Jump to content
IGNORERAD

Något system hos MIG?


Toboas

Recommended Posts

Hej allihop!

Jag började läsa på MPR när processen att söka UT för min flickvän blev aktuell. Det är ju uppenbart att det kan variera oerhört mellan olika MIG och handläggare. Jag fick en jättetrevlig dito i Västerås och min ifyllda blankett (med diverse bilagor) trillade igenom dem på EN DAG! [img alt=dance1]http://../Smileys/default/dance1.gif

Lämnade in den måndag morgon och fick besked (när jag ringde på tisdagen) att allt var klart! Jag inser ju att vi hade en enorm tur men jag undrar också ifall det finns vissa saker i ansökan som gjorde den mer lättbehandlad. Jag radar upp några faktorer nedan som jag tror kan ha påverkat. Jag skulle vara mycket tacksam om några av er kunde fylla i hur det såg ut för er. Med lite tur kanske det går att se ett mönster. (Jo, jag jobbar i en miljö där man tycker det är kul att hitta samband...) Vill på förhand säga att mitt mål inte är att "skryta" med någonting. (Har sett andra diskussioner här spåra ut så jag vill bara stämma i bäcken så att säga.)

Här kommer de variabler jag tror kan varit relevanta:

Ansökan påbörjades: April 2009

Ort: Västerås

Tid från att mitt svar nått MIG till beslut: 1 dag

Åldersskillnad: 3 år

Förhållandets längd: 10 månader (!)

Min utbildning: Magister

Hennes utbildning: Master

Jobbstatus: Båda heltidsanställda

Språk vi talar: Engelska

Antal besök i Thailand: 3

Antal besök i Sverige: 1

Antal barn (egna/hennes/gemensamma): 0/0/0

Tidigare relation: Jag har varit gift

Hennes situation i Thailand: Relativt välbärgade föräldrar

Bilagor: Passstämplar, foton när jag träffar hennes föräldrar och hon mina

Annan information: Datum för förlovning i Thailand redan satt.

Skulle uppskatta mycket om fler ville dela med sig. Min spontana teori är att MIG kanske bedömmer olika på grund av dessa, eller så är det ett enda stort lotteri där jag fick joker-vinsten.

Khap khun mak på förhand

//Toboas

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, så fort en handläggare har fått ärendet så kan det gå snabbt om man har tur. Det kan säkert hjälpa om alla handlingar och bilagor är i sin ordning och lättöverskådliga.

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Quote

Tja, så fort en handläggare har fått ärendet så kan det gå snabbt om man har tur. Det kan säkert hjälpa om alla handlingar och bilagor är i sin ordning och lättöverskådliga.

Precis. Jag kan tänka mig att om ansökan är mycket prydlig och välskriven utan stavfel och obegriplig grammatik så är handläggaren mer benägen att jobba med just den ansökan. Dessutom kan det vara bra att ladda ner blanketterna som PDF-filer, fylla i dom på datorn och sen skriva ut dom.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest DrRambone

Snarare beror det på handläggare och kontor. Solna suger rejält och vissa handläggare borde byta jobb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, "vår" handläggare i Solna fick handlingarna på Onsdagen, godkände ansökan på Torsdagen och skickade beslutet på Fredagen. Från det att handläggaren fick ärendet på sitt bord tog det 4 arbetsdagar innan jag hade beslutet i brevlådan hemma. Kan inte gnälla så mycket på det.

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Det finns inget som säger att ett ärende måste ta ett halvår i handläggningstid även om Migrationsverket har detta som ett måtto. Tittar man i årsstatistiken ser man att det finns ett antal ärenden som behandlas under betydligt kortare tider. Problemet är att ingen vet vilket ärende som handläggs snabbare än genomsnittet av alla ärenden.

Det är upp till samordnaren hur denne fördelar ärendena till de olika handläggarna. Har handläggaren väl fått tag i ett ärende tar det inte lång tid för denne att gå igenom ärendet, föreslå ett beslut för beslutsfattaren och få ärendet klart. En handläggare klarar av ett antal ärenden varje dag.

Det man vet med bestämdhet är att välskrivna ansökningar där alla nödvändiga handlingar finns med och där gjorda intervjuer överensstämmer, har goda chanser till en enkel och snabb handläggning.

Den snabbaste handläggning jag känner till är 6 dagar från det ärendet kom till Migrationsverket från ambassaden, tills beslutet var klart. Ärendet handlades i Göteborg.

Solna kan också om de vill med 16 dagar som snabbast.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill nog påstå att huruvida ansökan är jättevälformulerad eller normal välformulerad inte spelar nån större roll. Däremot om ert förhållande verkar genuint är nog av större vikt än diverse utbildningar.

Du hade nog bara tur att din handläggare valde att titta på din ansökan direkt. Handlade nog inte så mycket om att det var 0 barn osv.

När min handläggare väl tittade på min ansökan så ringde hon upp och ställde EN kontrollfråga och sen var det klart samma dag.

Däremot hade hon enligt egen utsaga 250 ansökningar på sitt bord. Jag lyckades lirka och tjata för att hon skulle titta på vår ansökan och jag är helt övertygad om att det var det som gjorde att vår ansökan endast tog 2 månader.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...