Jump to content
IGNORERAD

Windows OS på en Mac - hur?


Magrood

Recommended Posts

Herr Chang

Hej Matte,

Visst är det mest en vanesak. En skillnad mellan Mac och Windowsanvändare är dock att Macanvändare oftast har kört en hel del Windows (om inte annat tvingats köra på jobbet), medan många Windowsanvändare aldrig kört en Mac. Vem är mest kompetent att uttala sig om skillnaderna?

Enlig Apple har cirka 50% av de som köper en ny Mac aldrig haft en Mac tidigare, utan har bara kört Windows.

Får man fråga hur mycket Mac du kört?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Farang

    9

  • Herr Chang

    8

  • honken

    8

  • hasseigöteborg

    2

Mest aktiva i denna tråd

Herr Chang

Quote

Man har Windows OS på den från början, och behöver inte slita sitt hår med frågor om hur man får in det  :na:

För all del... men jag tänkte mer på hårdvaran. Sen Apple gick över till Intelprocessorer använder man i stort sett samma sorts kretsar som alla PC-tillverkare. Fick du bara se moderkortet skulle du nog inte kunna säga om det var från en Mac eller PC.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

citat:

"Personligen har jag inga problem med PC eller Mac, Windows eller OS X, Linux eller BSD, Solaris eller HP-UX.. kan fortsätta i evigheter. Men det stora hela är att en egen installation av OS är det bästa jag vet, för då får man allt skräddarsytt till sina egna behov."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

För all del... men jag tänkte mer på hårdvaran. Sen Apple gick över till Intelprocessorer använder man i stort sett samma sorts kretsar som alla PC-tillverkare. Fick du bara se moderkortet skulle du nog inte kunna säga om det var från en Mac eller PC.

Herr Chang har talat.

Med andra ord så börjar även Mac lära sig, en dag kanske dom till och med är lika bra som en PC och har iWindows  :na:

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Quote

Med andra ord så börjar även Mac lära sig, en dag kanske dom till och med är lika bra som en PC och har iWindows  :na:

Haha, nej det är snarare PC-tillverkarna som försöker härma Apple så gott dom kan...

Till exempel Dell som med 2,4% vinstmarginal tittar avundsjukt på Apple som har över 30%!

Men så är det om man bara har skitprodukter som i stort sett är identiska med andras att sälja. Och är mer eller mindre tvungen att leverera med skit OS Windows installerat.

Apple fanboy Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Och är mer eller mindre tvungen att leverera med skit OS Windows installerat.

Apple fanboy Herr Chang har talat.

Och då tillbaka till frågan om varför näst intill ingen som kör PC vill ha Mac OS medans så många med Mac vill ha in Windows... ;)

Oftast när Windows strular så beror det på SBT  :yes:   :mdr:

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Och då tillbaka till frågan om varför näst intill ingen som kör PC vill ha Mac OS medans så många med Mac vill ha in Windows... ;)

Oftast när Windows strular så beror det på SBT  :yes:   :mdr:

Kan hålla med om att det 99.999% av fallen är användarfel när Windows inte funkar.

Så HC har nog en liten tumme mitt i handen när det kommer till windows  :D

Som användare av allt, stöter jag inte på mycket problem som inte går att fixa, Windows kan vara lite bökigare om man måste ner i registret och mecka, medans mac har sitt bibliotek med inställningar som bara är att dra bort och sen skapas nya per automatik.

Men Mac har sina problem och svårigheter också, inget att neka till där heller.

//H

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Quote

Och då tillbaka till frågan om varför näst intill ingen som kör PC vill ha Mac OS medans så många med Mac vill ha in Windows... ;)

Oftast när Windows strular så beror det på SBT  :yes:   :mdr:

Jag har aldrig hört nån som vill gå tillbaks till PC när dom en gång testat Mac.

Anledningen till att man vill köra PC ibland på Mac är som flera påpekat att utbudet på program till Mac inte är det bästa.

För mig är enda anledningen till att köra XP ibland är för att spela poker.

Just dom poker siterna jag vill köra på har inte en klient för Mac.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Quote

Kan hålla med om att det 99.999% av fallen är användarfel när Windows inte funkar.

Så HC har nog en liten tumme mitt i handen när det kommer till windows  :D

Som användare av allt, stöter jag inte på mycket problem som inte går att fixa, Windows kan vara lite bökigare om man måste ner i registret och mecka, medans mac har sitt bibliotek med inställningar som bara är att dra bort och sen skapas nya per automatik.

Men Mac har sina problem och svårigheter också, inget att neka till där heller.

//H

Det är det som är den stora skillnaden mellan Mac och PC att vi som har Mac behöver inte in och mecka för att det ska fungera bra...det fungerar helt enkelt.

Visst det är inte guld och gröna skogar med Mac men det är fasen så mycket enklare.

Ta bara kontrollpanelen på Vista eller XP vilken normal användare vet ens vad alla inställningar du kan göra där har för betydelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag har aldrig hört nån som vill gå tillbaks till PC när dom en gång testat Mac.

Anledningen till att man vill köra PC ibland på Mac är som flera påpekat att utbudet på program till Mac inte är det bästa.

För mig är enda anledningen till att köra XP ibland är för att spela poker.

Just dom poker siterna jag vill köra på har inte en klient för Mac.

LOL, läs igenom ditt inlägg en gång till så får du se hur motsägelsefullt det är.

Vill du köra OS eller program?  ;)

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Det är bara du som inte förstår hur jag menar  :na:   ;)

För att kunna spela t.e.x poker så finns inte rätt klient till just Mac då måste jag köra XP för till den finns det klienter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det är bara du som inte förstår hur jag menar  :na:   ;)

För att kunna spela t.e.x poker så finns inte rätt klient till just Mac då måste jag köra XP för till den finns det klienter.

Jodå, förstår precis hur du menar, har en polare som är lika rabiat Mac-älskare som HC.

Och trots att där finns en bråkdel av program till en Mac jämfört med en PC, samt att enkla komandon som t.ex copy/paste inte funkar på hans Mac (kanske funkar men varken han eller jag vet hur man gör) så är den såååååå suverän. Roligast är när han sitter och svär till och säger nått typ F*N hade det varit PC så hade jag vetat hur man gör. I mitt tycke är Mac inte en dator, det är en sjukdom...

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Quote

Det är det som är den stora skillnaden mellan Mac och PC att vi som har Mac behöver inte in och mecka för att det ska fungera bra...det fungerar helt enkelt.

Om man köper en dator från Ex HP idag så är det nog inte så mycket mekande där heller.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Man kan ju tänka att MAC är så mycket bättre än Windows. Och det kanske är så. Problemet är ju att jag (och många andra)  inte kan prova utan att köpa en burk från dom.

Och det nog en av huvudanledningarna att MAC är så litet och Windows så stort.

Jag har ex kunnat kolla ett antal olika Linux versioner, Ett antal olika Windows OS (inkl Windows 7) utan problem genom att installera VirtualBox. Men jag kan inte testa MAC OS.

En liten liknelse.

Om Ex BMW upptäcker en ny motor. Den är jättebra. Man kan köra bilen för en 10 del i kostnad och utan miljöpåverkan. (Jämför MAC OS och att det är så mycket bättre än Windows, Linux osv)

Problemet med denna motor är att den behöver en ny typ av bränsle. Och här finns ingen infrastruktur uppbyggd (Jämför programmen man kan köra). 

Nästa problem är att BMW bestämmer att bara denna motor får sitta i deras egna bilar. Bilar som oftast är lite dyrare än andra bilar.

Dessa 2 problem gör att inte så många köper denna bil. Och detta innebär att infrastrukturen inte ökar så mycket som den borde.

Förvisso har denna motor möjlighet att köras på vanliga bränslen (Boot Camp). Men då blir det samma kostnader som med vilken bil som helst.

Så frågan är hur denna bil skall bli en hit i världen.

Sak samma med MAC. Så länge dom hänger fast vid att man bara kan köra detta på dom egna burkarna kommer detta aldrig bli ett operativsystem som kommer att bli stort och dominant utan bara en spelare ute i pereferin.

Vad vi ser i välrden är denna utveckilng på alla nivåer. Vad gäller servers så börjar operativ typ AIX, HP-UX, HPe3000, AS400 osv, osv. Till fördel för Linux. Och detta av endast en anledning och det är att man bara köra Linux i maskiner från ett flertal leverantörer med processor från olika leverantörer (Intel, AMD)

Sedan kan man ju fråga sig hur stabilt och lättanvänt MAC OS skulle vara om man skall supporta kanske 10000 olika grafikkort osv.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Quote

Jodå, förstår precis hur du menar, har en polare som är lika rabiat Mac-älskare som HC.

Och trots att där finns en bråkdel av program till en Mac jämfört med en PC, samt att enkla komandon som t.ex copy/paste inte funkar på hans Mac (kanske funkar men varken han eller jag vet hur man gör) så är den såååååå suverän. Roligast är när han sitter och svär till och säger nått typ F*N hade det varit PC så hade jag vetat hur man gör. I mitt tycke är Mac inte en dator, det är en sjukdom...

cmd-c cmd-v...det är kopiera klistra in

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

cmd-c cmd-v...det är kopiera klistra in

Ctrl + C är copy på PC och Ctrl +V är att klistra in.

Sitter nu tack och lov vid en PC men var sitter cmd på en Mac?

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ctrl + C är copy på PC och Ctrl +V är att klistra in.

Sitter nu tack och lov vid en PC men var sitter cmd på en Mac?

Precis brevid space "kringlan", "Äppel knappen"  :wai:

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Quote

Om man köper en dator från Ex HP idag så är det nog inte så mycket mekande där heller.

hf

Inte??? Det första man får göra är att avinstallera en massa bloatware för att den är så jävla seg.

Det existera inte på en Mac som tur är

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Quote

edan kan man ju fråga sig hur stabilt och lättanvänt MAC OS skulle vara om man skall supporta kanske 10000 olika grafikkort osv.

hf

Det är ju det som är så jäkla skönt att Mac behöver inte det utan OP blir så mycket mindre utan alla drivrutiner.

Men det börja bli större eftersom det sitter Intel processorer och tredjeparts grafikkort i dom nyare Macarna

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Inte??? Det första man får göra är att avinstallera en massa bloatware för att den är så jävla seg.

Det existera inte på en Mac som tur är

Nej nej, HP har inte så mycket "bloatware" som man skulle kunna tro.

Värst är nog Acer,Sony och Asus.

HP tycks ha lyssnat på folket till viss del och skippat en massa strunt, Acer har därimot mycket kvar och lära sig. Minns att dom för nått år sedan sålde sina system formaterade i FAT32 fastän NTFS funnits och kördes för fulla muggar av allt och alla andra, men det har nog med att göra att Acer's recovery system var byggt runt FAT32 och kanske var för jobbigt o byta  :whistle:

//H

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Precis brevid space "kringlan", "Äppel knappen"  :wai:

Tack för tipset, skall vidarebefodra det till han som behöver det  :wai:

Om han inte redan läst själv här, hej A  :mdr:

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Quote

Nej nej, HP har inte så mycket "bloatware" som man skulle kunna tro.

Värst är nog Acer,Sony och Asus.

HP tycks ha lyssnat på folket till viss del och skippat en massa strunt, Acer har därimot mycket kvar och lära sig. Minns att dom för nått år sedan sålde sina system formaterade i FAT32 fastän NTFS funnits och kördes för fulla muggar av allt och alla andra, men det har nog med att göra att Acer's recovery system var byggt runt FAT32 och kanske var för jobbigt o byta  :whistle:

//H

Ja jag kan hålla med om att dom dragit ner på det för min första hempc var sprängfylld.

Mitt andra hempc paket var också en HP fast en X1007EA och den var det mindre program förinstallerad på.

Och den senaste är det faktiskt bra några synliga men en del gömda program så det vara bara att blåsa ren den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Quote

Tack för tipset, skall vidarebefodra det till han som behöver det  :wai:

Om han inte redan läst själv här, hej A  :mdr:

Din vän kan inte vara en äkta rabiat mac användare om han inte ens vet hur man tar reda på hur man kopierar,klistrar!!!

För är det nått som är enkelt i Mac så är det att ta reda på just funktionerna och kortkommandorna i Mac OS.

Bara att trycka på Hjälp och skriva i sök vad man vill veta och det t.o.m visar var man ska trycka eller skriva

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...