Jump to content
IGNORERAD

Dagens insändare


Enis

Recommended Posts

Quote

Är det trafficking?

Hur kan det vara tillåtet i Sverige med dessa medelålders män som tar hit thailändska kvinnor som sex- och slavarbetare...

För fortsättning och möjlighet att komentera se.

http://gd.se/insanda...ndare/1.1036066

:eek:

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 27
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • måne

    6

  • svarten

    2

  • Baa

    2

  • Taxi1963

    2

Mest aktiva i denna tråd

Och för svenska kvinnor att ta hit utländska män som sexslavar  :D Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Måne ,som för övrigt har haft sin sexslav här i 15 år  :whistle: Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Quote

Och för svenska kvinnor att ta hit utländska män som sexslavar  :D Mvh Måne

Sluta klanka ned på kvinnor som blir förälskade i utländska män! Det är med all sannorlikhet inte de som har de här fördomarna. Ni föder bara en negativ spiral som snurrar nedåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skall jag göra när omvända situation inträder.Mvh Måne som hoppas det var ironi

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Quote

Det skall jag göra när omvända situation inträder.Mvh Måne som hoppas det var ironi

Det var absolut ingen ironi, och jag hoppas du förklarar dig.

Du menar alltså att det är helt ok att klanka ned på kvinnor som gör samma saker som du inte tycker att det är ok att klanka ned på att män gör? Är det så jag skall uppfatta det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar att man ska inte kasta kanyler i ett syretält  :yes: Mvh Måne som för övrigt skiter i var folk kommer ifrån bara de är lyckliga tillsammans  :wai:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Quote

Jag menar att man ska inte kasta kanyler i ett syretält  :yes: Mvh Måne som för övrigt skiter i var folk kommer ifrån bara de är lyckliga tillsammans  :wai:

Tack så mycket. ^^

MVH

Tom

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tycker insändaren att det på något sätt skulle vara bättre att "slavägarna" gör svenska kvinnor och män till "sexslavar" och "slavarbetare" i 6 månader istället för thailändska dito?  :mdr:

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Frågan kanske kan vara berättigad i en del fall.

Känner till fall där män har tagit hit kvinnor som har behandlats illa och tvingats fly till kvinnojourer.

Trots detta är det tydligen fritt fram för den misshandlande mannen att ansöka om nya besöksvisum som ofta innebär att ytterligare kvinnor råkar illa ut.

Detta borde naturligtvis stoppas för kvinnornas skull.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Frågan kanske kan vara berättigad i en del fall.

Känner till fall där män har tagit hit kvinnor som har behandlats illa och tvingats fly till kvinnojourer.

Trots detta är det tydligen fritt fram för den misshandlande mannen att ansöka om nya besöksvisum som ofta innebär att ytterligare kvinnor råkar illa ut.

Detta borde naturligtvis stoppas för kvinnornas skull.

Mvh Isan Lover

Hej Isan Lover!

Klart att problemet med de thailändska kvinnor som kommer till Sverige och råker illa ut ska uppmärksammas. Denna slavliknande situation begränsas dock inte till thailändskor och inte heller till andra kvinnor från utlandet. Samma problematik sker med en minoritet svenska kvinnor också. Den typ av man som misshandlar sin fru och lurar henne att vara kvar hos honom bryr sig inte var kvinnan kommer ifrån eller hur gammal hon är.

Det kan mycket väl ske att det är vanligare att kvinnomisshandlare och annat drägg lyckas lura utländska kvinnor ofta pga kommunikationsbrister och skillnader i kultur. Men det är dock olyckligt att det finns folk som tydligen drar ett likhetstecken mellan ett thai-svensk förhållande och ett förhållande som präglas av tryck.

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Och sedan betraktas alla lite mörkhyade, svarthåriga snygga tjejer som Thailändskor av de som inte kan se skillnad på sydamerikanskor och asiatiskor. Vill man sen ha något att klaga på så tar man det enklaste sättet att få med sig majoriteten av svenska kvinnor som aldrig reflekterat tidigare men plötsligt VET allt. Undrar om det går att tiga ihjäl dom.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa tjejer gör ju allt för få stanna här. De har ju en returbiljett så det ju bara att åka hem om det inte funkar tillsammans sin man.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Quote

Vissa tjejer gör ju allt för få stanna här. De har ju en returbiljett så det ju bara att åka hem om det inte funkar tillsammans sin man.

Ar det fullt sa enkelt? Att ha lamnat Thailand for tex. Sverige och "satsa" pa en utlanning kanske innebar att man drar sig for att "misslyckas" och aka hem med svansen mellan bena och loss of face.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Svarten,en mycket bra analys om de problem som föreligger med kvinnomisshandlare.Tyvärr är detta fenomen ganska vanligt även i Sverige.Och de stackare som står ut med dessa monster är tyvärr många kanske beroende på deras livssituation och de alternativ de har,men illa är det  :kort: Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte att det är så lätt som att bara lämna dessa grisar och fara hem. Av vad jag förstått så funkar det ofta så att de sakta bryter ner tjejens vilja och självförtroende så att de ofta tror att det är deras eget fel att de blir misshandlade och inte är värd något bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Quote

Hej Isan Lover!

Klart att problemet med de thailändska kvinnor som kommer till Sverige och råker illa ut ska uppmärksammas. Denna slavliknande situation begränsas dock inte till thailändskor och inte heller till andra kvinnor från utlandet. Samma problematik sker med en minoritet svenska kvinnor också. Den typ av man som misshandlar sin fru och lurar henne att vara kvar hos honom bryr sig inte var kvinnan kommer ifrån eller hur gammal hon är.

Det kan mycket väl ske att det är vanligare att kvinnomisshandlare och annat drägg lyckas lura utländska kvinnor ofta pga kommunikationsbrister och skillnader i kultur. Men det är dock olyckligt att det finns folk som tydligen drar ett likhetstecken mellan ett thai-svensk förhållande och ett förhållande som präglas av tryck.

Hälsning

Svarten

Nu vet jag att du menar val med ditt inlagg men jag tycker att det ar olyckligt att sa manga av oss som ar gifta med thailandskor skyndar oss att forsvara thai-svenska forhallanden istallet for att forsoka forhindra att olyckliga forhallanden uppstar. Precis som wille skrev, en thailandska som akt till Sverige har redan tappat en del av sitt varde. Kommer hon hem och sager att det sket sig sa ar det manga som kommer skratta gott bakom ryggen pa henne. Detta i kombination med att de inte kan spraket, reglerna mm mm gor att de ar i en ruggigt utsatt position och darfor betydligt mer utsatta an en svenska.

Alla dessa negativa artiklar om thai-svenska forhallanden uppstar ju inte ur ett vacuum, sjalvklart finns det grund for dem aven om de kan overdrivas. Istallet att for som vissa gor, sparka pa de som star annu langre ned, typ svenskor som gifter sig med afrikaner, sa borde vi ju lobba for att man som blivit domda for brott inte far "ta fler thailandskor" till Sverige. Vi skulle aven kunna foresla att man ska kunna styrka x manaders gemenskap innan man far bjuda en thailandska till Sverige eller vad som helst som gor att farre rakar illa ut. Istallet for att kanna sig utpekad ar det val battre att undanroja anledningen till att asikterna/fordomarna finns. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Skrivit av Atom: "borde vi ju lobba for att man som blivit domda for brott inte far "ta fler thailandskor" till Sverige."

Borde ju vara självklart, synd om det inte är så, (alltså misshandel o dyl, inte fortkörning och dyl brott)

Link to comment
Dela på andra sajter

var skall man dra gränsen? vilket brott skall ta ifrån en person rättigheter som andra har?

tycker har man en gång blivit dömd för misshandel och tagit sitt straff så blir man inte automatiskt diskvalificerad om man träffat sin kärlek i Thailand och vill starta ett liv med henne. människor förändras ofta efter några år och ibland kan det kanske vara så att en misshandel kan vara moraliskt riktig även om den är felaktig inför lagen.

ha det

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Och var går gränsen mellan moralisk och omoralisk misshande, och hur "grov" skall den vara för att uppfattas som misshandel, kanske föredrar Du ordet upptuktelse? Och vem skall bestämma om det är moraliskt riktigt, utgår ifrån att det inte är den misshandlade.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Jag menar sjalvklart inte att en fortkorning ska diskvalificera nagon fran mojligheten att bjuda en thailandska till Sverige men precis som upprepade konkurser och ekonomiska oegentligheter kan leda till naringsforbud sa skulle misshandelsdomar och annat kunna leda till forbud i detta fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

I denna fråga håller jag med Atom om att män skulle kunna stoppas ifrån att ta hit tjejer ifrån andra länder som riskerar att råka illa ut.

T.ex efter att ha fått flera besöksvisum och det upprepade gånger har slutat med kvinnojour och ev. domar mot samma män.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ganska säker på att män som är dömda för exempelvis kvinnomisshandel inte kan "ta hit en thailändska" hur lätt som helst men problemet är att många av dessa fall inte lett till en fällande dom.

En svensk mor vill kanske inte ha deras barns far i fängelse utan nöjer sig med en skilsmässa trots att hon kanske blivit misshandlad under många år. Mannen är då ostraffad och kan "ta hit en thailändska" eftersom han inte är dömd.

Många här på MPR beklagar ju sig i olika trådar om hur svårt det är att få visum för sin flickvän, det beror ofta på att man faktiskt måste uppfylla en hel del krav innan man kan "ta hit en thailändska" men att en del slinker igenom är ju inte otroligt.

Sen har jag känslan av att många thailändskor ser det som fullständigt normalt att få stryk av sin man då och då, det är ju bra mycket mer vanligt i Thailand än i Sverige.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag är ganska säker på att män som är dömda för exempelvis kvinnomisshandel inte kan "ta hit en thailändska" hur lätt som helst men problemet är att många av dessa fall inte lett till en fällande dom.

Om nu mina ruttna hjärnceller inte spelar mig ett spratt, vill jag minnas att det är så här:

Ogifta - svensken kollas upp av Migrationsverket om han blivit dömd för misshandelsbrott eller dylikt

Gifta - ingen sådan kontroll görs

Lagändringen som innebar att det blev lättare för gifta par, medförde bland annat att den här kontrollen slopades, vilket var en invändning som Migrationsverket hade mot lagändringen.

Ovanstående gäller alltså när utländsk partner ansöker om uppehållstillstånd i Sverige. Det görs, såvitt jag vet, inga kontroller av inbjudaren när det bara är ett besök.

Jag håller nog inte med Neil - vissa brott ska rimligen leda till att man inte har samma rättigheter som vem som helst. En person som är dömd för övergrepp mot barn, ska inte få anställning på dagis. En person som blivit dömd för diverse brottslighet ska inte få bli polis. En person som blivit dömd för misshandel ska inte få ta hit en partner från ett annat land, åtminstone inte en som får en beroendeställning.

Men visst är det svårt att avgöra. Kanske någon blivit kraftigt provocerad en utekväll på fyllan och klippt till provokatören. En engångsföreteelse. Det säger inte med nödvändighet att han kommer att misshandla sin kvinna. På samma sätt kan en kvinnomisshandlare ha ändrat beteende efter t ex ett antal års terapi. Verkligheten är inte svart eller vit. Dock har jag svårt att klandra Migrationsverket om de har en hård syn på misshandelsdömda... jag är nog böjd att förorda restriktivitet, speciellt om det är just fall där männen dömts för att ha pucklat på sin livskamrat, snarare än något gammalt krogslagsmål.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...