Jump to content
IGNORERAD

Tips för den som vill kunna stanna lite längre i Thailand


broder tuk tuk

Recommended Posts

broder tuk tuk

Här kommer en länk för den som ev är intresserad av extraknäck som engelsklärare i Bangkok.

Bara att läsa och begrunda.

Falska lärarcertifikat och andra nödvändiga attiraljer kan man fixa på bla Khao San Road för en billig penning.

Annars kan broder själv fixa till lite för den intresserade.

www.stickmanbangkok.com/teaching.html

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 38
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • broder tuk tuk

    10

  • Taxi1963

    5

  • Joints

    4

  • Nerike

    3

Mest aktiva i denna tråd

Orkade inte läsa mer än copyright 1998-2009. Hur har han orkat med sin dynga i så många år?

Tillbaks till topic. Hur viktigt är det att lärare är naitive speaker? Är det någon som vet på en någorlunda skala?

Link to comment
Dela på andra sajter

Delade under en kort tid förra våren, på det vandrarhem i Oslo jag då bodde på, rum med en snubbe

som berättade att han hade arbetat som engelska lärare i Thailand. Han var från Frankrike. Det säger

väl allt.

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Det häpnadsväckande är att många thailändare, även högutbildade, inte har en susning om var i Europa det talas engelska.

Pratar man engelska i Sverige är en fråga jag ofta fått.

Så länge det inte är engelskt management på skolan så kan även en skåning med hyfsat engelskt uttal passera som native speaker.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Cambridge certificate in advanced english plus flera års dokumenterad vistelse i England med en underbar göteborgsaccent som grädde på moset. Räcker det, eller måste man ha en sådan där ceofl eller vad det nu heter?

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag snackade svenska i mobilen trodde de att jag pratade engelska med slang. Svenska kanske låter som engelska i deras öron.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Joints!

Som sagt det hela beror i mångt och mycket på vem man stöter på vid en ev intervjuv.

Men de flesta språkskolor tjänar ju pengar på att skicka ut en vithyad falang att undervisa på någon statlig eller privat skola.

Som vi alla vet så är penningen kär för di flesta thaiare. Kvantitet går före kvalitet.

Det skulle säkert inte vara några problem för dig att hitta ett jobb i 50.000 baht i månaden klassen ganska snabbt.

Problemet är att dessa jobb oftast hittas i någon Bangkokförort och vad det innebär vet vi ju.

Sedan måste man kunna visa papper på en BA degree plus ett TEFOL certificate för att få arbetstillstånd.

Råkat immigrationpolisen dyka upp på skolan så hamnar man i deportationsfinkan om man nu jobbar illegalt, såvida man inte kan lägga upp några hundratusen baht i mutpengar.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

För sådär 1,5 år sedan pratade jag med en Rysk Engelskalärare på en skola i Bangkok, han pratade sämre Engelska än min brors 13-åriga dotter...

Han var trots det klart bättre än de Thailändska Engelskalärarna på den skolan, de kunde inte föra ett samtal på Engelska, trots att de "lärde ut" språket... Ryssen visades stolt upp för oss som deras "Farrang"(vi valde inte den skolan)...

Min kära fru har ett hyfsat betyg i Engelska från ett Bkk-universitet, när vi träffades första gången var det svårt att föra ett normalt samtal, men det gick bra ändå!

Jag har nog försökt prata med minst 10 Thailändska Engelskalärare på olika skolor i Bkk, och ingen har hittills varit ens halvbra... Min kära mor, med 6-8år i Finländsk grundskola på 50-talet, hade sopat mattan med dem alla, i vilket test som helst.

Men det är väl som det är i Thailand, KVALITÉTSKONTROLL SAKNAS!!!

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tommy m.fl.

Problemet finnes i alla länder som dubbar filmer!!

Dubbning är en farsot och en pest!

När jag på 70-80 talet tågluffade så funka Engelskan dåligt.

Med åren blev den bättre.

Dataåldern hjälper mycket, det tar tid.

Thailand är också drabbat av lärarflykt!

Tjejerna söker sig till rikare länder.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter ett antal år i Thailand så har min engelska blivit så kass så att när man pratar med en engelsman så förstår han knappt vad man säger.(thai(läs bar)engelskan är inte dírekt klockren  :D:whistle: MvhMåne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag har nog försökt prata med minst 10 Thailändska Engelskalärare på olika skolor i Bkk, och ingen har hittills varit ens halvbra... Min kära mor, med 6-8år i Finländsk grundskola på 50-talet, hade sopat mattan med dem alla, i vilket test som helst.

Men det är väl som det är i Thailand, KVALITÉTSKONTROLL SAKNAS!!!

MVH Tommy

Jag har bara träffat en engelska lärare och hon jobbar i skolan "hemma" i byn. Hon pratar väldigt bra engelska och blir lika glad varje gång jag kommer och hälsar på. Inte många som pratar engelska som kommer förbi tyvärr.

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

gone2paradise

En fråga:  hur mycket eller lite Thai behöver man kunna för att ta jobb som engelskalärare?

G2P

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

För att få ett jobb som språklärare behöver man inte kunna ett ord thailändska.

Däremot så kan det ju vara bra för självbevarelsedriften att kunna en del nyttiga fraser på thai.

Di engelska  språkkunskaperna är ju inte di bästa ute på skolorna, för att säga det lite snällt.

Att hålla ordning på 40 ointresserade och oförstående pratglada 12 åringar utan att kunna göra sig någotsånär språkligt förstådd kan lätt leda till rena kaoset.Ska man sedan försöka le och tala utan att höja rösten krävs det nästan ett tålamod av överjordiska dimensioner.

Jag har sett och hört falanger hålla lektioner i ett sånt oväsen att inte ens en megafon skulle räckt för att göra sig hörd.

Och sedan kommer de diskreta klagomålen från thailärare och ledning och föräldrar och snart är man en fd engelsklärare.

Så vissa kunskaper på thai är nog bra. En del svordomar kan kanske vara bra att kunna.

Det bör väl påpekas att man bör vara frisk och stark och väldigt motiverad för att slängas ut på en statlig grundskola någonstans i Bangkok.

I längden krävs det mer motivation än att tjäna stålar för att sitta i baren. Dessutom är inte barlivet förenligt med ett heltidsjobb som engelsklärare i Bangkok.

Tror man det är man snart inlagd på Bamramung hospital.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er!

Jag vet några som jobbar som engelska lärare, bla.en svensk och han har jobbat i 7 år nu och han har inte TELF kurs.

Dom säger att man ska komma från engelsktalande länder, men känner några till som inte kommer från engelsktalande länder och dom har jobb

Vad det det där att tala Thai så sa en amerikan till mig som jobbat i 5 år nu att dom vill inte att ska kunna tala thai, han kan inte thai än efter 5 år som lärare.

Men vissa skolor vill att ska kunna thai men det är i småklasserna, i regel går ni men en annan lärare (thailändare) när ni undervisar.

Men ni ska inte tro att ni kan ändra skolsystemet utan det är mest bara att göra samma sak termin ut och ut ingen ändring där.

I vissa skolor verkar det mest att dom vill vissa upp en Faranglärare.

Lite tips läs detta, kan lätta lite på era frågor

http://www.nomadjobs...Page.asp?sID=17

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

För att få ett jobb som språklärare behöver man inte kunna ett ord thailändska.

Däremot så kan det ju vara bra för självbevarelsedriften att kunna en del nyttiga fraser på thai.

Di engelska  språkkunskaperna är ju inte di bästa ute på skolorna, för att säga det lite snällt.

Att hålla ordning på 40 ointresserade och oförstående pratglada 12 åringar utan att kunna göra sig någotsånär språkligt förstådd kan lätt leda till rena kaoset.Ska man sedan försöka le och tala utan att höja rösten krävs det nästan ett tålamod av överjordiska dimensioner.

Jag har sett och hört falanger hålla lektioner i ett sånt oväsen att inte ens en megafon skulle räckt för att göra sig hörd.

Och sedan kommer de diskreta klagomålen från thailärare och ledning och föräldrar och snart är man en fd engelsklärare.

Så vissa kunskaper på thai är nog bra. En del svordomar kan kanske vara bra att kunna.

Det bör väl påpekas att man bör vara frisk och stark och väldigt motiverad för att slängas ut på en statlig grundskola någonstans i Bangkok.

I längden krävs det mer motivation än att tjäna stålar för att sitta i baren. Dessutom är inte barlivet förenligt med ett heltidsjobb som engelsklärare i Bangkok.

Tror man det är man snart inlagd på Bamramung hospital.

BTT

Jasså, jag har tidigare trott att det var järnhård disciplin i de thailändska skolorna. Stämmer inte det alltså?

Link to comment
Dela på andra sajter

Joints

Kan instämma vad BTT skriver av vad jag har hört, killarna är helt ointresserade av engelska och dom få tjejer som är det försöker lära sig lite.

Men som sagt man ska välja en skola där ni går med en thailändare jämte sig i klasserna, då är det ordning i klassen annars kan bli som en annan gick i skolan när en vikarie dök upp.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

BTT hänvisade ju till byskolor och liknande, där är nog inte diciplinen lika stor som i "stadsskolorna".

Vad beror detta på då? Tror att det har att göra med skolreformen, alla skall ha rätt att gå i skola. Bra, men det fundamentala felet är att det inte finns lärare med kompetens ute i byskolorna, det räcker oftast att vara släkt med någon som har position lite uppåt så att säga.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nerike!En annan det är inte du va?Själv har jag besökt "vår" byskola och inte tycker jag att det var några problem med diciplinen,tror att det beror på den person som håller i undervisningen till 100%.Mvh Måne eller vad säger du Kim.Eller är det "vår"skola som har så "välartade"barn.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Ointresse för studier bottnar i hemtraditioner. Minns en engelsman som uttryckte det på ett visserligen cyniskt, men ändå sant sätt.

" Vad har de här 12 åriga thaikillarna för intresse av att lära sig engelska när deras framtid ändå bara handlar om att sälja soppa eller köra taxi?"

Baa!

Min erfarenhet är att disciplinen ofta kan vara bättre i en byskola än vid en statlig skola i Bangkok.

Som vanligt är klimatet hårdare i stora städer.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Joints!

Jo disciplinen är järnhård när det finns en thailärare i klassrummet. Men när Steven från Chelsea kommer in och ingen fattar vad han säger sjunker disciplinen radikalt.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Mina egna och hogst personliga reflektioner:

Tror det ar omojligt att forsoka sig pa att generalisera pa det satt som vissa gor i denna trad. Skol- och undervisningssituationen i Thailand ar bra mycket mer heterogen an den i Sverige och ytterligheterna nastintill extrema.

Nar det galler att jobba som larare sa kan man kallt konstatera att om man vill att ett hyfsat betalt jobb pa en valrenomerad skola sa maste man antingen vara native speaker, ha omfattande engelsk utbildning eller ha en lararexamen i bakfickan. Andra lycksokare blir ofta hanvisade till 35,000 bahts jobb.

Jag provoceras ibland av att se manga utlandska larare i Thailand. Noll intresse for laroprocesser, noll intresse for landet och dess kultur, noll intresse att effektivt motivera sina elever osv - deras enda motivering ar att skaffa ett uppehalla sa de kan finansiera sina barrundor och ST's. De finns sjalvklart massa stralande larare men pa tok for manga rotagg som gor att det samlade intrycket blir lite dystert. Sedan den kanske lite galna 100,000 native speaking english teachers reformen sa maste alla skolor med minsta sjalvaktning ha en utlandsk engelsklarare anstalld trots att det egentligen mest ar for syns skull.

Skulle vilja stracka ut hakan och havda att manga sexpat larare gor nastan mer skada an nytta. Skulle ni vilja att era ungar i Sverige fick sin undervisning i Engelska av en bakfull grek som bara kunde ett tiotal ord pa svenska och med halvtaskig engelska som enda merit?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Quote

Det häpnadsväckande är att många thailändare, även högutbildade, inte har en susning om var i Europa det talas engelska.

Pratar man engelska i Sverige är en fråga jag ofta fått.

Så länge det inte är engelskt management på skolan så kan även en skåning med hyfsat engelskt uttal passera som native speaker.

BTT

En sanning med modifikation. Om du med hogutbildad menar alla med en universitetsutbildning sa kan det nog stamma men det ar bara 4-5 av alla universiteten som nar upp i "riktig" universitetsniva och de som gatt dar kan nog skilja pa en engelsman och en skaning. Problemet med att hitta native speakers som dessutom har lararutbildning ar inte heller unikt for Thailand. Jag har traffat en belgisk lagerarbetare i Taiwan, en dansk sjoman i Korea, en israelisk programmerare i Japan och en ukrainsk brevbarare i Kina, alla tillfalliga engelsklarare. Jag ar ratt saker pa att skolan ar medvetna om att dessa larare inte ar kvalificerade men det finns val ingen lararutbildad britt som vill jobba for 35,000 Baht/manad nar han far 150,000 pa de bra internationella skolorna. De far vad de betalar for helt enkelt.

En icke-native speaker med lararutbildning och bra engelska racker oftast ocksa, jag hade ingen native speaker nar jag larde mig engelska i Sverige. Ett ordentligt intresse for att lara ut ar nog val sa viktigt. Ar man inte intresserad av att utbilda tycker jag det ar moraliskt fel att ta ett sadant jobb, manga lagger mycket surt forvarvade pengar pa att deras barn ska lara sig engelska da de vet att den vanliga skolan inte kan. Att sno deras pengar for att finansiera nagra barbesok ar inget bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Atom!

Finns väl inget som säger att man inte kan vara seriös i sitt arbete och ändå kunna unna sig några barvändor på fredag eller lördagskvällen.

De flesta arbetande människor unnar väl sig detta oavsett var de bor.

Sedan att det givetvis finns exempel på mindre seriösa individer i engelsklärardjungeln i Thailand är inget konstigt.

Men dessa figurer sållar bort sig själva efter ett tag.

Finns ingen normal individ som kan sitta och kröka i baren natt efter natt och på samma gång sköta ett krävande 8-17 jobb plus tre timmars pendling i 35 graders hetta.

För eller senare hamnar man som sagt på hospitalet eller i värsta fall i tempelkrematoriet.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

BTT,

Jag skrev:

Quote

Ar man inte intresserad av att utbilda tycker jag det ar moraliskt fel att ta ett sadant jobb, manga lagger mycket surt forvarvade pengar pa att deras barn ska lara sig engelska da de vet att den vanliga skolan inte kan. Att sno deras pengar for att finansiera nagra barbesok ar inget bra.

Alltsa, om man inte ar intresserad av att undervisa sa ska man inte ta jobbet bara for att finansiera nagra barrundor. Det klart att en serios larare har ratt att gora en barrunda som vilken annan manniska som helst. Jag vet dock att lararna pa de battre internationella skolorna har i sina kontrakt att de inte far besoka beer bars, go-go bars etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Det är ju tur att man slipper att vara så kvalificerad att man tvingas skriva slavkontrakt.

Låter som en skröna att det finns kontrakt som förbjuder någon att besöka en bar i Thailand.

Ungefär lika idi*tiskt som den där lagen i Norge som förbjuder sexköp i utlandet.

Ifall du vet något mer om hur dessa kontrakt är utformade så berätta gärna det.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...