Jump to content
IGNORERAD

Dipsås??

johan995

Recommended Posts

Hej!

När jag varit nere i Thailand så har jag som vana att beställa grillade räkor m.m på stranden.

Man brukar få en god "dipsås" till det. Undrar om ngn vet hur man tillagar denna smakförhöjare??

Det enda jag vet är att det är chili i.(:

Tack på förhand

Johan

Dela på andra sajter

Om det är den jag tror så är det fisksås, chilli socker, men jag kan kolla med frugan ikväll när hon kommer från restaurangen om du vill.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Dela på andra sajter

Ok jag ringde å kollade det var Fisksås lite aino moto, citron och chilli.

Dela på andra sajter

Lite aino moto!

Vad är det?  :scratch_ones_head:

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Dela på andra sajter

Jag skäms nästan att säga det, men det är en Japansk smakförstärkare. Alltså nåt jäkla Enr. väldigt frekvent använt i Asien

Dela på andra sajter

gone2paradise

Det är glutamat. Det rekomenderas inte att äta och det går lika bra utan den:-)

G2P

Dela på andra sajter

Herr Chang

Nej, glutamat rekommenderas definitivt inte av västerländsk expertis. Fru Chang blandar förstås i det i det mesta hon äter, men jag har gett henne stränga instruktioner att det ej får finnas i något jag äter.

Fast som slav under nikotinet borde jag kanske bekymra mig mer om min rökning...

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Nej, glutamat rekommenderas definitivt inte av västerländsk expertis. Fru Chang blandar förstås i det i det mesta hon äter, men jag har gett henne stränga instruktioner att det ej får finnas i något jag äter.

Fast som slav under nikotinet borde jag kanske bekymra mig mer om min rökning...

Herr Chang har talat.

Jo, men samtidigt så saknar ju glutamat totalt de trevliga effekter som nikotinet ibland kan ge och något bra substitut finns ju inte. Det finns för glutamat däremot.

Dela på andra sajter

Japansk smakförstärkare. Alltså nåt jäkla Enr. väldigt frekvent använt i Asien

Det var det, vad jag tänkte!

No good, med glutamat!  :no:

Rena råttgift.

Jo, men samtidigt så saknar ju glutamat totalt de trevliga effekter som nikotinet ibland kan ge och något bra substitut finns ju inte. Det finns för glutamat däremot.

Nice, Joints!  :great:

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...