Jump to content
IGNORERAD

Vägguttag


haningemickee

Recommended Posts

Ett litet tips som tyvärr en del missar,,jorda och installera jfb vid varmattenberedaren i dushen. Har sett alldeles för många som missat detta.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 66
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    9

  • Odin

    6

  • Farang

    5

  • Baa

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Quote

Kim!Det är krav på att jfb ska finnas i nya installationer i Sverige. Nedan finns information från Elsäkerhetsverket.

Verkar som att jag får ligga på min arbetsgivare om att få kursa på ändrade regler, för att det krävs jfb i alla nya installationer visste jag inte heller.

I praktiken så görs det ju ändå, men det är väl bra om det också blir tvingande.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Den som är händig kan byta sladd och/eller kontakt.

På apparat inköpt i Thailand.

pigge01

Det kan vara svårt att byta kontakt på en laddare.

Är det någon som vet vart man kan köpa en adapter i Sverige?

En kompis fick en mobil ifrån Thailand igår och fick problem att ladda den.

Tacksam för svar /Janne

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

 

Det kan vara svårt att byta kontakt på en laddare.

Är det någon som vet vart man kan köpa en adapter i Sverige?

En kompis fick en mobil ifrån Thailand igår och fick problem att ladda den.

 

Tacksam för svar /Janne

Hej Janne[br]Såg att teknikmagasinet finns i Galleri Nian, i Gävle. Dom borde ha.[br]/Keithan

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Adapters finns i Sverige och på flygplatserna. Men dom är löjligt dyra jämfört med vad dom kostar i Thailand. Ofta är det någon universaladapter som klarar hela världen, och priset blir därefter.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det kan vara svårt att byta kontakt på en laddare.

Är det någon som vet vart man kan köpa en adapter i Sverige?

En kompis fick en mobil ifrån Thailand igår och fick problem att ladda den.

Tacksam för svar /Janne

Tror nästan det är runt samma pris för en ny laddare till telefonen som en adapter kostar här.

http://shopping.kelk...ia-laddare.html till exempel

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en grenkontakt med 3 utag och 3m sladd på Big C. m.fl.

Det är är billigt och så får man flera utag.

I Sverige byt till vår kontakt.

Klipp av en halv meter från den Thailänska hanen och sätt en hona på den korta och en hane på den långa.

Så får du en rese adapter på köpet.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

:D:D:D

Jag håller med Matte.. det elektriska i Thailand är ett skämt. VI handlar en del på Robinsson i Ubon och fx en riskokare kan du köpa med "svensk" kontakt, inga problem.

kollar du så ser du att de också har "svenska" kontakter till sina datorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

:D:D:D

Jag håller med Matte.. det elektriska i Thailand är ett skämt. VI handlar en del på Robinsson i Ubon och fx en riskokare kan du köpa med "svensk" kontakt, inga problem.

kollar du så ser du att de också har "svenska" kontakter till sina datorer.

Svenska, eller europeiska...

Thailand har ett mycket väl fungerande system vad gäller stickproppar och vägguttag.

Vi byggde om hemma för 2 år sedan, och alla våra uttag är petskyddade och passar både Europa och USA (gamla thai) kontakter.

Man får vad man betalar för, helt enkelt.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Hej,

En anledning till att man får så mycket små el-stötar i Thailand, beror på att det övervägande är lite småfuktiga klinkersgolv som man går barfota på. Den minsta "kryp"-ström får man genom kroppen och känner ju direkt.

Själv är jag elektroniker och inte elektriker (som Kim), men har gjort många S-märkningsjobb och annat med starkström, så jag förstår vad som felar. Det är lite svårt att förklara för icke-elfolk, men jag ska försöka. Fråga mig gärna om något är oklart.

Normalt ska det inte vara problem med "dubbelisolerade" (kvalitets)-apparater. Alltså såna som normalt inte har jordledare i kontakten, såsom den platta 2-poliga Thai-(USA)-kontakten liksom den platta europeiska samt den vanliga runda europeiska (Schuko), som inte har jord-kontakt-bleck i kontakten på lampor, köksmaskiner + borrmaskiner & andra bärbara elverktyg mm.

Den jordade Thailädska kontakten har 2 stift, 2 platta och ett längre runt stift. Den jordade Schuko har infällda metallbleck i kontaktkroppen.

Tyvärr så monteras den ojordade kontakten med 2-ledare-kabel på AC's, kylskåp, ugnar, tvättmaskiner, vattenpumpar mm installations-apparater som inte är dubbelisolerade och är avsedda för jordad el. Detta görs av tillverkaren/importören/affären!!!

I dom här apparaterna som enbart är avsedda för jordanslutning finns det ofta avstörnings-filter, där kondensatorer (kallas Y-kondingar) är kopplade till chassiet från fasen och nollan. Finns det då ingen jordanslutning i väggkontakten så blir höljet lite "strömförande" från dessa filter. Mycket obehagliga stötar när man står barfota på klinkersgolvet, men inte farligt, så länge allt är helt och inte alltför vått. En jordfelsbrytare reagerar inte heller för dessa svaga "kryp"-strömmar.

Men om något fel på kondensatorer eller motorlindningar mm uppstår eller det blir för blött, så finns inget skydd för dödliga el-chocker. Då hjälper bara en jordfelsbrytare till att rädda livet. Det behövs ingen jordanslutning eller jordat elnät för att montera en jordfelsbrytare!!

Dom heter RCD eller RCCB på engelska ("Residual Current Device") eller RCBO ("Residual current operated Circuit-Breaker with Overcurrent protection") om den har inbyggd automatsäkring.

Den absolut bästa och egentligen enda lösningen är att byta vägguttagen till jordade, om man har klinkersgolv och byta anslutnings-sladdarna till jordade 3-ledare på kylskåp tvättmaskin, vattenpump o.d. Blir det t.ex. genomslag i vattenpumpen kan annars även kranarna i badrummet bli strömförande!! Trots plaströren leds strömmen av vattnet!!

Anslut sedan jordanslutningarna med 2,5Kv.mm ledning till ett JORDSPETT (finns i byggvaruhusen), nerslaget i fuktig jord och ABSOLUT INTE till nollan (N). Har råkat ut för att min en-fas luft-ledning gick av och att man då den reparerades, kastade om nollan och fasen.crazy.gif...!! Full spänning på nollan!!!

Det här är absolut inget att göra själv och är livsfarligt, om man inte är fullkomligt säker på vad man gör!!

Det går säkert att få hjälp av någon kunnig lokal elektriker, då det här helt normalt förfarande och alla delar finns på byggvaruhusen. Montera jordfelsbrytare på samma gång då, men låt kylskåp och frysbox-uttagen (jordade) gå separat innan jfbr:en, då dom är säkra genom skydds-jorden.

Det finns givetvis Thailändska jordade uttag att köpa också, men själv kommer jag att montera medtagna jordade ELJO uttag överallt i mitt bygge. Tänk på att det ofta monteras "jordade" Thai-uttag i köken och sen finns ingen jord ansluten på baksidan...blink.gif .

När det gäller datorer och kringutrustning med jordade 3-stift sladdar, så har dom alltid ett störfilter och blir alltid kryp-strömförande om dom inte har jordat uttag. Sen gäller det också att man har en riktig skarv-fördelar-dosa också med jordskena i, så att jordarna kopplas ihop genom dosan och inte genom signalsladdarna!!

Alla dosor jag hittils sett på varuhusen har ingen intern jordkontakt, utan bara ett hål i plasten för datorsladdens jordstift!! Men dom måste finnas bättre i datorbutikerna...eller nån annan stans. Jag själv ska använda IKEA sladddosor och "europeiska" Schuko-kontakter på datorgrejorna i nybygget. Schuko-sladdar /kontakter finns på Pantip Plaza eller på HiFi-Market i ChinaTown (BKK) eller medtages.

Rätt kopplat, hälften brunnet

Johan

post-6170-125452805005_thumb.jpg

post-6170-125452805005_thumb.jpg

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

En anledning till att man får så mycket små el-stötar i Thailand, beror på att det övervägande är lite småfuktiga klinkersgolv som man går barfota på. Den minsta "kryp"-ström får man genom kroppen och känner ju direkt.

Själv är jag elektroniker och inte elektriker (som Kim), men har gjort många S-märkningsjobb och annat med starkström, så jag förstår vad som felar. Det är lite svårt att förklara för icke-elfolk, men jag ska försöka. Fråga mig gärna om något är oklart.

Normalt ska det inte vara problem med "dubbelisolerade" (kvalitets)-apparater. Alltså såna som normalt inte har jordledare i kontakten, såsom den platta 2-poliga Thai-(USA)-kontakten liksom den platta europeiska samt den vanliga runda europeiska (Schuko), som inte har jord-kontakt-bleck i kontakten på lampor, köksmaskiner + borrmaskiner & andra bärbara elverktyg mm.

Den jordade Thailädska kontakten har 2 stift, 2 platta och ett längre runt stift. Den jordade Schuko har infällda metallbleck i kontaktkroppen.

Tyvärr så monteras den ojordade kontakten med 2-ledare-kabel på AC's, kylskåp, ugnar, tvättmaskiner, vattenpumpar mm installations-apparater som inte är dubbelisolerade och är avsedda för jordad el. Detta görs av tillverkaren/importören/affären!!!

I dom här apparaterna som enbart är avsedda för jordanslutning finns det ofta avstörnings-filter, där kondensatorer (kallas Y-kondingar) är kopplade till chassiet från fasen och nollan. Finns det då ingen jordanslutning i väggkontakten så blir höljet lite "strömförande" från dessa filter. Mycket obehagliga stötar när man står barfota på klinkersgolvet, men inte farligt, så länge allt är helt och inte alltför vått. En jordfelsbrytare reagerar inte heller för dessa svaga "kryp"-strömmar.

Men om något fel på kondensatorer eller motorlindningar mm uppstår eller det blir för blött, så finns inget skydd för dödliga el-chocker. Då hjälper bara en jordfelsbrytare till att rädda livet. Det behövs ingen jordanslutning eller jordat elnät för att montera en jordfelsbrytare!!

Dom heter RCD eller RCCB på engelska ("Residual Current Device") eller RCBO ("Residual current operated Circuit-Breaker with Overcurrent protection") om den har inbyggd automatsäkring.

Den absolut bästa och egentligen enda lösningen är att byta vägguttagen till jordade, om man har klinkersgolv och byta anslutnings-sladdarna till jordade 3-ledare på kylskåp tvättmaskin, vattenpump o.d. Blir det t.ex. genomslag i vattenpumpen kan annars även kranarna i badrummet bli strömförande!! Trots plaströren leds strömmen av vattnet!!

Anslut sedan jordanslutningarna med 2,5Kv.mm ledning till ett JORDSPETT (finns i byggvaruhusen), nerslaget i fuktig jord och ABSOLUT INTE till nollan (N). Har råkat ut för att min en-fas luft-ledning gick av och att man då den reparerades, kastade om nollan och fasen.crazy.gif...!! Full spänning på nollan!!!

Det här är absolut inget att göra själv och är livsfarligt, om man inte är fullkomligt säker på vad man gör!!

Det går säkert att få hjälp av någon kunnig lokal elektriker, då det här helt normalt förfarande och alla delar finns på byggvaruhusen. Montera jordfelsbrytare på samma gång då, men låt kylskåp och frysbox-uttagen (jordade) gå separat innan jfbr:en, då dom är säkra genom skydds-jorden.

Det finns givetvis Thailändska jordade uttag att köpa också, men själv kommer jag att montera medtagna jordade ELJO uttag överallt i mitt bygge. Tänk på att det ofta monteras "jordade" Thai-uttag i köken och sen finns ingen jord ansluten på baksidan...blink.gif .

När det gäller datorer och kringutrustning med jordade 3-stift sladdar, så har dom alltid ett störfilter och blir alltid kryp-strömförande om dom inte har jordat uttag. Sen gäller det också att man har en riktig skarv-fördelar-dosa också med jordskena i, så att jordarna kopplas ihop genom dosan och inte genom signalsladdarna!!

Alla dosor jag hittils sett på varuhusen har ingen intern jordkontakt, utan bara ett hål i plasten för datorsladdens jordstift!! Men dom måste finnas bättre i datorbutikerna...eller nån annan stans. Jag själv ska använda IKEA sladddosor och "europeiska" Schuko-kontakter på datorgrejorna i nybygget. Schuko-sladdar /kontakter finns på Pantip Plaza eller på HiFi-Market i ChinaTown (BKK) eller medtages.

Rätt kopplat, hälften brunnet

Johan

Kan man bortse från allt detta om man inte har klinkergolv?

/(jordnära) biker..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Biker,

Du kan inte bortse från detta om du har trägolv (eller jordgolv?huh.gif). Även om du har trägolv i både duschen och köket, så blir det ju vått där och ändå ledande till jord. Det är ju en säkerhetsfråga som nog många behöver se om i Thailand.

Ett absolut krav är också att jorda "chassiet" (höljet) på dom populära el-duchvattenvärmarna man sätter på väggen. Dom är avsedda för fast installation i ett jordat elsystem och fullkommligt livsfarliga utan jordning (och/eller jordfelsbrytare) Säljs förmodligen med en ojordad stickpropp/sladd på varuhusen ...angry.gif

Övervåningen i ett traditionellt thai-hus på stolpar, brukar ju vara byggt i trä och har inget VA, så där märks ju inte dom här problemen så mycket. Blir ungefär som i en gammal lägenhet eller småhus i Sverige, där alla eluttag var ojordade.

Men det är ju i köken och badrummen de flesta olyckorna sker. Och oftast pga att det av försäljaren sätts ojordade stickproppar på apparater som från början är avsedda för jordad fast installation. Min vattenpump hade en sån sladd när jag köpte den och det sprattlade bra i kroppen, när man bara tog på den i drift..whistle.gif

Eftersom det är mycket desinformation och skrönor om det här, så kände jag mig tvungen att skriva om det. "Electrocuting" anses ju som en naturlig och normal dödsorsak i Thailand , så ingen gör något åt det!!

Johan

post-6170-125456764494_thumb.jpg

post-6170-125456764494_thumb.jpg

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
andrejsdenruskige

<p class='citation'>Quote</p><div class="blockquote"><div class='quote'>Fel, min vän. Thailand har 10V mindre spänning än vi har på vår växelström. Dock så har detta inte nämnvärd effekt på vad du pluggar i väggen, vilket gör mig till dagens besserweisser  :mdr:

Ha det gott!</div></div>

Kan det bli brus, brum eller jordbrum från musikanläggningar och annat ljudrelaterat då eller?

Detta ligger inbyggt i den thailændska musiken och bruskulturen, har ingenting att gøra med elnætet. B)

Dom borde ta ett snack med farbror barbro

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra inlägg JohanB, givetvis är det så att det är dom diverse filter som finns i apparater som gör att krypströmmarna uppstår. Dom kapacitiva/induktiva filtren är ju till för att filtrera bort transienter så det är ju naturligt. Har inte tänkt på detta tidigare så tack för tipset. great.gif

Och visst kan det bli kortis i en konding... då blir det ju desto värre. brrr!

Vad gäller det du nämner att dom kan kasta om fas och nolla på inkommande ledning i Thailand vid eventuell skarvning etc så ger det mig lite krypningar av obehag eftersom vi installerat en kompis hus med samma delning av nolla och jord som i Sverige samt i övrigt med svenska uttag osv. Funkar bra nu, men skulle dom kasta om inkomande blir det värre. Iofs har anläggningen jordfelsbrytare men den är ställbar från 5 mA till "direct" och skulle den vara inställd på direkt så kan ju huset bli en riktig dödsfälla. Får nog göra om installationen med jordspett etc när han anländer Thailand i december och köra med separat nolla/jord.

För scenariot du nämner, där dom skiftar, vill man ju inte vara med om.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...