Jump to content
IGNORERAD

Pensionärsvisa extension


Esspe

Recommended Posts

1 hour ago, frogfish said:

Är du inte gift med en thai? Funka det inte med ett Non O spouse då? Då slipper du pengakravet. 

För ett Non O spouse visa är det väl ett krav på 400000 baht?

Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 208
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Esspe

    37

  • Jive

    29

  • biker

    22

  • gst

    18

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Precis nyss, skrev biker:

Bra, då känns det som att det ska gå att få ett "Income letter" baserat på min i sverige intjänade månadslön.

Brukar det vara långa köer, lång väntan för detta ärende på ambassaden? Ingen tidsbokning, vad jag förstått.

Har för avsikt att vara där vid öppningsdags en måndag.

 

mvh

biker

 

Brukar inte vara så mycket folk när jag varit där. Du lämnar in dina papper, får ett inbetalningskort du får gå ner till bank i samma byggnad och betala. Därefter tillbaka upp på ambassaden och hämta ditt income letter. Totalt kanske 30-60 minuter.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev judazzz:

För ett Non O spouse visa är det väl ett krav på 400000 baht?

Eller?

Inget pengakrav för visum som gift. För extension är det däremot krav

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, gst said:

Inget pengakrav för visum som gift. För extension är det däremot krav

QUALIFICATIONS

  • Must be married to a Thai national

    This is substantiated through a Marriage Certificate. There are instances (depending on the processing immigration office) when a copy of an Affirmation of Freedom to Marry is also required. This affirmation is obtained by the foreigner from his embassy in Thailand.

  • Must meet the financial requirement
    • Security deposit of THB 400,000 in a Thai Bank Account for at least 2 months prior to the visa application; or
    • Monthly income of at least THB 40,000. A letter from the foreigner embassy has to be shown to verify this income

    Supporting documents as proof of the security deposit in a Thai bank are as follows:

    • Updated bank book or passbook
    • Bank letter stating that the money had been deposited to the account from an overseas source for not less than 2 months.
  • Other documents that may be required to be presented:*
    • Police Clearance
    • Medical Certificate

* These are not required if the visa application is submitted inside Thailand, though there are rare occasions, however, when an official from the Thai embassy or consulate may ask for these documents before issuance of the visa.

 

https://www.siam-legal.com/Thailand-visa/Thailand-Marriage-Visa.php

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Esspe:

Du har väl även ett pengakrav om du använder dig av det? Hälften vill jag minnas alltså 400k? Dessutom mycket krångligare pappersxercis.

 

6 minuter sedan, skrev judazzz:

För ett Non O spouse visa är det väl ett krav på 400000 baht?

Eller?

Inget pengakrav. Men du måste lämna landet var 90:e dag. Men det borde ju passa den som ska fara mellan länder.

 

http://thaiembassy.se/en/non-immigrant-visa-o-family-visa/

 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev gst:

Inget pengakrav för visum som gift. För extension är det däremot krav

Det är väl bara att söka ett nytt visum när det befintliga gått ut?

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev judazzz:

QUALIFICATIONS

  • Must be married to a Thai national

    This is substantiated through a Marriage Certificate. There are instances (depending on the processing immigration office) when a copy of an Affirmation of Freedom to Marry is also required. This affirmation is obtained by the foreigner from his embassy in Thailand.

  • Must meet the financial requirement
    • Security deposit of THB 400,000 in a Thai Bank Account for at least 2 months prior to the visa application; or
    • Monthly income of at least THB 40,000. A letter from the foreigner embassy has to be shown to verify this income

    Supporting documents as proof of the security deposit in a Thai bank are as follows:

    • Updated bank book or passbook
    • Bank letter stating that the money had been deposited to the account from an overseas source for not less than 2 months.
  • Other documents that may be required to be presented:*
    • Police Clearance
    • Medical Certificate

* These are not required if the visa application is submitted inside Thailand, though there are rare occasions, however, when an official from the Thai embassy or consulate may ask for these documents before issuance of the visa.

 

https://www.siam-legal.com/Thailand-visa/Thailand-Marriage-Visa.php

Vet inte riktigt vad "Marriage Visa" är. Jag menade Non-Immigrant Visa category “O” (Thai Spouse/Family).

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev frogfish:

 

Inget pengakrav. Men du måste lämna landet var 90:e dag. Men det borde ju passa den som ska fara mellan länder.

 

http://thaiembassy.se/en/non-immigrant-visa-o-family-visa/

 

Ja såg nu att du skrev visa. Jag tänkte mera på extension.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev judazzz:

QUALIFICATIONS

  • Must be married to a Thai national

    This is substantiated through a Marriage Certificate. There are instances (depending on the processing immigration office) when a copy of an Affirmation of Freedom to Marry is also required. This affirmation is obtained by the foreigner from his embassy in Thailand.

  • Must meet the financial requirement
    • Security deposit of THB 400,000 in a Thai Bank Account for at least 2 months prior to the visa application; or
    • Monthly income of at least THB 40,000. A letter from the foreigner embassy has to be shown to verify this income

    Supporting documents as proof of the security deposit in a Thai bank are as follows:

    • Updated bank book or passbook
    • Bank letter stating that the money had been deposited to the account from an overseas source for not less than 2 months.
  • Other documents that may be required to be presented:*
    • Police Clearance
    • Medical Certificate

* These are not required if the visa application is submitted inside Thailand, though there are rare occasions, however, when an official from the Thai embassy or consulate may ask for these documents before issuance of the visa.

 

https://www.siam-legal.com/Thailand-visa/Thailand-Marriage-Visa.php

Det här är kraven för extension. Visum söks utanför Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev frogfish:

Vet inte riktigt vad "Marriage Visa" är. Jag menade Non-Immigrant Visa category “O” (Thai Spouse/Family).

Lustigt att det inte står hur lång tid det gäller. Finns ju både single och multi, antar att det är 3 mån resp 12?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Esspe:

Lustigt att det inte står hur lång tid det gäller. Finns ju både single och multi, antar att det är 3 mån resp 12?

90 dagar per entry. Ett år från utfärdandedatum, så välplanerat kan du vara nere 15 månader, men måste göra en borderbounce var 90e dag.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minutes ago, Esspe said:

Var in o titta där men det står inte hur lång tid det gäller :) Lite typiskt thai tyvärr.

Dags att kalla in BTT?

Expert advice needed...

 

Ändrades av judazzz
Btt
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Esspe:

Det borde ju iaf kunna fungera att ha sina 800k satta på ett sånt konto kan man tycka men dom är ju lik förbannat låsta.

det star ju sparkonto

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick det här svaret från ambassaden. För deras del är det alltså ok. Minns inte om man bara lämnade "Income Letter" eller även fick bifoga alla underlagen för det till Immigration? Om det är med underlag så har jag ändå svårt att tro att man skulle underkänna ett intyg från Nordnet Pension om det framgår av dokumentet att man har en månatlig utbetalning därifrån. Är det utan underlagen så ser ju inte Immigration var inkomsterna kommer från.
 
Hej,

 

Om du lämnar in dokument som visar vad du har i inkomst så kan vi skriva det i intyget. Sedan är det upp till Immigration Bureau hur de beslutar.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-08-03 at 23:01, skrev kenke:

det star ju sparkonto

Immigration kräver ju att pengarna står på ett låst konto. 2 mån innan och 3 mån efter hela beloppet och resten av året var det väl halva beloppet som skulle stå inne?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 8/4/2019 at 2:45 AM, judazzz said:

För ett Non O spouse visa är det väl ett krav på 400000 baht?

Eller?

Korrekt.

On 8/4/2019 at 2:49 AM, gst said:

Inget pengakrav för visum som gift. För extension är det däremot krav

Det där stämmer inte riktigt.

I alla fall om man ansöker på någon av ambassaderna i Penang eller Kuala Lumpur.
Men det kanske är annorlunda i Sverige/Europa?

För några år sen räckte det med 100K men nu vill de se 400K.

Det går alldeles utmärkt att sätta in pengarna till och med samma dag, göra ett kontoutdrag och sen ta ut pengarna igen. Ibland vill de se bankboken i orginal dock. Ett kontoutdrag är ju synnerligen lätt att trixa till i Photoshop.

Non O (Spouse) går sedan att "göra om" till ett "ettårsvisa" här i landet mot en kostnad av cirka 20-25K beroende på vilken agent man använder.

Då räcker det sedan med att bara göra 90-dagars-rapportering och man behöver inte resa ut eller visa några pengar.

 

On 8/4/2019 at 2:47 AM, gst said:

Brukar inte vara så mycket folk när jag varit där. Du lämnar in dina papper, får ett inbetalningskort du får gå ner till bank i samma byggnad och betala. Därefter tillbaka upp på ambassaden och hämta ditt income letter. Totalt kanske 30-60 minuter.

Jag kan upplysa om att de nu accepterar betalkort på Svenska ambassaden så man slipper ränna ner till UOB och betala.
 

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Fantomen:

Korrekt.

Det där stämmer inte riktigt.

I alla fall om man ansöker på någon av ambassaderna i Penang eller Kuala Lumpur.
Men det kanske är annorlunda i Sverige/Europa?

För några år sen räckte det med 100K men nu vill de se 400K.

Det går alldeles utmärkt att sätta in pengarna till och med samma dag, göra ett kontoutdrag och sen ta ut pengarna igen. Ibland vill de se bankboken i orginal dock. Ett kontoutdrag är ju synnerligen lätt att trixa till i Photoshop.

Non O (Spouse) går sedan att "göra om" till ett "ettårsvisa" här i landet mot en kostnad av cirka 20-25K beroende på vilken agent man använder.

Då räcker det sedan med att bara göra 90-dagars-rapportering och man behöver inte resa ut eller visa några pengar.

 

Jag kan upplysa om att de nu accepterar betalkort på Svenska ambassaden så man slipper ränna ner till UOB och betala.
 

Inga pengakrav på Non O spouse. Åtminstone inte om man ansöker om detta visum i Stockholm eller Savannakhet.

Dock behöver du lämna landet var 90:e dag.

 

Att det är såhär har jag förstahandsinfo om.

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev Fantomen:

 

Non O (Spouse) går sedan att "göra om" till ett "ettårsvisa" här i landet mot en kostnad av cirka 20-25K beroende på vilken agent man använder.

Då räcker det sedan med att bara göra 90-dagars-rapportering och man behöver inte resa ut eller visa några pengar.

 

Har du ett non-imm O (eller OA) kan du få extension på immigration om du uppfyller kraven. Kostnad 1900 baht. Har du extension räcker det sedan med 90-dagars rapport. Behövs då en bruttoinkomst på 65000 baht som retired eller 40000 som gift.

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minutes ago, gst said:

Har du extension räcker det sedan med 90-dagars rapport.

Jag trodde att det var det jag skrev? 🤔

 

Min erfarenhet säger följande:

Det är i stort sett helt omöjligt att själv knalla in på immigration med ett NON O (Spouse) och göra en ettårsextension på det utan man måste använda sig av en agent. (Jag har försökt på mer än ett ställe.)
 

Och som jag även skrev men kanske inte var tillräckligt tydlig så en gång till då:

Jag har endast ansökt i KL och Penang genom åren och där är 400K ett krav.

Här är min senaste bibba med papper som de begär:

 

 

visapapper.png

Ändrades av Fantomen
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fantomen:

Jag trodde att det var det jag skrev? 🤔

 

Min erfarenhet säger följande:

Det är i stort sett helt omöjligt att själv knalla in på immigration med ett NON O (Spouse) och göra en ettårsextension på det utan man måste använda sig av en agent. (Jag har försökt på mer än ett ställe.)
 

Och som jag även skrev men kanske inte var tillräckligt tydlig så en gång till då:

Jag har endast ansökt i KL och Penang genom åren och där är 400K ett krav.

Här är min senaste bibba med papper som de begär:

 

 

visapapper.png

Det är inga ekonomiska krav för non-imm O spouse I Sverige.

 

Har aldrig sökt extension för gift i Thailand, men vet många som gjort det. Mycket krångligare än retirered, men inte allt omöjligt. Tar ju lite tid iom att ansökan ska skickas till Bangkok för godkännande, så man får ett "under consideration" I passet under tiden.

 

Extension kan bara sökas i det distrikt man bor, så att försöka på en massa olika ställen låter ju lite märkligt, såvida ni inte flyttat runt mycket. Din frus Tabien baan visar väl var ni bor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om TS ursäktar så slänger jag in några frågor här. De är hyfsat relaterade till ämnet.

 

När det gäller non-imm O spouse, är enda "nackdelen" att man måste ut ur landet var 90 dag? Och ansöka om ett nytt visum efter 15 månader? Finns det begränsningar på hur många såna visum man kan köra efter varandra?

Har inte själv pysslat med extension etc, då det verkar vara mycket krångligare. Vad säger ni rävar som varit med ett tag?

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Esspe:

Immigration kräver ju att pengarna står på ett låst konto. 2 mån innan och 3 mån efter hela beloppet och resten av året var det väl halva beloppet som skulle stå inne?

Observera att pengarna på bankkontot inte får vara låsta på något sätt och att bankkontot står i ditt namn.

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...