Jump to content
IGNORERAD

Köpa resväska i Pattaya?


Abercrombie

Recommended Posts

Abercrombie

Har ni något tips på var man kan köpa prisvärda resväskor i Pattaya? Vet inte om jag ska ha en hård eller mjuk väska. Inser att det är fake som lär bli aktuellt, men det finns ju bra och mindre bra fake. Något man bör tänka på? 

 

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    8

  • andrejsdenruskige

    7

  • samet

    6

  • Abercrombie

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Fredman

Om du nöjer dig med en vanlig så finns det lite var stans. Efter att en dyr gick sönder i vintras så köpte jag en ny på Night Bazar som funkar bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Abercrombie:

Har ni något tips på var man kan köpa prisvärda resväskor i Pattaya? Vet inte om jag ska ha en hård eller mjuk väska. Inser att det är fake som lär bli aktuellt, men det finns ju bra och mindre bra fake. Något man bör tänka på? 

 

Tack på förhand!

Märkesväskor finns vad jag sett på Central Festival och Terminal 21. Slit och släng (mer eller mindre skräp) på night bazaar. Mike shopping har väl nått mellanting tror jag. Vad som anses som prisvärt är nog högst individuellt. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla noga på låsanordningen. Tänker inte främst på själva låset, utan det som håller ihop väskan. 

 

Köpte en för några år sedan som efter första resan fick kompletteras med ett spännband runt då låsbyglarna som skall hålla väskan stängd, böjde sig och helt enkelt öppnade...

 

Märkesväskor är dyrare i Thailand än i Sverige. 

 

Tycker det finns väskaffärer överallt. Kolla runt lite och leta efter minst dålig kvalité. 

Ändrades av samet
Komplettering
Link to comment
Dela på andra sajter

ArneMorales

Det finns flera butiker på Second Road vid Night Market.

 

Kopte en modell hård där fr mer än tio år sedan for 2000 Baht. Den funkar bra fortfarande.

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev Mankan:

Märkesväskor finns vad jag sett på Central Festival och Terminal 21. Slit och släng (mer eller mindre skräp) på night bazaar. Mike shopping har väl nått mellanting tror jag. Vad som anses som prisvärt är nog högst individuellt. 

Men dem är dyra i Thailand, riktig väska köper man fördelaktigare i sverige.

Skitväskor finns ju överallt på gatan, ofta tror försäljarna att de är värda sin vikt i guld.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska ha kabinväska köp hård och lätt.

Väska som du skall checka in, köp mjuk. De kastas och går sönder även de dyra märkesväskor. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Köper man en äkta märkesväska finns det dessutom bra mjuka plastmaterial som överlever väskkastarnas oömma behandling. Beroende på hur man reser kan ju vikten på väskan vara ganska intressant. T.ex. ett handbagage som väger 4kg är ju inte så praktiskt.

 

Mitt råd är att satsa på kvalitet, en väska som har gått sönder är inte kul. 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev JJC:

Om du ska ha kabinväska köp hård och lätt.

Väska som du skall checka in, köp mjuk. De kastas och går sönder även de dyra märkesväskor. 

Nä.

Kabin bör vara mjuk o lätt, man vet aldrig vad man plötsligt behöver trycka ned, ytterfack är också bra där man kan ha de saker man behöver på flighten.

 

Incheck väska en bör vara hård och lätt, men satsa på kvalité, för det första är det en bra garanti på dem, samt om de förstörs vid hantering så ersätter flygplatsen dem utan allt för mycket krångel. 

 

Båda väskorna bör ha utdragbart handtag med TVÅ pinnar så man kan trä datorväskan(vilken man har allt viktigt skit i) över dem och den sitter stabilt, dessa med utdragbart handtag typ T ger ingen stadga.

 

Men vad vet jag som mer eller mindre "bor" i mina resväskor ;)

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev JJC:

Om du ska ha kabinväska köp hård och lätt.

Väska som du skall checka in, köp mjuk. De kastas och går sönder även de dyra märkesväskor. 

Grrrr, hårda kabinväskor borde förbjudas...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag reser ju rätt mycket så jag har släppt det här med billiga väskor på nattmarknaderna - antingen lät hjulen som att man plågade en katt till döds när man rullade den efter sig på en flygplats eller så havererade de i lås/ram inom ett halvår. Man kan säkert hitta bättre där också men de pengar man lagt ner då kunde man köpt en bra väska för från början.

 

Köpte en kabinväska på Samsonites hemsida som har de maximala måtten för Thai Airways och en massa andra flygbolag som jag åker med, man kan ställa det i sökkriterierna. https://www.samsonite.se/rea/?gclsrc=aw.ds&

 

Min kostade 800 SEK ungefär inklusive frakt hem - det var rea och den hade förmodligen en svårsåld kulör -litre beigegrönbrun är den.  Kanon, får plats med hur mycket som helst i den och den enda jag behöver ha med mig för 10-14 dagars arbetsresa.

 

Jag köpte en sån här kraftig duffelväska på XXL, 90 liters som jag låser med ett TSA lås i dragkedjan. De saker som jag vill hålla borta från stötar och den allmänna krossen som råder i bagagerummet på flygen lägger jag i en sådan här platslåda med lock man kan köpa på Clas ohlson och liknande och lägger lite kläder runt den.

 

P1000579.jpg.6b355246191bff3063003f13448920f4.jpg

 

Perfekt för att hålla badrumsprylarna i ordning - boxarna finns ju i massor med storlekar så att man kan anpassa dem efter vad man vill ha med sig.

 

IMG_5092.jpg.bbee62b25f359d2e0b9bc043137c5815.jpg

 

Duffeln väger in under 20 kilo - visste jag skulle flyga med ett lågprisbolag. I ryggan får man plats med den dator, platta och lite foto och filkameror samt deras laddare.

 

IMG_5072.jpg.594e88d20d96813c2343a331689e4b13.jpg

 

Detta är handbagaeväskan som alltså ä'r godkänt på Thai - arrangemanget här är för att jag vill se på C-more och det fanns ingen annat lämpligt bord att ha plattan på.

 

IMG_5177.jpg.9b57677922b7448dfc16dca16869d0f1.jpg

 

Packad och klar för sommarjobbet i Norge!

 

Jag hade satsat på en märkesväska - ifall du reser mer än 2 gånger om året lönar det sig i längden.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev Soengsang:

Nä.

Kabin bör vara mjuk o lätt, man vet aldrig vad man plötsligt behöver trycka ned, ytterfack är också bra där man kan ha de saker man behöver på flighten.

 

Incheck väska en bör vara hård och lätt, men satsa på kvalité, för det första är det en bra garanti på dem, samt om de förstörs vid hantering så ersätter flygplatsen dem utan allt för mycket krångel. 

 

Båda väskorna bör ha utdragbart handtag med TVÅ pinnar så man kan trä datorväskan(vilken man har allt viktigt skit i) över dem och den sitter stabilt, dessa med utdragbart handtag typ T ger ingen stadga.

 

Men vad vet jag som mer eller mindre "bor" i mina resväskor ;)

Använde en halvmjuk Epic kabinväska tidigare med ytterfack. Har numera skaffat en hårt Samsonite då dragkedjan till ytterfacket pajade på Epic:en. Saknar ytterfacket lite men har ju numera en liten datorväska där man kan ha saker man behöver under flighten. 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bara hårda väskor nu, undantaget den lilla tunna vadderade datorväskan som mam hänger på axeln vid dagsresor. 

 

Samsonite genomgående nu. Handbagage med separat datorfack där man lättillgängligt har allt viktigt som pass å biljetter. 

 

Jag planerar alltid för att det incheckade bagaget skall bli försenat, så allt som är viktigt samt kläder för minst en dag samt nödvändiga toalettartiklar finns i handbagaget.

 

Gumman köpte hårda American Turister, som jag ibland kan få låna ett hörn i för mina grejer. 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Själv kör jag med typ 47 olika väskor för olika tillfällen och packningar. 

2 hårda Samsonite och sedan diverse mjuka väskor. 

Funderade på Rimowa några gånger men dom känns lite tunga som regel. 

Vikt är iofs ingenting jag behöver bekymra mig över egentligen, så det är skit samma. Val av väska för mig beror på vad slags innehåll jag har tänkt packa. 

Skulle jag frakta något dyrt så köper jag nog en Rimowa, men annars funkar ena Samsoniten bra än så länge. 

Egentligen packar jag ingenting dyrt eller allt för ömtåligt i incheckat bagage, så Rimowa känns som överkurs. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev samet:

Jag har bara hårda väskor nu, undantaget den lilla tunna vadderade datorväskan som mam hänger på axeln vid dagsresor. 

 

Samsonite genomgående nu. Handbagage med separat datorfack där man lättillgängligt har allt viktigt som pass å biljetter. 

 

Jag planerar alltid för att det incheckade bagaget skall bli försenat, så allt som är viktigt samt kläder för minst en dag samt nödvändiga toalettartiklar finns i handbagaget.

 

Gumman köpte hårda American Turister, som jag ibland kan få låna ett hörn i för mina grejer. 

Har faktiskt funderat på en hård cabinväska, fick en reva på min nuvarande i en rulltrappa på Suvva sist, men orolig för om man kan "överlasta" i den.....åker man söderut på vintern, har man ju en vinterjacka som man alltid på nått sätt lyckas trycka i en annars rätt full halvmjuk väska.....sen tänker jag på ytterfacket där man kan ha lite saker tillgängliga...

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

 

Funderade på Rimowa några gånger men dom känns lite tunga som regel. 

 

De är väl tunga, men har vart sugen på en classic, men de väger ju bly.....men jävligt snygga och säkert riktigt hållbara.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Soengsang:

Har faktiskt funderat på en hård cabinväska, fick en reva på min nuvarande i en rulltrappa på Suvva sist, men orolig för om man kan "överlasta" i den.....åker man söderut på vintern, har man ju en vinterjacka som man alltid på nått sätt lyckas trycka i en annars rätt full halvmjuk väska.....sen tänker jag på ytterfacket där man kan ha lite saker tillgängliga...

Ja, man kan ju lätt få i för mycket. 

Jag har inte valt med maxmått, eller jo, men inte maxmått för thai/sas osv... utan lite mindre tjocklek, så man klarar en del obskyra skitbolag som man ibland blir tvungen att resa med. Den väger 1,8kg tom, i med det jag tidigare redogjort för, så är det strax under 8kg. 

 

När man landar i Bangkok är det 10+ för då har man byt från jeans till shorts, byt skorna mot koh samui kängor och packat ner tjocktröjan. Så bra med platsen men lurigt med vikten. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev samet:

Ja, man kan ju lätt få i för mycket. 

Jag har inte valt med maxmått, eller jo, men inte maxmått för thai/sas osv... utan lite mindre tjocklek, så man klarar en del obskyra skitbolag som man ibland blir tvungen att resa med. Den väger 1,8kg tom, i med det jag tidigare redogjort för, så är det strax under 8kg. 

 

När man landar i Bangkok är det 10+ för då har man byt från jeans till shorts, byt skorna mot koh samui kängor och packat ner tjocktröjan. Så bra med platsen men lurigt med vikten. 

Vad är det för väska som bara väger 1,8kg?

Har också vart inne på att gå ned ett steg i storlek, just pg vad du nämner.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Soengsang:

Vad är det för väska som bara väger 1,8kg?

Har också vart inne på att gå ned ett steg i storlek, just pg vad du nämner.

Den finns inte längre tyvärr. 

 

Det är samma som denna, men inte expanderbar och lite smalare 20cm. Tror den väger 2,3kg egentligen men plockade bort en vaderingsplatta i stora facket. Har alltid kläder där ändå.

 

https://www.samsonite.se/prodigy-spinner-expandable-55cm-22inch-ivory-gold/74771-1173.html?cgid=luggage_cabin-luggage#prefn1=LAPC&srule=weight-low-to-high&prefv1=Ja&start=1&cgid=luggage_cabin-luggage

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev samet:

Den finns inte längre tyvärr. 

 

Det är samma som denna, men inte expanderbar och lite smalare 20cm. Tror den väger 2,3kg egentligen men plockade bort en vaderingsplatta i stora facket. Har alltid kläder där ändå.

 

https://www.samsonite.se/prodigy-spinner-expandable-55cm-22inch-ivory-gold/74771-1173.html?cgid=luggage_cabin-luggage#prefn1=LAPC&srule=weight-low-to-high&prefv1=Ja&start=1&cgid=luggage_cabin-luggage

Cosmolite 1,7 kg
https://www.samsonite.se/cosmolite-spinner-55cm--ice-blue/73349-1432.html

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Liten inflikning.
Samsonite hade rätt bra drive senast när jag var i Hua Hin. Gissar att den gällde hela Thailand och säkert fortfarande pågår.
Var typ svenska priser och inte så dyrt alls.
Tidigare fick man ju sälja en njure om man ville skåda en Samsonite genom skyltfönstret. För en Rimowa så var det njurhandel på den svarta marknaden som krävdes.

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev Soengsang:

Vad är det för väska som bara väger 1,8kg?

Har också vart inne på att gå ned ett steg i storlek, just pg vad du nämner.

Cosmolite väger 1,7kg. Har en större sån till incheckat bagage (ca 2,8kg då) Mitt handbagage heter nog Firelite eller något sånt, väger 1,8kg.

Nöjd med båda

Link to comment
Dela på andra sajter

Att döma av en del andra inlägg i tråden har jag måhända missat något i överlägsen kvalitet på de dyra märkesväskorna, men mitt tips får ändå bli att handla billigt på night market eller liknande.. Min erfarenhet efter rätt frekvent resande i många år är att de man kan handla där håller ihop rätt bra.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Soengsang:

Nä.

Kabin bör vara mjuk o lätt, man vet aldrig vad man plötsligt behöver trycka ned, ytterfack är också bra där man kan ha de saker man behöver på flighten.

 

Incheck väska en bör vara hård och lätt, men satsa på kvalité, för det första är det en bra garanti på dem, samt om de förstörs vid hantering så ersätter flygplatsen dem utan allt för mycket krångel. 

 

Båda väskorna bör ha utdragbart handtag med TVÅ pinnar så man kan trä datorväskan(vilken man har allt viktigt skit i) över dem och den sitter stabilt, dessa med utdragbart handtag typ T ger ingen stadga.

 

Men vad vet jag som mer eller mindre "bor" i mina resväskor ;)

 

1 timme sedan, skrev Soengsang:

Har faktiskt funderat på en hård cabinväska, fick en reva på min nuvarande i en rulltrappa på Suvva sist, men orolig för om man kan "överlasta" i den.....åker man söderut på vintern, har man ju en vinterjacka som man alltid på nått sätt lyckas trycka i en annars rätt full halvmjuk väska.....sen tänker jag på ytterfacket där man kan ha lite saker tillgängliga...

Min hårda kabinväska är väldigt lätt dessutom så stark så jag kan sitta på den om jag blir trött eller bara lat.

Inga vassa kanter, TSA lås och dragkedja går ej att sprätta upp.

Kolfiber Made in Schweiz

 

 

20190716_170940.jpg

Ändrades av JJC
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...