Jump to content
IGNORERAD

Curry


Oregistrerad

Recommended Posts

 

Idag en enkel kyckling röd curry.

Får mig att fundera över detta med curry.

Curry är ju ingen växt eller frukt direkt, utan en kryddblandning av olika ingredienser.

Man brukar prata om röd curry, gul curry, grön curry, kanske Massaman curry - och Panang curry......

Är röd eller grön den starkaste....? Gul är mild.

Om inte min externa hårddisk lagt sig på rygg kunde jag väldigt pedagogiskt visat ingredienserna till klassisk curry från de två matlagningskurser jag gått på i Thailand.

Men - flera av er är ju gifta med Thaikvinnor - vad har ni för erfarenhet av Thaicurry, hur det tillagas och vilka favoriter ni har.....?

En av mina favoriter är hyggligt mild gul curry med potatis......mums.

Ös på!

 

 

IMG_9193.JPG.7b4eadeefb9f334dc8e8dcfb0cdb0db7.JPG

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmmmm...

Nr 35 Gäeng Karee!, gärna med kyckling, funkar utmärkt med fläskkött också!

 

Min favorit är Gäeng Massaman (Nr 29), även den mild och med potatis!

 

Annars är Panäeng (Nr 30) bra som fasen!

 

32 (Gäeng pedd/Röd curry) är nog normalt starkast, följt av 31 som är lite för söt för mej, men det går ju att få vilken curry som helst stark eller lite mildare, iaf på http://www.thaihousepartille.se/meny.htm

 

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Tommy:

Mmmmm...

Nr 35 Gäeng Karee!, gärna med kyckling, funkar utmärkt med fläskkött också!

 

Min favorit är Gäeng Massaman (Nr 29), även den mild och med potatis!

 

Annars är Panäeng (Nr 30) bra som fasen!

 

32 (Gäeng pedd/Röd curry) är nog normalt starkast, följt av 31 som är lite för söt för mej, men det går ju att få vilken curry som helst stark eller lite mildare, iaf på http://www.thaihousepartille.se/meny.htm

 

 

 

MVH

 

555 Tack för tips! På restaurangen, köper ni in currypastor som bas och jobbar utifrån dem, eller hur ser det ut?

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Röd currypasta gillar jag och använder i grytor, pyttipanna med mera. Blandar frisk med div thaismaksättare till svensk husmanskost.

För det mesta blir det bra och ibland mindre bra 🙂

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Naam kaeng:

 

555 Tack för tips! På restaurangen, köper ni in currypastor som bas och jobbar utifrån dem, eller hur ser det ut?

 

 

Köper currypasta (av märket Nittaya ) och sedan bryner/fräser vi dem innan de används i matlagning, många restauranger och hemmakockar missar att Currypastan skall brynas i olja för att få fram alla smakerna (lite som att bryna/fräsa lök, vitlök och tomatpuré innan man adderar resten när man gör tomatsås), JAG hade ingen aning innan och när jag försökte laga Thai hemma så blev det aldrig riktigt bra...

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hamnar säker 4-6kg hemmagjord currypasta i bagaget på hemvägen. Samtliga "Märkes curry" smakar barnmat i jämförelse! Curryn är det en gammal gumma i Krabi som blandar ihop åt oss. Alla sorter är goda till sin typ av kött. Har även en gul som får halsen att brinna. Så nog finns det starka gula med 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Chomphoo:

Hamnar säker 4-6kg hemmagjord currypasta i bagaget på hemvägen. Samtliga "Märkes curry" smakar barnmat i jämförelse! Curryn är det en gammal gumma i Krabi som blandar ihop åt oss. Alla sorter är goda till sin typ av kött. Har även en gul som får halsen att brinna. Så nog finns det starka gula med 😉

Vi har ett par "Gamla gummor" som säljer sina egna Curryblandningar på matmarknaden (Talad Ram Intra KM2) 50 meter från vårt hem i Bkk, problemet är att de inte exporterar...

Frugan har fastnat för Nittaya, de finns hos många leverantörer i Sverige och säljer bra i Thailand också, så man får nöja sej med det bästa som finns att skaffa!

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Påminn mig någon dag före Uppsalafesten, så tar jag med mig 1 liten påse röd currypasta att testa

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-08-19 at 21:28, skrev husse:

Påminn mig någon dag före Uppsalafesten, så tar jag med mig 1 liten påse röd currypasta att testa

 

Skall försöka komma ihåg det - alltid intressant att prova nya sorter - bugar och bockar!

 

:thumbsup:

 

 

En sida på nätet visar dessa recept:

 

Grön
1 tsk kumminfrön
1 tsk korianderfrön
6 färska gröna chilier, hackade
1 msk hackat citrongräs
1 tsk hackad korianderrot
1 msk hackade schalottenlökar
1 msk hackad vitlök
7 pepparkorn
1 tsk salt
1 tsk räkpasta

Gul
1 tsk kumminfrön
1 tsk korianderfrön
8 torkade chilier
½ tsk mald kanel
1 tsk salt
½ tsk mald kryddnejlika
1 msk hackat citrongräs
2 msk hackade schalottenlökar
1 msk hackad vitlök
1 msk gult currypulver
 

Röd
2 tsk kumminfrön
1 tsk korianderfrön
8 torkade chilier
1 tsk fint hackat bergamottskal
1 tsk salt
1 tsk hackat citrongräs
2 msk hackade schalottenlökar
1 msk hackad vitlök
1 msk räkpasta

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...