Jump to content
Nillerille

Flytt till Jomtien och ED-visa

Recommended Posts

ragson

Kom in på Harrys och träffa lite folk som kan fylla i dina infoluckor... Jag bjussar på en kall!

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

• Ge karma 4
  • Fint 2

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Nillerille
2 timmar sedan, skrev ragson:

Kom in på Harrys och träffa lite folk som kan fylla i dina infoluckor... Jag bjussar på en kall! emoji41.pngemoji481.png

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Det kommer jag till 100% att göra 🍻

• Ge karma 1

Krafta
Posted (edited)

Ed-visa..... är lite av en djungel eftersom immigration blir tuffare och tuffare hela tiden (ändrar kraven hela tiden så du vet ju alldrig vad som gäller till nästa gång), kravet är att du ska gå i skola 4 dagar i veckan och ska visa dina kunskaper (antingen på immigration när du ska få en ny extension - inte så vanligt) eller på den utländska ambassaden när du måste ut ur landet efter 8 månader (som vanligt så är det olika för alla ambassader). Många skolor har inte fått så många kunder som vill gå till skolan 4 dagar i veckan så det har blivit 2grr i veckan i stället (utan att tala om konsekvenserna). Och det innebär i sin tur att när du ska söka nytt ed visa efter 8 mån så tror ambassaden (står även i papprerna som din skola har skickat med dig, att du ska fortsätta med "advance class" (när du knappt har börjat med intermediate) och då kan det ju bli lite jobbigt att svara på thaländska frågor som du inte har lärt dig samtidigt som det blir varmare och varmare i det rummet när du ska svara på frågorna! Så lycka till vad du än väljer!

Edited by Krafta
ett d i texten har ändrats

soi covboy

sköna bilder clio flipflop shorts ett bira kan det bli mycket bättre ??

• Skål 1

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Nillerille
15 timmar sedan, skrev Krafta:

Ed-visa..... är lite av en djungel eftersom immigration blir tuffare och tuffare hela tiden (ändrar kraven hela tiden så du vet ju alldrig vad som gäller till nästa gång), kravet är att du ska gå i skola 4 dagar i veckan och ska visa dina kunskaper (antingen på immigration när du ska få en ny extension - inte så vanligt) eller på den utländska ambassaden när du måste ut ur landet efter 8 månader (som vanligt så är det olika för alla ambassader). Många skolor har inte fått så många kunder som vill gå till skolan 4 dagar i veckan så det har blivit 2grr i veckan i stället (utan att tala om konsekvenserna). Och det innebär i sin tur att när du ska söka nytt ed visa efter 8 mån så tror ambassaden (står även i papprerna som din skola har skickat med dig, att du ska fortsätta med "advance class" (när du knappt har börjat med intermediate) och då kan det ju bli lite jobbigt att svara på thaländska frågor som du inte har lärt dig samtidigt som det blir varmare och varmare i det rummet när du ska svara på frågorna! Så lycka till vad du än väljer!

Hallå Krafta. Det är precis sådan här information som är så värdefull. Tack för att du tog dig tid att dela med dig. 

Jag har talat med en super chysst medlem här på MPR som har gett mig jätte bra information och förslag när det kommer till ED-visa och skola. Jag vill lära mig thai, även ifall jag behöver visat också, så jag har inget emot att gå dit 4ggr i veckan. Är lite orolig över utfrågningar också men har kommit fram till att antingen kommer jag kunna svara på dem eller inte. Tiden får utvisa. 

Nillerille
3 timmar sedan, skrev clion:

Bangsaray har inga glädje flickor (jo jag vet 2 men svåra att hitta ) Annars är det lungt och skönt där hyr en moppe och kör ner och kolla lördag söndag helger är det smockfullt på bechen  Har du en bast matta med dig betalar du inget 

Köper ett par Chang och mår bra 

20190321_135926.jpg

20190321_135847.jpg

Hallå Clion. Ser ut som du mår gött. Härligt :) Jag längtar tills jag sitter med min första pet maak som tam, sticky rice, bbq kyckling och stor kall leo. vattnas i munnen.

Ska ta och spana in Bangsaray. Tack för tipset.

• Fint 1

Nillerille
Posted (edited)
2 timmar sedan, skrev HaSib HaSib:

God morgon,

Du är välkommen till Jomtien. Jag bor själv i Jomtien VT5C vid Dongtan Beach och stormtrivs verkligen. Det finns en uppsjö condos att välja mellan i alla möjliga lägen och prisklasser. Det är inga problem att hyra på turistvisum, reglerna är dock att man måste hyra på minst 1 månad (sen kan man väl alltid kringgå detta som med så mycket annat). Har massor med svenska kompisar som bor i Jomtien Beach Condominium där man kan hitta verkligen billiga lägenheter, bahtbuss 10 baht till Pattaya går precis utanför. Jag kan förmedla en kontakt om intresse finns till en riktigt schysst jänkare Jimmie som bor där och som äger en massa condo som han hyr ut.

Är du trevlig och social så är du välkommen ner till beachen vid soi Welcome (fråga efter Deng rakt nedanför 7/11), där är ett stort gäng glada svenskar som sitter där varje dag, jag brukar vara där tisd. och lörd. och ta några Leo (80 baht för en stor).

Annars är Harrys ett självklart alternativ att träffa svenskar på samt att de har massor med god mat till humana priser.

Lycka till /Peo

Tjena Hasib! Jomtien beach condominium är faktiskt ett av de ställena jag har kolla på. Har lagt märke till lägenheter för 5000 baht, på årskontraktsbasis, vilket är helt otroligt. Tänk vad man skulle få hemma i Sverige för 1600kr. Helt sjukt - Underbart! 

Tack för inbjudan till soi Welcome. Jag får glida förbi någon dag så får ni avgöra ifall ni vill kasta bananskal på mig eller inte :)

Edited by Nillerille
  • Ge karma 3

Krafta
8 timmar sedan, skrev Nillerille:

Hallå Krafta. Det är precis sådan här information som är så värdefull. Tack för att du tog dig tid att dela med dig. 

Jag har talat med en super chysst medlem här på MPR som har gett mig jätte bra information och förslag när det kommer till ED-visa och skola. Jag vill lära mig thai, även ifall jag behöver visat också, så jag har inget emot att gå dit 4ggr i veckan. Är lite orolig över utfrågningar också men har kommit fram till att antingen kommer jag kunna svara på dem eller inte. Tiden får utvisa. 

Tack för uppskattningen, När du har valt ut dina skolor som du är intresserad av, så ska du ta en gratis lektion från varje skola, skolan är en sak men det är läraren som är det viktigaste, i Thailand så är det ju många lärare som inte har så god utbildning och inte lär ut på samma sätt som i sverige samtidigt som dom kanske har lärt sig engelska från en austalienare vilket kan va svårt att förstå ibland och ska man översätta från svenska till engelska och sen till thai / och tvärtom så blir det ju ännu jobbigare om man inte förstår lärarens engelska. Så välj den läraren som du förstår och tycker lär ut bäst så lär du dig nog dubbelt så mycket på samma tid än den billigaste! PS Går du 4 dagar i skolan så kommer du inte ha några problem med att svara på frågorna när du söker ett nytt visa.

• Ge karma 2

leifen

Denna bild har gått runt på nätet, verkar som dom drar åt snaran med ED visum.

Kommer att måsta sökas från hemlandets Thai Ambassad och ambassaden i Hanoi får inte längre utfärda detta visum.

67719426_1661466390654208_6618502787334406144_o.jpg.e672364b3fab6c74eb260594443c92c0.jpg

• Fint 1

broder tuk tuk
On 2019-08-11 at 16:22, skrev Nillerille:

Tack så mycket för alla som orkat svara min tråd so far. Verkligen!

Det kanske inte är så vanligt med att folk åker på studentvisum längre för att plugga språket i Thailand men ifall ni inte känner för att lägga ut något på forumet så får ni gärna messa mig privat :)

Jag kommer ju köra på hur det än blir, så får lämna en rapport sen hur det gick, så det kan ju bli av intresse för folk som funderar i samma banor.

Är det någon som har koll på ifall det är ett standardkontrakt man skriver på för lägenheten eller ifall man ska vara vaksam ifall kontraktet bara är på thailändska? 

Simma lugnt mina herrar.

Tror att sanningen är väl egentligen att du skiter i studierna av det thailändska språket. Det är väl visumet du är ute efter.  Tänk då på att immigration blivit hårdare med att kolla studienärvaron hos farangerna.

Man måste ju vara på ett visst antal lektioner i månaden.

Man kom ju på efter ett tag att dom flesta gubbarna köpte visumet oh sen sket dom i skolan.

BTT

• Ge karma 2

clion
20 timmar sedan, skrev Nillerille:

Tjena Hasib! Jomtien beach condominium är faktiskt ett av de ställena jag har kolla på. Har lagt märke till lägenheter för 5000 baht, på årskontraktsbasis, vilket är helt otroligt. Tänk vad man skulle få hemma i Sverige för 1600kr. Helt sjukt - Underbart! 

Tack för inbjudan till soi Welcome. Jag får glida förbi någon dag så får ni avgöra ifall ni vill kasta bananskal på mig eller inte :)

I Bangsaray finns det rum med pentry  swimmingpool  på taket Hellt nytt för 2000 bath månaden  var med ett par kompisar  och kollade i vintras 

Kan finnas biligare ? Vid Buddha templet pga det byggs som fan men fins inte underlag med folk ännu för det mesta har falanger na egna hus

• Ge karma 2
  • Fint 2

broder tuk tuk
4 minuter sedan, skrev clion:

I Bangsaray finns det rum med pentry  swimmingpool  på taket Hellt nytt för 2000 bath månaden  var med ett par kompisar  och kollade i vintras 

Kan finnas biligare ? Vid Buddha templet pga det byggs som fan men fins inte underlag med folk ännu för det mesta har falanger na egna hus

Hur stora är dom rummen?

BTT

clion
Precis nyss, skrev broder tuk tuk:

Hur stora är dom rummen?

BTT

De räcker för dig och darlingen DS glömde  balkongen 

• Haha 3