Jump to content
IGNORERAD

Windows OS på en Mac - hur?


Magrood

Recommended Posts

Hej

Jag har sett att man kan ha båda operativsystemen på en Mac och jag skulle vilja ha det så på min dator. Just nu arbetar jag med två datorer när jag översätter eftersom Mac:en som är köpt i Sverige inte kan hantera radbrytning på thailändska på ett bra sätt. Sen så är Windows smidigaste att ta emot och skicka filer till kunder.

Mina frågor är

1. Hur fixar man det snabbast?

2. Hur bra fungerar Windows OS på en Mac.

3. Är det smidigt att växla mellan de två operativsystemen. Jag behöver köra word på Windows och en databas på Mac:ens os.

Tack så mycket på förhand för hjälpen!

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Farang

    9

  • Herr Chang

    8

  • honken

    8

  • kauf

    2

Mest aktiva i denna tråd

Att försöka köra Windows på en mac är lite som att försöka sminka en gris.

Köp en riktig dator istället.

Osminkade Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej du.

Så här kör jag på min Mac.

VirtualBox (från Sun, helt kostnadsfritt), installera Windows valfri version i en virtuell instans, boota upp den i Mac OS X, kör i windowed eller fullscreen.

Märkte att XP bootar snabbare på min Mac än på en Qore2Duo burk av senare model vilket jag är nöjd med.

Annars har du Vmware om du vill köra den virtuellt i Mac OS X, Vmware finns idag att gratis ladda hem, license nyckel får du också kostnadsfritt från vmware via mail när du fyllt i formuläret.

Detta då dom konkurerar just nu med Microsoft och deras Hyper-V.

Dock skulle jag välja VirtualBox, tyckte det var lite smidigare inga nycklar att hämta hem och bråka med.

//H

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Hej Magrood,

Det beror på hur ofta du vill byta mellan Mac OS X och Windows. Boot Camp kräver att man startar om datorn för att byta OS. Men det är ju gratis, dock får man förstås inhandla licens för Windows OS om man inte har någon redan.

Vill du köra båda OS samtidigt finns det tredjepartsprodukter VMware Fusion och Parallels Desktop. De kostar båda under $100 och det råder delade meningar om vilken som är bäst. Se här en jämförelse:

http://en.wikipedia.rallels_Desktop

Som Honken skriver är även VirtualBox ett gratisalternativ.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Hur funkar det att köra OS X i en VMware-klient på en Windows-dator ?

Några kännda problem och erfarenheter av detta hos er ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Bootcamp funkar hur bra som helst. Det finns redan i macens operativsystem och är väldigt ENKELT. Man följer bara guiden i programmet och se till att ha en windows installationscd till hands.

Nackdelen är att man måste starta om datorn varje gång du vill byta operativsystem. Man håller nere ALT när man startar datorn så får man en meny där man väljer mellan OSX eller WIN.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Bootcamp funkar hur bra som helst. Det finns redan i macens operativsystem och är väldigt ENKELT. Man följer bara guiden i programmet och se till att ha en windows installationscd till hands.

Nackdelen är att man måste starta om datorn varje gång du vill byta operativsystem. Man håller nere ALT när man startar datorn så får man en meny där man väljer mellan OSX eller WIN.

[br]Jag håller med kauf till 100 % :great:

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars kan jag rekommendera ett bra ordbehandlingsprogram för macen som dessutom är gratis. Jag körde med MS Word på macen och det strulade med thaiskrift. NeoOffice funkade mycket bättre. Det är även kompatibelt med alla wordformat. Du kan läsa, skriva och spara allt som vanligt wordformat om du vill så det är inga problem att ta emot o skicka filer med windowsanvändare.

Kolla in http://trinity.neooffice.org/

Link to comment
Dela på andra sajter

. undrar när Mac kommer med en iPC för dom fanbojs som inte vill köra OS X :P

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

lostinisaan

Jag har en MacBook Pro som är ett halvår gammal med 4 GB minne.

Köpte Parallels och installerade Windows XP.

Det är segt ibland även fast det inte är grafiktunga program jag använder, muspekaren kan "fastna" i någon sekund när man ska flytta den vilket efter ett tag blir väldigt irriterande.

Boot Camp är bättre, men då måste man ju starta om datorn.

NeoOffice kan jag också rekommendera, bättre än nya Microsoft Office eller iWork.

2 Thessalonikerbrevet 3:10

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

. undrar när Mac kommer med en iPC för dom fanbojs som inte vill köra OS X :P

Det gjorde de för flera år sedan då de gick ifrån Motorola/IBMs processor och valde Intel i sina datorer. Dagens Mac-datorer ÄR PC-datorer. Eftersom det är PC-datorer så är det inga problem att installera Windows eller Linux på dem. Att installera Mac på en vanlig PC är inte alltid lika lätt men det går också:

http://dailyapps.net...n-3-easy-steps/

Man kan alltid köra virtuella system av både Mac OS X (eller äldre versioner), Windows eller Linux. Dessa går att köra både i Mac OS X, Windows och Linux men det blir alltid segare med virtuellt system än att köra direkt (vilket dock kräver omstart).

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för all tips.

Nu är det fixat och klart. Lösningen blev VMWare Fusion.

Är nöjd att kunna arbeta med den enda dator. :-)

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Jag har en Macbook och har Win XP på den också.

Men jag kör med Boot Camp tycker det passar mina krav bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Märkligt att frågan

"hur får jag min mac att fungera som en PC

(det gör inget att det kostar pengar eller är lite halvsegt)"

- är evigt aktuell

medan INGEN frågar efter om det går att få en PC att funka som en mac

(inte ens om det är gratis)

/GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Quote

Märkligt att frågan

"hur får jag min mac att fungera som en PC

(det gör inget att det kostar pengar eller är lite halvsegt)"

- är evigt aktuell

medan INGEN frågar efter om det går att få en PC att funka som en mac

(inte ens om det är gratis)

/GD

Hej GD,

Kanske inte på detta forum, men det finns personer som vill installera Mac OS X på en vanlig PC. Se till exempel:

http://www.hackint0sh.org/forum/f104/

http://lifehacker.co...acking-required

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Släng Macen. (Eller ännu bättre - skänk den till någon du vill jävlas med.)

2. Köp en riktig laptop.

Då har du löst alla dina problem! :)

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Quote

1. Släng Macen. (Eller ännu bättre - skänk den till någon du vill jävlas med.)

2. Köp en riktig laptop.

Då har du löst alla dina problem! :)

Hej Matte,

Förklara gärna hur en "riktig laptop" skiljer sig från exempelvis en MacBook Pro 17".

Jag tror du får problem med det...

För du menar väl inte att det bara rör sig om att en "riktig laptop" kommer med skit OS Windows Vista färdiginstallerat? Och med möjlighet att nedgradera till XP?

Apple fanboy Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Quote

Hej Matte,

Förklara gärna hur en "riktig laptop" skiljer sig från exempelvis en MacBook Pro 17".

Jag tror du får problem med det...

Apple fanboy Herr Chang har talat.

Jag är nöjd med mina 15" tack. Underbar maskin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Förklara gärna hur en "riktig laptop" skiljer sig från exempelvis en MacBook Pro 17".

Man har Windows OS på den från början, och behöver inte slita sitt hår med frågor om hur man får in det  :na:

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

lostinisaan

Quote

Man har Windows OS på den från början, och behöver inte slita sitt hår med frågor om hur man får in det  :na:

Det ser ju inte ut på din avatar som om det finns så mycket hår kvar att slita i ... ;-)

Har du kört Windows länge ?

2 Thessalonikerbrevet 3:10

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Quote

Man har Windows OS på den från början, och behöver inte slita sitt hår med frågor om hur man får in det  :na:

Mac är långt mycket mer användarvänligt än Windows.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

1. Släng Macen. (Eller ännu bättre - skänk den till någon du vill jävlas med.)

2. Köp en riktig laptop.

Då har du löst alla dina problem! :)

1. hehe antar att du aldrig gett Mac en chans. Lovar att om du fick sitta med Mac ett tag och ta in dess underbara funktionalitet och skönhet så skulle du hålla kvar på Mac'en..

2. Finns riktigt bra PC laptops också speciellt från HP, men vägra DELL,FCS,ASUS,ACER mm. För efter installation av medföljande OS får man sitta och avinstallera allt skräp som tillverkaden skickat med, om man inte själv tar sig an och göra en egen installation.

3. (skapar en egen 3a), HP brukar inte bundla ihop en massa strunt program som tar 100% av minnet under uppstart och då segar ner datorn till max. Okej att en Mac inte är så snabb i uppstart, men den slår vilken Vista burk som helst i uppstart och minimal minnes användning under uppstart  :clapping:

Personligen har jag inga problem med PC eller Mac, Windows eller OS X, Linux eller BSD, Solaris eller HP-UX.. kan fortsätta i evigheter. Men det stora hela är att en egen installation av OS är det bästa jag vet, för då får man allt skräddarsytt till sina egna behov.

//H

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, allvarligt talat. Jag är ganska övertygad om att det uteslutande är en vanesak. Jag har jobbat med Windows sen 1984 om jag inte minns helt fel. 2.0 tror jag den första var, så jag är väl ganska luttrad. Men jag gillar det enorma programutbudet som finns till PC. Fast det blir ju bättre och bättre för Mac också.

Men det är ju alltid kul att "pinka på en myrstack."

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...