Jump to content
IGNORERAD

Nitisk thailändsk polis


Wwax

Recommended Posts

Man häpnar, hade dom langat till snuten en 500battare på plats hade hon fått gå direkt..

http://www.aftonblad...ticle5181720.ab

Känns jävligt missriktat på något vis, visst stöld är inte ok men någon måtta får det vara!  :kort:

Två dagar i häkte sen släppt mot borgen dessutom plockade dom av henne passet, allt för en sunkig "trasa".

Kunde inte barägaren kliva in och plocka av dom 60$(!) som nu handduken kostade?  :suicide:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 98
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    12

  • BaBoo

    11

  • ban99arne

    8

  • Farang

    5

Mest aktiva i denna tråd

Enl uppgift jag läst någonstans var hon full, kallade polisen för en massa fula tillmälen och

betedde sig väldigt provokativt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Enl uppgift jag läst någonstans var hon full, kallade polisen för en massa fula tillmälen och

betedde sig väldigt provokativt.

Smart!  :great: Det är sånt som imponerar på poliser i alla länder :suicide:

Avd. Har man inte problem så ordnar man det.

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde att hon bröt ihop på nån "telephone link-up from Phuket with reporters" och att hon bara ville hem och träffa sina döttrar på 6, 8 och 11 år.

Jag var inte på plats så kan egentligen inte uttala mig, men kanske mamma skulle ta det lugnt med spånken och respektera polisen, speciellt i ett "främmande" land.

Men som någon sa i en annan tråd om detta, så är det väl inte direkt den reklam Phuket och Thailand behöver just nu...

Link to comment
Dela på andra sajter

"– Jag kände mig sjuk bara att av titta på toaletten, det fanns inget toalettpapper"

Stackarn fick inget toapapper på häktet. 'Cruel and unusual punishment' kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Å andra sidan så jobbar man som snut på en turistort får man ha lite högre toleransnivå med packade personer, så länge det inte är våld inblandat förståss.

..Tycker jag iallafall  :crazy:

EDIT: Fast så synd är det inte om henne då hon tydligen bor här -------

--->http://www.phuketgraceland.com/  :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

"– Jag kände mig sjuk bara att av titta på toaletten, det fanns inget toalettpapper"

Stackarn fick inget toapapper på häktet. 'Cruel and unusual punishment' kanske?

Då önskade hon säkert att hon hade haft trasan kvar. Undrar förresten vad det är för sorts trasa som kostar $ 60?

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Barmatta á 60 Aussiedollar c:a 300 spänn? Värt det? Knappast, å sen mopsa mot farbror blå, smart, knappast!

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Polisen verkar ha skött sitt jobb korrekt enligt lagar och regler, domstolen gav henne särskilt mild behandling jämfört med vad en infött thailändare skulle fått och subban verkar bara varit just det: En bråkig och sur/full turist.

Slutet gott och alla har lärt sig en läxa: Sköt dig, sno inte prylar i baren och var hövlig mot lokal polis.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Jag har svart att forsta den starka reaktionen mot kvinnan och kommentaren som "hon far skylla sig sjalv, buhu stackars henne, subban osv". Folk ar galet rattradiga och sjalvgoda bakom tangentbordet och helt plotsligt sa har den thailandska polisen gjort ratt. Att satta en i Thailand tidigare ostraffad 4 barns mor i hakte for ett brott som en annan individ erkant sig skyldig till ar en skandal och slutet ar allt annat en gott. Det var bara en pinsam lardom och ingen nyttig laxa. Vad larde vi oss av det har? Att om nagon kaftar med polisen over en skitsak da skall det bestraffas men alla de lagbrott som sker oppet i Phuket ignoreras - thailandsk lag och polismakt ar extremt godtycklig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Om polisen låser in en 4-barnsmor i 2 nätter beror det med allra största sannolikhet på att hon betett sig extremt illa, varit ganska våldsam och troligen tämligen berusad och otrevlig och kallat polisen för det ena och det andra

I den situationen är det ganska förståeligt att de agerar som de gör

Många gånger när det skrivs om hur "stackars" turister blir behandlade av lokal polis på turistmålet är det väldigt mycket som inte framkommer i tidningarnas reportage. Av ganska naturliga skäl. Skulle tidningarna skriva sanningen skulle knappast någon vilja läsa artikeln eller bry sig om hur det går för henne

Som vanligt. Anpassade reportage efter behov och inte särskilt mycket sanning

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag har svart att forsta den starka reaktionen mot kvinnan och kommentaren som "hon far skylla sig sjalv, buhu stackars henne, subban osv". Folk ar galet rattradiga och sjalvgoda bakom tangentbordet och helt plotsligt sa har den thailandska polisen gjort ratt. Att satta en i Thailand tidigare ostraffad 4 barns mor i hakte for ett brott som en annan individ erkant sig skyldig till ar en skandal och slutet ar allt annat en gott. Det var bara en pinsam lardom och ingen nyttig laxa. Vad larde vi oss av det har? Att om nagon kaftar med polisen over en skitsak da skall det bestraffas men alla de lagbrott som sker oppet i Phuket ignoreras - thailandsk lag och polismakt ar extremt godtycklig?

Ja, märkliga reaktioner. Kanske hade de varit annorlunda om det varit en svensk man i medelåldern... :whistle:

Kan inte thailändsk lag men borde väl finnas någon paragraf som säger hur man inte får bete sig mot polisen. I så fall borde hon väl bli anklagad för det också.

Å andra sidan förstår jag att man blir upprörd om man anklagas för ett sådant bagatelliknande brott. Exakt vad som hände får vi väl aldrig reda på men Thailand framstår än mer som landet med konstiga lagar, i allafall i Australien.

Link to comment
Dela på andra sajter

thailandsk lag och polismakt ar extremt godtycklig?

ovanstående citat tagit från Wille förklarar nog de Australienska frågorna om de Thailändska lagarna, det beror ju på hur mycket slantar polisen i fråga just då är i behov av, lagen kommer i andra hand så länge det inte rör sig om väldigt grova brott.

Har dock färskt exempel på att även mord/dråp går att förhandla bort. En brittiskt medborgare slog ihjäl sin sambo, lyckades med intyg från psykiater bli förklarad sinnessjuk och därmed utvisad. Hur många bath som förhandlades har jag ingen aning om men det blev väldigt/underligt tyst kring händelsen.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Jag tycker nog att lagen i Thailand tillåter mer än i Sverige vad det gäller fylla och dåligt beteende. Här hemma har vi lagen om omhändertagande av berusad m,m,  LOB som används ganska flitigt. Det har jag inte sett så mycket av i Thailand.

MVH BanFang

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Ett inlägg om händelsen saxat från AB:s hemsida från en som verkar vara på plats:

Problemet är inte stölden av bar mattan utan att hon skrek och var oförskämd mot polisen, försökte smita undan och även var högljudd mot polis chefen väl på stationen. Tyvärr har jag sett många Australienska kvinnor som är respektlös och otrevliga mot lokal befolkningen. Hursomhelst är hon nu fri och kan återvända hem efter 1000 baht böter, pga av att guvernören ingrep och flyttade fram rättegången. Men jag hoppas hon har lärt sig att bete sig bättre i framtiden.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

För att skämta lade någon en trasa som används för att torka upp spilld dryck i Annice väska, säger hon till Radio 3AW.

Quote

The bar mat, measuring 145cm by 45 cm, was made of thick rubber.

Hade hon resväskan med sig i baren, och hur torkar man upp med en gummimatta?  :crazy:

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Och hur full måste man inte vara för att inte "märka" att någon stoppar en 145x45 cm stor och grov dörrmatta av tjockt gummi i handväskan ??  :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

De här två svenskarna som stal t-shirtar i Phuket betedde sig också ganska illa mot polisen efter vad jag har hört, en läxa är kanske att hålla en väldigt låg profil ifall polisen dyker upp för att inte förvärra situationen?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt storyn i PG erkände hon stölden i rätten. Därav den låga domen.

Erkännandet rimmar dåligt med hennes story om att någon lagt mattan i väskan som ett skämt.

Dessutom står det att maxstraffet var 2 år i finka och 2000 baht i böter för detta typ av brott.

Eftersom hon erkände halverades straffet. Och eftersom hon tidigare är ostraffad i Thailand slapp

hon avtjäna fängelsetiden.

Spännande. Första gången gratis alltså i Thailand?

Dessutom... vad tjänade hon på att erkänna? 1000 baht?  Varför då erkänna om det nu inte var

hon som hade snott mattan? Var hennes heder inte värd mer helt plötsligt?

Det känns inte som att vi har hela storyn här.

Vad sägs om att det var hon som snodde mattan.. men att hon (eller någon av hennes vänner)

betalade en thaitjej för att ta på sig skulden så Australiensiskan skulle slippa sitta i häkte

utan toapapper? Och att polisen genomskådade det och avfärdade det som trams?

Varför tror vi så snabbt på den snabbt utmanglade storyn i pressen?

Att den innehöll felaktigheter i annat har ju redan framkommit.

Att sen Thailändsk lag och polismakt är godtycklig är ju knappast nytt och inte mer tragisk bara för

att en sådan här händelse belyser det. Snarare så tror jag att det är bra att sådant här händer.

Kanske kan pinsam internationell uppmärksamhet påskynda reformer inom polisväsendet (och andra organ)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Troligen var väl kvinnan nykter och hade haft lite tid att fundera på vad hon gjort den kvällen när hon 2 dagar senare stod inför rätten

Vid tillfället när hon "snodde" mattan var hon nog dyngfull, otrevlig, osmart, full av attityd etc

Det ger en bra förklaring till varför det gick som det gick

Polis i vilket land som helst skulle agerat ungefär på samma sätt

I Sverige hade hon kanske dock enbart fått stanna över natten i en fyllecell för att nyktra till och lunga ner sig för att släppas dagen efter när hon lugnat ner sig (förhoppningsvis)

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Thailandsk polis och rattsvasende ar mer an lovligt godtycklig men en sak kan man alltid vara saker pa; hierarkin, eller iaf hur den uppfattas, galler alltid. Aven en enkel poliskonstapel star hogre i rang an en full medelalders farangkvinna sittandes pa en enkel olbar. Aven om det finns, och det gor det, manga rotagg inom den thailandska poliskaren sa tror jag att det hela hade lost sig valdigt enkelt om kvinnan i fraga hade upptratt "korrekt" och "forstatt" att hon stod under poliskonstapeln i rang. Jag forsvarar absolut inte systemet, tvartom tycker jag det ar absurt, men det ar alltid enklare om man spelar efter de skrivna och oskrivna regler som galler i det landet man befinner sig i an om man forsoker applicera sitt hemlands regler och normer.

Exakt vad som hande ar det ju ingen av oss som vet men ur ren marknadsforingssynpunkt sa maste nog Thailand forsoka fa sina poliser att inse att de ibland maste ha en hogre toleransniva mot utlanningar, sa lange dessa inte utsatter nagon for fara givetvis. Att slanga in en 4-barnsmor i haktet, 2 eller 4 dagar spelar ingen roll, for att ha snott en struntsak sander inga positiva signaler till presumtiva turister.

Angaende hierarki och hur olika thailandare och vasterlanningar ser pa det sa har jag en anekdot fran forra veckan. Dotterns forskola hade "open day" och alla foraldrar var med. En pojke var valdigt stokig och de thailandska assistenterna forsokte lite snallt saga till honom men det hjalpte inte och pojkens foraldrar lyfte inte ett finger. En av de engelska lararinnorna ryter da till och forklarar att han aker ut i regnet om han inte skoter sig. Pojken och pojkens foraldrar ser helt chockade ut och jag raknade kallt med att nu blir skolan en elev och ett antal miljoner Baht fattigare (sonens far ar en av Thailands rikaste personer och givetvis ska inte en simpel lararinna skalla pa hans duktiga son), men han ar fortfarande kvar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Jag kan tänka mig att livet som polis på en turistort med massor av fulla och ofta otrevliga, orespektfulla, hotfulla etc turister inte direkt är en höjdarupplevelse

Och då minskar nog toleransnivån gentemot de som beter sig sämst i en sådan här händelse

Tveksamt om svensk polis skulle agerat så särskilt annorlunda i en sådan händelse

Finns ju ett liknande fall med SSU-ordföranden som full och galen bar sig illa åt mot ordningsvakter och polis på en krog i Stockholm

Det blev fyllecell och häkte ett dygn där.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...