Jump to content
IGNORERAD

Tåg Udon Thani Bangkok


Tom

Recommended Posts

Hej!  :mdr:

Visst kan man åka tåg i Thailand.  :great:

Vi åkte sovvagn andra klass med aircondition!

Thailand har smalspårig järnväg, så vagnarna är smalare.

Sovvagnarna har en bädd på vardera sida om gången, över och underslaf.

Sovplatserna görs med enkla handgrepp om till sköna sittplatser på dagarna. :yes:

Sovplatserna var bekväma, men kuddarna

något små och hårda, bra med aircondition.

Jag tyckte jag sov bättre än med SJ:s sovvagnar

fast skakningarna och dunkandet från  rälsskarvarna var värre än i Sverige.  :yes:

[img height=600 alt=http://i318.photobucket.com/albums/mm415/tomsw05/IMG_2285.jpg width=800]http://i318.photobuc...05/IMG_2285.jpg Tåg Udon Thani Bangkok

[img height=600 alt=http://i318.photobucket.com/albums/mm415/tomsw05/IMG_2295.jpg width=800]http://i318.photobuc...05/IMG_2295.jpg Tåg Udon Thani Bangkok

Tåget kommer in på stationen i Udon Thani

[img height=600 alt=http://i318.photobucket.com/albums/mm415/tomsw05/IMG_2301-1.jpg width=800]http://i318.photobuc.../IMG_2301-1.jpg Tåg Udon Thani Bangkok

Inne i sovvagnarna:

[img height=600 alt=http://i318.photobucket.com/albums/mm415/tomsw05/IMG_2304.jpg width=800]http://i318.photobuc...05/IMG_2304.jpg Tåg Udon Thani Bangkok

[img height=600 alt=http://i318.photobucket.com/albums/mm415/tomsw05/IMG_2302.jpg width=800]http://i318.photobuc...05/IMG_2302.jpg Tåg Udon Thani Bangkok

Sovplatserna ändras med några ingrepp till bekväma sittplatser på dagarna:

[img height=600 alt=http://i318.photobucket.com/albums/mm415/tomsw05/IMG_2305.jpg width=800]http://i318.photobuc...05/IMG_2305.jpg Tåg Udon Thani Bangkok

[img height=600 alt=http://i318.photobucket.com/albums/mm415/tomsw05/IMG_2306.jpg width=800]http://i318.photobuc...05/IMG_2306.jpg Tåg Udon Thani Bangkok

[img height=600 alt=http://i318.photobucket.com/albums/mm415/tomsw05/IMG_2308.jpg width=800]http://i318.photobuc...05/IMG_2308.jpg Tåg Udon Thani Bangkok

Fina skyltar:

[img height=600 alt=http://i318.photobucket.com/albums/mm415/tomsw05/IMG_2317.jpg width=800]http://i318.photobuc...05/IMG_2317.jpg Tåg Udon Thani Bangkok

Stationsbyggnad:

[img height=600 alt=http://i318.photobucket.com/albums/mm415/tomsw05/IMG_2318.jpg width=800]http://i318.photobuc...05/IMG_2318.jpg Tåg Udon Thani Bangkok

Järnvägsbro:

[img height=600 alt=http://i318.photobucket.com/albums/mm415/tomsw05/IMG_2319.jpg width=800]http://i318.photobuc...05/IMG_2319.jpg Tåg Udon Thani Bangkok

Järnvägsbommar

[img height=600 alt=http://i318.photobucket.com/albums/mm415/tomsw05/IMG_2320.jpg width=800]http://i318.photobuc...05/IMG_2320.jpg Tåg Udon Thani Bangkok

De thailändska vagnarna är blå-vita, det finns 1, 2 och 3 klass

[img height=600 alt=http://i318.photobucket.com/albums/mm415/tomsw05/IMG_2328.jpg width=800]http://i318.photobuc...05/IMG_2328.jpg Tåg Udon Thani Bangkok

[img height=800 alt=http://i318.photobucket.com/albums/mm415/tomsw05/IMG_2333.jpg width=600]http://i318.photobuc...05/IMG_2333.jpg Tåg Udon Thani Bangkok

[img height=600 alt=http://i318.photobucket.com/albums/mm415/tomsw05/IMG_2314.jpg width=800]http://i318.photobuc...05/IMG_2314.jpg Tåg Udon Thani Bangkok

Järnvägsstationen i Don Muang, alldeles vid flygplatsen

[img height=600 alt=http://i318.photobucket.com/albums/mm415/tomsw05/IMG_2331.jpg width=800]http://i318.photobuc...05/IMG_2331.jpg Tåg Udon Thani Bangkok

[img height=600 alt=http://i318.photobucket.com/albums/mm415/tomsw05/IMG_2329.jpg width=800]http://i318.photobuc...05/IMG_2329.jpg Tåg Udon Thani Bangkok

Ett tåg kommer in

[img height=600 alt=http://i318.photobucket.com/albums/mm415/tomsw05/IMG_2332.jpg width=800]http://i318.photobuc...05/IMG_2332.jpg Tåg Udon Thani Bangkok

Bangkoks järnvägsstation, Hua Lamphong

[img height=600 alt=http://i318.photobucket.com/albums/mm415/tomsw05/IMG_2564-1.jpg width=800]http://i318.photobuc.../IMG_2564-1.jpg Tåg Udon Thani Bangkok

Tom  :mdr:

Som bott vid inlandsbanan som barn och pappan var stins

Jag har alltid gillat att vara nära tåg!  :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror Tom har en del gemensamt med Jolin!

Hur som helst tackar jag för bilderna. Borde själv satsa mer på tåg nästa resa.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej!  :mdr:

Visst kan man åka tåg i Thailand.  :great:

Vi åkte sovvagn andra klass med aircondition!

Thailand har smalspårig järnväg, så vagnarna är smalare.

Sovvagnarna har en bädd på vardera sida om gången, över och underslaf.

Sovplatserna görs med enkla handgrepp om till sköna sittplatser på dagarna. :yes:

Sovplatserna var bekväma, men kuddarna

något små och hårda, bra med aircondition.

Jag tyckte jag sov bättre än med SJ:s sovvagnar

fast skakningarna och dunkandet från  rälsskarvarna var värre än i Sverige.  :yes:

Tom  :mdr:

Som bott vid inlandsbanan som barn och pappan var stins

Jag har alltid gillat att vara nära tåg!  :whistle:

Tack för trevliga tågbilder!  :great:

Skarvdunket är för att nattåget går den nordligare linjen som inte passerar Korat, den har skarvspår, gissningsvis med spik..och skarvarna var, åtminstone 2005, rätt nerkörda. Linjen via Korat har modernt helsvetsat spår.

Nattåget är ju lite tråkigt eftersom man inte ser så mycket, men med rätt ressällskap kan jag tänka mig att det inte är så dumt ändå.  :mdr:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för bilderna. Ska själv till Udon i sommar och funderar på om det ska bli buss/tåg/flyg. Vad gick resan på? Hur ser 1:a klass ut? Prisskillnad? Hur funkar det för lite längre faranger? :)

Sist tjejen åkte tåg från Udon till Bangkok så var airconditionen trasig, vilket tydligen gjorde resan till ett helvete. Det blev buss därefter för henne. Själv föredrar jag tåg före både buss och flyg.

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

Äkte tåg från Krungtep till Udorn Thani i mars 2009

kan bara säga att det var första och sista gången

vi hade köpt en dubbel 1:a klass hytt, och sängar

kuddar var helt till belåtenhet. Däremot så vart det

så jäkla lång försening, resan skulle ta 10½ timma ca

men tog nästan 16½ timma  :kort:

vi satt i vagnen och såg landet åka förbi i 50-60 km

i timmen (det var tydligen nått fel på loket) men jag

tyckte mest synd om familjen som satt och väntade

från klockan från klockan 6.30 tills vi kom fram kl 13.00

och dom hade inte en bath att äta för, utan visste juh

att polaren skulle komma med stora plånboken.  :whistle:

Att köpa frukost var inte att tänka på dom skulle ha

nästan 250-300 bath för full frukost (amerikan style)

biljetten kostade tror jag 1300 bath per person.

Om man jämnför med flyget som kostade 1600 bath

(kampanj) och tog ca 2 timmar så är MITT val iallafall

flyget 100 x av 100 hädanefter  :dance1:

Pingis som iallafall testat 1 gång

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm

Kenneth..

jag sökte på två enkel till Korat från Bangkok och dom skulle gå på 121 dollar, skulle tro att jag tar en taxi då den kostar ca 2000 baht.

Här kommer bra tåg siter med priser och tider.

Först längd (km) och pris (baht)

http://www.railway.c...sh/FareRate.asp

Tider.

http://www.railway.c...h/Time_HTML.asp

Mvh

Nerike

Ps. jag åkte natttåget till Chang Mai en gång, och tyckte det var helt okey men vagnarna var ej blå/vita utan silverfärgade.

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Att åka 2klass liggvagn är okej och funkar bra-

Jag har åkt hela vägen Singapore- Bangkok med stop 2 stopp 1999.

Ett par visa resor till Butterwoth.

Med Nitt en över och en Under bädd.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tom, härliga bilder! :great:

Jag åker ofta tåg från Udon till Bangkok och tycker det är ett avkopplande sätt att resa på.

Bussar undviker jag i möjligaste mån. Jag och frugan höll på att sätta livet till då vi åkte nattbuss år 2005. Chaffisen tappade kontrollen i en kurva och fick sladd ut i djungeln där bussen välte. Mirakulöst nog klarade vi oss med enbart blåmärken. De flesta i bussen var betydligt värre illa däran än så. Det var en mycket otrevlig olycka.

Efter det strök jag bussar från min lista med alternativa färdmedel. Flyg, visst i all ära, men har man inte bråttom är ändå tåget att föredra.

2:a klass (med AC och sovplats) kostar inte mer än 750 baht Udon-Bkk. Ett klart mer prisvärt alternativ än 1:a klass, (som faktiskt inte alls påminner om vad man som svensk föreställer sig om 1:a klass) helt klart onödiga extra baht.

Resan tar i normala fall 9-10 timmar. Då kommer man fram till Bkk utvilad. Flyg tycker jag personligen är långt ifrån avkopplande, att sova sittandes är för mig en omöjlighet.

I mån av tid rekommenderar jag starkt att prova på tåget, men som Pingislover även antydde så är det är snordyrt med mat på tåget. Det bör man medtaga själv.

Mvh/

www.mangeudon.se

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hmm

Kenneth..

jag sökte på två enkel till Korat från Bangkok och dom skulle gå på 121 dollar, skulle tro att jag tar en taxi då den kostar ca 2000 baht.

Här kommer bra tåg siter med priser och tider.

Först längd (km) och pris (baht)

http://www.railway.c...sh/FareRate.asp

Tider.

http://www.railway.c...h/Time_HTML.asp

Mvh

Nerike

Ps. jag åkte natttåget till Chang Mai en gång, och tyckte det var helt okey men vagnarna var ej blå/vita utan silverfärgade.

Tidtabellerna förefaller inte ha ändrats med mer än minutjusteringar sedan 2005.. och fortfarande finns inte alla tåg med i den engelska tidtabellen som du länkade till.

Som exempel kollade jag på skoj om linjen till Suphan Buri trafikeras fortfarande, och hittade ett tåg som avgår 04.50 på morgonen:

http://www.railway.co.th

thrw_1.jpg

thrw_2.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi åkte precis samma sträcka -03. Känner igen rubbet, från fläktarna till färgen på förhängstygen. Vagnarna tror jag var byggda av Samsung 1993 läste jag på en skylt. Jag sov som en klubbad gris i 10 timmar vilket är helt uniḱt för min del. Åker gärna tåg igen men det kräver tydligen lite mer meck med biljetthantering i förväg å sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest boffe1609

Hel 

Bra berättelse

Gjorde denna resa åt båda hållen 1989 o 1990 Första gången dagtåg ( Ej att rekomendera med småbarn) Dagturen 2klass Fönster o Dörrar på vid gavel fläktade bra nog, men måste passa en femårig jänta och 2 årig dito ingen av oss kunde koppla av. Men det var kul att kunna se ut och alla medpassagerarna tycket det var trevligt med såungar som pratade thai.

Nattresresan var SUPERB!! Klev på i BanSue vid Singabryggeriet (Inspirerande) Maten dukades upp på golvet a la thai hur mycket som helst och Singa därtill 

Åt i flera timmar 2 sedan kom personalen och bäddade Vi hade 2 sleepers uvanför varandra och dessa var monterade på tvären ( ej längs med vagnen) hyffsat rymligt sov mycket bar till en mötesplats Det finns visst ett stort univesitet där tåget stog 1 timme Det gick på omk. 300bath för 4 pers maten någon hundring och ölen 15-20 bath styck Ej ac 

Åk tåg i LOS trevligare och bättre än buss eller Van Lite strul att köpa "billeter" anars bra 

:great::drinks: Boffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

×
×
×
  • Skapa ny...