Jump to content
IGNORERAD

Världens 10 bästa turiststäder


Atom

Recommended Posts

Japp. Vilka är världens 10 bästa städer (nej, Pattaya och Sundsvall räknas inte, det ska vara större, internationellt erkända städer).

 

Här kommer min lista, utan inbördes rankning.

 

Hong Kong

Osaka

Sydney

New York

Paris

Madrid

Lissabon

Prag

Amsterdam

Stockholm

 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 61
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Atom

    11

  • audirs2

    5

  • frogfish

    4

  • samet

    4

Mest aktiva i denna tråd

Några bubblare:

Ho Chi Min City (Saigon)

Chengdu

Kyoto

Singapore

Melbourne

Queenstown

San Diego

Chicago

Kapstaden

London

Köpenhamn

Budapest

Wien

Milano

Venedig

Dubrovnik

Berlin

Munchen

Barcelona

Tallin

Dublin

 

Och förmodligen några till jag glömde bort i hastigheten. Jag glömde dock inte Shanghai, Peking eller Guangzhou. De ska bara inte vara med. Och helst inte existera. 

 

 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

London

Rio

Miami

Tel-Aviv

Las Palmas

Sevilla

Las Vegas

Bryssel

Köpenhamn

Prag

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väldigt många av dessa städer jag ej besökt(än), men jag håller med om att Bangkok och Pattaya definitivt inte platsar på nån lista av detta slaget.

 

Jag skulle lägga till Reykjavik. Egentligen inte själva staden utan hela Island var fantastiskt!

 

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minutes ago, kenneth073 said:

London

Rio

Miami

Tel-Aviv

Las Palmas

Sevilla

Las Vegas

Bryssel

Köpenhamn

Prag

 

Intressant. Rio, Miami och Tel Aviv har jag aldrig besökt, men skulle gärna besöka. Las Vegas skulle nog hamna på min 10-i-topp-lista, men då tillsammans med 9 kinesiska städer över de 10 sämsta städerna. Så är det med åsikter; de kan skilja men är aldrig fel.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Atom:

Japp. Vilka är världens 10 bästa städer (nej, Pattaya och Sundsvall räknas inte, det ska vara större, internationellt erkända städer).

 

Här kommer min lista, utan inbördes rankning.

 

Hong Kong

Osaka

Sydney

New York

Paris

Madrid

Lissabon

Prag

Amsterdam

Stockholm

 

Det är flera städer i din lista jag inte besökt men har alltid tänkt att jag någon gång ska åka till Tokyo men det finns tydligen inte med på listan.  Har du inte besökt eller känner du inte att det var någon stad för dig?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minutes ago, Mankan said:

Det är flera städer i din lista jag inte besökt men har alltid tänkt att jag någon gång ska åka till Tokyo men det finns tydligen inte med på listan.  Har du inte besökt eller känner du inte att det var någon stad för dig?

Jag har besökt Tokyo runt 30 gånger, mestadels korta business trips men också två gånger som turist med familjen. Hade det varit en 30-i-topp lista så hade kanske Tokyo varit med men personligen är jag inget stort fan. Nästa sommar har de OS så då vore det givetvis intressant att besöka. 

 

Bland storstäder i Japan tycker jag Osaka, Kyota, Osaka, Hiroshima, Kobe och Fukuoka är trevligare än Tokyo.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Det magiska talet 10. Då blir det nedanstående för min del (i orankad ordning):

 

Rio (En 24/7-stad. Representerar allt som är bra och dåligt med Brasilien. Och de gör "riktiga" caipirinha.)

NYC (Kanske metropolernas metropol. Blandkittel där samlade kulturer ibland gått ett metavarv.)

Rom (Mat, historia, passion, arkitektur. Allt inom promenadavstånd.)

Bangkok (Pre-junta. Anything goes-mentalitet. Var kul att leka cowboy i en "halvtrygg" stad. Klassiska asiatiska kontraster (på gott och ont).)

Lissabon (Otroligt vacker stad. Och kanske trevligaste folket på jorden.)

Prag (Vacker klassisk europeisk kultur/arkitektur. Plus för biraupplevelsen.)

Hanoi (Gillar den avslappnade retro/kommuniststilen (när man kan åka härifrån). Uppfriskande med frånvaro av falska leenden.)

Manaus (Ffa "omgivningarna" aka amazonas. Dessutom ett av få ställen man kan låtsas vara från Sao Paolo utan att kunna ett ord Portugisiska.)

Stockholm (Kanske världens vackraste huvudstad? Och bra mat.)

Amsterdam (Vacker stad med stor frihetskänsla.)

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hong Kong (min vinnare)

Saigon (stök och atmosfär, Sydostasien möter Frankrike)

Lissabon  (Bairro alto...)

Bangkok (given på listan)

Los Angeles (kuststräckan med framförallt Venice Beach, resten är lite mer opersonligt)

Las Vegas (får inte Pattaya vara med måste jag lista åtminstone en "Sin City")

Prag 

Tallinn

Berlin

New Orleans (musiken, musiken, i hård kamp med Memphis som var min bubblare)

 

 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

45 minutes ago, frogfish said:

Det magiska talet 10. Då blir det nedanstående för min del (i orankad ordning):

 

Rio (En 24/7-stad. Representerar allt som är bra och dåligt med Brasilien. Och de gör "riktiga" caipirinha.)

NYC (Kanske metropolernas metropol. Blandkittel där samlade kulturer ibland gått ett metavarv.)

Rom (Mat, historia, passion, arkitektur. Allt inom promenadavstånd.)

Bangkok (Pre-junta. Anything goes-mentalitet. Var kul att leka cowboy i en "halvtrygg" stad. Klassiska asiatiska kontraster (på gott och ont).)

Lissabon (Otroligt vacker stad. Och kanske trevligaste folket på jorden.)

Prag (Vacker klassisk europeisk kultur/arkitektur. Plus för biraupplevelsen.)

Hanoi (Gillar den avslappnade retro/kommuniststilen (när man kan åka härifrån). Uppfriskande med frånvaro av falska leenden.)

Manaus (Ffa "omgivningarna" aka amazonas. Dessutom ett av få ställen man kan låtsas vara från Sao Paolo utan att kunna ett ord Portugisiska.)

Stockholm (Kanske världens vackraste huvudstad? Och bra mat.)

Amsterdam (Vacker stad med stor frihetskänsla.)

 

 

Vi är överens angående 5 av 10 städer; nästan själsfränder :)

 

Rio och Manaus kan jag inte kommentera; i Americas har jag inte varit söder om Tijuana och det var en ytterst dimmig dag 96.....

 

Rom hade varit med på min lista om jag gjort den innan mitt senaste besök för två år sedan; 40 graders värme och tiotusentals aggressiva tiggare lämnar dock en eftersmak som är svår att bli av med. Hanoi har jag aldrig besökt men varit i HCMC (Saigon) flera gånger. De flesta västerlänningar och asiater jag känner har inte mycket till övers för det kommunistikt fyrkantiga Hanoi men skulle gärna göra ett besök.

 

Bangkok skulle kanske varit med på min lista om jag inte bodde där. Men ändå kanske inte. Givetvis den perfekta staden som västerländsk 23-årig backpacker;  ett Asien light där man kan känna sig berest utan att utsätta sig för några svårigheter eller egentliga problem. Pre-junta? Är inte det mer ett politiskt statement än upplevd skillnad? Personligen ser jag ingen skillnad på Bangkok 2019 och 2014; ännu fler bilar och köpcenter men att juntan skulle gjort det vare sig bättre eller sämre har jag svårt att se.

 

Baserat på vilka städer du gillar så saknar jag Hong Kong på din lista; gillar du inte stan eller har du bara inte varit där?

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Atom:

Japp. Vilka är världens 10 bästa städer (nej, Pattaya och Sundsvall räknas inte, det ska vara större, internationellt erkända städer).

 

Här kommer min lista, utan inbördes rankning.

 

Hong Kong

Osaka

Sydney

New York

Paris

Madrid

Lissabon

Prag

Amsterdam

Stockholm

 

Men snälla molekylen... vart är Tokyo och Sydney? 

 

I övrigt är det många trevliga platser du nämner...

 

 

Ändrades av samet
Rättstavning
Link to comment
Dela på andra sajter

HongKong

Osaka

Tokyo

Kyoto

Paris

Madrid

Prag

Amsterdam

Stockholm

Ho Chi Min City

Singapore

Köpenhamn

Budapest

Prag

Wien

Saltsburg

Dubrovnik

Berlin

Franfurkt am Main

Munchen

Frankfurt

Barcelona

Tallin

Krakow

Warszawa

Chaing Mai

Jerusalem 

Tel-aviv  

Istanbul 

Dubai 

Teheran 

 

Det är städer som jag besökte och tyckte mycket om.

Sedan finns det lista på städer jag vill inte besöka mer.

 

Tips till er som vill besöka Israel.

Byt pass efteråt. Ni kommer inte in i många av arabländer med stämpel från Israel i passet.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Atom:

Jag har besökt Tokyo runt 30 gånger, mestadels korta business trips men också två gånger som turist med familjen. Hade det varit en 30-i-topp lista så hade kanske Tokyo varit med men personligen är jag inget stort fan. Nästa sommar har de OS så då vore det givetvis intressant att besöka. 

 

Bland storstäder i Japan tycker jag Osaka, Kyota, Osaka, Hiroshima, Kobe och Fukuoka är trevligare än Tokyo.

 

Kan någonstans hålla med om att de andra städerna är trevliga på något sätt... men du satte ju själv kriteriet att det skall vara storstad... då är det nog bara Tokyo och Osaka som platsar.

 

Personligen gillade jag Hiroshima och Fukuoka bäst. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, samet said:

Men snälla molekylen... vart är Tokyo och Sydney? 

 

I övrigt är det många trevliga platser du nämner...

 

 

Sydney är givetvis med och avsaknaden av Tokyo har jag redan kommenterat. 10 är 10 och då måste man sålla. Skulle gärna sätta på Scarlett Johanson ikväll, men är hon topp-10? Kanske, men inte helt säkert. Många placeringar över Miss Chen här på baren men det lilla Miss Chen har, har hon trots allt här i Suzhou..... 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Många nämner Prag... 

Det är väl okay, men fick inte den där riktigt goa känslan... gillar Budapest mer i den regionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Atom:

Sydney är givetvis med och avsaknaden av Tokyo har jag redan kommenterat. 10 är 10 och då måste man sålla. Skulle gärna sätta på Scarlett Johanson ikväll, men är hon topp-10? Kanske, men inte helt säkert. Många placeringar över Miss Chen här på baren men det lilla Miss Chen har, har hon trots allt här i Suzhou..... 

 

Jo, såg det sedan...

Jag hade velat sätta på Scarlett alla dagar på året... visst finns det mer än 10 fruntimmer som är snyggare än henne... men bara en Scarlett och braging rights är lätt att offra en topp-10 på Scarlett... :haha:

Link to comment
Dela på andra sajter

Noterar att ingen ens nämner Dublin?

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minutes ago, samet said:

 

Kan någonstans hålla med om att de andra städerna är trevliga på något sätt... men du satte ju själv kriteriet att det skall vara storstad... då är det nog bara Tokyo och Osaka som platsar.

 

Personligen gillade jag Hiroshima och Fukuoka bäst. 

Är småstäder som tex Stockholm och Tallinn tillåtna så kan du nog plocka in Hiroshima och Fukoka på din lista utan att råka ut för några allvarliga repressalier :-)

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, spooncreek said:

Hong Kong (min vinnare)

Saigon (stök och atmosfär, Sydostasien mSydney är givetvis med och avsaknaden av Tokyo har jag redan kommenterat. 10 är 10 och då måste man sålla. Skulle gärna sätta på Scarlett Johanson ikväll, men är hon topp-10? Kanske, men inte helt säkert. Många placeringar över Miss Chen här på baren men det lilla Miss Chen har, har hon trots allt här i Suzhou..... ter Frankrike)

Lissabon  (Bairro alto...)

Bangkok (given på listan)

Los Angeles (kuststräckan med framförallt Venice Beach, resten är lite mer opersonligt)

Las Vegas (får inte Pattaya vara med måste jag lista åtminstone en "Sin City")

Prag 

Tallinn

Berlin

New Orleans (musiken, musiken, i hård kamp med Memphis som var min bubblare)

 

 

En lista jag nästan helt kan köpa; har dock aldrig varit i New Orleans, tycker att Las Vegas är överskattat och har mina synpunkter angående LA. Räknar man hela Highway 1 från San Fransisco så ska givetvis LA vara med på listan men det vore som att resa från Arvidsjaur till Stockholm och säga att de pittoreska samerna och rendjävlarna i Bastuträsk är en del av Stockholms charm.

 

LA som stad tycker inte jag är någon höjdare; alldeles för utspridd och "strögarovänlig". Venice Beach är givetvis häftigt, likaså Santo Monica Pier (bilder kommer snart) men, nej, inte ens nära topp-10 i den stenhårda konkurrensen.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minutes ago, Soengsang said:

Noterar att ingen ens nämner Dublin?

 

Dublin borde vart på min lista, fantastisk trevlig stad. 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minutes ago, Soengsang said:

Noterar att ingen ens nämner Dublin?

 

Jag hade faktiskt med Dublin på min bubblarlista. Var bara där en dag och ganska många år sedan men aldrig hört någon som inte gillar Dublin. Irland överlag får höga omdömen av alla jag känner som varit där. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev Atom:

Vi är överens angående 5 av 10 städer; nästan själsfränder :)

 

Rio och Manaus kan jag inte kommentera; i Americas har jag inte varit söder om Tijuana och det var en ytterst dimmig dag 96.....

 

Rom hade varit med på min lista om jag gjort den innan mitt senaste besök för två år sedan; 40 graders värme och tiotusentals aggressiva tiggare lämnar dock en eftersmak som är svår att bli av med. Hanoi har jag aldrig besökt men varit i HCMC (Saigon) flera gånger. De flesta västerlänningar och asiater jag känner har inte mycket till övers för det kommunistikt fyrkantiga Hanoi men skulle gärna göra ett besök.

 

Bangkok skulle kanske varit med på min lista om jag inte bodde där. Men ändå kanske inte. Givetvis den perfekta staden som västerländsk 23-årig backpacker;  ett Asien light där man kan känna sig berest utan att utsätta sig för några svårigheter eller egentliga problem. Pre-junta? Är inte det mer ett politiskt statement än upplevd skillnad? Personligen ser jag ingen skillnad på Bangkok 2019 och 2014; ännu fler bilar och köpcenter men att juntan skulle gjort det vare sig bättre eller sämre har jag svårt att se.

 

Baserat på vilka städer du gillar så saknar jag Hong Kong på din lista; gillar du inte stan eller har du bara inte varit där?

5 av 10 är ju inte så dåligt.

 

Flera av städerna var länge sen jag var i, så de är med pga dåvarande känsla. Jag baserade jag listan mest på hur jag skulle känna (och kände) som turist, som fast boende blir den nog lite annorlunda.

 

När det gäller Hanoi så har jag inte mkt till övers för fyrkantig kommunism. Men som turist tyckte jag att det var ganska charmigt, lite som att sätta sig i en tidsmaskin. Skulle troligtvis tycka annorlunda om jag bodde där, men som turist kan man ju åka därifrån. Sen var det intressant att inte ara se den amerikaniserade versionen av historien, det finns för det mesta 2 sidor av mynt.

 

Och när det gäller Bangkok var det definitivt inget politiskt inblandat i mitt omdöme, även om anledningen till (de upplevda) förändringarna är väldigt politisk. Tänkte hålla politiken borta åtminstone från denna tråden. Det handlar mer om min känsla att allt var lite mer oorganiserat förr, och det var enklare att "lösa" problematiska saker. I takt med att Bangkok siktar på att bli som Singapore (med betoning på siktar på), så har lite av den "charmen" försvunnit. Många av förändringarna jag "ogillar" är ju positiva för de som bor där, då jag har en förkärlek för det lite enkla och ovårdade (ju färre regler desto roligare), men iom att det är min personliga lista så skiter jag i folket i Bangkok :)(de får göra sin egna lista).

 

Hong Kong har jag aldrig varit i, vi får se om jag hinner dit innan jag sätter upp skylten.

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

Abercrombie

Lexington, KY

Hong Kong

New York

Bangkok

Las Vegas 

 

Det räcker för min del.

 

Ändrades av Abercrombie
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...