Jump to content
IGNORERAD

Nitisk thailändsk polis


Wwax

Recommended Posts

Quote

Det jag syftar pa, och som jag trodde att alla med lite thailandserfarenhet visste om, ar att man forvantas att waia och huka sig och aldrig nagonsin ifragasatta vad en polis sager, hur absurt och felaktigt det an ar. Man ska med andra ord visa dem en ofantlig respekt trots att de oftast behandlar alla de har att gora med pa ett oftast mycket otrevligt satt. Angaende detta maste de ha en hogre toleransniva gentemot utlanningar, dels darfor att manga utlanningar inte vet om detta men dels ocksa for att det sa totalt strider mot var uppfattning om allas lika varde.

Ett tips som jag fick av vår jurist på jobbet var att om en polis så ber dig att hoppa på ett ben och säga "jag är en banan", så gör det utan att argumentera. Vad man istället gör är att anmäla polisen i fråga i efterhand. Sedan är det ju iofs en annan fråga vad en sådan anmälan leder till i Thailand - förmodligen "arkiveras" den i tuggen. Om man skulle göra en lista över de hundra bästa sätten att slippa krångel med thailändsk polis så skulle den nog toppas av Atoms strategi att helt undvika polisen, tätt följd av att "skänka" en tusenbahtare till "polisens kamratförening". Många farangers, inklusive den australiska damens, strategi - argumentation på fyllan- tror jag sällan eller aldrig har lyckats varpå den skulle hamna näst sist, precis över "dra ditt handeldvapen".

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 98
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    12

  • BaBoo

    11

  • ban99arne

    8

  • Baa

    5

Mest aktiva i denna tråd

Är det ingen som har nån bild på hennes väska hon hade med till baren?

Jag vill se väskan som dom lyckades rulla ner en 145 x 45 cm matta i tjockt gummi,

låter knappast som nån handväska...  :mdr:

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tallviking,

Jag tycker inte min logik haltar alls, daremot tror jag du trasslat in dig i en argumentation som du inte klarar dig ur utan kraftiga overdrifter.

 

Det du beskriver ovan ar ett brott, formodligen i alla varldens lander, och ska givetvis bestraffas pa ett lampligt satt. Vad jag pratar om ar en attityd bland diverse "officials" i Thailand, daribland i hogsta grad poliser, som gar ut pa att de per definition star over alla vanliga thailandare och simpla utlandska turister. Det ar en attityd som inga vanliga thailandare heller gillar, men pga att de fatt den hierarkiska synen med modersmjolken, anda accepterar. Utlanningar som vill vara har och inte raka ut for problem far ocksa acceptera den, precis som jag skrev i mitt forsta inlagg i traden och sa som jag sjalv lever. Nar turismen ar en sapass viktig del av ett lands ekonomi som den anda ar i Thailand sa maste de anda vara sapass smidiga och marknadsmassiga att de forstar att de flesta utlanningar inte gillar den attityden och att den helt i onodan kostar dem en massa pengar.

Den thailandska poliskaren ar ett av Thailands storsta problem, varenda thailandare jag kanner fran risodlare till guvernor haller med om det. Att du sedan kanner en polischef som ar snall forandrar inte det faktumet.

Hej Atom,

Kunde inte ha sagt det så mycket bättre själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Quote

Är det ingen som har nån bild på hennes väska hon hade med till baren?

Jag vill se väskan som dom lyckades rulla ner en 145 x 45 cm matta i tjockt gummi,

låter knappast som nån handväska...  :mdr:

efter att ha sett den sk mattan är ju bara att rulla ihop den och ner i väskan

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon lyckades till och med att få guvenören att betala böterna på 1000 baht!

Visst är ett av Thailands största problem den korrumperade poliskåren, hade de gjort vad de skulle göra istället för att fylla sina egna fickor hade Thailand varit ett mycket bättre land.

Att folk sen beter sig som idi*ter på fyllan är ju ingen nyhet precis. Thailand har ju mycket märkliga straffsatser, de svenska t-shirt tjuvarna riskerade ju upp till 7 års fängelse för sin stöld. Samtidigt som lagbrott begås framför ögonen på de flesta som vistas i Thailand med polisens goda minne.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kumunkondee

Quote

Hon lyckades till och med att få guvenören att betala böterna på 1000 baht!

Visst är ett av Thailands största problem den korrumperade poliskåren, hade de gjort vad de skulle göra istället för att fylla sina egna fickor hade Thailand varit ett mycket bättre land.

Att folk sen beter sig som idi*ter på fyllan är ju ingen nyhet precis. Thailand har ju mycket märkliga straffsatser, de svenska t-shirt tjuvarna riskerade ju upp till 7 års fängelse för sin stöld. Samtidigt som lagbrott begås framför ögonen på de flesta som vistas i Thailand med polisens goda minne.

Hmmm...hur har det gått för dessa klåfingriga Ulricehamns bor???

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Quote

Atom: Du cirklar som katten runt het gröt utan att vara särskilt tydlig

Vad exakt anser du att den thailändska polisen skall lära sig acceptera och visa en annan attityd mot från Faranger än från Thailändare ?

Den attityd du verkar ha mycket emot är en av världens vanligaste attityder från poliser mot folk som begår fel i sitt land och beter sig illa. Oavsett ursprung. Respekt för ett lands ordningsmakt är knappast en världsnyhet i något land.

Las mitt svar #40 till BanFang om du inte tycker det ar tydligt nog sa finns det inget mer jag kan gora for dig. Om du inte kan skilja pa en halsosam respekt och en mycket ohalsosam underdanighet ar det allvarligt.

Den thailandska polisens fruktansvart daliga rykte bade bland thailandare och utlanningar verkat vara en om punkt for dig. Givetvis ar inte alla thailandska poliser korrumperade viktigpettrar men andelen som ar det ar alldeles for hog for landets basta. Jag har, som jag skrev tidigare, trots 10 ar i landet aldrig haft nagot problem med polisen men jag vet alldeles for manga, nastan uteslutande thailandare, som haft det. Om du forstod thailandska sa skulle du se att det inte gar en dag utan att polisovergrepp diskuteras i bade tidningar och pa TV. Vi forhallandevis rika vasterlanningar klarar oss givetvis mycket battre an fattiga thailandare, chansen att en historia som den vi refererar till har skulle slutat lika lyckligt for en risbonde ar givetvis minimal.

Att poliskaren ar sa genomkorrumperad och till stor del lockar till sig "olampligt material" ar givetvis ett resultat av ett storre samhallsproblem men ska Thailand nagon dag fa ratsida pa sin utveckling ar absolut poliskaren en av de inrattningar som kraver storst reformer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Atom: Det du skriver i ditt inlägg #41 skulle jag vilja kalla utpräglat svenkt. Vet inte hur berest du är i övriga världen men så som man bör bete sig i kontakter med poliser i Thailand som du verkar innerligt hata är tämligen exakt som man gör i 99% av världens länder om man inte ber om att få problem

Sverige är tämligen speciellt där polis och militär är en av samhällets lägst stående klasser som i sitt eget land måste be om ursäkt för sin existens och skämmas för sitt yrke. Redan bland våra grannländer är situationen annorlunda och går vi ut mer i Europa och definitivt andra kontinenter är polisen något man visar MYCKET stor respekt och underdånighet inför om man inte vill råka illa ut

Polisen i USA som anses väldigt civilicerat är extremt intollerant mot dåligt beteende inför polisman.

Korruption inom en poliskår är precis lika med korruptionskulturen i respektive land och enormt många länder i världen har samma problem. Thailand är inte mycket sämre än väldigt många andra länder och betydligt bättre än många andra länder, även i den regionen

Kan man som blåögd svenk eller annan utlänning på besök i Thailand inte förstå detta och anpassa sitt beteende efter detta får man snabbt problem

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Att folk sen beter sig som idi*ter på fyllan är ju ingen nyhet precis. Thailand har ju mycket märkliga straffsatser, de svenska t-shirt tjuvarna riskerade ju upp till 7 års fängelse för sin stöld. Samtidigt som lagbrott begås framför ögonen på de flesta som vistas i Thailand med polisens goda minne.

Säljer man äkta  T-shirts I Thailand?? eller riskerar försäljarna ett högre straff än tjuvarna?

Isf. måste ju försäljarna ha pyntat av snuten i samband med anmälan och redan där skaffat sej oanade fördelar.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Fallet med T-shirtstölden har nog precis som med barmattan mycket bakom som inte skrivs i pressen om. Främst hur personerna betett sig illa i samband med polisingripandet är det som påverkar hur illa och hårt behandlade de blir efteråt

Men den filtrerade bilden i tidningarna brukar vara ganska långt från en verklighetskildring

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Pingislover

Det bästa sättet om man blir stoppad eller tilltalad

av en polis är att:

Titta honom djupt i ögonen, och sen säga

"MONG ARAI QVENTIN"

det som händer är att han glömmer varför

han stoppade er eller varför han tilltalade er. :diablo:

Pingis som tycker handbojorna skvaver ibland  :mdr:

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Enl rapport jag fått från phuket snodde hon en matta kvällen innan också

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Quote

Atom: Det du skriver i ditt inlägg #41 skulle jag vilja kalla utpräglat svenkt. Vet inte hur berest du är i övriga världen men så som man bör bete sig i kontakter med poliser i Thailand som du verkar innerligt hata är tämligen exakt som man gör i 99% av världens länder om man inte ber om att få problem

Sverige är tämligen speciellt där polis och militär är en av samhällets lägst stående klasser som i sitt eget land måste be om ursäkt för sin existens och skämmas för sitt yrke. Redan bland våra grannländer är situationen annorlunda och går vi ut mer i Europa och definitivt andra kontinenter är polisen något man visar MYCKET stor respekt och underdånighet inför om man inte vill råka illa ut

Tallviking,

I Sverige far poliser och militarer precis den respekt de fortjanar, dvs mer eller mindre lika mycket som alla andra. En polis representerar lagen och han har darfor ratten att ge andra personer order vilket alla maste respektera, oavsett land. En polis i Thailand representerar bara i teorin lagen, i praktiken sa ar han lagen, dels darfor att han oftast inte vet vad lagen sager och dels darfor att personer som inte ar militarer eller rika inte har nagot att saga till om aven om han uppenbart bara ar ute efter att tjana pengar eller utova extraordinar makt. Dvs hur felaktigt de an blir behandlade kan de aldrig fa upprattelse; med ett annat ord maktmissbruk.

Jag anar en bitterhet over att du inte fatt den respekt i Sverige som du tycker ditt yrkesval berattigar och att du ser med avund pa thailandska poliser och militarer, ungefar som var kung ser pa Thailands kung. Jag maste tyvarr gora dig besviken, poliser i Thailand star i nastan alla thailandares ogon absolut lagst pa skalan (militarer hamnar generellt sett nagot hogre, kanske for att de har storre skjutvapen men formodligen pga att de inte kommer i kontakt med vanliga manniskor) och de flesta medelklassfamiljer skulle aldrig tillata att deras dottrar gifte sig med en polis. Att Thaksin kom fran poliskaren var absolut en bidragande orsak till att medelklassen valdigt tidigt borjade misstro honom.

Jag reser 200-250 dagar per ar, mestadels i Asien, och har gjort det i over 10 ar. Det finns inget annat land av de jag besokt i Asien dar hatet mot polisen ar i narheten av vad det ar i Thailand.

An en gang, jag har aldrig haft problem med polisen i Thailand och jag ar ratt saker pa att jag aldrig kommer att ha det. Jag ar ocksa fullt medveten om att jag bor i ett frammande land och jag har inga problem med att anpassa mig efter vad som galler har. Det finns dock inget som sager att man maste hylla eller ens gilla en yrkesgrupp med ett beteende som nastan ingen infodd gillar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Quote

Fallet med T-shirtstölden har nog precis som med barmattan mycket bakom som inte skrivs i pressen om. Främst hur personerna betett sig illa i samband med polisingripandet är det som påverkar hur illa och hårt behandlade de blir efteråt

Ar detta da forsvarbart tycker du? Att inte brottet bedoms utan en godtycklig bedomning av persons eventuella artighet/otrevlighet gentemot poliserna skall avgora huruvida det blir atal.

Quote

Sverige är tämligen speciellt där polis och militär är en av samhällets lägst stående klasser som i sitt eget land måste be om ursäkt för sin existens och skämmas för sitt yrke. Redan bland våra grannländer är situationen annorlunda och går vi ut mer i Europa och definitivt andra kontinenter är polisen något man visar MYCKET stor respekt och underdånighet inför om man inte vill råka illa ut

Sa respekt baserad pa radsla ar att foredra? Underdanighet kan knappast anses som en onskvard reaktion eller?

Quote

Polisen i USA som anses väldigt civilicerat är extremt intollerant mot dåligt beteende inför polisman.

Sen ar ju fa polisenvasen sa misstrodda och illa omtyckta. Dessutom sa verkar det ju knappast ha en positiv paverkan pa brottsligheten utan snarare tvartom. For ovrigt, vem anser att USA ar "valdigt civiliserat" forutom Amerikanarna sjalva?

Quote

Korruption inom en poliskår är precis lika med korruptionskulturen i respektive land och enormt många länder i världen har samma problem. Thailand är inte mycket sämre än väldigt många andra länder och betydligt bättre än många andra länder, även i den regionen

Det ar absolut inte sant att korruption inom domstols- och polisvasende foljer korruptionen i ovriga samhallet. Det finns manga lander med relativt hog rattssakerhet men samtidigt utbredd korruption.

Dessutom, Thailand som NIC-land har relativt hog niva av korruption jamfort med lander pa samma utvecklingsniva. Knappast lont att jamfora sig med lander som Laos, Burma osv eller?

Quote

Kan man som blåögd svenk eller annan utlänning på besök i Thailand inte förstå detta och anpassa sitt beteende efter detta får man snabbt problem

Man kan ju forsta men valja att inte anpassa sig till tex. korruption. Visst innebar det en risk men som vissa kanske ar villiga att ta. Att ryggradslost muta sig ur alla situationer kanske inte lockar alla aven om livet kortsiktigt kan bli mer komplicerat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag reser 200-250 dagar per ar, mestadels i Asien, och har gjort det i over 10 ar. Det finns inget annat land av de jag besokt i Asien dar hatet mot polisen ar i narheten av vad det ar i Thailand.

Kanske lite OT men

Tycker du att polisen i Philippinerna är mindre korumperad

än den Thailändska efter dina 10års resande i asien?

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Quote

Kanske lite OT men

Tycker du att polisen i Philippinerna är mindre korumperad

än den Thailändska efter dina 10års resande i asien?

//Broskan

Jag har knappt aldrig varit dar sa jag kan inte uttala mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tycker jag att det klagas onödigt mycke på polisen, här i Sverige är de ju mycket fina människor och det som hände Malmöpolisen var bara otur och berodde på enskilda individer. De har ju mycket sådana i just Malmö.

Utänningajävlen Arne Negersson

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag har svart att forsta den starka reaktionen mot kvinnan och kommentaren som "hon far skylla sig sjalv, buhu stackars henne, subban osv". Folk ar galet rattradiga och sjalvgoda bakom tangentbordet och helt plotsligt sa har den thailandska polisen gjort ratt. Att satta en i Thailand tidigare ostraffad 4 barns mor i hakte for ett brott som en annan individ erkant sig skyldig till ar en skandal och slutet ar allt annat en gott. Det var bara en pinsam lardom och ingen nyttig laxa. Vad larde vi oss av det har? Att om nagon kaftar med polisen over en skitsak da skall det bestraffas men alla de lagbrott som sker oppet i Phuket ignoreras - thailandsk lag och polismakt ar extremt godtycklig?

Hon åkte väl in för att hon uppträtt hotfullt mot polisen?

Eller menar du att någon annan tagit på sig det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det intressanta ar om vi tycker att det ar OK att ofarliga men otrevliga manniskor hamnar i thailandskt hakte

Hur vet du att hon var ofarlig?

Varför skall man få vara otrevlig på allmän plats?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu åkte hon väl i häktet för mattstölden och inte för att hon varit otrevlig egentligen?

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nu åkte hon väl i häktet för mattstölden och inte för att hon varit otrevlig egentligen?

Det blev ändrat till det till slut men poliserna häkatde henne pga hennes uppförande (enligt poliserna)!

Link to comment
Dela på andra sajter

Atom hävdar att den Thailändska polisen är mycket hatad, är det verkligen så?

Eller det kanske är olika från plats till plats i Thailand?

På Phuket tycker jag mig inte se nåt speciellt hat mot polisen (iofs så var min svärfar Polis) men det finns ett hat mot polis där oxå alltså?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Baboo,

Farang har ratt -Hon blev ju aldrig misstankt eller anklagad for nagot annat en stold. Dvs polisen tyckte inte hennes upptradande varit tillrakligt illa for atal men tydligen for att "plocka in" henne.

Att vara otrevlig ar sallan olagligt aven fast det sker pa allman plats. Vad vi tycker om det ar ganska ointressant eftersom den thailandska lagen borde satta spelreglerna for poliserna - det gor den tyvar inte i varken detta eller manga andra fall.

Jag har fortfarande inte traffat en thailandare som inte far nagot latt foraktfullt i rosten nar poliser kommer pa tal. Om de ar illa omtyckta for att de ar poliser eller for att de anses vara nedsupna och korrumperade pajasar som parasiterar pa ovriga befolkningen later jag vara osagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det blev ändrat till det till slut men poliserna häkatde henne pga hennes uppförande (enligt poliserna)!

Har inte läst allt ordagrant i artiklarna, men om det står där att poliserna sagt att dom häktade henne för att hon var otrevlig. när hon hade stöldgods i väskan. så tror jag inte på det.

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...