Jump to content
IGNORERAD

Hotellkris i Thailand....


lars60

Recommended Posts

Ja, iaf mycket dåligt för många hotell!

More than rooms on sale at Thai hotels

http://www.phuketgaz...dex.asp?id=7334

"This year is the worst for our hotel industry in 20 years," he said.

"They include not only small hotels but also five-star hotels," she said.

Vi har det iaf ganska bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 65
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soppköket

    9

  • noBuzz

    8

  • Kim

    7

  • Odin

    4

Mest aktiva i denna tråd

Dags att höja priserna igen då så att de får in samma intäkt  :whistle:

:D:wai:

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Dags att höja priserna igen då så att de får in samma intäkt  :whistle:

:D:wai:

Enis, är du en hazip? Hur kan du annars pricka in thailogik så exakt :great:

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Soppköket

Godmorgon !

Intressant läsning. Det är helt klart att det kommer att bli en hotellkris eller snarare en turistkris inte bara i Thailand utan i hela världen.

I den allmänna ekonomiska osäkerhet som råder med arbetslöshet i kölvattnet så blir konsekvensen att folk helt enkelt inte har råd att åka på semester över huvudtaget.

http://www.e24.se/ma...kel_1300789.e24

En del jag pratat med har påtalat det oroliga läget i Thailand samt Skr försämrade värde mot Tbath som orsaker. Visst har det en påverkan i alla fall oroligheterna. Eftersom kronans värde har försämrats mot de flesta valutor tror jag att detta har ringa värde vad gäller valet att resa till Thailand.

När det gäller den sk hotellkrisen i Thailand så kan jag bara le och tänka, vad var det jag sa? Jag har på nära håll följt utvecklingen i Lamaiområdet på Koh Samui och ställt mig frågan. Vem ska bo i alla dessa nya rum?

Visst, turisterna har ökat i antal och framför allt ändrat karaktär. Nu ses mer och mer barnfamiljer, äldre par, tjejkompisar osv. Men om jag blickar tillbaka 5-10år, innan dessa nya stora hotell investeringar fanns. Enda gången det kunde vara problem med att hitta boende var under jul och nyår, då var det i princip fullt överallt.

Trots den ökande turismen har hotellen svårt att fyllas under den absoluta högsäsongen. I Thailand upprepas samma expansions misstag som begicks i t.ex Spanien för ca 20-25 år sedan.

   

Soppköket är sedan 6 år tillbaka beläget i Lamai på Koh Samui.

Vi Serverar mackor av olika slag men även lite varma rätter och naturligtvis Thaimat. Fritt 8Mbit wlan till alla kunder. VÄLKOMNA

Link to comment
Dela på andra sajter

På "mitt"  hotell på lamai har de backat 70% i år men priserna står kvar!Mvh Måne  ;)

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste gå att pruta om inte det är fulltecknat. Kanske inte på priset men typ hyr 2rum betala för 1?

C;D

( som försöker förstå Thailogiken vilket inte är lätt då den inte finns )

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

Min deal blev att jag fick sista natten gratis...men att pruta på priset var inte aktuellt..

Va på Baan chaweng beach resort, mycket nöjd, men det kostade..hehehehe

Link to comment
Dela på andra sajter

Soppköket

Jag tror att det är en del hotellägare som har den uppfattningen att det här är en tillfällig svacka och försöker upprätthålla sin stolthet och därmed prisnivån. Jag vet att många har lånat pengarna för att fullfölja projekten, både i bank och av privata långivare ofta till mellan 10-20% ränta.

Min personliga åsikt är att det här kommer att hålla på ett tag och om det vill sig riktigt illa kommer inte vändningen förrän 2011-12.

Jag tror att det kommer att bli riktigt prisvärt inför högsäsongen inte bara på Samui utan till alla semestermål.

Soppköket är sedan 6 år tillbaka beläget i Lamai på Koh Samui.

Vi Serverar mackor av olika slag men även lite varma rätter och naturligtvis Thaimat. Fritt 8Mbit wlan till alla kunder. VÄLKOMNA

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett enormt överskott på hotel i dom stora turistorterna . Men ändock så planeras det enorma resortprojekt , man har svårt att se logiken i det hela . Det finns många hotell till salu nu .

Man kan inte låta bli att fundera över om turismen i Thailand kanske har nått sin peak !

Link to comment
Dela på andra sajter

Soppköket

Godmorgon

Nej, Thailand har inte nått sin peak. Eftersom vi befinner oss i det ekonomiska läge vi gör, även om den ses som extra allvarlig den här gången. Så var den mer eller mindre förväntad om man ser tillbaka på de normala ekonomiska cyklerna.

Det är den breda massan, som nu åker till Thailand framförallt under vinterhalvåret. Läste någonstans att det var ca 300 000 svenskar som valde Thailand. Dessa och antagligen fler kommer inte att välja något annat resmål när väl plånboken börjar fyllas igen.

För vilka vintermålsalternativ finns för fisbleka europeer?

Kanarieöarna: Har varit det givna och nästan enda resmålet under 40års tid. Många har lämnat detta alternativ till förmån för Thailand. Orsaken är att det är förhållandevis dyrt att leva där samt att andra alternativ finns.

Karibien: Förhållandevis dyrt samt en viss rädsla pga kriminaliteten. Kommer inte att bli ett stora massan alternativ

Vietnam/Kambodia: Lockar en del men inte den stora massan ännu. Har man sett programmet semestersvenskar så ser man vilka krav som ställs och dessa uppfylls inte på ett bra tag.

Ofta när man pratar om Thailandsturism så tänker man på europeiska turister. Det är dock så att Thailand har ganska mycket asiatisk turism. Vi kan ju bara tänka oss när det på allvar lossnar för den kinesiska turismen. 

Soppköket är sedan 6 år tillbaka beläget i Lamai på Koh Samui.

Vi Serverar mackor av olika slag men även lite varma rätter och naturligtvis Thaimat. Fritt 8Mbit wlan till alla kunder. VÄLKOMNA

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Dags att höja priserna igen då så att de får in samma intäkt  :whistle:

:D:wai:

Enligt thailändsk businesskola är det så man gör för att rädda resultatet..

Problemet stavas till stor del överetablering och ett ogenerat skinnande av turister på de stora turistorterna. Bara att åka från flygplatsen till Karon kostar närmare 1000 battingar med det "officiella" limousinföretaget. Ta en tuk-tuk inom Patong och se vad det kostar. Thai är bra på att skjuta sig själva i foten, gång efter gång...

Nu uteblir asiaterna på grund av politisk oro och finanskrisen medan europeérna minskar på grund av vacklande valutor och finanskris.

Även i Bangkok har en del hotell med en klar fokus på den asiatiska marknaden stora problem, tydligen hade Sheraton på Sukhumvit en snittbeläggning på 17 % förra veckan. Det håller inte i längden.

Blir det mer oroligheter vid ASEAN mötet i Phuket under juni är det nog dödsstöten för turistindustrin i Thailand för en överskådlig tid, resenärerna kommer helt enkelt att finna nya resmål.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Godmorgon

Nej, Thailand har inte nått sin peak. Eftersom vi befinner oss i det ekonomiska läge vi gör, även om den ses som extra allvarlig den här gången. Så var den mer eller mindre förväntad om man ser tillbaka på de normala ekonomiska cyklerna.

Det är den breda massan, som nu åker till Thailand framförallt under vinterhalvåret. Läste någonstans att det var ca 300 000 svenskar som valde Thailand. Dessa och antagligen fler kommer inte att välja något annat resmål när väl plånboken börjar fyllas igen.

För vilka vintermålsalternativ finns för fisbleka europeer?

Kanarieöarna: Har varit det givna och nästan enda resmålet under 40års tid. Många har lämnat detta alternativ till förmån för Thailand. Orsaken är att det är förhållandevis dyrt att leva där samt att andra alternativ finns.

Karibien: Förhållandevis dyrt samt en viss rädsla pga kriminaliteten. Kommer inte att bli ett stora massan alternativ

Vietnam/Kambodia: Lockar en del men inte den stora massan ännu. Har man sett programmet semestersvenskar så ser man vilka krav som ställs och dessa uppfylls inte på ett bra tag.

Ofta när man pratar om Thailandsturism så tänker man på europeiska turister. Det är dock så att Thailand har ganska mycket asiatisk turism. Vi kan ju bara tänka oss när det på allvar lossnar för den kinesiska turismen.

Vi fick också se hur känsliga dom andra asiatiska länderna är för politisk oro , behöver bara att gå en månad tillbaks . Då avbokade 60.000 japaner sin resa till Phuket . Jag önskar att jag var lika övertygad om att dom inte har nått sin peak . Man kan också fundera över varför kedjor som Hilton och Marinott har börjat att sälja av hotel i Thailand .

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Quote

Enligt thailändsk businesskola är det så man gör för att rädda resultatet..

Problemet stavas till stor del överetablering och ett ogenerat skinnande av turister på de stora turistorterna. Bara att åka från flygplatsen till Karon kostar närmare 1000 battingar med det "officiella" limousinföretaget. Ta en tuk-tuk inom Patong och se vad det kostar. Thai är bra på att skjuta sig själva i foten, gång efter gång...

Nu uteblir asiaterna på grund av politisk oro och finanskrisen medan europeérna minskar på grund av vacklande valutor och finanskris.

Även i Bangkok har en del hotell med en klar fokus på den asiatiska marknaden stora problem, tydligen hade Sheraton på Sukhumvit en snittbeläggning på 17 % förra veckan. Det håller inte i längden.

Blir det mer oroligheter vid ASEAN mötet i Phuket under juni är det nog dödsstöten för turistindustrin i Thailand för en överskådlig tid, resenärerna kommer helt enkelt att finna nya resmål.

Imponerande domedagsprofetia - tror dock sjalv inte att det blir fullt sa allvarligt. Sen kan man ju ifragasatta om thailandarna verkligen skjutit sig i foten med de galna priserna pa turistorterna. Frams till nyligen har det ju finnits turister som varit villiga att betala - darmed har det ju onekligen varit lonsamt. Att de dock inte anpassar prissattningen efter efterfragan ar dock en logik som ungar mitt begransade forstand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

På "mitt"  hotell på lamai har de backat 70% i år men priserna står kvar!Mvh Måne  ;)

Hej

Jag tror inte pris sänkning är det rätta åtgärden i detta läge,att sänka priset på övernattningar ökar inte resandet

nämnvärt, jag tror att man måste anpassa utgifterna efter inkomsterna,så långt som möjligt,  20% minus i inkomster

måste på något sett kompenseras med minskade utgifter,typ mindre personal sätt rum i malpåse,försöka övervintra reparera det som behövs,vara klar när kurvan vänder.Att sänka priset enbart är =konkurs

detta gäller i övriga värden,men det gäller väl inte här, jag kan inte Thai ekonomi

Jocko

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Jag tror inte pa MaiChai's domedagsprofetia. Visst, det blir ett par-tre tuffa ar med dalig varldsekonomi och skramda asiater men sedan ar de tillbaka igen. Jag tror att antalet turister fran Vasteuropa natt sin peak men de kommer nog halla sig pa nivan innan krisen i overskadlig framtid. Sedan finns en narmast outtomlig okningspotential bland Osteuropeer, folk fran Mellanostern, Indiska subkontinenten och ovriga Asien, framforallt Kina.

Hotellen har sankt priserna for paketresenarer fran Asien och jag tror inte heller att det finns nagot att tjana pa att sanka walk-in priserna. De flesta walk-in turisterna ar aterkommande turister och de bor pa ett hotell de gillat tidigare aven om de inte sankt med 20%. Om de sanker priserna med 20% maste de ha cirka 30% fler gaster, skulle de fa det? Tvivlar jag starkt pa.

Link to comment
Dela på andra sajter

snömannen

Hmm.

Jag ska bara skriva lite kort om mina funderingar.

När fick Thailand sin stora boom? Ja tror att det va efter den senaste lågkonjukturen? och jag tror att nästa boom kommer att bli ett annat land (vilket vet jag inte) men att det inte blir Thailand är jag ganska säker på.

Jag tror att det blir ett annat land iom att Thailand börjar bli likt Kanarieörana så börjar charterfolket titta på andra exotiska ställen att exploatera.

Mvh Snömannen

Some folks are so protective over their mini-status symbol. No need to justify it. Does it do what you want it to do.Great, move on..Because who cares??

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Problemet stavas till stor del överetablering och ett ogenerat skinnande av turister på de stora turistorterna. Bara att åka från flygplatsen till Karon kostar närmare 1000 battingar med det "officiella" limousinföretaget. Ta en tuk-tuk inom Patong och se vad det kostar. Thai är bra på att skjuta sig själva i foten, gång efter gång...

 

Även i Bangkok har en del hotell med en klar fokus på den asiatiska marknaden stora problem, tydligen hade Sheraton på Sukhumvit en snittbeläggning på 17 % förra veckan. Det håller inte i längden.

Blir det mer oroligheter vid ASEAN mötet i Phuket under juni är det nog dödsstöten för turistindustrin i Thailand för en överskådlig tid, resenärerna kommer helt enkelt att finna nya resmål.

Bra där MaiChai! :great:

Patong med tuk-tuk maffian suger!

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

I min Lonely planet (Thailand) från 1996 så står det att Patong snart kommer att vara lika överetablerat som Pattaya vad gäller boende och att priserna då kommer att börja sjunka.

Nu 13 år senare väntar jag fortfarande på att den profetian ska infrias.

Vintern -98/99 besökte jag Vietnam och på den tiden skrev svenska tidningar att det landet kommer att vara nästa stora resmål för svenskar som lessnat på Thailand.

I dag 10 år senare är det fortfarande bara en bråkdel av dom svenska turisterna som väljer Vietnam före Thailand. Och jag förstår varför och det förstod jag redan då.

Varken Vietnam eller någon av dom andra sydostasiatiska länderna jag besökt (Kambodja, Malaysia, Indonesien, Laos, Burma) kan erbjuda den mix av utbud och simpelness som Thailand faktiskt gör. Så det dröjer innan något av grannländerna går om, kommer nog inte att hända under min livstid i alla fall.

Men vi går säkert en för oss turister fördelaktig högssäsong till mötes nästa vinter... men jag undrar om vi inte redan turistsäsongen -10/11 är tillbaka i den uppåtgående spiralen åter igen. Skulle vara om det hände något dramatiskt med bränsle/flygpriserna, börjar en ekonomibiljett från Europa till Bangkok att kosta från 20-25 tusen och upp, så tar nog många sig en funderare innan dom beställer en familjeresa. Och det framtida scenariot är ju inte helt otänkbart, finns ju många förståsigpåare som förutspår just den utvecklingen.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Kim där, den stora faran för Thailand och andra asiatiska länder som turistmål ligger nog i faran att biljettpriserna går upp ordentligt, och tyvärr är det nog bara en tidsfråga innan vi får hosta upp med 25 000 för de billigaste biljetterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Kim och Taxi.

Det är mej veteligen redan beslutat om miljöskatterna, men ej genomfört. Men det kommer troligen inom en inte allt för avlägsen framtid, man har förutspått biljettpriser i det segmentet som ni redan pratat om för dom billigaste resorna till Bkk.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas att det dröjer 10-15 år iallafall då jag inte upptäckt thaland förrän för 2 år sedan och vll se mer av det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vintern -98/99 besökte jag Vietnam och på den tiden skrev svenska tidningar att det landet kommer att vara nästa stora resmål för svenskar som lessnat på Thailand.

I dag 10 år senare är det fortfarande bara en bråkdel av dom svenska turisterna som väljer Vietnam före Thailand. Och jag förstår varför och det förstod jag redan då.

Varken Vietnam eller någon av dom andra sydostasiatiska länderna jag besökt (Kambodja, Malaysia, Indonesien, Laos, Burma) kan erbjuda den mix av utbud och simpelness som Thailand faktiskt gör. Så det dröjer innan något av grannländerna går om, kommer nog inte att hända under min livstid i alla fall.

Jag har också hört det där i all evighet. Resebilagorna måste ha något att skriva om och folk är ju glad att påpeka att just deras turistmål kommer att bli nästa någonting. När det gäller Kambodja, Laos och Vietnam så anser jag de länderna vara minst lika intressanta och ibland bättre än Thailand. Men vad de inte har är Thailands infrastruktur och framförallt långa kuster med tusen stränder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men då får det inte bli så mycket mer oroligheter i Thailand,för den asiatiske turisten har väl inte så lång semester,så han/hon vill nog inte chansa på att få semestern förstörd.

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår egentligen inte vad som förändras med dessa förutspådda biljettpriser. Idag kostar en  biljett med tillex Qatar till BKK

tur och retur ca. 7500:/ per preson. Det får jag med dagens kurs till gott och väl 25.000 "battingar" redan idag !!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...