Jump to content
IGNORERAD

Vägguttag


haningemickee

Recommended Posts

Känner igen det Farang berättar om så visst, det kan i ojordade elanläggningar i Thailand uppstå en viss potentialskillnad mellan elapparater och omgivningen. Inte några höga spänningar men tillräckligt för att det ska kännas lite obehagligt.

Att hela Thailands elsystem är ojordat som farang också påstår stämmer dock inte. Själva elnätet har jord (PEN), annars skulle det helt enkelt inte fungera, det är bara det att många (dom flesta) väljer att inte använda sig av skyddsjord i sina installationer. Blir ju aningen dyrare utan att apparaterna funkar bättre och det är väl anledningen till att välja bort det vid installationen. Men all elinstallationsmaterial finns att köpa i skyddsjordat utförande hos alla elmaterialhandlare över landet. Och använde sig ingen av det skulle det inte finnas på hyllorna.

Har själv installerat skyddsjordade uttag i hus i Thailand inklusive central med jordelsbrytare och allt. Med material inköpt på plats, så visst går det.

Dom flesta privathus mm i Thailand matas till skillnad från Sverige, som alltid kör trefas till kund, med bara en fas samt pen-ledare. Men det går bra att få framdraget trefas också om man önskar det men som sagt i Thailand är det bara aningen större el-användare som använder sig av det alternativet, t ex hotell mfl.

Systemspänningen i Thailand är 380/220 V, precis som vi hade i Sverige fram till den dag vi beslutade att höja till 400/230 V för runt 20-25 år sedan.

Svenska stickkontakter går bra att stoppa i thailändska uttag däremot kan det bli problem tvärtom. Många elapparater som säljs i Thailand nu för tiden har dock samma typ av stickkontakter som dom vi har i Sverige fast en hel del har fortfarande den gamla typen av flata, tätsittande och snedställda stift som inte går att använda i svenska uttag.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 66
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    9

  • Odin

    6

  • Farang

    5

  • Baa

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kim Du låter ju insatt, då känner du kanske till att det återigen har blivit tillåtet att jorda en anl. via vattenledningsröret i Sverige :rtfm:

Helt jäkla obegripligt men men, det är en Eu anpassning

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag skall ta med min multimeter ned när jag åker nu den tredje och gå till botten med det här. Men att det skulle ha att göra med elnätet är bara helt enkelt omöjligt.

Problemet är att hitta något att mäta mot, vattenledningar är uteslutande plast och armeringsjärnen är sällan åtkomliga. Blir att mäta mot en vått cementgolv som bäst.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Quote

Problemet är att hitta något att mäta mot, vattenledningar är uteslutande plast och armeringsjärnen är sällan åtkomliga. Blir att mäta mot en vått cementgolv som bäst.

Jag kan borra ett litet, litet hål i vattenrören?  :mdr:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Min vän. El är en ganska enkel sak. Du har en tillförsel utav energi och du har en återledare utav samma energi - det är elnätet. Allt annat har med din enskilda apparat (eller motsvarande motstånd) att göra.

Självklart har det med den enskilda apparaten att göra.

Det är därför man får en stöt även om den är urkopplad!

:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kim Du låter ju insatt, då känner du kanske till att det återigen har blivit tillåtet att jorda en anl. via vattenledningsröret i Sverige :rtfm:

Helt jäkla obegripligt men men, det är en Eu anpassning

Känner jag inte till faktiskt. Fast nu var det ett tag sedan jag blev tvingad till en "nya paragrafer kurs" på jobbet så det kanske stämmer det du skriver.

Sist jag kursade på området talades det mest om möjligheten att anläggningsägare kanske skulle tvingas potentialutjämna alla sina anäggningar, dvs även vattensystem osv. Skulle i förlängningen alltså betyda att det skulle dras separata jordledningar från jordskena i central till vattenrör och andra järnkonstruktioner, allt för att eliminera eventuella potentialskillnader. Och detta har jag för mig berodde på någon eu-anpassning eller dylikt.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå du har rätt potentialutjämningen är numer ett krav vid nybyggnation.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag kan borra ett litet, litet hål i vattenrören?  :mdr:

Skicka in en hund, dom är mycket känsligare än oss (dom dör av strömmar som vi knappt känner)

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Själva elnätet har jord (PEN), annars skulle det helt enkelt inte fungera, det är bara det att många (dom flesta) väljer att inte använda sig av skyddsjord i sina installationer.

Det är väl mer fantastiskt att det fungerar, detta är långt ifrån det värsta jag sett  :crazy:

13009_IMG_1107_jpgbaf18f0e17f7ce134be272

13009_IMG_1107_jpgbaf18f0e17f7ce134be272

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Jag har också upplevt samma som Farang beskriver då jag satt i lägenhet i Chiang Mai. Små men obehagliga stötar varje gång man tog i laptopen. Detta löste jag genom att använda externt tangentbord och mus.

Nu här på Prince Hotel är det inga problem med samma dator, så det beror nog mycket på fastighetens elnät.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Här har ni det som bör installeras i varje hus (RCBO) förklarad och lite om jordning samt en bild på den RCBO som sätts in i mitt hus just nu

Jo det där är en vanlig jordfelsbrytare. En sådan + skyddsjordade uttag monteras i dom flesta svenska hem nu för tiden. Behövs egentligen inte enligt lagen förrän du även vill ha 230 V eluttag utomhus, i badrum eller använder t ex golvärmeslingor men rekommenderas även om man inte önskar detta. Och givetvis då även i svenskars byggen i Thailand.

Skillnaden mellan din på bilden och en jordfelsbrytare i Sverige är att din har en justerbar utlösningspunkt, något jag aldrig sett på en jordfelsbrytare i Sverige. Ser inte graderingen på din bild men kan väl nämna att du ska ha den inställd på 30 milliampere, varken mer eller mindre (0,03 A).

Har sett likadana på centraler i Thailand och noterat att dom går att justera tills dom slutar att fungera helt och jag gissar att det är pga detta jag aldrig träffat på justerbara jordfelsbrytare i Sverige. En jordfelsbrytare det enkelt går att slå av funktionen på om man råkar få ett jordfel i sin elinstallation rimmar kanske illa med svenskt säkerhetstänkande.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

jaså du jobbar som elektriker .bra man lär känna medlemmarna mer .själv jobbar jag som truck förare på

volvo lastvagnar i götet

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Det finns en graf över varför 30mA är det som krävs i Sverige, det är precis vad som är rimligt att du skall klara utan att riskera livet under en viss tidsperiod. Jag var på kurs om det i förrförra veckan och har redan glömt det.  :bag:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det finns en graf över varför 30mA är det som krävs i Sverige, det är precis vad som är rimligt att du skall klara utan att riskera livet under en viss tidsperiod. Jag var på kurs om det i förrförra veckan och har redan glömt det.  :bag:

Finns även jordfelsbrytare med större utlösningskrav än 30 mA men dom är enbart till för att skydda utrustning och inte för personskydd.

När strömmar över 30 mA leds genom en människa uppstår hjärtflimmer och det är väl därför gränsen för personskydd är lagd just där.

Dom thailändska ställbara jfb kan dock ställas ned även på 5 mA om man önskar det. Fast då blir förstås elanläggningen betydligt känsligare för störningar. Är väl inte så kul att komma hem efter en veckas semester och se att frysen varit strömlös några dgr bara för att jfb löst ut av en tillfällighet.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

olika förslag på installation. kan nog vara en bra ide som kim skrev att även ha oskyddade oxå. kanske även ha en separat jordfelsbrytare till allt som är utomhus.

http://download.hage...felsbrytare.pdf

Hade fel ang. 600mA mot brand skall vara 300mA

Kyl, frys och uppvärmning bör ha separata jordfelsbrytare.

Till pannor för uppvärmning rekommenderas en jordfelsbrytare

på 300 mA som brandskydd.

tagit från

http://www.svbf.se/A...felsbrytare.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Quote

Jo det där är en vanlig jordfelsbrytare. En sådan + skyddsjordade uttag monteras i dom flesta svenska hem nu för tiden. Behövs egentligen inte enligt lagen förrän du även vill ha 230 V eluttag utomhus, i badrum eller använder t ex golvärmeslingor men rekommenderas även om man inte önskar detta. Och givetvis då även i svenskars byggen i Thailand.

Skillnaden mellan din på bilden och en jordfelsbrytare i Sverige är att din har en justerbar utlösningspunkt, något jag aldrig sett på en jordfelsbrytare i Sverige. Ser inte graderingen på din bild men kan väl nämna att du ska ha den inställd på 30 milliampere, varken mer eller mindre (0,03 A).

Har sett likadana på centraler i Thailand och noterat att dom går att justera tills dom slutar att fungera helt och jag gissar att det är pga detta jag aldrig träffat på justerbara jordfelsbrytare i Sverige. En jordfelsbrytare det enkelt går att slå av funktionen på om man råkar få ett jordfel i sin elinstallation rimmar kanske illa med svenskt säkerhetstänkande.

Inställningarna på min är 6,10,20 och 30 mA. Högre värden än så går inte att välja

13038_rcbo_jpg847172b079a6e98a88e2931f81

13038_rcbo_jpg847172b079a6e98a88e2931f81

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja den ser ju inte ut att gå att ställa på direktkoppling heller (dvs urkoppling av funktion) vilket jag sett på andra jfb i Thailand och det är ju positivt ur säkerhetssynpunkt.

Rekommenderar att du har den inställt på 30.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim!Det är krav på att jfb ska finnas i nya installationer i Sverige. Nedan finns information från Elsäkerhetsverket.Jordfelsbrytare

En jordfelsbrytare är en billig livförsäkring och ett bra komplement till andra nödvändiga åtgärder i en elinstallation.Efterson en jordfelsbrytare bryter strömmen snabbt om en apparats hölje skulle bli spänningsförande. En jordfelsbrytare för personsäkerhet ska vara märkt med 0,03 A eller 30 mA.

I bland annat nya bostadsinstallationer är jordfelsbrytaren ett krav. Bor du i en äldre bostad som saknar jordfelsbrytare har du all anledning att använda en flyttbar jordfelsbrytare:

[*]om din bostad har en gammal elinstallation

[*]som ett extra skydd om du har små barn

[*]eller om du arbetar med elverktyg utomhus.

Slår jordfelsbrytaren ifrån när du trycker påprovknappen?Då fungerar den som den ska. Om den inte slår ifrån, kontakta en fackman. Är jordfelsbrytaren portabel, återlämna den till butiken eller lämna den till elåtervinning.Slår jordfelsbrytaren ifrån omedelbart efter återställning, utan att du vet orsaken?Skruva ur alla proppar eller slå ifrån automatsäkringarna. Slå till jordfelsbrytaren och skruva sedan i proppar en efter en, eller vippa tillbaka automatsäkringar en i taget. Om du inte hittar felet, kontakta en fackman. Jordfelsbrytaren ska provas med jämna mellanrum. Följ tillverkarens anvisningar.

Läs mer om jordfelsbrytare i broschyren Jordfelsbrytare, beställ den gratis via vår publikationsshop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Ett problem som verkar vanligt i Thailand är ju att det helt saknas jordförbindelse eller så är den jordförbindelse som finns väldigt dålig med för torr mark den sitter i eller korroderade anslutningar

Andra problem är att dom är dåliga på att hålla koll på nolla och fas

Eftersom nästan alla privata hus har enfas-matning blir det även på installationssidan lite annorlunda än i Sverige

Sedan verkar de enfas-transformatorer som sitter på många gator i Thailand inte direkt ha noll-potential på nollan vilket kan skapa en hel del obehagliga effekter i subnätet

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej..

Finns väl många gamla landhövdingshus med samma system..

Absolut inget ovanligt i Sverige..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ja den ser ju inte ut att gå att ställa på direktkoppling heller (dvs urkoppling av funktion) vilket jag sett på andra jfb i Thailand och det är ju positivt ur säkerhetssynpunkt.

Rekommenderar att du har den inställt på 30.

Är på väg att handlu hus i Thailand, rekommenderar du att jag installerar en sådan eller en liknande?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Är på väg att handlu hus i Thailand, rekommenderar du att jag installerar en sådan eller en liknande?

Ja absolut, både i ditt hus i Thailand såväl som i Sverige.

Vad gäller priser så är färdiga centraler med jfb, säkringar etc betydligt billigare i Thailand än i Sverige. Så ingen ide att ta med sådana hemifrån.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...