Jump to content
IGNORERAD

Bärplockare lurade igen!


BB

Recommended Posts

Ja och kamraterna till den omkomne frågade redan inna olycka om dom inte kunde få bo hos mig nästa säsong för nu gick dom enbart med förlust,

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 33
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • måne

    4

  • Fogden

    4

  • BB

    3

  • Vikingen73

    2

Mest aktiva i denna tråd

Tänk dig själv att du blev erbjuden jobb på en oljeplattform. Men du måste själv betala resa och uppehälle ca 50 000 sek. Du jobbar 12-14 timmar per dygn 7 dagar i veckan. Men om ingen olja hittas får du ingen lön. Vem skulle acceptera detta. Vist blir det ett tillskott till Thaifamiljerna om det finns bär. Är gift med en tjej ifrån Isaan. Bor i Västerbotten vet att många av dom som värnar så mycket att Thai ska komma hit lever mycket gott resten av året. Dom får ju sina pengar oavset om det finns bär eller inte. Hur många här på forumet har plockat 100 kg blåbär? Jag menar på en sommar eller kanske en livstid. Det gjorde en thaikille här per dag 3 veckor i sträck. Många här på forumet tror jag inte fattar vilket slit det är att plocka bär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste vara ett skitgöra eller att gå på en myr hela dagen. Huga inget för mej !

Mfg Repe

Bajen_Kopia.png
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Nu har 1 av de som kom från vår by kommit hem igen utan att varit i Sverige.

Han kom helt enkelt inte iväg, antagligen för att det pratades om det på TV och kanske för att det började bli obehagligt för de som låg bakom lurendrejeriet. 

Att han blev lurad är helt klart då han suttit inspärrad under 2 veckor för att inte kunna prata med någon. Och efter det har han fått sina pengar tillbaka och är naturligtvis inte så benägen att prata mer i detaljer om inblandade osv.

Den som säger att någonting är omöjligt, ska inte avbryta den som håller på och försöker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tänk dig själv att du blev erbjuden jobb på en oljeplattform. Men du måste själv betala resa och uppehälle ca 50 000 sek. Du jobbar 12-14 timmar per dygn 7 dagar i veckan. Men om ingen olja hittas får du ingen lön. Vem skulle acceptera detta. Vist blir det ett tillskott till Thaifamiljerna om det finns bär. Är gift med en tjej ifrån Isaan. Bor i Västerbotten vet att många av dom som värnar så mycket att Thai ska komma hit lever mycket gott resten av året. Dom får ju sina pengar oavset om det finns bär eller inte. Hur många här på forumet har plockat 100 kg blåbär? Jag menar på en sommar eller kanske en livstid. Det gjorde en thaikille här per dag 3 veckor i sträck. Många här på forumet tror jag inte fattar vilket slit det är att plocka bär.

Försökte en gång i mitt liv plocka svamp, gav upp efter 20min allt för jobbigt, lättare att köpa i butiken istället.

Men sen antar jag att Thai har en annan inställning till vad som är jobb, och vad som är jobbigt.

Jämnför man oss med dom, så är vi praktiskt taget födda med silverskeden i munnen.

Kan vara lite skeptisk till 100kg/dagen i 3 veckor, men om det nu stämmer så kan man undra hur slutkörd han varit efter den tiden.

//H

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Ja, det är lite förvånande att se vilken energi thailändare uppvisar vad gäller till exempel plocka svamp.

Uppenbarligen är det en enorm tillfredställelse att kunna skaffa en massa mat utan att betala något.

Vi lata västerlänningar har tappat bort det någonstans på vägen, för vi var säkert likadana en gång i tiden.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66

Quote

Ja, det är lite förvånande att se vilken energi thailändare uppvisar vad gäller till exempel plocka svamp.

Uppenbarligen är det en enorm tillfredställelse att kunna skaffa en massa mat utan att betala något.

Vi lata västerlänningar har tappat bort det någonstans på vägen, för vi var säkert likadana en gång i tiden.

Herr Chang har talat.

[/quote

Quote

Ja, det är lite förvånande att se vilken energi thailändare uppvisar vad gäller till exempel plocka svamp.

Uppenbarligen är det en enorm tillfredställelse att kunna skaffa en massa mat utan att betala något.

Vi lata västerlänningar har tappat bort det någonstans på vägen, för vi var säkert likadana en gång i tiden.

Herr Chang har talat.

Pengar får oss tydligen att tappa intresset för det som fortfarande finns i naturen att hämta helt gratis tyvärr.

Fiske,plocka svamp och bär faller bort när man har pengar att köpa sånt på affären istället.Jäkligt synd att det blir så.Detta gäller ju givetvis inte alla men tyvärr gäller det mig  :arf:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ja, det är lite förvånande att se vilken energi thailändare uppvisar vad gäller till exempel plocka svamp.

Uppenbarligen är det en enorm tillfredställelse att kunna skaffa en massa mat utan att betala något.

Vi lata västerlänningar har tappat bort det någonstans på vägen, för vi var säkert likadana en gång i tiden.

Nja, Bert Karlsson kanske inte har "tappat bort det" ?  ;)   (Men han är väl å andra sidan lite speciell.  :yes: )

---------------------

"I höst ger du ut en svampbok på eget förlag. Jag har hört att du låste in din pappa i bilen en gång när ni kom till ett ställe fullt med kantareller för att hinna plocka allt själv. Vad är det med dig och svamp egentligen?

”Svampplockning är en tävling. Jag plockar 300–400 liter om året. Snart får jag ned en kantarellhund hit.” 

https://di.se/Nyhete...5C23%255C297154

----------------------------------------------------------

[img alt=NYHETER-27s14-berra-874_438]http://gfx.aftonblad...rra_247665w.jpg  Som en rasande furie forsar Bert Karlsson fram i skogen med sin plastkasse. Helst tidigt på morgonen. "Det gäller att vara först", säger han.  Foto: LARS ROSENGREN  Bert - giftigast i svampskogen GREBBESTAD  Som en frustande älgtjur plöjer Bert Karlsson, 61, fram genom granarna med Konsumkassen i högsta hugg.

På jakt efter skogens gula guld: kantareller.    // '); // ]]>      Mästerplockaren älskar kantareller  [img alt=FYRA TIMMARS SKÖRD]http://gfx.aftonblad..._RD_247666b.jpg FYRA TIMMARS SKÖRD Ett berg av kantareller ligger på bordet - fram för en nöjd Bert Karlsson. Att stickor och strån följer med är inget som bekymrar honom. "Äh, annars tar det ju dubbelt så lång tid. Jag plockar för att äta", säger han.  [img alt=En gul kantarell]http://gfx.aftonblad...ell_247667b.jpg En gul kantarell - Berts absoluta favorit.    Fler favoriter  Stolt fjällskivling - "jag fick en chock första gången - fantastiskt god."

Blomkålssvamp - "tänk när man hittar en sådan och steker den."

Blekgul taggsvamp - "de är bra att fylla upp kantarellerna med."

Trattkantarell - "ok, men de går ju inte att jämföra med gul kantarell."  Bert Karlsson är en hängiven veteran i svampskogen. Med samma energi och frenesi som i affärs- och musiklivet ger han sig ut i skogarna kring Grebbestad i Bohuslän, där familjen Karlsson sedan mer än 30 år har sitt eget sommarparadis. Och Bert alla sina hemliga svampställen.

-På sommaren är jag ute nästan varje dag, tre, fyra timmar. Bra motion blir det också, jag går säkert en mil varje gång, säger han. Ett rasande tempo Det är ingen överdrift - en tur med Bert i svampskogen är ingen lek.

I rasande tempo, med svetten forsande i ansiktet, rusar han fram över stock och sten, genom ris och snår och grandungar med sin Konsumkasse - hela tiden glatt hojtande:

-Gå ditåt! Där ska det finnas!

Gul kantarell är favoritsvampen framför andra.

-Den är bäst. Färska kantareller är fantastiskt gott. En bra sommar kan det bli 300 liter, i sommar har det kanske blivit 70-80 liter hittills. Vi förväller och fryser in mycket också, gör varma mackor eller fläskfilégryta - det är en favorit. Vi stapplar ur skogen När vi några timmar senare, genomsvettiga, smutsiga och med blåsor på hälarna stapplar ut efter Bert ur skogen är kassarna fulla av gula kantareller. Närmare bestämt 30 liter.

-Men det hade varit någon där redan, annars hade det blivit mer, säger Bert.

När vi sätter oss i bilen, totalt utmattade, men mycket nöjda och med en hel pappkasse svamp där bak håller han redan på att planera nästa dags svamptur. --------------------------------

:wai:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...