Jump to content
IGNORERAD

Skuldebrev vs Låneavtal


Magrood

Recommended Posts

Hej

Har inte haft möjlighet att bidra med något till forumet den senaste tiden. Hoppas det går bra att jag ber om språkhjälp lite då och då ändå.  :wai:

Vad är skillnaden mellan Skuldebrev och Låneavtal?

Tack så mycket på förhand för hjälpen!

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Skriftliga låneavtal kallas skuldebrev om lånet avser pengar. Ett skuldebrev behöver dock inte vara ett avtal i juridisk mening, det kan lika gärna vara en ensidig utfästelse ställd till innehavaren. Staten och större företag använder sig av detta för att låna upp pengar, genom att sälja (emmitera) någon form av standardiserat skuldebrev. Det kan exempelvis vara obligationer eller statsskuldväxlar. Handel med sådana lån sker på kreditmarknaden.

http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A5n

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar Tallviking.Nu har jag förstått skillnaden mellan "brev" och "kontrakt/avtal".Det verkar som om kontrakt och avtal är mellan två parter och att det föreligger anbud och accept. Det måste finnas två part och varje part måste uppfylla något.Men brev är det från en part som lovar den andra att göra något.

Hoppas jag har förstått det rätt.

MvhMagrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Nja. Ett låneavtal behöver inte vara skriftligt utan kan vara ett muntligt avtal mellan två parter som anger lånesumma, ränta, återbetalningsvillkor etc

Normalt skriver man dock ett skriftligt avtal och då kallas det avtalet för ett "skuldebrev" i juridisk term men i folkmun används nog ofta begreppet "låneavtal" även för det skriftliga avtalet så ofta menas nog samma med låneavtal och skuldebrev

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...