Jump to content
IGNORERAD

Pensionärsvisa extension


Esspe

Recommended Posts

Det har ju införts hårdare krav från Thai Immigration fast egentligen är det väl bara samma krav som tidigare men praktiseras hårdare. En del andra nationer har ju drabbats mycket hårt. Det tillsammans med kronans "fria fall" har gjort att fler och fler får problem att visa upp den begärda inkomsten vid sökning av extension. Har man kapital kan man ju föra över det till ett thai bankkonto men vem vill föra över till den kurs vi har nu. Dessutom krävs det att pengarna är låsta, varierar lite beroende på vilken typ av visa man har. Än så länge klarar jag mig, delvis beroende på att det beräknas innan skatt vid intygsskrivning på konsulat/ambassad, men när min tjänstepension tar slut så lär det bli lite problem om inte kronan (eller bahten vilket väl är troligare) skulle tvärvända.

 

Tror mig dock ha kommit på lösningen för dom som har lite besparingar i Sverige. Nordnet (där jag har mina besparingar) och förmodligen även Avanza har Kapitalförsäkringar som man i princip kan hantera hur som helst vad gäller uttag/insättningar. Man kan från en KF begära att ett bestämt belopp betalas ut varje månad och det blir då att betrakta som en pensionsutbetalning. När det är gjort kan man även få ett intyg på detta från Nordnet Pension. Kan inte se något hinder för att detta inte skulle funka och då slipper man sätta in dåliga svenska kronor låsta i en thaibank. Dessutom kan man förhoppningsvis få avkastning under tiden som det står i KF.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 208
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Esspe

    37

  • Jive

    29

  • biker

    22

  • gst

    18

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

12 timmar sedan, skrev Esspe:

Det har ju införts hårdare krav från Thai Immigration fast egentligen är det väl bara samma krav som tidigare men praktiseras hårdare. En del andra nationer har ju drabbats mycket hårt. Det tillsammans med kronans "fria fall" har gjort att fler och fler får problem att visa upp den begärda inkomsten vid sökning av extension. Har man kapital kan man ju föra över det till ett thai bankkonto men vem vill föra över till den kurs vi har nu. Dessutom krävs det att pengarna är låsta, varierar lite beroende på vilken typ av visa man har. Än så länge klarar jag mig, delvis beroende på att det beräknas innan skatt vid intygsskrivning på konsulat/ambassad, men när min tjänstepension tar slut så lär det bli lite problem om inte kronan (eller bahten vilket väl är troligare) skulle tvärvända.

 

Tror mig dock ha kommit på lösningen för dom som har lite besparingar i Sverige. Nordnet (där jag har mina besparingar) och förmodligen även Avanza har Kapitalförsäkringar som man i princip kan hantera hur som helst vad gäller uttag/insättningar. Man kan från en KF begära att ett bestämt belopp betalas ut varje månad och det blir då att betrakta som en pensionsutbetalning. När det är gjort kan man även få ett intyg på detta från Nordnet Pension. Kan inte se något hinder för att detta inte skulle funka och då slipper man sätta in dåliga svenska kronor låsta i en thaibank. Dessutom kan man förhoppningsvis få avkastning under tiden som det står i KF.

Har KF hos Avanza inga problem med uttag av olika belopp

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev hakancnx:

Hm... kanske. 

När kan du testa...?

Kan inte se att det inte skulle fungera. Det handlar om en pensionsutbetalning även om det är från en privat pensionsförsäkring. Har inte behov av det på något år än om nu inte SEK ska ner till 1:2. Ska ju förnya i november, får se om jag gör en test då men har inte påbörjat utbetalning än.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Esspe:

Kan inte se att det inte skulle fungera. Det handlar om en pensionsutbetalning även om det är från en privat pensionsförsäkring. Har inte behov av det på något år än om nu inte SEK ska ner till 1:2. Ska ju förnya i november, får se om jag gör en test då men har inte påbörjat utbetalning än.

Jag tror att om man har ett intyg från en utbetalare som är någorlunda känd som intygar ett visst belopp betalas ut varje månad så duger det. Min tro på detta är så stark att jag är beredd att satsa en hundrabattare på att det är så.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är om konsulaten intygar denna sk pension. 

 

Kan NordNet skicka månadsvis från en kapitalförsäkring till thailändsk bank ?

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt ekonomi professorn i HH så kan man inte använda en KF för detta ändamål men kan ju va värt att test så vet vi ju med säkerhet.

 

//matz

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det ens funnits möjlighet så hade det nyttjats.

Maila 3rd ambassad sekreteraren på Bangkok ambassaden.

Utanför officiella källor så måste man låsa som gift med Thai 400000. Baht eller 800000 baht som Måste vila på ett THAI bank konto i minst 90 dagar...

Link to comment
Dela på andra sajter

7 hours ago, Fritz said:

Jag tror att om man har ett intyg från en utbetalare som är någorlunda känd som intygar ett visst belopp betalas ut varje månad så duger det. Min tro på detta är så stark att jag är beredd att satsa en hundrabattare på att det är så.

Du har förlorat 100 baht. Betala den till kikarpron i naakluaa....

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev judazzz:

Du har förlorat 100 baht. Betala den till kikarpron i naakluaa....

Jag är väl inte överbevisad att jag hade fel ännu eller?

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Rätta mig om jag har fel. Jag har ett O-A visum som går ut i october. Detta visum har inget att göra med att man är pensionär.

Enda kraven är att man fyllt 50 år, samt uppfyller de ekonomiska kraven.

Jag tänker nu i oktober söka 1-års extension "retired". samma krav gäller som vid visumansökan. Fyllt 50 år samt uppfylla de

ekonomiska kraven. Jag arbetar fortfarande i Sverige, och har månadslön. 

Så länge sveriges ambassad utfärdar "Income Letter", så finns väl ingen anledning att blanda in Thailändsk bank?

Jag har tänkt att ta med föregående års deklaration, anställningsintyg med löneuppgift från min arbetsgivare samt bankintyg

på mina tillgångar i Sverige till ambassaden.

Förvisso har jag konto i Bangkok Bank, men ingen större lust att föra över 800000baht med nuvarande kronkurs.

 

Ovanstående tillvägagångssätt bör väl fungera? Det är första gången jag söker 1-års extension "retired".

Som jag tänker, så har det ingen betydelse vad det är för inkomster man uppvisar. Bara man har klara papper på vad det är för

inkomster. 

 

mvh

biker

 

 

 

 

Ändrades av biker
Link to comment
Dela på andra sajter

3 minutes ago, Fritz said:

Jag är väl inte överbevisad att jag hade fel ännu eller?

Nää

 

3 minutes ago, Fritz said:

Jag är väl inte överbevisad att jag hade fel ännu eller?

Nää just dät. Förlåt överklamperet. Jag hoppas att du återkommer. Att Btt tycker att du tjurade mest hos Maitan

och att Harrys Pattaya degraderandes, när din kömpis vare sig fick öländska kroppkakor med vit sås,glögg,peppar kaka eller?

Baka baka kaka pepparkakor, kunde gjorts av både världshus värden i jomtien eller Schteff som ämnade att sänka kräftodlaren pga. ett ägg som fått sorg kant.

Vilken Hälvetes tur att Swedala miljö inspektörer int beordras utomlands. Alla Swedeman sköter allt exemplariskt ang hem hygien.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev judazzz:

Om det ens funnits möjlighet så hade det nyttjats.

Maila 3rd ambassad sekreteraren på Bangkok ambassaden.

Utanför officiella källor så måste man låsa som gift med Thai 400000. Baht eller 800000 baht som Måste vila på ett THAI bank konto i minst 90 dagar...

Hej

 

Det är väl fortfarande nedanstående som gäller. Det är väl de vars ambassader slutat utfärda "Income letter" som får problem.

Mig veterligen gäller det Storbritannien,Danmark,Australien och Canada och ev. Usa. Inte Sverige (ännu)?

 

https://visumthailand.top/ext_365_ret.html

 

              Ekonomiska kraven och dokument för att bevisa detta. 

- Du måste ha en bruttointäkt (alltså före skatt) på minst 65000 thb per månad. 

eller

- Bevis på att du har minst 800 000 thb på ett Thailändsk bankkonto (ej bundna pengar)

eller 

En blandning av ovanstående där summan av 12 x månadsintäkten + sparpengarna totalt skall vara minst 800 000 thb. 


För att bevisa inkomsten måste man ha ett sk "income letter" från Svenska ambassaden eller Svenskt konsulat i Thailand. Dom kan utfärda detta om man har med sig bevis på inkomsten typ föregående års deklaration eller intyg från exempelvis pensionsutbetalare. 

Banktillgångarna visas med att den Thailändska banken utfärdar ett bevis. Intyget får vara max 1 dag gammalt.  Från 1 mars 2019 ändras reglerna. 
Då måste pengarna funnits på kontot 2 månader innan intyget. Sedan måste pengarna stanna på kontot ytterligare 3 månader. Därefter kan man ta ut delar av pengarna men 400000 thb måste stå inne hela året till nästa extension. Annars får man inte denna extension. 

Vad som gäller med dom nya reglerna och blandat inkomst och pengar på banken vet vi inte just nu. Men kommer att lägga in så fort vi får officiell information. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minutes ago, biker said:

Hej

 

Rätta mig om jag har fel. Jag har ett O-A visum som går ut i october. Detta visum har inget att göra med att man är pensionär.

Enda kraven är att man fyllt 50 år, samt uppfyller de ekonomiska kraven.

Jag tänker nu i oktober söka 1-års extension "retired". samma krav gäller som vid visumansökan. Fyllt 50 år samt uppfylla de

ekonomiska kraven. Jag arbetar fortfarande i Sverige, och har månadslön. 

Så länge sveriges ambassad utfärdar "Income Letter", så finns väl ingen anledning att blanda in Thailändsk bank?

Jag har tänkt att ta med föregående års deklaration, anställningsintyg med löneuppgift från min arbetsgivare samt bankintyg

på mina tillgångar i Sverige till ambassaden.

Förvisso har jag konto i Bangkok Bank, men ingen större lust att föra över 800000baht med nuvarande kronkurs.

 

Ovanstående tillvägagångssätt bör väl fungera? Det är första gången jag söker 1-års extension "retired".

Som jag tänker, så har det ingen betydelse vad det är för inkomster man uppvisar. Bara man har klara papper på vad det är för

inkomster. 

 

mvh

biker

 

 

 

 

Du ser inte skillnaden i Vem som betalar din måntaliga inkomst?

Retired med inkomst ifrån SWE eller foreign arbetsgivare?

 

Inte behöva blanda in Thai bank?

 

Vad du har lust med spelar mindre roll,reglerna är tydliga.

Läs igen.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev judazzz:

Du ser inte skillnaden i Vem som betalar din måntaliga inkomst?

Retired med inkomst ifrån SWE eller foreign arbetsgivare?

 

Inte behöva blanda in Thai bank?

 

Vad du har lust med spelar mindre roll,reglerna är tydliga.

Läs igen.

 

 

Vad jag har lust med spelar mindre roll, det har du helt rätt i.

Det är regler som gäller.

 

Men funkar inte ett "Income letter" så att man utfärdar detta på ambassaden, omräknar

svensk inkomst till thai baht. Och det är sedan detta bevis man uppvisar vid ansökan om

extension? Som jag skrivit tidigare är det första gången nu i oktober som jag ansöker om

extension "retired". 

Finns ju många här som känner till hur det går till, så någon kan säkert klargöra det hela.

 

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, biker said:

Vad jag har lust med spelar mindre roll, det har du helt rätt i.

Det är regler som gäller.

 

Men funkar inte ett "Income letter" så att man utfärdar detta på ambassaden, omräknar

svensk inkomst till thai baht. Och det är sedan detta bevis man uppvisar vid ansökan om

extension? Som jag skrivit tidigare är det första gången nu i oktober som jag ansöker om

extension "retired". 

Finns ju många här som känner till hur det går till, så någon kan säkert klargöra det hela.

 

mvh

biker

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev biker:

Vad jag har lust med spelar mindre roll, det har du helt rätt i.

Det är regler som gäller.

 

Men funkar inte ett "Income letter" så att man utfärdar detta på ambassaden, omräknar

svensk inkomst till thai baht. Och det är sedan detta bevis man uppvisar vid ansökan om

extension? Som jag skrivit tidigare är det första gången nu i oktober som jag ansöker om

extension "retired". 

Finns ju många här som känner till hur det går till, så någon kan säkert klargöra det hela.

 

mvh

biker

 

Du har reglerna i enkel klartext i Bikers inlägg en bit upp här.

Även konsulaten utfärdar income letter.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev biker:

Hej

 

Rätta mig om jag har fel. Jag har ett O-A visum som går ut i october. Detta visum har inget att göra med att man är pensionär.

Enda kraven är att man fyllt 50 år, samt uppfyller de ekonomiska kraven.

Jag tänker nu i oktober söka 1-års extension "retired". samma krav gäller som vid visumansökan. Fyllt 50 år samt uppfylla de

ekonomiska kraven. Jag arbetar fortfarande i Sverige, och har månadslön. 

Så länge sveriges ambassad utfärdar "Income Letter", så finns väl ingen anledning att blanda in Thailändsk bank?

Jag har tänkt att ta med föregående års deklaration, anställningsintyg med löneuppgift från min arbetsgivare samt bankintyg

på mina tillgångar i Sverige till ambassaden.

Förvisso har jag konto i Bangkok Bank, men ingen större lust att föra över 800000baht med nuvarande kronkurs.

 

Ovanstående tillvägagångssätt bör väl fungera? Det är första gången jag söker 1-års extension "retired".

Som jag tänker, så har det ingen betydelse vad det är för inkomster man uppvisar. Bara man har klara papper på vad det är för

inkomster. 

 

mvh

biker

 

 

 

 

Det enda jag vet är att du får 1 år till om du reser in innan ditt A-O går ut och pengarna kan stanna i Sverige det där med ”extension” blir väl först aktuellt när det året har gått ut och då som först måste 800 000 baht finnas på thaikontot, hur det är med inkomst från Sverige när man söker ”extension” har jag tyvärr inte koll på men det har säkert någon annan.

 

//matz

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev biker:

Hej

 

Rätta mig om jag har fel. Jag har ett O-A visum som går ut i october. Detta visum har inget att göra med att man är pensionär.

Enda kraven är att man fyllt 50 år, samt uppfyller de ekonomiska kraven.

Jag tänker nu i oktober söka 1-års extension "retired". samma krav gäller som vid visumansökan. Fyllt 50 år samt uppfylla de

ekonomiska kraven. Jag arbetar fortfarande i Sverige, och har månadslön. 

Så länge sveriges ambassad utfärdar "Income Letter", så finns väl ingen anledning att blanda in Thailändsk bank?

Jag har tänkt att ta med föregående års deklaration, anställningsintyg med löneuppgift från min arbetsgivare samt bankintyg

på mina tillgångar i Sverige till ambassaden.

Förvisso har jag konto i Bangkok Bank, men ingen större lust att föra över 800000baht med nuvarande kronkurs.

 

Ovanstående tillvägagångssätt bör väl fungera? Det är första gången jag söker 1-års extension "retired".

Som jag tänker, så har det ingen betydelse vad det är för inkomster man uppvisar. Bara man har klara papper på vad det är för

inkomster. 

 

mvh

biker

 

 

 

 

Om ditt visum går ut i Oktober så kan du dagen före det går ut, göra en sk "border run" och därmed få ett års uppehållstillstånd till. 

 

Men om du lämnar Thailand så behövs ett "Reentry permit" för att bibehålla uppehållstillståndet. 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev biker:

Hej

 

Det är väl fortfarande nedanstående som gäller. Det är väl de vars ambassader slutat utfärda "Income letter" som får problem.

Mig veterligen gäller det Storbritannien,Danmark,Australien och Canada och ev. Usa. Inte Sverige (ännu)?

 

https://visumthailand.top/ext_365_ret.html

 

              Ekonomiska kraven och dokument för att bevisa detta. 

- Du måste ha en bruttointäkt (alltså före skatt) på minst 65000 thb per månad. 

eller

- Bevis på att du har minst 800 000 thb på ett Thailändsk bankkonto (ej bundna pengar)

eller 

En blandning av ovanstående där summan av 12 x månadsintäkten + sparpengarna totalt skall vara minst 800 000 thb. 


För att bevisa inkomsten måste man ha ett sk "income letter" från Svenska ambassaden eller Svenskt konsulat i Thailand. Dom kan utfärda detta om man har med sig bevis på inkomsten typ föregående års deklaration eller intyg från exempelvis pensionsutbetalare. 

Banktillgångarna visas med att den Thailändska banken utfärdar ett bevis. Intyget får vara max 1 dag gammalt.  Från 1 mars 2019 ändras reglerna. 
Då måste pengarna funnits på kontot 2 månader innan intyget. Sedan måste pengarna stanna på kontot ytterligare 3 månader. Därefter kan man ta ut delar av pengarna men 400000 thb måste stå inne hela året till nästa extension. Annars får man inte denna extension. 

Vad som gäller med dom nya reglerna och blandat inkomst och pengar på banken vet vi inte just nu. Men kommer att lägga in så fort vi får officiell information. 

 

De nya reglerna gäller US, UK, AUS och till viss del Danmark. 

 

Danmark utfärdar intyg med vissa restriktioner. 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev hakancnx:

Om ditt visum går ut i Oktober så kan du dagen före det går ut, göra en sk "border run" och därmed få ett års uppehållstillstånd till. 

 

Men om du lämnar Thailand så behövs ett "Reentry permit" för att bibehålla uppehållstillståndet. 

Nja....

Jag var nog lite otydlig.

Mitt O-A visum har jag redan nyttjat i praktiken 2år.  Dvs. förra inresan till Thailand från Sverige gjorde jag strax innan det första

året gick ut. Fick då precis som du säger 1 års tillstånd att vistas i Thailand. Har sedan åkt tillbaka till Sverige igen, men har ett

"Reentry permit" i passet som är giltigt fram till 18 oktober. Så innan 18 oktober måste jag ansöka om "extension" för att

få stanna 1 år till. Och kan även då åka in och ut ur landet, man får dock ej glömma att skaffa nytt "Reentry permit" annars

kan man ej fortsätta använda den 1-åriga förlängningen.

Åtminstone är det så jag tror det fungerar, men det vet nog ni långtidsboende betydligt bättre än mig.

 

mvh

biker

 

 

Ändrades av biker
Link to comment
Dela på andra sajter

37 minutes ago, Jive said:

Du har reglerna i enkel klartext i Bikers inlägg en bit upp här.

Även konsulaten utfärdar income letter.

Och det vet du med 100 % säkerhet att det kommer att vara så fram igenom, om tre, sex månader eller ett år.

80 bast rules...

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev judazzz:

Och det vet du med 100 % säkerhet att det kommer att vara så fram igenom, om tre, sex månader eller ett år.

80 bast rules...

 

Jag vet med 100% säkerhet att dessa regler gäller idag, men kan ju omöjligt veta om de gäller om t ex 6 mån. Regler kan ändras, även om de har varit desamma under de 16 år, som jag har bott här.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Just now, judazzz said:

 

Visst, men reglerna Kan ändras ibland på 24 timmar.

Dock tror jag att det som jag poängterade ovan kommer att ändras, tyvärr.

If Farang can pay, let him/Family stay.

 

Men jag är ju ingen fortune teller.

 

Det känns ju inte ens som någon ide försöka förmå att allt för många flytt Land Off Smiles till närliggande grannländer, TAT bryr sig inte längre.

 

Skitmat lokalt i tex. >KH, PH men det finns alternativ som kostar lite mer. Vietnam har fantastisk mat. Mer än baugett.

Inga av de tre nämnda länderna ovanför fuckar upp Visa,Extensions värre än Thailand. TYVÄRR.

 

Kan ju vara gött att veta att det tvättas knark och trafficing pengar för att köpa condos av Kineser

som inte syns på klubbar eller dolda bordeller i Bkk, HKT,Jomtien,CM

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minutes ago, Jive said:

Jag vet med 100% säkerhet att dessa regler gäller idag, men kan ju omöjligt veta om de gäller om t ex 6 mån. Regler kan ändras, även om de har varit desamma under de 16 år, som jag har bott här.

Intressant, jag kom till Phuket första gången år 1989.

Kan du verifiera på något sätt att "reglerna varit desamma under de 16 år, som DUe bott här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...