Jump to content
IGNORERAD

Bärplockare lurade igen!


BB

Recommended Posts

Nu är det dags igen men denna gång har de blivit lurade innan de kom till Sverige.

Jag kom hem för 2 veckor sedan och redan nere i Thailand fick jag höra ett ryckte om ett gäng Thai som skulle till Sverige och plocka bär. De skulle åka till Sverige under mitten till slutet av april. Det finns ju för f.. inga bär då! 

Ryktet säger att de betalat en Thailändsk man 150.000 Thb för flyg och hjälp med visapapper och till antalet är de c:a 50 st.

Idag fick jag höra att de fått tag på en kvinna som tydligen varit medhjälpare med att förmedla allt till denna Thai man, som för övrigt inte går att nå per telefon naturligtvis.

Enligt de lurades uppgifter skulle de kunna skicka hem c:a 30.000 Thb varje månad.

Tragiskt säger jag bara, det finns knappt ord... 

Den som säger att någonting är omöjligt, ska inte avbryta den som håller på och försöker.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 33
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • måne

    4

  • Fogden

    4

  • BB

    3

  • Enis

    2

Mest aktiva i denna tråd

Behov av pengar och okunskap om omvärlden rimmar dåligt, hur ska dom stackarna veta nåt om sverige, dom vet ju inte ens om det ligger i europa eller amerika eller på månen. Kunskap är makt.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Direkt när vi hörde detta ryckte försökte vi att sprida ut det i byn vi tillbringar vår tid i, att det så här års finns det överhuvudtaget inga bär att plocka.

Men det räckte tydligen inte, vad jag hört idag så skall 2 st från vår by blivit lurade trots våran information.

Suck, det är ju så att man känner lite extra för dem som finns i byn.

Den som säger att någonting är omöjligt, ska inte avbryta den som håller på och försöker.

Link to comment
Dela på andra sajter

janneludenfot

Var uppe på svenska ambassaden i Bangkok förra veckan och där stod ett gäng på ca 20 pers

som skulle till sverige. Borde inte ambassaden kunna varna o informera dessa stackare som

blivit lurade att resa till sverige med löfte om stora förtjänster:??

MVH

Ludenfot

Link to comment
Dela på andra sajter

Har varit flera svängar på thai-TV om detta redan..

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför detta beklagande nu? ifjol var det ju så mycket beröm över hur hjälpsamma SBIF, Svenska Bärbranschens Intresseförening. Var mot alla tusentals bärplockare som dom utnyttjde..

Men det märkliga är att inte en enda som ifjol var anstälda av bemaningsöretag kommer detta år..De flesta lånar pengarna och har stora skulder när de kommer hem.

Medan däremot plockare som sålde och bodde hos privat återkommer år efter år...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vikingen73

Ja jag känner ett stort gäng Thai som kommer år efter år och plockar bär, dom bor gratis men betalar mat, dom betalar biljetten och visumkostnader själva så visst finns pengar att hämta i bärskogarna utan tvekan..dom lever nog rätt gott stora delar av året tack vare detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vikingen73

Men hur i helvete kan man tro att man ska betala 35000kr för flyg och visa till Sverige?? sen att man ska kunna skicka hem 7500kr varje månad, dom får väl knappast stanna längre än 3 månader..ja räknesättet spricker innan man ens har börjat tänka på det.  Har faktiskt svårt att tro att det är sant det där..om det är sant så är det otroligt tragiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har samma fenomen inom byggsvängen,där luras de att tro att de ska tjäna fantasipengar men när de kommer hem är de skuldsatta över öronen och har belånat mark hos kineserna till hutlösa räntor(har hänt i vår by)inte roligt alls.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med vikingen73 visst borde man bli fundersam när man ska arbeta 5 månader innan man når brake even.

Var under våran senaste resa till Thailand, faktiskt på ett besök hemma hos en familj som bekostat sitt hus genom bärresor till Sverige.

Frugans moster belånade släktens tomt för 6 år sedan. Skulle till Taiwan och jobba men blev lurad. Fanns varken jobb eller bostad när hon anlände till Taiwan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nu är det dags igen men denna gång har de blivit lurade innan de kom till Sverige.

Jag kom hem för 2 veckor sedan och redan nere i Thailand fick jag höra ett ryckte om ett gäng Thai som skulle till Sverige och plocka bär. De skulle åka till Sverige under mitten till slutet av april. Det finns ju för f.. inga bär då!

Ryktet säger att de betalat en Thailändsk man 150.000 Thb för flyg och hjälp med visapapper och till antalet är de c:a 50 st.

Idag fick jag höra att de fått tag på en kvinna som tydligen varit medhjälpare med att förmedla allt till denna Thai man, som för övrigt inte går att nå per telefon naturligtvis.

Enligt de lurades uppgifter skulle de kunna skicka hem c:a 30.000 Thb varje månad.

Tragiskt säger jag bara, det finns knappt ord...

Plocka murklor? Plantera skog? Sätta potatis? Svartstädning? Känns som att det fattas en del info här för att kunna ta ställning till om dessa thai eventuellt blivit lurade eller inte.

Finns många tänkbara scenarior där dom kanske har en betald sysselsättning fram till bärsäsongen.

Såg på forumet (?) att det var någon skogsägare som ansökt om arbetstillstånd för ett trettiotal thailändare som skulle plantera skog.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Plocka murklor? Plantera skog? Sätta potatis? Svartstädning? Känns som att det fattas en del info här för att kunna ta ställning till om dessa thai eventuellt blivit lurade eller inte.

Finns många tänkbara scenarior där dom kanske har en betald sysselsättning fram till bärsäsongen.

Såg på forumet (?) att det var någon skogsägare som ansökt om arbetstillstånd för ett trettiotal thailändare som skulle plantera skog.

tar man 150000 för att "fixa" alla papper så sysslar man med bedrägeri

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

tar man 150000 för att "fixa" alla papper så sysslar man med bedrägeri

Ja det har jag inga synpunkter på utan vad jag reflekterar över är att tydligen alla reagerar på att det inte är bärsäsong när thailändarna anländer eftersom RYKTET säger att dom skulle plocka bär. Kan ju vara något helt annat dom ska syssla med fram till bärsäsongen startar, vad vet jag. Och det vet ju ingen annan i tråden heller.

Om det handlar om bedrägeri eller inte kan jag omöjligen uttala mig om utan att ha mer kunskaper i det specifika fallet. Tycker bara det är underligt hur många som så snabbt vet exakt vad det handlar om efter ett par rader text på internet från någon som hört ett rykte i Thailand samt dragit en egen slutsats. Visst kan det handla om ett bedrägeri, det har jag lika lite aning om som någon annan här, men för att jag ska bestämma att det verkligen förhåller sig så skulle jag nog vilja ha lite mer info först.

Vad gäller 150 000 baht så kan man ju fundera över hur mycket man skulle behöva ta betalt för att ordna hit ett antal thailändare med visumkostnader, flygbiljetter, transporter, mat, husrum för några månader, kläder, utrustning, fordon, service osv samt dessutom få ut en rimlig vinst själv på det hela, om man nu var yrkesbärhandlare i behov av arbetskraft.

Tror nog att man hade behövt ta mer än 150 000 baht per person om man inte ska jobba helt ideelt själv.

Nu är jag ju ingen bärhandlare och tanken att ta hit thailändare för att plocka bär har aldrig föresvävat mig. De enda thailändska bärplockare jag ledsagat ibland är frugan samt hennes plocksugna kompisar och då står jag för fordon, bränsle, mat, utrustning, service samt hjälp med plockning (ger bort allt jag plockar själv). Så någon vinst gör jag inte, snarare är det att betrakta som rejäl brakförlust. Så skulle jag ta hit 30 thailändska bärplockare så gick jag nog helt säkert i personlig konkurs. ;)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att de företag som arbetar med att sända billig arbets kraft till sverige skulle få hjälp av sverige regering då det håller ner priserna på våra löner och varor i slutänden.

Jag är helt säker på att en Thailändare är mera motiverad att jobba än en svensk är för dessa löner och således gör ett bättre jobb.

Mera gäst arbetare skappar ett bättre sverige samtidigt som det ger mycke för de som kommer hitt att få med sig hem pengarna att spendera på utbildning till deras barn och bättre sjukvård.

Detta är något att tänka på för er som vill vara i Thailand varför inte arbeta med att hjälpa Thailändare med svenska seder och bruk så att de kan komma hitt och även i framtid jobba inom omsorgen där det kommer att behövas arbets kraft.

Under den hemska sunamin blev Thailändarna höjda till skyarna för sitt arbete med de skadade både fysiskt och psykiskt.

Att betala 150000 bath för att komma hit är inte så mycke problemet är nog att de som har gjort det inte har licenser från Thailänska regeringen att bedriva denna sortenes verksamhet då det ställs krav på företagen.

Detta är nytt för oss i sverige men fungera väl i andra länder företag som inte sköter sig får för bud att forsätta sin verksamhet.

Phodee

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag tycker att de företag som arbetar med att sända billig arbets kraft till sverige skulle få hjälp av sverige regering då det håller ner priserna på våra löner och varor i slutänden.

Jag är helt säker på att en Thailändare är mera motiverad att jobba än en svensk är för dessa löner och således gör ett bättre jobb.

Mera gäst arbetare skappar ett bättre sverige samtidigt som det ger mycke för de som kommer hitt att få med sig hem pengarna att spendera på utbildning till deras barn och bättre sjukvård.

Detta är något att tänka på för er som vill vara i Thailand varför inte arbeta med att hjälpa Thailändare med svenska seder och bruk så att de kan komma hitt och även i framtid jobba inom omsorgen där det kommer att behövas arbets kraft.

Under den hemska sunamin blev Thailändarna höjda till skyarna för sitt arbete med de skadade både fysiskt och psykiskt.

Att betala 150000 bath för att komma hit är inte så mycke problemet är nog att de som har gjort det inte har licenser från Thailänska regeringen att bedriva denna sortenes verksamhet då det ställs krav på företagen.

Detta är nytt för oss i sverige men fungera väl i andra länder företag som inte sköter sig får för bud att forsätta sin verksamhet.

Phodee

Precis  :bag:

Jocko

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Vilket "bemanningsföretag" är det nu som ha lurat dom.

Tycker att du med ditt världsamvete ska bege dig ut i skogen och plocka upp alla bär och skänka pengarna till någon thailändare.

Du blev säkert blåst på bärpengarna av fabbo Bosse när du var 8 år. Dessutom tycker du nog att det är Sveriges bär industi som står för den globala ekonomiska krisen och allt annat diverse ont på denna jord.

Ältar om samma gamla saker gör du dessutom mer än faministiskt initiativ.

Skärp dig din klåpare och skaffa en annan hobby.

Byt p-piller så kanske du får förståndet åter

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Du har samma fenomen inom byggsvängen,där luras de att tro att de ska tjäna fantasipengar men när de kommer hem är de skuldsatta över öronen och har belånat mark hos kineserna till hutlösa räntor(har hänt i vår by)inte roligt alls.Mvh Måne

Har du lite mer information om detta? Har hört talas om några som fått erbjudabde att åka till Kina och jobba i byggsvängen.

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ännu är inte den siste idi*ten född.Först låna 150000 bath sedan betala 13000kr för hyra och mat.Plus stå för övriga utgifter bensin mm mm.

Sedan tvingade att sälja bären för hälften mot vad andra plockar får för sina,dessutom skatta för inkomsten betyder att när dom väl är hemma har dom en skuld på minst 50000 bath

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en släkting som först fick gå 4 veckors test(för 25000 bath)för att se om han var lämplig(ocker)sen fick de åka till Shanghai i 6 månader(för 100000 bath,vad kostar en biljett BKK-Shanghai?)Han skickade 5000 bath varje månad men då åt han knappt själv,de bodde miserabelt fick jobba 14-16 tim.per dag 7 dagar i veckan.När han kom hem i April(7dagar)hade han forfarande en skuld på 90000 bath så han blev tvingad att åka till Dubai på ett nytt 6-månaderskontrakt för samma firma.Mvh Måne PS skulden växer fortare än han kan betala  :kort:   ett klassiskt bedrägeri mot okunniga i Issanbefolkningen  :diablo: DS

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Jag har traffat pa en hel del thailandska arbetare pa stalverken runt om i Asien, de flesta dock i Taiwan. Alla ar mer eller mindre lurade men har iaf pengar kvar efter sin sejour, oftast dock obetydligt mer, och i vissa fall mindre, an de skulle haft om de istallet tagit ett jobb i exempelvis Rayong.

Att lyckas lura en thailandare att bli byggjobbare i Shanghai later anda hogst markligt. En kinesisk byggjobbare utan specialkunskaper tjanar runt 30 RMB om dagen (130 Baht) sa det ar dodsdomt redan fran borjan.

Det vimmlar av certifierade uthyrningsfirmor i Thailand sa ingen ska egentligen behova bli lurad (aven om de certifierade ocksa ofta undanhaller sanningar som kostnader for forsakringar mm). Om en certifierad firma sager att ett fabriksjobb i Taiwan ger 20,000 Baht/manad och en ocertifierad sager 40,000 sa valjer uppenbarligen manga den ocertifierade. Som i sa manga andra sammanhang i Thailand sa vill fa tro pa den trakiga sanningen att "om nagot later for bra for att vara sant sa ar det oftast just det".

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad det gäller försäkringar så var det en man som omkom därborta,familjen fick betala hemtransport  :kort: tragiskt men sant,så man ska nog som Atom säger kolla seriositeten hos dessa uthyrare men det kanske inte är så lätt för lättlurade med stora pengar framför ögonen,alla vill väl ha ett bättre liv för sig och sin familj.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är vanligt att bemaningsföretagen betalar tillbacka en del av summan när jobbet är slutfört. Detta som en form av garanti att man inte hoppar av och ställer till det för bemaningsföretaget. Därför är inte heller tjejer vanliga på dessa jobben då de kan bli gravida för älska sig.

Detta är vanligt förekommande när man för övrigt tar ett vanligt jobb i Thailand med lite krav på eller hanter värde saker att man får betala in 6 månads lönner som får stå där inne ståend tills dess att kontraktet löpper ut.

Det finns nog också en hel del som lånar pengar av släktingar för att ta jobben som de sennare inte vill betala tillbaka och då är det släktingarna som blir blåsta.

Om man därför skulle ha annstälda i Thailand så finns det möjligheter så vida det inte är cambodjaner eller burmeser som inga papper eller pengar har utan de får man allt lov att låsa in på kvällen tills des att kontraktet är slut.

Phodee

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...