :drinks:

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Funderade ett tag, och drömmen skulle nog vara nån halvmil utanför Patong. Civiliserat och lugnt.. :wai:

. och sen när det börjar regna så tar man flyget över viken och festar loss i Pattaya  :drinks:

Nej hyr en lya på Soi 9 i 32 våningshuset!

Bara att ta hissen ner och allt är nära!

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nej hyr en lya på Soi 9 i 32 våningshuset!

Bara att ta hissen ner och allt är nära!

pigge01

Jo men nu var det förutsättningslöst som gällde, och då skulle jag om man får drömma ha Pattaya som semesterstad och ha hemmet någon annanstans. Phuket rockar ganska bra då, Pattaya ligger bara ett par timmar bort med flyget  :dance1:

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lider som vanligt av beslutsångest (samt har zigenarblod i ådrorna ;) ) men är nog inne på samma

linje som Vaxet. Pattaya ligger geografiskst mycket väl och förutom de fördelar som staden har att

erbjuda är det ju inte allt för långt till Bangkok och det utbud som finns där samt även nära till fina

stränder. Helst skulle man väl varit ägare till en sådan där husbil model värsting och haft ett jobb

där det inte spelade någon roll var man befann sig. Då hade man sluppit att välja :yes:

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jo men nu var det förutsättningslöst som gällde, och då skulle jag om man får drömma ha Pattaya som semesterstad och ha hemmet någon annanstans. Phuket rockar ganska bra då, Pattaya ligger bara ett par timmar bort med flyget  :dance1:

Som vi alla vet så är det delat mellan de som trivs i Pattaya och Phuket.

Har varit i Phuket och kollat men det är inget för mig.

Skall dit snart igen och kolla. Det var tre år senast.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt val blir Chiang mai eftersom klimatet där passar mig bättre i det långa loppet. Då jag känner för sol och bad är det ändå inte mer än ett par timmar bort.

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Pattaya-Jomtien

2. Trat-Ko Chang

3. Rayong

Isaan går bort då bo på landet blir väldigt trist i längden.

Bangkok går bort då det är för stort och stökigt

Vill bo vid havet med nära till storstad och turistliv vid behov.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Ett hus i utkanten av Chiang Mai kommer det definitivt att bli. När vet jag dock inte.

Denna stad passar både mig och fru Chang perfekt av många anledningar.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men beror det inte på människans intresse i livet, har man uppnåt "vuxen" ålder så kanske Pattaya känns lite "kindergarten".

Varför kan det inte vara livskvalitet att njuta en god bok t.ex i en mindre spektakulär omgivning? Själv tycker jag om det lugna livet i Udon, vill man festa finns det tillräckligt av den varan där med, dock inte något hav, men, 2,5 timmar till kusten vid Pattaya/Jomtien eller Rayong och så har man det med. Därför är Thailand fantastiskt för såväl festprissar och lite lugnare folk. Allt finns tillgängligt, nära eller väldigt nära.

MVH

Baa (som röstat på var som helst, bara det är i LOS)

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir väl ca. 16 mil utanför Chiang Mai då. Staden(byn) heter Omkoi. Lugnt o bra och vill man festa loss så går man till byns karaokebar :)

"10 4 bend over and out "

Link to comment
Dela på andra sajter

Valde Phuket utanför Patong men kom sedan på att jag helst vill bo i Bangkok under en tid. Hade man resurser så vore det ultimata att ha flera hus runtomkring i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte i Isaan e en sak som e säker men söder om Phuket finns ett antal intresanta provinser o bosätta sig , den som lever han får se...

Link to comment
Dela på andra sajter

Söder om Phuket?? Vaddå varför bosätta sej i en krutdurk, ere inte nästan krig där nere?

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Söder om Phuket?? Vaddå varför bosätta sej i en krutdurk, ere inte nästan krig där nere?

Krig va snackar du om har du varit här o kollat läget.har alldrig sett nått som skulle kunnas va krig o ändå vistas jag i gränsstaden Betong...

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Men vad tycker ni andra och varför tycker ni så?

Ang Thong, för tantens släkt bor där. Jag gillar lungnet och det är bara 1-1,5 timme till Bangkok.

Chiang Mai är självklart närä hjärtat!  :mdr:

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stor spridning här på var man vill bo, men en sak märks tydligt tycker jag.

De som någon gång bott eller levt i Thailand mer än några månader i taget söker sig till lite lugnare platser. Och utifrån denna plats tänker man ta sig dit man vill och till vad man vill göra.

En del av de som bara besökt Thailand max några månader i stöten bor gärna ovanför Seven Eleven på Soi 6 i Pattis. De tänker sig ett heltidsboende i Thailand på samma premisser som de lever när de semestrar där.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag väljer Phuket utanför Patong!

Min fru kommer därifrån och det är lugnt o fridfullt, vill man ha fest så drar man till Patong (vilket jag max vill ha nån gång i månaden)!

Men norra thailands klimat verkar ok oxå!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag väljer Phuket utanför Patong!

Min fru kommer därifrån och det är lugnt o fridfullt, vill man ha fest så drar man till Patong (vilket jag max vill ha nån gång i månaden)!

Men norra thailands klimat verkar ok oxå!

Menar du Kathu där alla isaansnska barhoror bor när de inte jobbar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...