Jump to content
IGNORERAD

Pensionärsvisa extension


Esspe

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev Jive:

Jag var igår på Imm i Pattaya och fick min stämpel i passet för ett års extension (till 30 okt 2020). Följande handlingar behövdes:

- Ifylld blankett TM 7 med foto

.- Brev från banken som intygar mitt bankkonto + kopia av bankboken och de 3 senaste månadernas behållning.

- Letter of income från konsulatet med uppgift om min årsinkomst före skatt.

- kopior av passet och alla relevanta sidor + kopia av arrival card.

Det var det hela.

En "kul" grej - På väggen i båset där jag lämnade in min ansökan fanns ett plakat med texten NO TIPS. Har inte sett detta tidigare.

NO TIPS har dom haft i Korat ett par år nu. Första gången jag skulle förnya försökte damen lite elegant. Kostar ju 1900 och jag betalade med 2 tusenlappar. Man brukar ju få växel när man betalar men det tog lång tid och mycket prat om allt möjligt i hopp om att jag skulle glömma det men inte denne farangen inte :)

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 208
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Esspe

    37

  • Jive

    29

  • biker

    22

  • gst

    18

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

3 timmar sedan, skrev Captain Morgan:

 

Är osäker på vad han far efter men har rotat i mina papper och hade i alla fall fel.

 

Det dokument jag for efter är Certificate of Nationality and Registration och skrivs ut av svenska ambassaden i Bangkok.


Det behövs vid följande tillfällen:
1. Vid överförande av gällande visum till ett nytt pass.
2. Vid försäljning av motorfordon registrerat i farangens namn.
3. Vid införskaffande av thailändskt körkort.
 

Till kk behövde jag inget papper från ambassaden. Däremot "Cert of Residence" från Immi.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

57 minuter sedan, skrev Esspe:

Till kk behövde jag inget papper från ambassaden. Däremot "Cert of Residence" från Immi.

Samma här, inget från ambassaden, men från turistpolisen, som är de som utfärdar "certificate if residence" I Ubon

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev gst:

De brukar fråga efter ett adressintyg, men när jag inte har något har jag bara fått skriva adressen på ett papper så har de godkänt det.

Hej

 

Tack för infon. Jag åker direkt från flyget till ambassaden på måndag morgon. Och har då inget papper

på min adress. På Departure card står ju ingen adress. Jag blev lite fundersam när de skriver att 

"underlag för bostadsadress behövs". Men när du säger att det gått bra att bara skriva ner adressen, så verkar det ju inte vara

nödvändigt med något intyg. Adressen står ju även på baksidan av körkorten. 

Hur är det med parkeringsmöjligheter vid ambassaden? Tittade lite på Googlemaps, tycker det ser lite stökigt ut......

 

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Captain Morgan:

 

Är osäker på vad han far efter men har rotat i mina papper och hade i alla fall fel.

 

Det dokument jag for efter är Certificate of Nationality and Registration och skrivs ut av svenska ambassaden i Bangkok.


Det behövs vid följande tillfällen:
1. Vid överförande av gällande visum till ett nytt pass.
2. Vid försäljning av motorfordon registrerat i farangens namn.
3. Vid införskaffande av thailändskt körkort.
 

Har inte behövt något från ambassaden för att skaffa körkort.

 

mvh

biker

Link to comment
Dela på andra sajter

54 minuter sedan, skrev biker:

Har inte behövt något från ambassaden för att skaffa körkort.

 

mvh

biker

Inte jag heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev biker:

Hej

 

Tack för infon. Jag åker direkt från flyget till ambassaden på måndag morgon. Och har då inget papper

på min adress. På Departure card står ju ingen adress. Jag blev lite fundersam när de skriver att 

"underlag för bostadsadress behövs". Men när du säger att det gått bra att bara skriva ner adressen, så verkar det ju inte vara

nödvändigt med något intyg. Adressen står ju även på baksidan av körkorten. 

Hur är det med parkeringsmöjligheter vid ambassaden? Tittade lite på Googlemaps, tycker det ser lite stökigt ut......

 

mvh

biker

 

Jag kommer också att åka direkt till ambassaden i år, har bytt pass så jag måste troligen ha intyg på detta. Fixar då income letter på samma gång.

 

Finns parkering på tvärgatorna, Soi 4,6,8 t ex. Vet inte hur lätt det är att hitta plats, men det borde gå bra om du letar lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, biker said:

Hur är det med parkeringsmöjligheter vid ambassaden? Tittade lite på Googlemaps, tycker det ser lite stökigt ut......

 

mvh

biker

 

Det är bara att köra in vid skrapan där ambassaden ligger och in/upp i p-däcket. En timme gratis om du stämplar biljetten hos vakten alldeles utanför ambassaden. Extratimmar har jag för mig kostar 50-70 baht/timme.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
6 hours ago, biker said:

Har inte behövt något från ambassaden för att skaffa körkort.

 

mvh

biker

Jag behövde. 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Captain Morgan:

Jag behövde. 

Har man inte internationellt körkort, brukar de krävs en översättning av det svenska körkortet gjord av ambassaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Fick det här på konsulatet i Pattis idag. Klara och tydliga besked. Frågan är bara om det når ut till Nakhon Nowhere Immigration också.

 

Extensions baserade på A-O kräver tydligen också försäkring från Juni 2020. Är väl bara en tidsfråga innan det även gäller Non-O.

 

1259043307_A-OVisa.thumb.jpg.0bbaa9edcbe40744886734c3ea3e639d.jpg

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev Esspe:

Fick det här på konsulatet i Pattis idag. Klara och tydliga besked. Frågan är bara om det når ut till Nakhon Nowhere Immigration också.

 

Extensions baserade på A-O kräver tydligen också försäkring från Juni 2020. Är väl bara en tidsfråga innan det även gäller Non-O.

 

1259043307_A-OVisa.thumb.jpg.0bbaa9edcbe40744886734c3ea3e639d.jpg

Det finns undantag från regeln, som Kågeby har "glömt".

Gift med en statligt anställd thai har fri statlig sjukvård, som täcker mer än en köpt sjukförsäkring och behöver alltså inte köpa en dyr försäkring.

Så sådär jätteklara och tydliga var inte beskeden.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Jive:

Det finns undantag från regeln, som Kågeby har "glömt".

Gift med en statligt anställd thai har fri statlig sjukvård, som täcker mer än en köpt sjukförsäkring och behöver alltså inte köpa en dyr försäkring.

Så sådär jätteklara och tydliga var inte beskeden.

Det kanske finns andra undantag med men jag tänkte mest på oklarheterna vad gällde extensions baserade på O-A vis. Bland dom som är gifta med thai är det väl många som går under marriage visa och för dom är det ju inte aktuellt heller.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Esspe:

Det kanske finns andra undantag med men jag tänkte mest på oklarheterna vad gällde extensions baserade på O-A vis. Bland dom som är gifta med thai är det väl många som går under marriage visa och för dom är det ju inte aktuellt heller.

Men här nämner han vad som gäller för O-A och ingen annat typ av visa, så då vore väl detta undantag vara på sin plats att nämna.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Jive:

Men här nämner han vad som gäller för O-A och ingen annat typ av visa, så då vore väl detta undantag vara på sin plats att nämna.

Skriv till honom och påpeka det. I listan över Immigration i Thailand hade dom glömt bort Korat senast så dom är inte ofelbara. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Esspe:

Skriv till honom och påpeka det. I listan över Immigration i Thailand hade dom glömt bort Korat senast så dom är inte ofelbara. 

Jag vet att de inte är ofelbara OCH saknar viss kunskap/kännedom.

Jag tror faktiskt inte att Kågeby vet vad ett Well Fare Card är för nåt.😁

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
48 minuter sedan, skrev Jive:

Jag vet att de inte är ofelbara OCH saknar viss kunskap/kännedom.

Jag tror faktiskt inte att Kågeby vet vad ett Well Fare Card är för nåt.😁

 

Då undrar man ju hur många av dom svenska pensionärerna som bor permanent i Thailand som är gifta med en statligt anställd thailändska?

 

Troligen ett väldigt litet fåtal.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Då undrar man ju hur många av dom svenska pensionärerna som bor permanent i Thailand som är gifta med en statligt anställd thailändska?

 

Troligen ett väldigt litet fåtal.

 

BTT

Tror jag också, men det hindrar väl inte att dessa också får korrekt information.

Kanske en mening extra i Kågebys brev.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Forfarande luddigt angående om försäkring krävs från 1 okt för O-A visa det står inget på thai ambassaden i Stockholm att detta krävs, på Thai visa forumet så pågår en diskussion om detta och det är två läger, ett läger som påstår att om man har ett visum som är utfärdat innan 1:a okt så behövs ingen försäkring läger 2 påstår att det är inresan som gäller alltså om man reser in efter 1;a okt så måste man visa att man har försäkring vid immigration vid inresa.

Den info som finns är ju väldigt luddig om vad som gäller så svårt att säga vad som är rätt  eller fel med efter den 1:okt så lär vi få facit.

 

/matz

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man väljer en svensk försäkring... skulle det vara ok?.eller måste det vara thaibolag?..alltså efter 1 oktober.

Link to comment
Dela på andra sajter

roligt nar imm. pa flygplatserna skall kolla forsakringarna vad dom tacker      rakna med annu langre koer 

Link to comment
Dela på andra sajter

Va inte 1a oktober rätt länge sedan?

Det borde väl redan nu ha framkommit vad som gäller med O A VISA utställda före försäkringskravets införande men ännu inte tagits i bruk.

Att det skulle påverka köerna på Suvvan har jag svårt att tro då det inte kommer att utfärdas O A VISA utan alla krav som redan finns plus försäkringen, det är inte där kontrollerna görs.

 

 

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev matz:

Forfarande luddigt angående om försäkring krävs från 1 okt för O-A visa det står inget på thai ambassaden i Stockholm att detta krävs, på Thai visa forumet så pågår en diskussion om detta och det är två läger, ett läger som påstår att om man har ett visum som är utfärdat innan 1:a okt så behövs ingen försäkring läger 2 påstår att det är inresan som gäller alltså om man reser in efter 1;a okt så måste man visa att man har försäkring vid immigration vid inresa.

Den info som finns är ju väldigt luddig om vad som gäller så svårt att säga vad som är rätt  eller fel med efter den 1:okt så lär vi få facit.

 

/matz

Jag reste in i Thailand 8 okt. på mitt O-A visa. Var på immigration 9 oktober. (Korat).

Sökte och fick 1-års extension (retired). Enligt tjänstekvinnan hade jag behövt visa upp

bevis på försäkring om jag varit där 20 okt. eller senare.

 

mvh

biker

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Baa:

Va inte 1a oktober rätt länge sedan?

Det borde väl redan nu ha framkommit vad som gäller med O A VISA utställda före försäkringskravets införande men ännu inte tagits i bruk.

Att det skulle påverka köerna på Suvvan har jag svårt att tro då det inte kommer att utfärdas O A VISA utan alla krav som redan finns plus försäkringen, det är inte där kontrollerna görs.

 

 

Fel av mej  ska va 1 nov 🤪

 

//matz

Ändrades av matz
Felstavning
Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev thaiola:

roligt nar imm. pa flygplatserna skall kolla forsakringarna vad dom tacker      rakna med annu langre koer 

 

Tveksamt om det blir Immigration på flygplatserna som kommer kolla försäkringarna, dom har tillräckligt mycket att göra ändå. Min gissning är att detta blir en fråga när man gör 90-dagars.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...