Jump to content
Nillerille

Flytt till Jomtien och ED-visa

Recommended Posts

broder tuk tuk
2 minuter sedan, skrev clion:

De räcker för dig och darlingen DS glömde  balkongen 

Berit väger 150 kilo så är du säker på det?

Jag väger i och för sig bara 70.

BTT

• Ge karma 2
  • Haha 3

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

clion
2 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

BTT

Det finns ju risk att dubbel sängen kanntrar  du får lägga Berit i mitten 

• Haha 6

broder tuk tuk
20 minuter sedan, skrev clion:

Det finns ju risk att dubbel sängen kanntrar  du får lägga Berit i mitten 

Det går inte. Jag får bara plats över eller under henne:))

BTT

• Haha 4

Mankan
1 timme sedan, skrev broder tuk tuk:

BTT

Vill minas att du visade en bild på henne för inte så länge sedan. Hon har gått upp lite sedan dess då.

• Fint 1
  • Haha 3

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

broder tuk tuk
3 timmar sedan, skrev Atom:

Finns säkert mängder av utlänningar som skiter i studierna och bara vill åt visumet men det är trist att du påstår att en ny medlem ljuger bara för att du själv är en loser.

Jag har själv inget att bidra med till TS annat än att skynda långsamt. Pattaya/Jomtien har alltid varit ”köparens” marknad och för varje köpare/hyrare finns det 100 säljare/uthyrare.

Tja en sak har jag lärt mig efter alla år i Pattaya och runt på olika skolor att närvaron hos studenterna oftast inte är den allra bästa och särskilt i en feststad som Pattaya.

Har inte påstått att TS ljuger däremot att visumet kanske är viktigare än studierna.

För övrigt har jag aldrig förstått skapandet av det sk ED visumet såvida nu inte immigration eller polisen tjänar en god hacka på dessa visum.

Det är ju lite märkligt att övriga longstayvisum har regler om mycket pengar på banken och andra krav men ED visumet får du om du köper en kurs på den lokala språkskolan.

Kanske för övrigt räcker med en 25000 bahts kurs i fruktkarvning.

BTT

• Fint 1

broder tuk tuk
24 minuter sedan, skrev Atom:

Jag vill inte förstöra TS tråd men måste svara på detta.

Du lever i din lilla bubbla där alla vill till Thailand för att nuppa och kröka billigt. Det är det många som vill men det finns också en värld utanför din lilla sfär. Jag tror att det är runt 40,000 utländska barn och ungdomar som studerar på internationella skolor och universitet i Thailand idag; de har alla ett ED-visum. Utbildning för utlänningar är en av Thailands största tillväxtsektorer och en industri som promotas kraftigt av regeringen. Är det verkligen konstigt att det finns ett särskilt visum för dessa? En rik koreansk eller kinesisk familj som skickar mamman med sina två barn för att plugga på en internationell skola i Bangkok, och det finns tusentals av dessa, är värda oerhört mycket mer än en vanlig turist. Självklart måste det finnas en visumklass för dem. Att det kanske finns 1,000 vuxna personer som har ett ED-visum för att läsa thailändska, och att några av dem utnyttjar systemet, det kan nog Thailand leva med.

Jag har ingen aning om ifall TS huvudsakligen bara vill ha ett visum eller faktiskt vill lära sig thailändska, men känns onödigt att kliva in i tråden och utgå ifrån att han egentligen bara vill fuska till sig ett visum. Här har du ju istället chansen att komma med några av dina gamla visdomsord angående thailändare i allmänhet och barlivet i synnerhet.

Du har säkert rätt i att ca 40.000 uländska barn studerar i Thailand men nu var det ju inte dom jag i första hand tänker på i sammanhanget utan alla dom som utnyttjar systemet för egna  suspekta syften.

Finns nog betydligt fler än 1000 ynka personer som köper sig ettårsvisum ED.

Var inte längesedan jag läste i Bangkok post om att polisen har stora problem med faranger som pluggar via ED men som inte ens dyker upp på skolan. Jo vid registreringen.

BTT

• Fint 1

Kenneth4618
Posted (edited)
18 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

Tror att sanningen är väl egentligen att du skiter i studierna av det thailändska språket. Det är väl visumet du är ute efter.  Tänk då på att immigration blivit hårdare med att kolla studienärvaron hos farangerna.

Man måste ju vara på ett visst antal lektioner i månaden.

Man kom ju på efter ett tag att dom flesta gubbarna köpte visumet oh sen sket dom i skolan.

BTT

2 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

Tja en sak har jag lärt mig efter alla år i Pattaya och runt på olika skolor att närvaron hos studenterna oftast inte är den allra bästa och särskilt i en feststad som Pattaya.

Har inte påstått att TS ljuger däremot att visumet kanske är viktigare än studierna.

För övrigt har jag aldrig förstått skapandet av det sk ED visumet såvida nu inte immigration eller polisen tjänar en god hacka på dessa visum.

Det är ju lite märkligt att övriga longstayvisum har regler om mycket pengar på banken och andra krav men ED visumet får du om du köper en kurs på den lokala språkskolan.

Kanske för övrigt räcker med en 25000 bahts kurs i fruktkarvning.

BTT

Precis som du skrev i annan tråd att Joe åker tillbaka till Sverige pga ekonomin fast han skrev varför. 

Edited by Kenneth4618
  • Ge karma 2

Mankan
2 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

Var inte längesedan jag läste i Bangkok post om att polisen har stora problem med faranger som pluggar via ED men som inte ens dyker upp på skolan.

Det låter lite som din stil😂

• Fint 1
  • Haha 1

Nillerille
19 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

Tror att sanningen är väl egentligen att du skiter i studierna av det thailändska språket. Det är väl visumet du är ute efter.  Tänk då på att immigration blivit hårdare med att kolla studienärvaron hos farangerna.

Man måste ju vara på ett visst antal lektioner i månaden.

Man kom ju på efter ett tag att dom flesta gubbarna köpte visumet oh sen sket dom i skolan.

BTT

Hallå Broder. Sanningen är den att jag faktiskt vill lära mig thai. Det thailändska samhället har, precis som alla andra, både positiva och negativa sidor såklart. Jag har fått ifrågasätta en del av mina svenska värderingar under tiden jag spenderat i Thailand - vilket har varit nyttigt för mig. Genom att lära mig thailändska, och förhoppningsvis få bättre förståelse för en kultur som är så olik min egen, så hoppas jag kunna upptäcka en del saker som jag inte kunnat göra tidigare. Både på gott och ont. Tiden får utvisa. Sen behöver jag ett visum för att kunna göra det också så självklart är det viktigt.

• Ge karma 9

Nillerille
22 timmar sedan, skrev leifen:

Denna bild har gått runt på nätet, verkar som dom drar åt snaran med ED visum.

Kommer att måsta sökas från hemlandets Thai Ambassad och ambassaden i Hanoi får inte längre utfärda detta visum.

67719426_1661466390654208_6618502787334406144_o.jpg.e672364b3fab6c74eb260594443c92c0.jpg

Hallå leifen. Jo jag har också läst en del om liknande saker på nätet. Jag är medveten om att det kanske inte kommer fungera riktigt som jag vill men det är så livet brukar fungera :) Medlemmarna på forumet har dock gett mig god information som gör att jag nu känner mig så förbered som jag kan vara. Sen får vi se vart det landar. Tack för informationen!

• Ge karma 1
  • Fint 1

Nillerille
12 timmar sedan, skrev clion:

I Bangsaray finns det rum med pentry  swimmingpool  på taket Hellt nytt för 2000 bath månaden  var med ett par kompisar  och kollade i vintras 

Kan finnas biligare ? Vid Buddha templet pga det byggs som fan men fins inte underlag med folk ännu för det mesta har falanger na egna hus

Helt otroligt. Det var nog det lägsta priset jag har hört om. Ifall standarden är någotsånär bra så är det ju helt sinnessjukt (bra) :)

Wuttan

Inte orkat läsa hela tråden. Så ursäkta om jag frågar nåt du redan skrivit. När det gäller boende så håller jag med om att börja med att boka ett hotell en vecka eller två och åk runt och kolla av läget. Jag hade nog dragit till Harrys och frågat om råd om boende för där finns många som har bra koll.  Sen såg jag att nån skrev om att förhandla el-vatten priset.. du ska inte betala ett öre mer än vad som lagstadgat i Thailand, väldigt bra råd och nåt du tjänar mycket pengar på. Kan du inte tänka dig att bo i Pattaya? Hade jag varit i dina kläder så hade jag valt Pattaya av många anledningar gentemot Jomtien. Men det är jag. Lycka till och posta gärna din flytt här, ska bli kul och följa om du gör så.  

• Ge karma 3
  • Fint 1

Nillerille
3 timmar sedan, skrev Atom:

Jag vill inte förstöra TS tråd men måste svara på detta.

Du lever i din lilla bubbla där alla vill till Thailand för att nuppa och kröka billigt. Det är det många som vill men det finns också en värld utanför din lilla sfär. Jag tror att det är runt 40,000 utländska barn och ungdomar som studerar på internationella skolor och universitet i Thailand idag; de har alla ett ED-visum. Utbildning för utlänningar är en av Thailands största tillväxtsektorer och en industri som promotas kraftigt av regeringen. Är det verkligen konstigt att det finns ett särskilt visum för dessa? En rik koreansk eller kinesisk familj som skickar mamman med sina två barn för att plugga på en internationell skola i Bangkok, och det finns tusentals av dessa, är värda oerhört mycket mer än en vanlig turist. Självklart måste det finnas en visumklass för dem. Att det kanske finns 1,000 vuxna personer som har ett ED-visum för att läsa thailändska, och att några av dem utnyttjar systemet, det kan nog Thailand leva med.

Jag har ingen aning om ifall TS huvudsakligen bara vill ha ett visum eller faktiskt vill lära sig thailändska, men känns onödigt att kliva in i tråden och utgå ifrån att han egentligen bara vill fuska till sig ett visum. Här har du ju istället chansen att komma med några av dina gamla visdomsord angående thailändare i allmänhet och barlivet i synnerhet.

Hallå Atom! Det är bara gött med olika perspektiv och lite diskussion så det är bara att prata på. Ville dock ge dig ett litet shout out då det verkar som vi båda vill ge människor en chans utan att döma dem på förhand så tummen upp för det!

• Ge karma 3