Jump to content
IGNORERAD

Hur mycket kostar ett kilo plocka jordgubbar??

Fredrik T

Recommended Posts

Min fru fick nyligen jobb hos en bärodling. Glad i hågen for hon iväg med en kompis. Hon kom tillbaka på kvällen mycket smutsig, men glad över att ha jobb. Jag också eftersom förra anställningen bara varade 6 veckor, sen kom finans krisen och allting bara gick ner enligt chefen. Som jag känner mycket bra och vet att det stämmer. "suck" eftersom efter förhandlingar med honom och mycket stridigheter med arbetsförmedlingen som i.o.f.s. fick betala en del av lönen på 150 Kr/timme.

Jag anade väl att detta nya jordgubbsplockarjobb inte skulle vara välbetalt, men att hon bara skulle få 40Kr i timmen svart, blev en överraskning för oss. Men Frugan tycker att det är i alla fall bättre än att bara stanna hemma. och jag håller väl med henne till en viss del och till saken hör också att ingen heller frågade om lönen före. Nu har dom förberett för jordgubbsplockningen och bara rensat ogräs i 2 veckor.

Nu till själva frågan och pudelns kärna, för att inte bli lurad en gång till av chefen (big boss kikong ig läow)

Efter ogräsrensningen ska det plockas jordgubbar på beting enligt rykten 3 kr/kg. Tirak kan du plocka 1 000 000 kg undrar jag?? Naturligtvis är detta ett låg lönejobb för lågutbildade och som jag ser det ett sätt för henne att komma in på arbetsmarknaden, som i dagens läge är väldigt svårt även för svenskar, men inte omöjligt. Min son 14 år slog mig nyligen med häpnad. Jag som redan tänkt hur ska det gå med barnen sen i detta läge.

Han har gått en domarkurs i fotboll och dömer fotbollsmatcher mot en ersättning och dessutom är fotboll hans främsta intresse.

Han är ju för fan hundra gånger smartare än pappa!! Jobbar med något han tycker om och karriärmöjligheterna är ju enorma inom fotboll.

OK tappade tråden... vad kan vara rimligt kilo pris ackord vara när man plockar jordgubbar? I alla fall någorlunda samma som andra jordsgubbsmaffiaodlare.  Kanske någon som har haft fru eller kompisar som plockat förut? Vi vill ju inte bli "lurade igen"

:rtfm:

Dela på andra sajter

låter som en dålig uppgörelse, bara lönen för att rensa är ju ett hån.

Angående kilopriset på 3 kr är även detta för lågt, normalt sett har jag för mig att man plockar per liter och då får 3 kr litern, eftersom det går ca 2 liter gubbar på ett kilo så är det hälten av vad hon borde få.

Kolla upp så det inte har blivit några missförstånd om lönen och plockningen, alltså ifall dom menar 3 kr litern eller kilot.

mvh walle

Dela på andra sajter

3kr/kilo/liter låter nästan way way way to low.

Kollar man på blåbärs delen http://www.plockablabar.se/tjana.asp Om jag tolkat den sidan rätt är det iaf på blåbär upp till 20kr/kilot, men blåbär är mindre och behövs mer för att nå ett kilo.

Sen kan man nog dra ett kors över plantera träd i norrländska skogar, en polare som bodde i Kramfors gjorde de som sommar jobb, dom fick 30öre per planta dom stack ner i jorden.Men då vandrade dom ut med 3000 plantor på rör som dom körde ner i marken på 2sek eller nått liknande.

Kanske skippa bärplockeriet och köra plantera träd, går snabbare och bättre pengar?

//H

Same same, but different!

Dela på andra sajter

Hej!

Jo hon har också kontakter med en thailändsk väninna som planterat träd förut och även i år planterar träd. Men hon fick inte jobb där. "suck" konkuransen är stenhård om jobben.

Dela på andra sajter

Hej Walle!

Jag ska naturligtvis kolla villkoren denna gång. Kan ju vara så att kilon och liter förväxlats av flickorna... :fan1:

Dela på andra sajter

Ja gör det, missförstånd är ju inte direkt ovanligt :mdr:

Skogsplantering sker ju tidigare på våren ,så har man nån hitbjuden så går det ju att kombinera dessa två jobb, och dåligt betalt är det inte om man ligger i lite. Kan dom sen vara här över lingon och blåbärssäsongen så blir det bra.

Skaffa i god tid privata uppköpare( kunder) så ni slipper bli lurade, finns ju  seriösa uppköpare med men varför chansa om man kan lösa det på egen hand.

mvh walle

Dela på andra sajter

Kanske det är jag som blir lurad...min fru har UT och kan vara här i 100 år och jag tycker att jag har bra kontakter med mina 2 jobb visserligen "ba nogg" är vi.

Är det inga som känt av mer svårigheter nu i dessa tider att skaffa jobb till damerna än förut??

Skål! :54:

Dela på andra sajter

närå inga problem skaffa jobb, frugan har en egen affär som knappt  bär sig så jag får bränna min sem när hon ska plocka gubbar, men å andra sidan är man själv hemma då      SKÅL

Dela på andra sajter

Men ärligt talat gubbar kanske 5 kr per kilo är OK.

Man vill ju inte tappa ansiktet... :suicide:

Dela på andra sajter

Jag plockade jordgubbar när jag var väldigt ung.Då fick man 1kr/liter.Jag planterade även skog några år senare och det var mycket lättare att tjäna pengar på.500kr i näven/dag brukade det bli.Detta var för ca 25år sedan så idag borde man ju kunna tjäna mycket mer+

En verklig vän är en person som firar vintersemester på en soldränkt strand och inte skickar vykort...

Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

• Skapa ny...