Jump to content
IGNORERAD

Pensionärsvisa extension


Esspe

Recommended Posts

1 hour ago, gst said:

Det är inga ekonomiska krav för non-imm O spouse I Sverige.

 

Har aldrig sökt extension för gift i Thailand, men vet många som gjort det. Mycket krångligare än retirered, men inte allt omöjligt. Tar ju lite tid iom att ansökan ska skickas till Bangkok för godkännande, så man får ett "under consideration" I passet under tiden.

 

Extension kan bara sökas i det distrikt man bor, så att försöka på en massa olika ställen låter ju lite märkligt, såvida ni inte flyttat runt mycket. Din frus Tabien baan visar väl var ni bor?

Som sagt så jag skrev bara om mina personliga erfarenheter och att det gällde visumansök i Malaysia...

 

Det är inte så att jag flängt runt och gjort massa försök men jag har bott på några olika ställen/provinser under åren och försökt själv ett par gånger. Det har jag slutat med.

Det går säkert att göra själv om man orkar men den där pappersbunten jag visade är rätt jobbig att fixa på egen hand så jag betalar gärna för att slippa hålla på med skiten.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 208
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Esspe

    37

  • Jive

    29

  • biker

    22

  • gst

    18

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

46 minuter sedan, skrev maakaao:

Observera att pengarna på bankkontot inte får vara låsta på något sätt och att bankkontot står i ditt namn.

Ja jag menade låst stv att man inte får röra pengarna. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev frogfish:

Om TS ursäktar så slänger jag in några frågor här. De är hyfsat relaterade till ämnet.

 

När det gäller non-imm O spouse, är enda "nackdelen" att man måste ut ur landet var 90 dag? Och ansöka om ett nytt visum efter 15 månader? Finns det begränsningar på hur många såna visum man kan köra efter varandra?

Har inte själv pysslat med extension etc, då det verkar vara mycket krångligare. Vad säger ni rävar som varit med ett tag?

Kan inte uttala mig om spouse eftersom jag använt Non-O från början och att söka extension på det är inga problem och funkar smidigt. Spouse känner jag folk som har sökt extension på och det är, som så många redan sagt, betydligt krångligare. Massor med papper och därför har jag valt bort det. Iaf så länge jag uppfyller dom ekonomiska förbehållen för "retired extension". 

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, frogfish said:

Om TS ursäktar så slänger jag in några frågor här. De är hyfsat relaterade till ämnet.

 

När det gäller non-imm O spouse, är enda "nackdelen" att man måste ut ur landet var 90 dag? Och ansöka om ett nytt visum efter 15 månader? Finns det begränsningar på hur många såna visum man kan köra efter varandra?

Har inte själv pysslat med extension etc, då det verkar vara mycket krångligare. Vad säger ni rävar som varit med ett tag?

Ja du måste åka ut på ett Non imm O spouse om du inte gör en extension på det och "gör om" det till ett ettårsvisa som redan nämnts till förbannelse här.

Sen nytt igen ja efter 12-15 månader.

Finns inga begränsningar på hur många du kan köra efter varandra. Jag kollade mitt gamla pass precis och det sitter sju stycken sådana på rad där.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Esspe:

Kan inte uttala mig om spouse eftersom jag använt Non-O från början och att söka extension på det är inga problem och funkar smidigt. Spouse känner jag folk som har sökt extension på och det är, som så många redan sagt, betydligt krångligare. Massor med papper och därför har jag valt bort det. Iaf så länge jag uppfyller dom ekonomiska förbehållen för "retired extension". 

 

Inte intresserad av att göra extension, då måste man blanda in stålar. Enklare att söka nytt visum. Undrade bara om det fanns begränsningar för det. Men har nog fått svar av @Fantomen nedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Fantomen:

Ja du måste åka ut på ett Non imm O spouse om du inte gör en extension på det och "gör om" det till ett ettårsvisa som redan nämnts till förbannelse här.

Sen nytt igen ja efter 12-15 månader.

Finns inga begränsningar på hur många du kan köra efter varandra. Jag kollade mitt gamla pass precis och det sitter sju stycken sådana på rad där.

Eftersom jag ändå åker in/ut ur landet minst var 3'e månad passar det bäst för mig med Non O spouse. Körde med vanligt turistvisum tidigare, men tipsades av imm att Non o spouse skulle passa bättre. Undrade bara om nån visste om det fanns begränsning i antal, men om det funkade för dig antar jag att det är ok👍

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-08-02 at 09:17, skrev hakancnx:

Frågan är om konsulaten intygar denna sk pension. 

 

Kan NordNet skicka månadsvis från en kapitalförsäkring till thailändsk bank ?

Fick svar nu. Gör dom inte men det går ju att ha en autoöverföring från svenskt konto till thai konto.

 

RE: Pension/Utbetalning till utländsk bank:

Hej Stefan,
Vi gör endast utbetalningar till svenska konton som står i kontohavarens namn. 

Allt gott!

Med vänlig hälsning,
_______________________________
Joel
Nordnet Kundservice 

Tel: 010-583 3000

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev frogfish:

Om TS ursäktar så slänger jag in några frågor här. De är hyfsat relaterade till ämnet.

 

När det gäller non-imm O spouse, är enda "nackdelen" att man måste ut ur landet var 90 dag? Och ansöka om ett nytt visum efter 15 månader? Finns det begränsningar på hur många såna visum man kan köra efter varandra?

Har inte själv pysslat med extension etc, då det verkar vara mycket krångligare. Vad säger ni rävar som varit med ett tag?

Kan söka hur många som helst efter varandra, tror jag är inne på mitt 5:e i rad, gjorde en extension före det 1: av dem 5 i rad, men var inte värt krånglet, enklare att söka nytt i Sthlm, iaf för mig då jag frekvent besöker Shlm.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte ett dugg svårt med extension baserat på "spouse" du skall in med 11 dokument som du redan har, kopiera, hämta ut ett bankstatement, klart.

Att vänta en månad är som jag ser det inte speciellt jobbigt.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hej

 

Sitter och söker biljett för resa till Thailand i oktober.

Jag ska då för första gången söka 1-års extension "retirement".

 

Några frågor dyker upp.

 

1. Åker till Svenska ambassaden i Bangkok för att förhoppningsvis få ett "Income Letter".

Vad behöver jag ta med dit? Tror mig ha läst att det räcker med slutskattsedel?

Men behövs något ytterligare, jag tänker på foto, passkopior mm? Föregående års deklaration?

Bevis på bankmedel? Anställningsbevis med löneuppgift? (Jag arbetar fortfarande i Sverige).

 

2. Har läst att man kan göra ansökan upp till 30 dagar innan föregående extension går ut.

Men "förlorar" man dagar om man gör det för tidigt. Eller blir det 1 år från den dag gamla 

tillståndet går ut?

 

3. Det är väl så att fortfarande behöver man inte visa upp något bevis på försäkring vid ansökan?

Jo, jag kommer att ha fullgod försäkring, men eftersom min vistelse inte kommer att vara mer än ca. 3 mån

så har jag inte försäkring som gäller hela året.

 

Tacksam att få del av erfarenheten på MPR.

 

mvh

biker

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev biker:

Hej

 

Sitter och söker biljett för resa till Thailand i oktober.

Jag ska då för första gången söka 1-års extension "retirement".

 

Några frågor dyker upp.

 

1. Åker till Svenska ambassaden i Bangkok för att förhoppningsvis få ett "Income Letter".

Vad behöver jag ta med dit? Tror mig ha läst att det räcker med slutskattsedel?

Men behövs något ytterligare, jag tänker på foto, passkopior mm? Föregående års deklaration?

Bevis på bankmedel? Anställningsbevis med löneuppgift? (Jag arbetar fortfarande i Sverige).

 

2. Har läst att man kan göra ansökan upp till 30 dagar innan föregående extension går ut.

Men "förlorar" man dagar om man gör det för tidigt. Eller blir det 1 år från den dag gamla 

tillståndet går ut?

 

3. Det är väl så att fortfarande behöver man inte visa upp något bevis på försäkring vid ansökan?

Jo, jag kommer att ha fullgod försäkring, men eftersom min vistelse inte kommer att vara mer än ca. 3 mån

så har jag inte försäkring som gäller hela året.

 

Tacksam att få del av erfarenheten på MPR.

 

mvh

biker

 

 

 

1. Jag brukar skriva ut senaste deklarationen från skatteverkets sida

2. Det blir samma datum som tidigare.

3. Har inte hört något om försäkring ännu. Jag använder förlängd hemförsäkring så länge det fungerar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev rolba:

1. Jag brukar skriva ut senaste deklarationen från skatteverkets sida

2. Det blir samma datum som tidigare.

3. Har inte hört något om försäkring ännu. Jag använder förlängd hemförsäkring så länge det fungerar. 

Tackar för info

 

Alltså inga andra dokument, foto eller passkopior på ambassaden. Låter ju enkelt och bra.

 

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev biker:

Tackar för info

 

Alltså inga andra dokument, foto eller passkopior på ambassaden. Låter ju enkelt och bra.

 

mvh

biker

 

Passet i orginal med din adresslapp behövs visas upp så de kan skriva dina data på intyget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade nu lite info på Ambassadens hemsida.

Att passet måste vara giltigt i minst 18 mån. vid ansökan

kan ju vara lätt att missa. 

 

mvh

biker

 

https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-för-svenska-medborgare/Thailand/hjälp-till-svenskar-utomlands/legaliseringar-och-intyg/

 

Intyg för att ansöka om ettårsvisum i Thailand (så kallat pensonärsvisum) 

Följande underlag behövs: 
– dokument från utbetalande myndighet/privat försäkringsbolag som styrker din pension. Ambassaden accepterar inte bankkontoutdrag. 
– bostadsadress i Thailand 
– passkopia 
– du ska ha fyllt 50 år 
– enligt regler från thailändska Immigration Bureau måste passet vara giltigt i minst 18 månader vid ansökan

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
On 8/4/2019 at 2:52 AM, judazzz said:

QUALIFICATIONS

  • Must be married to a Thai national

    This is substantiated through a Marriage Certificate. There are instances (depending on the processing immigration office) when a copy of an Affirmation of Freedom to Marry is also required. This affirmation is obtained by the foreigner from his embassy in Thailand.

  • Must meet the financial requirement
    • Security deposit of THB 400,000 in a Thai Bank Account for at least 2 months prior to the visa application; or
    • Monthly income of at least THB 40,000. A letter from the foreigner embassy has to be shown to verify this income

    Supporting documents as proof of the security deposit in a Thai bank are as follows:

    • Updated bank book or passbook
    • Bank letter stating that the money had been deposited to the account from an overseas source for not less than 2 months.
  • Other documents that may be required to be presented:*
    • Police Clearance
    • Medical Certificate

* These are not required if the visa application is submitted inside Thailand, though there are rare occasions, however, when an official from the Thai embassy or consulate may ask for these documents before issuance of the visa.

 

https://www.siam-legal.com/Thailand-visa/Thailand-Marriage-Visa.php

Märkligt att det krävs lägre belopp om man är gift, det kostar ju mer.

 

 

Married.png

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev biker:

Hittade nu lite info på Ambassadens hemsida.

Att passet måste vara giltigt i minst 18 mån. vid ansökan

kan ju vara lätt att missa. 

 

mvh

biker

 

https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-för-svenska-medborgare/Thailand/hjälp-till-svenskar-utomlands/legaliseringar-och-intyg/

 

Intyg för att ansöka om ettårsvisum i Thailand (så kallat pensonärsvisum) 

Följande underlag behövs: 
– dokument från utbetalande myndighet/privat försäkringsbolag som styrker din pension. Ambassaden accepterar inte bankkontoutdrag. 
– bostadsadress i Thailand 
– passkopia 
– du ska ha fyllt 50 år 
– enligt regler från thailändska Immigration Bureau måste passet vara giltigt i minst 18 månader vid ansökan

 

18 månader är nog inte så viktigt, men passet måste vara giltigt för den tid du får extension. Min senaste extension gäller till i januari och mitt pass till i februari. De bara påpekade att jag måste ha ett nytt pass nästa gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

haller just pa med mina papper for forlangning av mitt giftas visum/supporting Thai wife   bara 38 papper  hoppas det racker 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
On 2019-08-03 at 21:25, skrev gst:

Nej, inga krav på att pengarna förs över till Thailand i dagens läge. Vad som händer framöver vet vi inte. För de länder som inte längre utfärdar income letter krävs att 65000 baht förs över till Thailand varje månad. För svenska krävs det dock inte nu.

 

Nej, vi bor inte heltid i Thailand ön så länge, har varit där 6-8 månader per år de senaste åren, men jag har ändå extension.

 

Edit: Nej krävs inte att det är pension när du söker extension I Thailand.

Hej

 

Jag läser på ambassadens hemsida att följande underlag

krävs för "Income letter".

Måste jag ha ett "Certificate of residence" för att visa min adress i Thailand???

Jag åker dit direkt från flygplatsen, har ej husbok.

Eller duger det att bara kunna uppge sin adress?

mvh

biker

 

Följande underlag behövs:
– dokument från utbetalande myndighet/privat försäkringsbolag som styrker din pension. Ambassaden accepterar inte bankkontoutdrag.
– bostadsadress i Thailand
– passkopia
– du ska ha fyllt 50 år
– enligt regler från thailändska Immigration Bureau måste passet vara giltigt i minst 18 månader vid ansökan

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
2 hours ago, biker said:

Hej

 

Jag läser på ambassadens hemsida att följande underlag

krävs för "Income letter".

Måste jag ha ett "Certificate of residence" för att visa min adress i Thailand???

Jag åker dit direkt från flygplatsen, har ej husbok.

Eller duger det att bara kunna uppge sin adress?

mvh

biker

 

Följande underlag behövs:
– dokument från utbetalande myndighet/privat försäkringsbolag som styrker din pension. Ambassaden accepterar inte bankkontoutdrag.
– bostadsadress i Thailand
– passkopia
– du ska ha fyllt 50 år
– enligt regler från thailändska Immigration Bureau måste passet vara giltigt i minst 18 månader vid ansökan

 

 

 

 

Certificate of residence tror jag är det dokumentet som ambassaden skriver ut åt dig som visar vilken bostadsadress du har uppgett för dem. Där står bara att du har uppgett för ambassaden att du bor på den och den adressen i Thailand.

 

Ambassaden skriver ut det medan du väntar och det kostar några hundra Baht om jag minns rätt. Det är egentligen inget bevis men Imm gillar det och du måste ha det.

 

Samma dokument behöver du också om du ska sälja en bil som står registrerad i ditt namn (hade min första bil här i mitt namn).

 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev biker:

Hej

 

Jag läser på ambassadens hemsida att följande underlag

krävs för "Income letter".

Måste jag ha ett "Certificate of residence" för att visa min adress i Thailand???

Jag åker dit direkt från flygplatsen, har ej husbok.

Eller duger det att bara kunna uppge sin adress?

mvh

biker

 

Följande underlag behövs:
– dokument från utbetalande myndighet/privat försäkringsbolag som styrker din pension. Ambassaden accepterar inte bankkontoutdrag.
– bostadsadress i Thailand
– passkopia
– du ska ha fyllt 50 år
– enligt regler från thailändska Immigration Bureau måste passet vara giltigt i minst 18 månader vid ansökan

 

 

 

De brukar fråga efter ett adressintyg, men när jag inte har något har jag bara fått skriva adressen på ett papper så har de godkänt det.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Captain Morgan:

 

Certificate of residence tror jag är det dokumentet som ambassaden skriver ut åt dig som visar vilken bostadsadress du har uppgett för dem. Där står bara att du har uppgett för ambassaden att du bor på den och den adressen i Thailand.

 

Ambassaden skriver ut det medan du väntar och det kostar några hundra Baht om jag minns rätt. Det är egentligen inget bevis men Imm gillar det och du måste ha det.

 

Samma dokument behöver du också om du ska sälja en bil som står registrerad i ditt namn (hade min första bil här i mitt namn).

 

Han menar nog det "Certificate of residence " man får på Immigration. Det måste man ha för att söka extension. Ambassaden utfärdar bara "Income Letter". Har aldrig behövt något adressdokument för det och det står ju också bara att man ska uppge en adress.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
1 hour ago, Esspe said:

Han menar nog det "Certificate of residence " man får på Immigration. Det måste man ha för att söka extension. Ambassaden utfärdar bara "Income Letter". Har aldrig behövt något adressdokument för det och det står ju också bara att man ska uppge en adress.

 

Är osäker på vad han far efter men har rotat i mina papper och hade i alla fall fel.

 

Det dokument jag for efter är Certificate of Nationality and Registration och skrivs ut av svenska ambassaden i Bangkok.


Det behövs vid följande tillfällen:
1. Vid överförande av gällande visum till ett nytt pass.
2. Vid försäljning av motorfordon registrerat i farangens namn.
3. Vid införskaffande av thailändskt körkort.
 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev gst:

De brukar fråga efter ett adressintyg, men när jag inte har något har jag bara fått skriva adressen på ett papper så har de godkänt det.

När jag hämtar income letter på konsulatet i Phuket town så tar de adressen från slipen som man får i passet i passet när man registrerar adressen alternativt gör nittiodagars.

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev rolba:

När jag hämtar income letter på konsulatet i Phuket town så tar de adressen från slipen som man får i passet i passet när man registrerar adressen alternativt gör nittiodagars.

Problemet i mitt fall är att de inte skriver nån adress där. De skriver bara att adressen är registrerad :(

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var igår på Imm i Pattaya och fick min stämpel i passet för ett års extension (till 30 okt 2020). Följande handlingar behövdes:

- Ifylld blankett TM 7 med foto

.- Brev från banken som intygar mitt bankkonto + kopia av bankboken och de 3 senaste månadernas behållning.

- Letter of income från konsulatet med uppgift om min årsinkomst före skatt.

- kopior av passet och alla relevanta sidor + kopia av arrival card.

Det var det hela.

En "kul" grej - På väggen i båset där jag lämnade in min ansökan fanns ett plakat med texten NO TIPS. Har inte sett detta tidigare.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...