Jump to content
IGNORERAD

Ansöka om Schengenvisering under UT-ansökan


freddy_v99

Recommended Posts

Hej,

 

Jag träffade min thailändska flickvän under de tre år jag jobbade i Thailand. Hon är 24 år gammal med universitetsutbildning och jobb. För 4 månader sedan återvände jag till Sverige då jag fick ett jobberbjudande hemifrån som jag tyckte verkade långsiktigt bättre än det i Thailand.

 

Vi har nyligen sökt om uppehållstillstånd för henne i Sverige och förbereder oss på att väntetiden förmodligen kommer att bli olidligt lång. Särskilt i ljuset av de förändrade reglerna för anhöriginvandring som trädde i kraft 20:e juli.

 

Vi vill därför även titta på möjligheterna för henne att besöka Sverige på ett (eller flera) Schengenvisa under handläggningstiden.

 

(Om jag förstår reglerna rätt, så är enda begränsningen att hon inte kan vara i Sverige då beslut ska fattas i UT-frågan. Det gissar jag inträffar efter att hon har varit inne på intervju på ambassaden i Bangkok.)

 

Det större problemet är att det ser ut som att regelverket gör det svårt för henne att få ett Schengenvisum. Då tänker jag särskilt på hur man ska bevisa att hon vill återvända till Thailand när Schengenvisumet löpt ut. Hon är relativt ung och trots att hon har arbete, så ser ju reglerna kring semester mycket annorlunda ut i Thailand jmf Sverige. Tex är det vanligt att man måste jobba i minst ett år innan man får någon ledighet överhuvudtaget. Hon har nyligen bytt jobb och har således ingen semester att ta ut detta år. Därmed kan hon inte visa upp ett tillstånd från sin arbetsgivare för att resa till Sverige. Hon måste säga upp sig för att hälsa på.

 

Jag trodde i min enfald att man möjligen skulle visa på att en ansökan om uppehållstillstånd skulle innebära ett bevis på en vilja att återvända. Jag menar, vi båda är laglydiga och ostraffade medborgare som inte har något intresse att leva i ett land som betraktar henne som illegal. (I värsta fall säger jag i så fall upp mig och flyttar till Thailand.)

 

Men så verkar tydligen inte myndigheterna se på saken. I alla fall enligt den information jag har kunnat läsa mig till på internet.

 

Har ni några idéer om hur man kan bevisa en vilja att återvända i detta fall? Om inte, kan någon tipsa om professionella som vi kan anlita för rådfrågning?

 

Tack på förhand!

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Kenneth svarar , Ta en konsult , får bra info hur du skall gå tillväga , Finns  några stycken googla o du finner ….

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det går utmärkt att söka ett visum under handläggningstiden av ett uppehållstillstånd. Ambassaden kommer att titta på flickvännen sociala och ekonomiska status i hemlandet för att bedöma om hon utgör en risk att inte återvända till sitt hemland efter besöket.

 

Ambassaden tittar på flickvännens anhöriga i Thailand, om hon har egna barn, äger hus och mark eller har ett arbete som gör att hon måste återvända.

 

Vi tycker att det är lite överdrivet av ambassaden då få sökanden skulle missköta ett besök och då kanske förlora möjligheten till ett kommande uppehållstillstånd.

 

Nu byter de beslutsfattare på ambassaden med jämna mellanrum och det varierar mellan beslutsfattarna hur de ser på sökandens sociala och ekonomiska situation.

 

Vår erfarenhet är att det är oftast unga tjejer utan barn, eget hus, egen mark eller jobb som får avslagen.

 

Med vänlig hälsning Roffe

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bara en liten fundering!

jag har för mig att det är en fråga i visumansökan som är ”har du för avsikt att bosätta dig i Sverige” den va väl inte så bra att svara ja på när man söker visum, och söker man samtidigt UT så är det väl rätt givet att man har den avsikten hur går detta ihop? 

Inte helt säker på detta mins kanske fel.

 

//matz

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev matz:

Bara en liten fundering!

jag har för mig att det är en fråga i visumansökan som är ”har du för avsikt att bosätta dig i Sverige” den va väl inte så bra att svara ja på när man söker visum, och söker man samtidigt UT så är det väl rätt givet att man har den avsikten hur går detta ihop? 

Inte helt säker på detta mins kanske fel.

 

//matz

Detta har kommit upp flera gånger. Frågan gäller det visum som söks. Det räcker att svara nej. Kommer följdfrågor får man förklara situationen helt enkelt.

Men det är en vanlig kombo, och det är inte ljug att svara nej (det är ju sant för detta visum).

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom handläggningstiden för uppehållstillstånd är så lång tillåter myndigheterna numer att det beviljas visum för besök under handläggningstiden.

 

Med vänlig hälsning Roffe

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...