Jump to content
IGNORERAD

Pensionärsvisa extension


Esspe

Recommended Posts

13 minuter sedan, skrev judazzz:

Intressant, jag kom till Phuket första gången år 1989.

Kan du verifiera på något sätt att "reglerna varit desamma under de 16 år, som DUe bott här?

Inte mer än min erfarenhet. Samma rutiner varje år för extension. 

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 208
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Esspe

    37

  • Jive

    29

  • biker

    22

  • gst

    18

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

10 timmar sedan, skrev hakancnx:

Frågan är om konsulaten intygar denna sk pension. 

 

Kan NordNet skicka månadsvis från en kapitalförsäkring till thailändsk bank ?

Kan man få ett intyg så spelar det väl ingen roll vart dom skickar det eller du vill visa Immigration att du har löpande inkomst? Ska fråga Nordnet.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev matz:

Enligt ekonomi professorn i HH så kan man inte använda en KF för detta ändamål men kan ju va värt att test så vet vi ju med säkerhet.

 

//matz

Förstår inte varför det skulle skilja på tjänstepension och privat pension? Har skrivit till ambassaden och frågat.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev biker:

Hej

 

Rätta mig om jag har fel. Jag har ett O-A visum som går ut i october. Detta visum har inget att göra med att man är pensionär.

Enda kraven är att man fyllt 50 år, samt uppfyller de ekonomiska kraven.

Jag tänker nu i oktober söka 1-års extension "retired". samma krav gäller som vid visumansökan. Fyllt 50 år samt uppfylla de

ekonomiska kraven. Jag arbetar fortfarande i Sverige, och har månadslön. 

Så länge sveriges ambassad utfärdar "Income Letter", så finns väl ingen anledning att blanda in Thailändsk bank?

Jag har tänkt att ta med föregående års deklaration, anställningsintyg med löneuppgift från min arbetsgivare samt bankintyg

på mina tillgångar i Sverige till ambassaden.

Förvisso har jag konto i Bangkok Bank, men ingen större lust att föra över 800000baht med nuvarande kronkurs.

 

Ovanstående tillvägagångssätt bör väl fungera? Det är första gången jag söker 1-års extension "retired".

Som jag tänker, så har det ingen betydelse vad det är för inkomster man uppvisar. Bara man har klara papper på vad det är för

inkomster. 

 

mvh

biker

 

 

 

 

Så har jag gjort innan och kommer att göra även i år. Skillnaden är att jag har pension men det ställs bara krav på någon form av inkomst vad jag kan förstå.

 

(3) Must have evidence of having income of no less than Baht 65,000 per month

 

https://www.immigration.go.th/content/service_22

 

Notera att även ränte- och aktieutdelningar får medräknas.

 

3. Evidence of income such as a retirement pension, interest or dividends

 

Ändrades av Esspe

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Esspe:

Så har jag gjort innan och kommer att göra även i år. Skillnaden är att jag har pension men det ställs bara krav på någon form av inkomst vad jag kan förstå.

 

(3) Must have evidence of having income of no less than Baht 65,000 per month

 

https://www.immigration.go.th/content/service_22

 

Notera att även ränte- och aktieutdelningar får medräknas.

 

3. Evidence of income such as a retirement pension, interest or dividends

 

 

Jag noterar en intressant sak när jag tittade på din länk.

Krävs det ej adressintyg?

Jag har trott att jag måste ha ett "Certificate of Residence" när jag söker 1-års extension?

Jag har ingen "Gul bok".

Jag kommer att söka på Korat Immigration. Är det där du varit tidigare?

 

mvh

biker

 

Documents to be submitted

1. Application form
2. Copy of applicant’s passport
3. Evidence of income such as a retirement pension, interest or dividends; and/or
4. Account  deposited  (saving / fixed account) certificate issued by a bank in Thailand and a copy of a bankbook
5. Only in the case of Criterion (6), the applicant must submit documents equivalent to Clauses 1-4
stated above.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-08-01 at 17:10, skrev Esspe:

Det har ju införts hårdare krav från Thai Immigration fast egentligen är det väl bara samma krav som tidigare men praktiseras hårdare. En del andra nationer har ju drabbats mycket hårt. Det tillsammans med kronans "fria fall" har gjort att fler och fler får problem att visa upp den begärda inkomsten vid sökning av extension. Har man kapital kan man ju föra över det till ett thai bankkonto men vem vill föra över till den kurs vi har nu. Dessutom krävs det att pengarna är låsta, varierar lite beroende på vilken typ av visa man har. Än så länge klarar jag mig, delvis beroende på att det beräknas innan skatt vid intygsskrivning på konsulat/ambassad, men när min tjänstepension tar slut så lär det bli lite problem om inte kronan (eller bahten vilket väl är troligare) skulle tvärvända.

 

Tror mig dock ha kommit på lösningen för dom som har lite besparingar i Sverige. Nordnet (där jag har mina besparingar) och förmodligen även Avanza har Kapitalförsäkringar som man i princip kan hantera hur som helst vad gäller uttag/insättningar. Man kan från en KF begära att ett bestämt belopp betalas ut varje månad och det blir då att betrakta som en pensionsutbetalning. När det är gjort kan man även få ett intyg på detta från Nordnet Pension. Kan inte se något hinder för att detta inte skulle funka och då slipper man sätta in dåliga svenska kronor låsta i en thaibank. Dessutom kan man förhoppningsvis få avkastning under tiden som det står i KF.

Undra om detta konto pa bangkokbank kan vara ett alternativ    skriver banken ett intyg pa att pengar kommer in varje manad i sek   och bara konverteras till baht for intygets skull    kan man kanske skicka tillbaka sina sek   eller betala sina svenska utgifter    om man har det 

 

 

Foreign Currency Deposit Account

With a foreign currency deposit account, you can hold your funds in any of the following 14 currencies: USD, GBP, JPY, SGD, HKD, AUD, EUR, CNY, CAD, CHF, NZD, DKK, NOK and SEK. This kind of account enables you to manage your foreign currency payments and income effectively by minimizing risks from foreign currency fluctuations. A foreign currency deposit account can be a savings, fixed deposit or current account, and can be accessed online via Bualuang iBanking service to view account balance and transfer funds into your local baht account. The initial deposit for opening any of these accounts is USD1,000 or an equivalent amount in another foreign currency.

https://www.bangkokbank.com/en/Personal/Other-Services/Foreign-Customers/Bangkok-Bank-Accounts

 

 

Ändrades av kenke
Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev kenke:

Undra om detta konto pa bangkokbank kan vara ett alternativ    skriver banken ett intyg pa att pengar kommer in varje manad i sek   och bara konverteras till baht for intygets skull    kan man kanske skicka tillbaka sina sek   eller betala sina svenska utgifter    om man har det 

 

 

Foreign Currency Deposit Account

With a foreign currency deposit account, you can hold your funds in any of the following 14 currencies: USD, GBP, JPY, SGD, HKD, AUD, EUR, CNY, CAD, CHF, NZD, DKK, NOK and SEK. This kind of account enables you to manage your foreign currency payments and income effectively by minimizing risks from foreign currency fluctuations. A foreign currency deposit account can be a savings, fixed deposit or current account, and can be accessed online via Bualuang iBanking service to view account balance and transfer funds into your local baht account. The initial deposit for opening any of these accounts is USD1,000 or an equivalent amount in another foreign currency.

https://www.bangkokbank.com/en/Personal/Other-Services/Foreign-Customers/Bangkok-Bank-Accounts

 

 

Det tror jag inte.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Fritz:

Det tror jag inte.

det star ju inkomst       man vaxlar ju sek till baht naer kursen ar battre        minimizing risks from foreign currency fluctuations

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev kenke:

det star ju inkomst       man vaxlar ju sek till baht naer kursen ar battre        minimizing risks from foreign currency fluctuations

OK men jag tror inte att Immigration godkänner den varianten. Antingen ska man ha intyg om pengar från Sverige godkänt av Svenska ambassaden eller konsulat eller 800 000 på en Thailändsk bank eller en kombination av de båda.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Fritz:

OK men jag tror inte att Immigration godkänner den varianten. Antingen ska man ha intyg om pengar från Sverige godkänt av Svenska ambassaden eller konsulat eller 800 000 på en Thailändsk bank eller en kombination av de båda.

det borde inte spela nagon roll om banken skriver intyg for 65000B i manaden eller 800000B pa kontot

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev biker:

 

Jag noterar en intressant sak när jag tittade på din länk.

Krävs det ej adressintyg?

Jag har trott att jag måste ha ett "Certificate of Residence" när jag söker 1-års extension?

Jag har ingen "Gul bok".

Jag kommer att söka på Korat Immigration. Är det där du varit tidigare?

 

mvh

biker

 

Documents to be submitted

1. Application form
2. Copy of applicant’s passport
3. Evidence of income such as a retirement pension, interest or dividends; and/or
4. Account  deposited  (saving / fixed account) certificate issued by a bank in Thailand and a copy of a bankbook
5. Only in the case of Criterion (6), the applicant must submit documents equivalent to Clauses 1-4
stated above.

Jo det är där jag gjort mina extensions tidigare. Dom är väldigt trevliga och hjälpsamma. Du ska ju anmäla dig inom 24 timmar när du anländer och då hamnar du i registret med adress. Kontoret som utfärdar Cert of Residence ligger i samma hus, bara en annan ingång så det kan du lätt fixa när du är där om det skulle behövas, 500 THB. Har inte för mig att jag behövt det tidigare. Har inte heller gul bok. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev kenke:

det borde inte spela nagon roll om banken skriver intyg for 65000B i manaden eller 800000B pa kontot

Jo det är viss skillnad. Ett inkomstintyg ifrån Ambassaden är ett enda papper som Immigration godtar direkt, det behöver inte heller vara dagsfärskt. 800.000 på kontot, där behöver du ett dagsfärskt intyg ifrån banken och det kommer att nagelfaras av Immigration. Jag använde tidigare 800.000 på banken men tar numera en liten sväng till Bangkok för ett intyg ifrån Ambassaden, mycket enklare och inga frågor ställs.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 hours ago, kenke said:

Undra om detta konto pa bangkokbank kan vara ett alternativ    skriver banken ett intyg pa att pengar kommer in varje manad i sek   och bara konverteras till baht for intygets skull    kan man kanske skicka tillbaka sina sek   eller betala sina svenska utgifter    om man har det 

 

 

Foreign Currency Deposit Account

With a foreign currency deposit account, you can hold your funds in any of the following 14 currencies: USD, GBP, JPY, SGD, HKD, AUD, EUR, CNY, CAD, CHF, NZD, DKK, NOK and SEK. This kind of account enables you to manage your foreign currency payments and income effectively by minimizing risks from foreign currency fluctuations. A foreign currency deposit account can be a savings, fixed deposit or current account, and can be accessed online via Bualuang iBanking service to view account balance and transfer funds into your local baht account. The initial deposit for opening any of these accounts is USD1,000 or an equivalent amount in another foreign currency.

https://www.bangkokbank.com/en/Personal/Other-Services/Foreign-Customers/Bangkok-Bank-Accounts

 

 

Ja, det förr Bkk bank i Udon i alla fall, skulle tro att det är lika regler i hela landet. 

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Jo det är viss skillnad. Ett inkomstintyg ifrån Ambassaden är ett enda papper som Immigration godtar direkt, det behöver inte heller vara dagsfärskt. 800.000 på kontot, där behöver du ett dagsfärskt intyg ifrån banken och det kommer att nagelfaras av Immigration. Jag använde tidigare 800.000 på banken men tar numera en liten sväng till Bangkok för ett intyg ifrån Ambassaden, mycket enklare och inga frågor ställs.

Hej

Undrar vilka dokument ambassaden godkänner för att utfärda ett "Income letter" som godkänns av Immigration?

 

Föregående års deklaration?

Anställningsbevis som även talar om lön, från arbetsgivare? (Jag har fortfarande anställning med månadslön, är ej pensionär).

Om man har tillräckligt på svensk bank, dvs. motsvarande mer än 800000 baht, duger då ett bankintyg för ambassaden?

 

mvh

biker

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev biker:

Hej

Undrar vilka dokument ambassaden godkänner för att utfärda ett "Income letter" som godkänns av Immigration?

 

Föregående års deklaration?

Anställningsbevis som även talar om lön, från arbetsgivare? (Jag har fortfarande anställning med månadslön, är ej pensionär).

Om man har tillräckligt på svensk bank, dvs. motsvarande mer än 800000 baht, duger då ett bankintyg för ambassaden?

 

mvh

biker

 

 

Pengar på svensk bank duger inte alls.

 

Föregående års deklaration eller slutskattsedel duger för ambassaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev gst:

Pengar på svensk bank duger inte alls.

 

Föregående års deklaration eller slutskattsedel duger för ambassaden.

Hej

Tackar för info. Jag trodde att eftersom pengar på svensk bank duger för att få O-A visum, så kanske samma

villkor gäller vid ansökan om 1-års extension.

Men om jag uppfattar ditt svar rätt, så utfärdar inte svenska ambassaden ett "Income letter" baserat på bankmedel?

 

Jag kan tycka att pengar på bank kan omsättas till inkomst, genom månatliga uttag.......

Men vad man tycker spelar inte så stor roll, självklart är det ambassadens regler som gäller.

Tack för ditt svar.

 

mvh

biker

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev biker:

Hej

Tackar för info. Jag trodde att eftersom pengar på svensk bank duger för att få O-A visum, så kanske samma

villkor gäller vid ansökan om 1-års extension.

Men om jag uppfattar ditt svar rätt, så utfärdar inte svenska ambassaden ett "Income letter" baserat på bankmedel?

 

Jag kan tycka att pengar på bank kan omsättas till inkomst, genom månatliga uttag.......

Men vad man tycker spelar inte så stor roll, självklart är det ambassadens regler som gäller.

Tack för ditt svar.

 

mvh

biker

 

 

 

När du söker visum för du det i Sverige, således pengar i Sverige. När du söker extension är det pengar i Thailand. Immigrations regler, inte ambassadens.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev gst:

När du söker visum för du det i Sverige, således pengar i Sverige. När du söker extension är det pengar i Thailand. Immigrations regler, inte ambassadens.

Så är det säkert. Men jag tänker söka extension baserat på min månadsinkomst i Sverige. Det är inte pension, utan det är månadslön från

min arbetsgivare. Denna utbetalas till svenskt bankkonto. Och det är pengar som jag då kan visa med föregående års deklaration eller slutskattsedel.

Men deklarationen säger väl inget om att jag har några pengar i Thailand.

Finns inga krav på att vara pensionär för att få extension. Det finns inga krav på att vistas i Thailand, bara för att man har tillstånd att göra detta.

Mitt kommande år kommer jag tillbringa i Thailand under några kortare perioder. Gäller bara att ha "Reentry permit" för att kunna återvända.

Är min tankegång fel?

 

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev biker:

Så är det säkert. Men jag tänker söka extension baserat på min månadsinkomst i Sverige. Det är inte pension, utan det är månadslön från

min arbetsgivare. Denna utbetalas till svenskt bankkonto. Och det är pengar som jag då kan visa med föregående års deklaration eller slutskattsedel.

Men deklarationen säger väl inget om att jag har några pengar i Thailand.

Finns inga krav på att vara pensionär för att få extension. Det finns inga krav på att vistas i Thailand, bara för att man har tillstånd att göra detta.

Mitt kommande år kommer jag tillbringa i Thailand under några kortare perioder. Gäller bara att ha "Reentry permit" för att kunna återvända.

Är min tankegång fel?

 

mvh

biker

 

Är du inte gift med en thai? Funka det inte med ett Non O spouse då? Då slipper du pengakravet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev biker:

Så är det säkert. Men jag tänker söka extension baserat på min månadsinkomst i Sverige. Det är inte pension, utan det är månadslön från

min arbetsgivare. Denna utbetalas till svenskt bankkonto. Och det är pengar som jag då kan visa med föregående års deklaration eller slutskattsedel.

Men deklarationen säger väl inget om att jag har några pengar i Thailand.

Finns inga krav på att vara pensionär för att få extension. Det finns inga krav på att vistas i Thailand, bara för att man har tillstånd att göra detta.

Mitt kommande år kommer jag tillbringa i Thailand under några kortare perioder. Gäller bara att ha "Reentry permit" för att kunna återvända.

Är min tankegång fel?

 

mvh

biker

 

För extension krävs bara att du har ett non-imm O (eller OA), över 50 år och antingen 65000 baht per månad före skatt eller 800000 baht på thailändsk bank.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev gst:

För extension krävs bara att du har ett non-imm O (eller OA), över 50 år och antingen 65000 baht per månad före skatt eller 800000 baht på thailändsk bank.

Tack igen. Och varianten 65000 baht./mån kan alltså vara t.ex. pension eller lön i Sverige?

Inget krav på bevis att att dessa 65000 baht/ månad förs över till thailändsk bank?

 

I praktiken för jag över pengar till mitt thaikonto när jag behöver. 

Jag brukar läsa dina trådar, och har uppfattningen att du/ni inte bor hela året i Thailand.

 

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev biker:

Tack igen. Och varianten 65000 baht./mån kan alltså vara t.ex. pension eller lön i Sverige?

Inget krav på bevis att att dessa 65000 baht/ månad förs över till thailändsk bank?

 

I praktiken för jag över pengar till mitt thaikonto när jag behöver. 

Jag brukar läsa dina trådar, och har uppfattningen att du/ni inte bor hela året i Thailand.

 

mvh

biker

 

Nej, inga krav på att pengarna förs över till Thailand i dagens läge. Vad som händer framöver vet vi inte. För de länder som inte längre utfärdar income letter krävs att 65000 baht förs över till Thailand varje månad. För svenska krävs det dock inte nu.

 

Nej, vi bor inte heltid i Thailand ön så länge, har varit där 6-8 månader per år de senaste åren, men jag har ändå extension.

 

Edit: Nej krävs inte att det är pension när du söker extension I Thailand.

Ändrades av gst
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-08-02 at 20:49, skrev kenke:

Undra om detta konto pa bangkokbank kan vara ett alternativ    skriver banken ett intyg pa att pengar kommer in varje manad i sek   och bara konverteras till baht for intygets skull    kan man kanske skicka tillbaka sina sek   eller betala sina svenska utgifter    om man har det 

 

 

Foreign Currency Deposit Account

With a foreign currency deposit account, you can hold your funds in any of the following 14 currencies: USD, GBP, JPY, SGD, HKD, AUD, EUR, CNY, CAD, CHF, NZD, DKK, NOK and SEK. This kind of account enables you to manage your foreign currency payments and income effectively by minimizing risks from foreign currency fluctuations. A foreign currency deposit account can be a savings, fixed deposit or current account, and can be accessed online via Bualuang iBanking service to view account balance and transfer funds into your local baht account. The initial deposit for opening any of these accounts is USD1,000 or an equivalent amount in another foreign currency.

https://www.bangkokbank.com/en/Personal/Other-Services/Foreign-Customers/Bangkok-Bank-Accounts

 

 

Det borde ju iaf kunna fungera att ha sina 800k satta på ett sånt konto kan man tycka men dom är ju lik förbannat låsta.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev frogfish:

Är du inte gift med en thai? Funka det inte med ett Non O spouse då? Då slipper du pengakravet. 

Du har väl även ett pengakrav om du använder dig av det? Hälften vill jag minnas alltså 400k? Dessutom mycket krångligare pappersxercis.

Ändrades av Esspe

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev gst:

Nej, inga krav på att pengarna förs över till Thailand i dagens läge. Vad som händer framöver vet vi inte. För de länder som inte längre utfärdar income letter krävs att 65000 baht förs över till Thailand varje månad. För svenska krävs det dock inte nu.

 

Nej, vi bor inte heltid i Thailand ön så länge, har varit där 6-8 månader per år de senaste åren, men jag har ändå extension.

 

Edit: Nej krävs inte att det är pension när du söker extension I Thailand.

Bra, då känns det som att det ska gå att få ett "Income letter" baserat på min i sverige intjänade månadslön.

Brukar det vara långa köer, lång väntan för detta ärende på ambassaden? Ingen tidsbokning, vad jag förstått.

Har för avsikt att vara där vid öppningsdags en måndag.

 

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...