Jump to content
IGNORERAD

Äter man råttor i Thailand?


korp

Recommended Posts

Jag kollade precis in

http://www.aftonblad...ticle5174926.ab

Uppenbarligen säljer de sina kambojanska råttor till Vietnam, käkar man råttor i Thailand också? Jag har varit i Nordöstra Indien, gränsen mot Burma, ett par gånger och smakat lite på råtta, apa och hund.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • korp

    5

  • Surin P3

    4

  • Enis

    3

  • BanFang

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

stefan5300

Ja dom äter råttor i Thailand.  Man kan ju undra ibland vad dom inte äter i Thailand

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Gurkan21

Quote

Jag kollade precis in

http://www.aftonblad...ticle5174926.ab]http://www.aftonblad...ticle5174926.ab

Uppenbarligen säljer de sina kambojanska råttor till Vietnam, käkar man råttor i Thailand också? Jag har varit i Nordöstra Indien, gränsen mot Burma, ett par gånger och smakat lite på råtta, apa och hund.

Jajamän :mdr:   även jag käkar :great:

13057_Thai 034_JPGfb32413369577337a0dae9

13057_Thai 034_JPGfb32413369577337a0dae9

Link to comment
Dela på andra sajter

Råtta har jag inte ätit, men väl sorkar som dom jagar på natten i risfälten.

Jag kan tänka mig att det smakar ungefär lika.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ja dom äter råttor i Thailand.  Man kan ju undra ibland vad dom inte äter i Thailand

Jag har blivit erbjuden elefantkött, jag misstänker att de inte äter elefant i Thailand?

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

bullerobang

Och hur smakar råtta/sork då ??

L" because it has a Led Ling in the flont

Link to comment
Dela på andra sajter

LungAlahato

Japp

Svågern brukar åka ibland för att jaga råttor och han tycker att råttkött är gott och inte alls ohygienisk. Han påpekar dock att råttorna på landsbygden lever på risåkern och livnär sig på ris och bör inte jämföras med bangkokråttor som livnär sig på avfall...

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest MaiThai

Thailändare äter allt som rör på sig ...utom bilar och små barn!  :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det råttkött jag åt i Thailand smakade i alla fall lite som kyckling. Det var dessutom huggsexa om inälvsmaten på den enda råttan som grillades den morgonen till frukost. Ja förutom från min sida då förstås. Men mellan min dåvarande tgf och hennes bröder var det nästan slagsmål om levern! Tyckte själv att jag lika väl kunde varit utan. När vi slaktade en ko till bröllopsfesten propsade den snart ingifta släkten på att jag även skulle äta lite rått kött (alltså inte råttkött). Det var en annorlunda upplevelse. Köttet var fortfarande kroppsvarmt och blodet droppade från biten jag fick, men jag ville ju inte verka vara kräsen så det fick slinka ner. Det smakade lite sött och var lite segt. Men illasmakande vill jag inte beskriva det som. Man doppade köttbiten dessutom i en stark chilisås.

Det som inte var så gott var då jag blev bjuden på kokt kohud som man doppade i kossans gallsaft tror jag det är (kii wua fritt översatt koskit).

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom äter även nåt djur(jag vet inte vad det heter) som lever i koskit,yammy  :great:

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Som BanFang skrev så är det sork som äts inte råttor, men sorkarna i Thailand har lång svans och kan förväxlas med råttor av oss utlänningar.

Och dom smakar jättegott.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Dom äter även nåt djur(jag vet inte vad det heter) som lever i koskit,yammy  :great:

Flugor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det sägs att thailändarna kommer ifrån Kina för länge länge sedan, och har väl kulturen med sig därifrån att äta allt som har BEN utom bord och stolar. :mdr::mdr: Jag frågade en kines en gång, men han förstod inte vad jag menade. :yes:

Klart jag är ute efter sex.....men det händer att jag är ute efter midnatt också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för skillnad på sork o råtta då? Är de inte ifrån samma familj, lixom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vad är det för skillnad på sork o råtta då? Är de inte ifrån samma familj, lixom?

Jo, de är båda olika typer av gnagare, rodents.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Skillnaden på råttor och sorkar ur matsynpunkt är att råttor lever av as och sopor nära människorna och att sorkarna lever ute i risfälten och äter ungefär samma mat som harar och kaniner.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Gurkan21

Quote

Hej

Skillnaden på råttor och sorkar ur matsynpunkt är att råttor lever av as och sopor nära människorna och att sorkarna lever ute i risfälten och äter ungefär samma mat som harar och kaniner.

Mvh Isan Lover

:Drogar-Scared(LBG):   då var det nog sork jag åt :D:D

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaifiskaren

Det mesta går i när man är lite drucken, men sork kan jag äta även i nyktert tillstånd.

Frugan förklarade för mig att det är med stor glädje dom äter sork.

Orsaken är att sorken äter deras grödor så för varje sork som fångas så blir det mer grödor åt familjen.

Sorkskinnet/pälsen lägger dom på glöden o grillar (så pälsen försvinner.)

Spänner ut skinnet o torkar i solen några dagar, äter detta som chips efter att kryddat på med lite skumma grejor.

Smakar ...så där.

Senast jag var i byn så gjorde jag en gryta på sork o div.grönsaker.

Serverade med pasta.

Uppskattat av hela familjen...utom gamla svärmor som sa :

- Varför krångla till det med farangmat ? Det räcker att grilla några minuter.

Pasta.!!!! jag vill ha mitt ris.!!

Men.men

ha de

Fungerar som Tjuren Ferdinand

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill nog protestera mot att det är arten sork som vanligtvis äts i Thailand. Jag har varit med ute på risfälten och snarat råttor med lokalbefolkningen vid flera tillfällen och dessutom förstås ätit av fångsten. Och helt klart är det vanlig brunråtta som fångas, dvs exakt samma art som lever på soptippar och i kloaker världen över.

Brunråttan är världens mest spridda däggdjurart om jag inte minns helt fel och finns överallt utom på polerna. Den kom till Europa från dess egentliga ursprung östasien någon gång på 1500 talet och började driva undan den råttart som levde här då, svartråttan. Arten är en suverän överlevare som trivs i allt från öknar till polarområden. samt på asiatiska risfält eller i storstädernas kloaker.

Familjen sorkar består av många underarter men är oftast betydligt mindre och ser annorlunda ut. Men det finns även större modeller, t ex bisamråtta är trots sitt namn en sorkart.

Jag har även varit med om att vi fick just en sork i dom utlagda råttsnarorna på risfälten och den dödades och åts den med. Men normalt sett är det alltså brunråtta som fångas. Säsongen för råttjakt är efter risskörden och man fångar inte råttorna som lever inne i byn eller i städerna utan enbart dom som lever som växtätare ute på fälten. Brunråttan som art lever i familjegrupper med revir och rör sig inte speciellt långt från boet. Oftast inte längre än max 50 m.

Så råttorna man fångar en kilometer ut på fälten är med all säkerhet rena växtätare.

Smakar väl sådär. Inte speciellt stor skillnad från annat viltkött, dvs ganska magert och säkert nyttigare än kött från av människan uppfödda djur.

Ps  Skulle kunna visa bilder som visar att det är just råtta och inte sork men eftersom jag är på jobbet just nu så har jag dom inte tillgängliga. Men kanske senare i dag.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Asch same same sork är en råtta med bra PR  :na:

//K


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag vill nog protestera mot att det är arten sork som vanligtvis äts i Thailand. Jag har varit med ute på risfälten och snarat råttor med lokalbefolkningen vid flera tillfällen och dessutom förstås ätit av fångsten. Och helt klart är det vanlig brunråtta som fångas, dvs exakt samma art som lever på soptippar och i kloaker världen över.

Brunråttan är världens mest spridda däggdjurart om jag inte minns helt fel och finns överallt utom på polerna. Den kom till Europa från dess egentliga ursprung östasien någon gång på 1500 talet och började driva undan den råttart som levde här då, svartråttan. Arten är en suverän överlevare som trivs i allt från öknar till polarområden. samt på asiatiska risfält eller i storstädernas kloaker.

Familjen sorkar består av många underarter men är oftast betydligt mindre och ser annorlunda ut. Men det finns även större modeller, t ex bisamråtta är trots sitt namn en sorkart.

Jag har även varit med om att vi fick just en sork i dom utlagda råttsnarorna på risfälten och den dödades och åts den med. Men normalt sett är det alltså brunråtta som fångas. Säsongen för råttjakt är efter risskörden och man fångar inte råttorna som lever inne i byn eller i städerna utan enbart dom som lever som växtätare ute på fälten. Brunråttan som art lever i familjegrupper med revir och rör sig inte speciellt långt från boet. Oftast inte längre än max 50 m.

Så råttorna man fångar en kilometer ut på fälten är med all säkerhet rena växtätare.

Smakar väl sådär. Inte speciellt stor skillnad från annat viltkött, dvs ganska magert och säkert nyttigare än kött från av människan uppfödda djur.

Ps  Skulle kunna visa bilder som visar att det är just råtta och inte sork men eftersom jag är på jobbet just nu så har jag dom inte tillgängliga. Men kanske senare i dag.

Tack Kim,

Jag blev nästan lite orolig över att mina rått-historier egentligen skulle vara sork-historier.

Det hade förstört lite av min image bland mina vänner. :arf:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tack Kim,

Jag blev nästan lite orolig över att mina rått-historier egentligen skulle vara sork-historier.

Det hade förstört lite av min image bland mina vänner. :arf:

Jaha där försvann min image som sork ätare.  :neo:  

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...