Jump to content
IGNORERAD

Åka till Norge, PUT


dalahesten

Recommended Posts

Godmorgon!

 

Min fru och jag har precis gift oss och hon har ändrat sitt efternamn på sitt svenska ID-kort och PUT-kort. Tyvärr har hon inte hunnit uppdatera sitt namn i sitt thailändska pass som är knutet till hennes PUT-kort.

 

Min fråga är om det är möjligt att åka till Norge med dessa förutsättningar? Brukar inte vara några problem att åka till grannlandet i öst men jag har hört att gränserna har blivit lite hårdare på sista tiden...

Link to comment
Dela på andra sajter

grannen i Öst är ju med i EU och det är ju inte Norge, så det är väl det som kan stoppa isf...

 

men vet inte heller om det räcker med PUT eller inte.

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev HajKaj:

grannen i Öst är ju med i EU och det är ju inte Norge, så det är väl det som kan stoppa isf...

 

men vet inte heller om det räcker med PUT eller inte.

Norge är med i EES och Schengen så det borde vara det samma som att resa till ett annat EU-land

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

grannen i Öst är ju med i EU och det är ju inte Norge, så det är väl det som kan stoppa isf...
 
men vet inte heller om det räcker med PUT eller inte.
Norge är med i EES och Schengen så det borde vara det samma som att resa till ett annat EU-land
Sen har vi passfrihet inom Norden vilket iof bara gäller medborgare i Norden och sen kom flyktingströmmen 2015 som ledde ledde till flera "tillfälliga" kontroller.

Rekommendationen till även svenskar är att ta med pass. Hon "borde" klara sig om.ni tar med allt o förklarar läget vid problem.

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev HajKaj:

grannen i Öst är ju med i EU och det är ju inte Norge, så det är väl det som kan stoppa isf...

 

men vet inte heller om det räcker med PUT eller inte.

Norge är med i Schengen, så där inga problem.

Däremot den krångliga situationen namn/ut/put för TS, men kan inte tänka mig att det blir något större problem vid ev kontroll om id o pass är med.   

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Soengsang:

Norge är med i Schengen, så där inga problem.

Däremot den krångliga situationen namn/ut/put för TS, men kan inte tänka mig att det blir något större problem vid ev kontroll om id o pass är med.   

Finns ju dessutom inga gränskontroller med passkoll mot Norge som det finns mot Danmark

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Tallviking:

Finns ju dessutom inga gränskontroller med passkoll mot Norge som det finns mot Danmark

Danmark har noll passkontroll från Sverige över bron, men tillbaka kan man bli kontrollerad i Hylie (första stop i Sverige) över bron.

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

Sverige Norge är lite slappt, men det bör inte bli några problem även med gränskontroll.

norge.jpg.d7d20e57d14a7110f1fc5e2933a6bab2.jpg

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ringde och kollade med norska polisen och de sa att det inte va något problem med utkort och hon skulle få vistas i norge i 90dagar ,men hur det blir om nambytet de vet jag inte men tror att det går bra att ta med papren om giftermålet .

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag har aldrig visat mitt pass i Norge och har man UT i Sverige så har man bara Schengenavtalet att hålla sig till. 

Det bästa borde vara om man har nationellt ID-kort då ett ”vanligt” bara fungerar i Sverige. Ett körkort håller egentligen inte heller som ID i utlandet. 

 

Frun har varit i Norge både med besöksvisum och UT

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Jag har aldrig visat mitt pass i Norge och har man UT i Sverige så har man bara Schengenavtalet att hålla sig till. 

Det bästa borde vara om man har nationellt ID-kort då ett ”vanligt” bara fungerar i Sverige. Ett körkort håller egentligen inte heller som ID i utlandet. 

 

Frun har varit i Norge både med besöksvisum och UT

Passfrihet i Norden sedan dackefejden typ, Svalbard däremot behöver du pass eller Nationellt ID-kort som du beställer hos Polisen.
(Svalbard är inte med i Schengen eller i Nordiska överenskommelsen

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev HajKaj:

grannen i Öst är ju med i EU och det är ju inte Norge, så det är väl det som kan stoppa isf...

 

men vet inte heller om det räcker med PUT eller inte.

Menade grannen i väst såklart. :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi tänkte köra bil dit och det bästa kanske är att ringa och fråga gränskontrollen även om det troligtvis inte kommer att bli några problem.

 

Tack för alla svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev dalahesten:

Vi tänkte köra bil dit och det bästa kanske är att ringa och fråga gränskontrollen även om det troligtvis inte kommer att bli några problem.

 

Tack för alla svar!

När vi var i Norge förra sommaren fanns inga som helst kontroller vid gränsövergångarna till Norge från Sverige

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Soengsang:

Sverige Norge är lite slappt, men det bör inte bli några problem även med gränskontroll.

norge.jpg.d7d20e57d14a7110f1fc5e2933a6bab2.jpg

😀

Norge3.jpg.0bf337e34eb0e23f009a523d676ce40c.jpg

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...