Jump to content
IGNORERAD

Vart åker ni i framtiden? Vietnam?


Tommy

Recommended Posts

Jo men..

Fakta är att Bangkok sjunker och att havsnivån höjs. Nu snackar vi fakta.

Ifrågasatte jag något av detta?

Eller är det bara din begränsning i nyanser som framgår?

 

 

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 161
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tommy

    13

  • Jive

    11

  • Wuttan

    10

  • Soengsang

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

9 timmar sedan, skrev Jive:

havsytan stiger med 2-3 cm/år

Nja, 3-4mm per år fn, vilket är helt inom de normala cyklarna....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 hours ago, Naam kaeng said:

Vart åker vi annars?

Kanske någon av de länder som ligger i närheten. Det är Burma, Laos, Vietnam, Malaysia, Kambodja, Singapore, Filippinerna, Indonesien. Typ så.

Kanske Kokosöarna? Jag har en (tills nu) hemlig dröm om att när jag fyller jämt nästa gång skall polarna fixa så jag kan göra en "Robinson" - alltså släppas iland på en sådan ö för att överleva och sedan hämtas en vecka senare. Med lite tur vid liv. Om inte - så var det en spännande tid i alla fall..........  (Livet skall inte bara ha en längd - utan ett djup.....)

 

 

 

 

 

 

Kan i så fall rekommendera Samoa, kanske inte en hel vecka och med huvudön inom synhåll så finns möjlighet till lite Robinsonkänsla där. Skitkul att bli avsläppt på ön med endast enkla köksredskap och ett fiskenät. Rest is up2U.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker nog att Filippinerna hade mer att ebjuda än Thailand om man orkar resa runt i landet.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Soengsang:

Nja, 3-4mm per år fn, vilket är helt inom de normala cyklarna....

Njae, i det materialet som jag har läst på internet förekommer det lite olika uppgifter, allt mellan 1,5 - 3,5 cm, som Bangkok sjunker/år och höjningen av havsnivån något mera spretande siffror, men måttenheten är genomgående cm.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 hours ago, Tommy said:

Restiden med tåg, kan nog putsas lite från dagens tider.

Kanske så snabbt som 3-4 dygn?

Miljöskatten, kan vi kalla den flygskatt?

Jag sätter min hundring (THB eller SEK) på att det blir max 50 US$.

 

Harrys är självklart!

 

 

MVH

Om jag ska vara helt ärlig så tror jag att du kan ta dig med tåg från Gbg Central till Bangkok på 24-36 timmar inom 20 år och att flygskatten för motsvarande resa kommer ligga på mellan 300 och 500 USD.

 

Om du vinner vadet kommer jag förutom att erbjuda dig 100 SEK och fria Chang för en kväll dessutom muta Ragson att sjunga ett Håkan Hellström potpurri.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en plan. Jag planerar att när jag går i pension, om cirka 10 år, spendera tre månader om året på varmare breddgrader. Hjärtat säger Thailand, men hjärnan säger något annat. Det är en sak att som jag gör nu, åka tre veckor två gånger om året, och släppa loss = kröka mest varje dag. Men ska jag vara borta länge så måste jag skaffa bättre vanor, dvs daglig motion och äta och dricka klokare.

 

Därför tror jag att det kommer att bli Kanarieöarna för min del. Klimatet gör att du rör på dig mer eftersom det inte är skitjobbigt att röra sig efter klockan 08.00. Att vara kvar i EU är en trygghet, särskilt när du är gammal. Nästan samma tidszon gör att du kan skaffa dig hyggliga kvällsrutiner, tex kolla på trav, fotboll och hockey, något jag bara kan göra på helgerna i Thailand pga tidsskillnaden. Hoppas bara att jag kan locka med någon polare så att det inte blir alltför ensamt.

 

Allra helst tror jag att jag skulle vilja övervintra i Florida, men det kommer jag inte att ha råd med om jag inte kortar vistelsen. Jag vet  det är lång tid dit, men jag måste förbereda mig, inte minst ekonomiskt. 

 

Tankar och åsikter är hjärtligt välkomna.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Jive:

Njae, i det materialet som jag har läst på internet förekommer det lite olika uppgifter, allt mellan 1,5 - 3,5 cm, som Bangkok sjunker/år och höjningen av havsnivån något mera spretande siffror, men måttenheten är genomgående cm.

Ok, av vad jag kan se så är havsnivåhöjningen ca 4mm/år i norra siambukten.

Hur mycket Bkk sjunker per år har jag inte googlat, men kan säkert vara några cm?

Har du någon länk till att havsnivåhöjningen är flera cm/år, allt jag ser är siffror runt 4mm/år...j

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev Soengsang:

Ok, av vad jag kan se så är havsnivåhöjningen ca 4mm/år i norra siambukten.

Hur mycket Bkk sjunker per år har jag inte googlat, men kan säkert vara några cm?

Har du någon länk till att havsnivåhöjningen är flera cm/år, allt jag ser är siffror runt 4mm/år...j

Googla, så får du upp en massa om detta.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

 

6 hours ago, Atom said:

Om jag ska vara helt ärlig så tror jag att du kan ta dig med tåg från Gbg Central till Bangkok på 24-36 timmar inom 20 år och att flygskatten för motsvarande resa kommer ligga på mellan 300 och 500 USD.

 

Om du vinner vadet kommer jag förutom att erbjuda dig 100 SEK och fria Chang för en kväll dessutom muta Ragson att sjunga ett Håkan Hellström potpurri.

Om Ragson kommer att sjunga Håkan Hellström :o:ahh: vid det det eventuella tillfället lovar jag att ta en "hyperloop" den kvällen från Pattaya till typ Saigon....

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Abercrombie:

Jag har en plan. Jag planerar att när jag går i pension, om cirka 10 år, spendera tre månader om året på varmare breddgrader. Hjärtat säger Thailand, men hjärnan säger något annat. Det är en sak att som jag gör nu, åka tre veckor två gånger om året, och släppa loss = kröka mest varje dag. Men ska jag vara borta länge så måste jag skaffa bättre vanor, dvs daglig motion och äta och dricka klokare.

 

Därför tror jag att det kommer att bli Kanarieöarna för min del. Klimatet gör att du rör på dig mer eftersom det inte är skitjobbigt att röra sig efter klockan 08.00. Att vara kvar i EU är en trygghet, särskilt när du är gammal. Nästan samma tidszon gör att du kan skaffa dig hyggliga kvällsrutiner, tex kolla på trav, fotboll och hockey, något jag bara kan göra på helgerna i Thailand pga tidsskillnaden. Hoppas bara att jag kan locka med någon polare så att det inte blir alltför ensamt.

 

Allra helst tror jag att jag skulle vilja övervintra i Florida, men det kommer jag inte att ha råd med om jag inte kortar vistelsen. Jag vet  det är lång tid dit, men jag måste förbereda mig, inte minst ekonomiskt. 

 

Tankar och åsikter är hjärtligt välkomna.

 

Jag är nog i en ganska likartad situation som du, går i pension i November. Har också funderat mer och mer på Kanarieöarna. För några år sedan var jag i Caleta de Fuste på Fuertuventura . Trevlig by men kanske lite väl liten.

Priserna var någorlunda överkomliga. Pastarätter ca 80 kr, kött med pommes började på ca 80 kr men köttbiten man vill ha ca 120 kr. En öl till maten på restaurang ca 25 kr. Billigaste puben tog 1,5 Euro för en stor stark.

Det var klart billigare än Playa del Ingles som jag besökte i November 2018.

 

Tänkte att jag skall åka till Corralejo på Fuertuventura och kolla vad jag tycker. Den byn verkar vara lite större så att det borde finnas lite mer att fördriva tiden med.

 

MVH

Nutteman

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Jive:

Njae, i det materialet som jag har läst på internet förekommer det lite olika uppgifter, allt mellan 1,5 - 3,5 cm, som Bangkok sjunker/år och höjningen av havsnivån något mera spretande siffror, men måttenheten är genomgående cm.

Har varit många program om detta på tv den senaste tiden. Många städer som var hotade. Göteborg är väl hotat i Sverige och planer finns väl för portar både i Göta älv och Nordre älv vid riktigt högt vatten.

Uddevalla har ju problem så fort det kommer en storm så att vissa delar av staden är översvärmad.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev SWED THAI:

Har varit många program om detta på tv den senaste tiden. Många städer som var hotade. Göteborg är väl hotat i Sverige och planer finns väl för portar både i Göta älv och Nordre älv vid riktigt högt vatten.

Uddevalla har ju problem så fort det kommer en storm så att vissa delar av staden är översvärmad.

Men det värsta med Bkk, som jag har förstått det, är landsänkningen.

Göteborg och västkusten ligger iaf på stadigt berg.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Största problemet i Bangkok är att man pumpar upp grundvatten i en hög takt vilket får hela stan att sjunka ganska dramatiskt. Syns tydligt på många ställen i stan bla vid motorvägarnas pelarfästen där marken runt pelarna sjunker men inte fundamenten eftersom dom är pålade djupt mer i marken. Ligget man i ytterfil får man  stora gupp att åka på vid varje stolpe

 

liknande problem finns i Shanghai och Tokyo bla

 

gick ett tv-program nyligen som beskrev detta problem väldigt bra

 

i kombination med havets höjning lär dessa problem orsaka riktigt stora problem i en nära framtid

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Tallviking:

Största problemet i Bangkok är att man pumpar upp grundvatten i en hög takt vilket får hela stan att sjunka ganska dramatiskt. Syns tydligt på många ställen i stan bla vid motorvägarnas pelarfästen där marken runt pelarna sjunker men inte fundamenten eftersom dom är pålade djupt mer i marken. Ligget man i ytterfil får man  stora gupp att åka på vid varje stolpe

 

liknande problem finns i Shanghai och Tokyo bla

 

gick ett tv-program nyligen som beskrev detta problem väldigt bra

 

i kombination med havets höjning lär dessa problem orsaka riktigt stora problem i en nära framtid

Var det programet  jag tänkte på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får ta och lägga in några bilder från Caleta de Fuste.

 

P1000493.JPG.aff35ed1469dafea37eb376e0233d35a.JPG

 

Första restaurangen vi åt på.

 

P1000492.JPG.606a7cff302ab8d058e0315a6d0a1b01.JPG

 

Och här är vad det kostade.

 

P1000494.JPG.d216d6410d470b40f115882e20aa2869.JPG

 

P1000496.JPG.ca1af226f87744d52e7eb48b675da536.JPG

 

Bra utbud på spriten och billigt är det.

 

P1000548.JPG.6f31bbd9b88c3e5e410aeb0ff44c83ce.JPG

 

Restauranger överallt.

 

P1000570.JPG.f38f86f56120021c17ecdaa4591b237b.JPG

 

Trevliga pubar var det gott om. Dom flesta spelade bra "vuxenmusik".

 

P1000595.JPG.913d95cf8119045ebe4e8049afe368b4.JPG

 

Gott om inropsskylltar överallt.

 

P1000596.JPG.4e0a22d3ee9404b33e75c699ddf97822.JPG

 

P1000607.JPG.c3e9cdcb09de309d882dc70d28eb7778.JPG

 

Landskapet är nog det fulaste jag sett.

 

P1000621.JPG.fd5c37d11a26802730ce844d7f378228.JPG

 

Bennys Sportbar. En stor stark 1,5 Euro. När jag talade om att en stor stark kostar 6,5 Euro i Sverige trodde han mej inte.

 

P1000672.JPG.2d75553e9783913c4949d9f6efc47727.JPG

 

Ganska fin strand finns det. Rent och snyggt.

 

.P1000674.JPG.fce0133fc1236c3eeda765edfcde2e3d.JPG

 

P1000683.JPG.7165a1d063522bbdfd2e2a74b8d44036.JPG

 

En marina med många sportfiskebåtar.

 

P1000755.JPG.63a70329933cfb7ee5cf79ee1be8535e.JPG

 

Några gamla stenhögar. Detta var nog det enda kulturella som fanns att se.

 

 SAM_3251.JPG.c448b2790ba9ef9d149eda24c5f9cfff.JPG

 

Kebab fanns naturligtvis.

 

SAM_3252.JPG.c58e47692d255caebfb39ba2dd2f1493.JPG

 

SAM_3105.JPG.a2e328865a458c6bba1eeeaacb8a00e3.JPG

 

Skål på er. Nu får det vara nog.

 

MVH

Nutteman

 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Abercrombie:

Jag har en plan. Jag planerar att när jag går i pension, om cirka 10 år, spendera tre månader om året på varmare breddgrader. Hjärtat säger Thailand, men hjärnan säger något annat. Det är en sak att som jag gör nu, åka tre veckor två gånger om året, och släppa loss = kröka mest varje dag. Men ska jag vara borta länge så måste jag skaffa bättre vanor, dvs daglig motion och äta och dricka klokare.

 

Därför tror jag att det kommer att bli Kanarieöarna för min del. Klimatet gör att du rör på dig mer eftersom det inte är skitjobbigt att röra sig efter klockan 08.00. Att vara kvar i EU är en trygghet, särskilt när du är gammal. Nästan samma tidszon gör att du kan skaffa dig hyggliga kvällsrutiner, tex kolla på trav, fotboll och hockey, något jag bara kan göra på helgerna i Thailand pga tidsskillnaden. Hoppas bara att jag kan locka med någon polare så att det inte blir alltför ensamt.

 

Allra helst tror jag att jag skulle vilja övervintra i Florida, men det kommer jag inte att ha råd med om jag inte kortar vistelsen. Jag vet  det är lång tid dit, men jag måste förbereda mig, inte minst ekonomiskt. 

 

Tankar och åsikter är hjärtligt välkomna.

Kunde varit jag som skrev detta ,tycker likadnt ,det är för varmt för mig också.

Har fått smak på kanariöarna och främst Las palmas 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev kenneth073:

Kunde varit jag som skrev detta ,tycker likadnt ,det är för varmt för mig också.

Har fått smak på kanariöarna och främst Las palmas 

Finns fina platser i Sydeuropa som man skulle tänkas bo på i framtiden främst vintertid , Sensommar tidig höst vill jag gärna vara i Sverige o däremellan i Thai med darlingen. Dröm... Luskar på det iaf

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev Jive:

Men det värsta med Bkk, som jag har förstått det, är landsänkningen.

Göteborg och västkusten ligger iaf på stadigt berg.

Göteborg ligger väl på lera. Hela staden står väl på pålar. Östra Nordstan är väl byggt som en balja som regleras av pumpar som ska hålla hela byggnaden i rätt nivå.

Pålar och sänkbrunnar för grunder i Göteborgs stad är mycket förekommande. När nya Vallhalla byggdes med parkeringsdäck mot scandinavium så användes slängskopa från Gårda Johan för att förstärka marken

under parkeringsdäcket som innehar en isbana där. Maskiner hade gått igenom marken och hade nog fått lyftas loss av lyftkran modell större.

Ute i Sävedalen vid Säveån kan man ta torr lera i ett glas och röra om den en liten stund och då har den torra leran blivit vatten.

Berget är nog stadigt men inte leran som ligger på den. Tuveraset 1977 är väl bevis för detta.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan

Penang, Langkawi och Kuala Lumpur i Malaysia ligger nog bra till i framtiden för svenska pensionärsflyktingar.

Har själv spenderat mycket tid på jobb i Malaysia under åren och det är helt okay, speciellt Georgetown i Penang.

 

Malaysia My Second Home (MMH2) programmet har stora fördelar:

- Enkla klara regler.

- 10 års visum med förlängning 10 år.

- Multiple re-entry visum.

- Kan köpa fastighet i eget namn.

- Möjlighet att jobba part-time.

- Ingen skatt på inkomst från utlandet.

- De flesta talar utmärkt engelska.

- Levnadskostnaderna är låga.

- Växelkursen är skaplig, även mot svenska kronan.

- Enkelt att besöka både Thailand och Singapore om man vill.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-08-18 at 11:46, skrev Jive:

Googla, så får du upp en massa om detta.

Exakt vad jag gör, och havsnivån stiger med ca 4mm/år.

Vart har du sett de siffror du nämner, de är horribla och garanterat fel.

Möjligen stämmer de i relativt till landsänkningen i området, men havsnivån stiger inte i sig flera cm per år i området!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Captain Morgan:

Penang, Langkawi och Kuala Lumpur i Malaysia ligger nog bra till i framtiden för svenska pensionärsflyktingar.

Har själv spenderat mycket tid på jobb i Malaysia under åren och det är helt okay, speciellt Georgetown i Penang.

 

Malaysia My Second Home (MMH2) programmet har stora fördelar:

- Enkla klara regler.

- 10 års visum med förlängning 10 år.

- Multiple re-entry visum.

- Kan köpa fastighet i eget namn.

- Möjlighet att jobba part-time.

- Ingen skatt på inkomst från utlandet.

- De flesta talar utmärkt engelska.

- Levnadskostnaderna är låga.

- Växelkursen är skaplig, även mot svenska kronan.

- Enkelt att besöka både Thailand och Singapore om man vill.

 

 

Japp, håller med där! Kuala Lumpur är en cool stad, inte som Bkk eller Manilla! Och Langkawi är åxå bra eftersom jag var där år 2000!:lipa:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev Soengsang:

Exakt vad jag gör, och havsnivån stiger med ca 4mm/år.

Vart har du sett de siffror du nämner, de är horribla och garanterat fel.

Möjligen stämmer de i relativt till landsänkningen i området, men havsnivån stiger inte i sig flera cm per år i området!

Betr höjningen av vattennivån, så för Bkk ett tvåfrontskrig mot vatttnet - dels oceanens nivåhöjning, men också regnvattenmängderna norrifrån, som kommer med floden. Dessa regnvattenmängder togs tidigare om hand av ett sinnrikt kanalsysten som byggdes för ca 100 år sedan, men efter hand har många av dessa kanaler fyllts igen för bebyggelse och det tidigare så sinnrika kanalsystemet har delvis förlorat sin sinnrikhet och resulterat i högre vattennivåer. Landsänkningen + dessa högre vattennivåer hamnar på 3-4 cm/år.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...