Jump to content
IGNORERAD

polaren vill flytta till Thailand


HajKaj

Recommended Posts

Har en polare som vill flytta till Thailand, så naturligtvis vill han ha med sig hela bohaget ifrån Sverige.

 

Han fråga mig om vart man kan hyra en container och vad det kostar att frakta en 20 ft till Thailand.

 

Jag vet att detta varit uppe men då fraktpriser är lite av en färskvara så undrar jag om någon har några färska siffror och med vilket bolag i så fall.

Sen skulle han vilja vet hur lång tid det tar innan grejjorna kommer fram till Thailand.

 

Tacksam om man skulle kunna få några seriösa svar. ( BTT behöver inte skriva i denna tråd då allt, alltid spårar ut när han börjar spamma)

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 47
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • judazzz

    9

  • Soengsang

    8

  • Kenneth4618

    6

  • samet

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

5 minutes ago, HajKaj said:

Har en polare som vill flytta till Thailand, så naturligtvis vill han ha med sig hela bohaget ifrån Sverige.

 

Han fråga mig om vart man kan hyra en container och vad det kostar att frakta en 20 ft till Thailand.

 

Jag vet att detta varit uppe men då fraktpriser är lite av en färskvara så undrar jag om någon har några färska siffror och med vilket bolag i så fall.

Sen skulle han vilja vet hur lång tid det tar innan grejjorna kommer fram till Thailand.

 

Tacksam om man skulle kunna få några seriösa svar. ( BTT behöver inte skriva i denna tråd då allt, alltid spårar ut när han börjar spamma)

Gregor Almergren. Prova Facebook 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har sett frågan förut!

 

Undrar stillsamt om jag har nåt så viktigt att jag skulle vilja ta med det vid nästa flytt dit ner?

En lastpall med några kragar räcker nog...

 

Frugan och barnen (Thai) skulle förstås kunna göra sej en slant genom att importera en lyxbil när de "Flyttar hem igen" eftersom skatterna är rätt höga på importerade bilar, men kommer de som flyttgods, så är det billigare (massa regler, men inte omöjligt).

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
5 timmar sedan, skrev Tommy:

Har sett frågan förut!

 

Undrar stillsamt om jag har nåt så viktigt att jag skulle vilja ta med det vid nästa flytt dit ner?

En lastpall med några kragar räcker nog...

 

Frugan och barnen (Thai) skulle förstås kunna göra sej en slant genom att importera en lyxbil när de "Flyttar hem igen" eftersom skatterna är rätt höga på importerade bilar, men kommer de som flyttgods, så är det billigare (massa regler, men inte omöjligt).

 

 

MVH

Bara att köpa bil från England innan flytt.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev judazzz:

Gregor Almergren. Prova Facebook 

Nja, många som har dåliga erfarenheter från den figuren.

”Oväntade” utgifter etc.

Googla hans ”företag” och det är inte särskilt positiv kritik.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Tommy:

Har sett frågan förut!

 

Undrar stillsamt om jag har nåt så viktigt att jag skulle vilja ta med det vid nästa flytt dit ner?

En lastpall med några kragar räcker nog...

 

Frugan och barnen (Thai) skulle förstås kunna göra sej en slant genom att importera en lyxbil när de "Flyttar hem igen" eftersom skatterna är rätt höga på importerade bilar, men kommer de som flyttgods, så är det billigare (massa regler, men inte omöjligt).

 

 

MVH

Från 10 december i år blir det helt förbjudet för privatpersoner att importera begagnade bilar och redan nu är det extremt komplicerat och väldigt mycket skatt och tull

 

Hittar det inte just nu men har för mig att en bil inte går att ta in som "flyttsak" heller

 

https://www.bangkokpost.com/Thailand/general/1709519/used-car-import-ban-takes-effect-dec-10

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns lite bra tips och priser att läsa i den här länken

 

https://www.expatden.com/Thailand/shipping-to-Thailand/

 

Tyvärr är det en riktig gyttjepöl att skeppa saker till Thailand så be din kompis tänka efter riktigt väl innan han skeppar något

 

Om han har en thaitjej som bott och varit skriven ett år minst i Sverige är det hon som skall stå som både avsändare i Sverige och mottagare i Thailand. Då räknas det som flyttgods och hon behöver betala avsevärt mindre i tull och avgifter än om det är din polare som står som avsändare i Sverige

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minutes ago, Soengsang said:

Nja, många som har dåliga erfarenheter från den figuren.

”Oväntade” utgifter etc.

Googla hans ”företag” och det är inte särskilt positiv kritik.

Vad är namnet på hans företag?

Har du personlig erfarenhet av företaget som han driver?

 

Är det hörsägen eller läst på Internet?

Kan det ha varit så att dom som fått oväntade utgifter "glömt" att redovisa allt som transporterats?

 

För några år sedan flyttade en god vän sin dykeri verksamhet ifrån Thailand till Sverige. 9 pallar samt 2 motorcyklar och en stor Bauer kompressor ifrån Bangkok till Göteborgs hamn. 

Det enda som inte funkade 100% var att det blev en fördröjning på 3 dagar. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev judazzz:

Vad är namnet på hans företag?

Har du personlig erfarenhet av företaget som han driver?

 

Är det hörsägen eller läst på Internet?

Kan det ha varit så att dom som fått oväntade utgifter "glömt" att redovisa allt som transporterats?

 

För några år sedan flyttade en god vän sin dykeri verksamhet ifrån Thailand till Sverige. 9 pallar samt 2 motorcyklar och en stor Bauer kompressor ifrån Bangkok till Göteborgs hamn. 

Det enda som inte funkade 100% var att det blev en fördröjning på 3 dagar. 

 

 

Är ett par här på forumet som har skrivit hur det gick....inte som sagt från början iaf, sök så finner du.

 

Vad jag förstår har han varken företag eller WP i Thailand för det arbete han gör.

 

Kommer inte ihåg vad företaget han använder heter, men söker du så finner du.

 

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minutes ago, Soengsang said:

Är ett par här på forumet som har skrivit hur det gick....inte som sagt från början iaf, sök så finner du.

 

Vad jag förstår har han varken företag eller WP i Thailand för det arbete han gör.

 

Kommer inte ihåg vad företaget han använder heter, men söker du så finner du.

 

 

Bra svar. Som sagt, sätt på Interrnätt...

 

Vad du förstår Ang. WP.  Och eller om Gregor har ett existerande företag, man kan bo/ befinna sig i Thailand och sköta sin biz online

Du tycker att jag ska googla hans företag utan någon som helst källhänvisning. 

Det är ett helvete när man "inte kommer ihåg"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
1 timme sedan, skrev judazzz:

Bra svar. Som sagt, sätt på Interrnätt...

 

Vad du förstår Ang. WP.  Och eller om Gregor har ett existerande företag, man kan bo/ befinna sig i Thailand och sköta sin biz online

Du tycker att jag ska googla hans företag utan någon som helst källhänvisning. 

Det är ett helvete när man "inte kommer ihåg"

https://www.facebook.com/gtgthailand.gtgthailand?fref=pb&hc_location=friends_tab

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
4 minuter sedan, skrev samet:

 

Är det inte han som kör allt "privat" å när grejerna fastnar i tullen är det ditt problem att lösa? 

 

Minns någon berättelse för nått år sedan som inte var så rolig. 

Jo han har fått en hel del kritik. Undrar om inte Sarne anlitade honom och det gick väll inte så bra.

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev judazzz:

Bra svar. Som sagt, sätt på Interrnätt...

 

Vad du förstår Ang. WP.  Och eller om Gregor har ett existerande företag, man kan bo/ befinna sig i Thailand och sköta sin biz online

Du tycker att jag ska googla hans företag utan någon som helst källhänvisning. 

Det är ett helvete när man "inte kommer ihåg"

Se det så här, orkar inte engagera mig mer än att dela med mig av att ett par medlemmar här har skrivit att det vart en del problem, tex dem Samet nämner.

 

Men som K skriver GTG Thailand så hette det väl....

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minutes ago, Soengsang said:

Se det så här, orkar inte engagera mig mer än att dela med mig av att ett par medlemmar här har skrivit att det vart en del problem, tex dem Samet nämner.

 

Men som K skriver GTG Thailand så hette det väl....

Ok. Bra med input. 

Jag har inget annat tips, har du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan här säkert få många råd, både dåliga och mindre dåliga.

Men varför inte ta kontakt med DHL och där efterfråga aktuell information.

Själva transporten och paketering av godset är enkel uppgift, det krångliga är att få ut godset i Thailand utan onödig administration och stora kostnader såsom tull eller liknade.

Självklart ska godset uppges vara eget flyttgods och exakt specificerat.

DHL men även andra speditioner kan hjälpa dig med allt som har med flytten att göra.

Inget som säger att du måste ha en hel container, finns allt från pallstorlek upp till en container i emballage att tillgå.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, samet said:

 

Är det inte han som kör allt "privat" å när grejerna fastnar i tullen är det ditt problem att lösa? 

 

Minns någon berättelse för nått år sedan som inte var så rolig. 

Är det "Han"?

Om det är han och han kör privat,

då kan man fråga sig hur hela proceduren gick till, från start till mål.

Att Soengsang är slutkörd och trött måste man ju ha förståelse för...

 

Orka engera sig liksom när man är ledig, skicka svar och starta nya trådar går an när man slipper mothugg.

 

No offence, food Lover!

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minutes ago, evert 1 said:

Du kan här säkert få många råd, både dåliga och mindre dåliga.

Men varför inte ta kontakt med DHL och där efterfråga aktuell information.

Själva transporten och paketering av godset är enkel uppgift, det krångliga är att få ut godset i Thailand utan onödig administration och stora kostnader såsom tull eller liknade.

Självklart ska godset uppges vara eget flyttgods och exakt specificerat.

DHL men även andra speditioner kan hjälpa dig med allt som har med flytten att göra.

Inget som säger att du måste ha en hel container, finns allt från pallstorlek upp till en container i emballage att tillgå.

Har du koll på DHLs priser?

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev judazzz:

Finns det någon typ av rating(omdöme av service) som du länkar till?

Jag gillar också fläsk med löksås.

Inte bruna bönor eller lingon. 

 

Smaken är som baken, clion citat blir det inte

 

Har du använt tjänsten och varit nöjd? Berätta gärna om det. 

 

Alla berättelser och omdömen jag hört om Greger har bara handlat om strul med att få grejerna och extra kostnader. 

 

Skulle jag skicka något stort till Thailand skulle jag vända mig till antingen Krister på TS, som regelbundet skickar containrar från Göteborg till Pattaya, där kan man få med några lådor eller pallar.

 

Vill jag skicka en hel container själv hade jag snackat med Rolf på Tellus Shipping. 

Ändrades av samet
Rättstavning
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev judazzz:

Ok. Bra med input. 

Jag har inget annat tips, har du?

Nä, men det finns fler tex den Samet nämner ovan lör vara bra av det man läst, men de som är oseriösa bör man iaf varna för.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

7 hours ago, samet said:

 

Har du använt tjänsten och varit nöjd? Berätta gärna om det. 

 

Alla berättelser och omdömen jag hört om Greger har bara handlat om strul med att få grejerna och extra kostnader. 

 

Skulle jag skicka något stort till Thailand skulle jag vända mig till antingen Krister på TS, som regelbundet skickar containrar från Göteborg till Pattaya, där kan man få med några lådor eller pallar.

 

Vill jag skicka en hel container själv hade jag snackat med Rolf på Tellus Shipping.  

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat sätt är att ringa Gregor på Skype Gregor Almergren kallar han sig där, nås oftast tidigt på morgonen svensk tid.

 

 

 

Ändrades av kongo24
fel

Christer/Arunee/Tawan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har personligen inte använt gtgthailand. Så svar på din fråga blir nej, som jag tidigare skrivit så har en person som jag tidigare arbetat för använt Gregors frakt servive.

 

"Skulle jag skicka något stort till Thailand skulle jag vända mig till antingen Krister på TS, som regelbundet skickar containrar från Göteborg till Pattaya, där kan man få med några lådor eller pallar. "

Uppgifter ifrån ett annat forum?

Har du själv nyttjat Kristers eller Rolfs service?

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev judazzz:

Jag har personligen inte använt gtgthailand. Så svar på din fråga blir nej, som jag tidigare skrivit så har en person som jag tidigare arbetat för använt Gregors frakt servive.

 

"Skulle jag skicka något stort till Thailand skulle jag vända mig till antingen Krister på TS, som regelbundet skickar containrar från Göteborg till Pattaya, där kan man få med några lådor eller pallar. "

Uppgifter ifrån ett annat forum?

Har du själv nyttjat Kristers eller Rolfs service?

 

Min granne i Sverige har använt Krister flera gånger med gott resultat. 

 

Rolf är min granne i Thailand och har erbjudit sig att ordna containertransport vid behov. Det är hans heltidsjobb sedan typ 20år, så han kan rutinerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Denna tråd är låst.
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...