Jump to content
IGNORERAD

Tips för den som vill kunna stanna lite längre i Thailand


broder tuk tuk

Recommended Posts

Guest Atom

Quote

Det är ju tur att man slipper att vara så kvalificerad att man tvingas skriva slavkontrakt.

Låter som en skröna att det finns kontrakt som förbjuder någon att besöka en bar i Thailand.

Ungefär lika idi*tiskt som den där lagen i Norge som förbjuder sexköp i utlandet.

Ifall du vet något mer om hur dessa kontrakt är utformade så berätta gärna det.

BTT

Jag har inte last det med egna ogon men jag fick det berattat fran en ganska nara van som tidigare jobbade pa en av de allra basta skolorna, har ocksa last nagot liknande pa ThaiVisa sa jag tror inte det ar nagon skrona. Skulle kunna bli mycket dalig publicitet om framforallt nagon av de thailandska foraldrarna far reda pa att lararen setts pa Nana Plaza. Att besoka en pub eller "vanlig" bar ar det dock inget forbud mot utan det ar val just prostitutionsbiten de vill att lararna haller sig borta fran vilket inte ar sa markligt med tanke pa att en larare trots allt ska vara nagon form av forebild.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 38
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • broder tuk tuk

    10

  • Taxi1963

    5

  • Joints

    4

  • Nerike

    3

Mest aktiva i denna tråd

Guest wille

Quote

Det är ju tur att man slipper att vara så kvalificerad att man tvingas skriva slavkontrakt.

Låter som en skröna att det finns kontrakt som förbjuder någon att besöka en bar i Thailand.

Ungefär lika idi*tiskt som den där lagen i Norge som förbjuder sexköp i utlandet.

Ifall du vet något mer om hur dessa kontrakt är utformade så berätta gärna det.

BTT

Absolut ingen skrona i den man att skolorna ar extremt mana om sitt anseende och att ha ett gang "barrovar" anstallda knappast kan anses som kvalitetshojande. Att manga hi-so thais ser sexpats som moraliskt fortappade losers spelar ju in - sjalvklart vill de inte ha en sadan "forebild" som larare at sina barn.

Jag har bara sett en typ av kontrakt och det sa forvisso inget om barer specifikt, men hade flera klausuler angaende moraliskt beteende, deltagande i brottslig handling osv. Det fanns aven stycken som reglerade politiska eller "opassande" kommentarer i media eller pa internet. Tack och lov har man inget sadant kontrakt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Orkade inte läsa mer än copyright 1998-2009. Hur har han orkat med sin dynga i så många år?

Tillbaks till topic. Hur viktigt är det att lärare är naitive speaker? Är det någon som vet på en någorlunda skala?

03-04 hade jag en granne i Pattaya som var infödd engelsman och jobbade som engelska-lärare på ett universitet i Bangkok, han tog bussen varje dag och lönen han hade var 40 k/b i månaden. Du och jag kan nog sikta in oss i registret mellan 20-30 k/b månaden, överlever du på den lönen?

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, då är det väl bara nästippen som är över ytan. Låter inte som något vidare liv, eller lön. Man borde kanske skaffa brittiskt pass...

Link to comment
Dela på andra sajter

Då jag funderat på att ev jobba några år som lärare i Thailand har jag läst ganska mkt på olika forum.

Tänkte därför göra några tillrättalägganden.

Btt skrev att det behövs en BA och TEFL för att få arbetstillstånd, fel. Det finns inga krav på TEFL för att få arbetstillstånd, däremot kräver många skolor det eller tidigare erfarenhet. Dessutom är det nog bra att ha en sån kurs genomgången även om skolan inte skulle kräva den.

Förutom BA krävs också ett utdrag ur straffregistret från hemlandet. Enligt reglerna ska man också ha genomgått en kurs i thailändskt språk och kultur, men den verkar några ha klarat sig utan. Med detta kan man få en temporär lärarlicens som räcker två år, vill man fortsätta sedan måste man genomgå en lärarkurs, deltid, 1 år, 60 000 bt om man inte redan har en lärarexamen.

Farang trodde att vi måste nöja oss med 20-30 k bt då en engelsk universitetslärare tjänade 40k. Tror nog vi kan få mellan 27-45k då universitetsjobb är lägre avlönade än andra lärarjobb med samma kvalifikationkrav. Fördelen med uni-jobb är att man sällan har mer än 10-12 timmar undervisning i veckan och därmed kan göra bra pengar på extraundervisning.

Ps. Ett bra forum för intresserade. http://www.ajarnforum.net/

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Quote

Då jag funderat på att ev jobba några år som lärare i Thailand har jag läst ganska mkt på olika forum.

Tänkte därför göra några tillrättalägganden.

Btt skrev att det behövs en BA och TEFL för att få arbetstillstånd, fel. Det finns inga krav på TEFL för att få arbetstillstånd, däremot kräver många skolor det eller tidigare erfarenhet. Dessutom är det nog bra att ha en sån kurs genomgången även om skolan inte skulle kräva den.

Förutom BA krävs också ett utdrag ur straffregistret från hemlandet. Enligt reglerna ska man också ha genomgått en kurs i thailändskt språk och kultur, men den verkar några ha klarat sig utan. Med detta kan man få en temporär lärarlicens som räcker två år, vill man fortsätta sedan måste man genomgå en lärarkurs, deltid, 1 år, 60 000 bt om man inte redan har en lärarexamen.

Farang trodde att vi måste nöja oss med 20-30 k bt då en engelsk universitetslärare tjänade 40k. Tror nog vi kan få mellan 27-45k då universitetsjobb är lägre avlönade än andra lärarjobb med samma kvalifikationkrav. Fördelen med uni-jobb är att man sällan har mer än 10-12 timmar undervisning i veckan och därmed kan göra bra pengar på extraundervisning.

Ps. Ett bra forum för intresserade. http://www.ajarnforum.net/]http://www.ajarnforum.net/

Nyfiken fraga. Skulle du vilja jobba som larare i Sverige? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle nog vara intressant, men då jag inte får studiemedel så är en 4-årig utbildning out of reach.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Nu ska man ju inte tro att man bara kan gå direkt in i ett klassrum i Thailand utan någon som helst erfarenhet av branchen.

Även om man kanske inte tror det så är thailändska barn mer tjattriga än vad svenska dito är. Fattar de inget plus ointresse så blir det ännu mer pladder.

Vill man jobba som språklärare så är mindre språkskolor i ex Pattaya eller Phuket egentligen ett bättre alternativ.

Då har man oftast bara en vuxen elev per timme. Själv har jag "tagit hand om" åtskilliga söta tjejer när jag var på BEC i Pattaya.

Ett betydligt mer stimulerande uppdrag än 40 kacklande 12 åringar.

Så rådet för hugade spekulanter är egentligen att ta sig tid och vandra runt och besöka språkskolor på mindre orter.

Det är oftast inga problem att få timmar, bara man uppträder nyktert och ser någorlunda fräsch ut vid besöken.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror Bror har rätt i att det kan vara svårt att komma in och undervisa i en större klass utan annan erfarenhet än TEFL-kursen.

Har hittat en välgörenhetsorg där man kan få hjälpa till som lärare utan att det kostar ngt i nong khai, tror själv att jag kommer att försöka få några månaders praktik där efter TEFL.

Måste bara ta mina sista 7,5 poäng så jag får ihop min kandidatexamen i sommar.

Här är en länk om nån är intr av välgörenhetsarbete, http://www.isara.org/

Link to comment
Dela på andra sajter

Taxi..

Hmm

Hur tänker du nu, det beror väl vad du har för jobb nu och du är van med pappersarbete.

Känner många som jobbar som lärare, och du är osäker skall du börja på nån kvällskurs först där du lär ut engelska till vuxna.

Det är mycket bättre än att ta ett volentärsjobb och jobba gratis, på en kvällkurs får du både erfarenhet samt kunskap hur skolor funkar i Los.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag mest tänkte på är att man verkar kunna få lite mer hjälp att komma in i arbetet då man jobbar som volontär. Tex gå med någon lite mer erfaren, få lite mer tips på hur man lägger upp lektioner osv. Men kanske lär man sig tillräckligt på en TEFL för att inte helt bli kastad i sjön utan flytväst om man börjar med mindre klasser, kanske kvällskurser som du skriver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Att undervisa i engelska for vuxna pa kvallskurs ger ju knappast nagon som helst forstaelse for hur det fungerar i en thailandsk grundskola.

TEFL kurser ar ju ocksa mkt olika. Det finns ju faktiskt ingen universiell kursplan och kvalitet och innehall varierar kraftigt. Det de alla har gemensamt ar ju iaf att forsvinna lite tid laggs pa metodik och pedagogik.

Da kanns det som praktik/jobba som volontar kan vara bra mkt mer larorikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Väntar på rektor tuck tucks åsikt i frågan. Han borde ju ha bra koll på vad som vore bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Nu är det ju en väldigt speciell och väldigt annorlunda situation att konfronteras med 40 pratglada thailändska barn som inte fattar särskilt mycket av vad man säger, så givetvis är all erfarenhet viktig.

TEFL kurserna har bara några timmars praktik på skolor och det ger inte så mycket.

Men oavsett så är det viktigaste att man har en god plan i bagaget annars kan allt sluta farsartat.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...