Jump to content
IGNORERAD

Hotellkris i Thailand....


lars60

Recommended Posts

Guest Atom

Jag tror nog vi far rakna med 25-30,000 SEK (i dagens penningvarde) for en billig biljett till Thailand ar 2020 sa helt klart kommer "vanliga lontagare" tvingas till en storre ekonomisk uppoffring an idag om de fortfarande vill till Thailand. Senast 2040 ar vi nog dock tillbaka pa minst lika laga priser som idag men sa lang tid tror jag nog att det tar att hitta ett alternativ till dagens flygbransle framtagit fran traditionell olja. Nagon hotellkris i Thailand tror jag anda inte pa, forutom mojligtvis de kommande 2-3 aren, da ett par miljoner europeer med latthet ersatts av indier, kineser och andra asiater. Andelen svenskbarer i Phuket kommer nog minska hogst patagligt inom de narmaste 10 aren och det blir nog mer "nihao" an "tjena" fran skraddarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 65
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soppköket

    9

  • noBuzz

    8

  • Kim

    7

  • Odin

    4

Mest aktiva i denna tråd

UT006,

Tycker inte att det är så olika bud.

173 miljarder fat, av 1700 -2500 miljarder fat, är idag ekonomiskt utvinningsbara med dagens teknik.

Tror nog att nöden är uppfinningars moder precis som vanligt. 2050 är om 40(!) år.

Här har du siffrorna från källan direkt.

"There are 173 billion barrels of oil in the oil sands proven to be recoverable with today’s technology."

Källa: http://oilsands.alberta.ca/  (Government of Alberta)

"Alberta’s oil sands are contained in three deposits (Athabasca, Cold Lake and Peace River) and cover an

area the size of the province of New Brunswick. The entire area composes the largestsingle deposit of oil

in the world, containing between 1.7 and 2.5 trillion barrels."

Källa:

http://www.oilsandsd...ts_sheets09.pdf  (Också Government of Alberta)

6 miljoner fat om dagen är garanterat en låg siffra då den baseras på dagens ekonomiska och tekniska förutsättningar.

Och den baseras bara på fälten i Alberta, Canada. Det finns mycket sandblandad olja på andra ställen.

Nya teknologier för utvinning av olja ur sanden är på 'g' hela tiden.

Dom här "peak oil" prognoserna har hörts länge och aldrig stämt.

Sen att folk skriver "USA" när dom menar "Nordamerika" är väl bara ren okunnighet eller slapphet.

Precis som det finns amerikaner som inte vet var Sverige ligger så finns det svenskar som inte

vet var Alberta ligger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är väl inte om det finns tillräckligt mycket olja eller energi att driva flygplan med, det kommer det ju alltid att finnas. Och energi försvinner aldrig, den bara omvandlas till något annat när man använder den och finns alltså kvar i en annan form efter användning.

Nej frågan är istället om det, när dom lätt utvinnbara och billiga fossila bränslena börjar minska, blir dyrare att driva t ex ett flygplan mellan A till B. Sannolikt så blir det betydligt dyrare eftersom den olja som själv sprutar upp ur marken i dagsläget är väldigt billig att göra om till flygbränsle. Fast flygbränsle kan man t o m göra av Isaan-ris om man vill, men biljetterna kommer förstås att kosta därefter.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Problemet är vad man skall driva flygplanen med när soppan tagit slut eller är för dyr att flyga med. El, batterier, nuclear, ??

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Frågan är väl inte om det finns tillräckligt mycket olja eller energi att driva flygplan med, det kommer det ju alltid att finnas. Och energi försvinner aldrig, den bara omvandlas till något annat när man använder den och finns alltså kvar i en annan form efter användning.

Nej frågan är istället om det, när dom lätt utvinnbara och billiga fossila bränslena börjar minska, blir dyrare att driva t ex ett flygplan mellan A till B. Sannolikt så blir det betydligt dyrare eftersom den olja som själv sprutar upp ur marken i dagsläget är väldigt billig att göra om till flygbränsle. Fast flygbränsle kan man t o m göra av Isaan-ris om man vill, men biljetterna kommer förstås att kosta därefter.

Sant.

Spelade biljard med en Israel för två veckor sedan här i Pattis som jobbade med utveckling av något

nytt plan på Boeing. Planet var tänkt att konkurrera med Airbus nya jättemonster.

Det nya planet var tydligen 15% bränslesnålare per resa och väldigt enkelt förändringsbart invändigt.

Man kunde alltså med relativt enkla grepp ändra utrymmet invändigt från passagerarutrymme till last.

Frågan är ju om utvecklingen av flygplan fortsättningsvis går tillräckligt snabbt för att motverka

eventuella stigande realkostnader av bränsle. Om en biljett till Thailand kostar 20 000 om tio år

säger ju inte så mycket. Det är snarare vad den kostar i dagens penningvärde som är intressant.

Minns att man kunde flyga till Kanarieöarna för 1000 spänn på 80-talet. Idag kostar det ungefär lika mycket.

När jag flög till Australien 88/89 kostade biljetten 8000 kr om jag minns rätt. Idag? 9-10.000?

Jorden-runt kostade då 10-11000. Idag 12000?

Har det inte blivit billigare att flyga trots att priset är högre i kronor räknat?

Och trots att oljepriset Idag ligger på $60 fatet mot $20 1988.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Sant.

Spelade biljard med en Israel för två veckor sedan här i Pattis som jobbade med utveckling av något

nytt plan på Boeing. Planet var tänkt att konkurrera med Airbus nya jättemonster.

Det nya planet var tydligen 15% bränslesnålare per resa och väldigt enkelt förändringsbart invändigt.

Man kunde alltså med relativt enkla grepp ändra utrymmet invändigt från passagerarutrymme till last.

Frågan är ju om utvecklingen av flygplan fortsättningsvis går tillräckligt snabbt för att motverka

eventuella stigande realkostnader av bränsle. Om en biljett till Thailand kostar 20 000 om tio år

säger ju inte så mycket. Det är snarare vad den kostar i dagens penningvärde som är intressant.

Minns att man kunde flyga till Kanarieöarna för 1000 spänn på 80-talet. Idag kostar det ungefär lika mycket.

När jag flög till Australien 88/89 kostade biljetten 8000 kr om jag minns rätt. Idag? 9-10.000?

Jorden-runt kostade då 10-11000. Idag 12000?

Har det inte blivit billigare att flyga trots att priset är högre i kronor räknat?

Och trots att oljepriset Idag ligger på $60 fatet mot $20 1988.

Jo håller med. Har själv betalt ungefär lika mycket per biljett till Sydostasien i 12 år nu samtidigt om dom svenska lönerna stigit ganska rejält. Så det är förmodligen aningen billigare att flyga till Thailand idag än det var för 12 år sen. Dvs om man räknar penningvärdemässigt.

Men som sagt, framtidens flygresor förutspås ju av vissa bli fruktansvärt mycket dyrare. Om dom har rätt eller fel kan inte jag avgöra utan det får vi väl se med tiden. Men det är ju ett tänkbart scenario bland andra i alla fall och intressant att diskutera lite runt.

Blir det i framtiden så att jag blir tvungen att lägga ut 100 000 kr i dagens penningvärde för en tur och retur biljett för hela familjen så lär det nog inte bli resor varje år. I vintras kostade det ca 33 500 kr drygt för vår då 3 personers familj att ta oss fram och tillbaka till Thailand inklusive visum och försäkring. Numer är vi ju 4 så om knappa 2 år när minstingen inte längre flyger som infant så får man nog kallt räkna med runt 40 000 kr för högsäsongsbiljetter åt oss med dagens pris. Med eventuellt framtida biljettpriser på 100 000 för en vinterresa så får man väl börja resa enbart varannat år och vara där dubbelt så länge som idag, alternativt göra besöken under lågsäsong om lågsäsongsbiljetter kommer att vara procentuellt lika mycket billigare som idag.

T ex Thai har väl 60-70% rabatt under sina kampanjer jämfört med högsäsong.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att det är en intressant diskussion och tror nog också att det är möjligt med dyrare

biljettpriser framöver.

Men jag gissar att det då beror på en större efterfrågan (genom tillskottet av resenärer från Indien

och Kina) och ett därmed minskat behov av prisdumpning av flygbolagen, snarare än minskad

oljetillgång eller stigande oljepriser.

Stigande oljepriser är å andra sidan väldigt inflationsdrivande och du som elektriker kan säkert motivera

ökad timdebitering genom fördyrande levnadskostnader pga oljepriserna. :)

Några 30 000 per biljett i snar framtid är ju en så deprimerande tanke att jag gör allt för att

misstro den och väljer att även fortsättningsvis förneka möjligheten. :)

Deprimerande, inte för att det blir dyrt att åka på semester, utan för alla övriga konsekvenser det

skulle få för samhället med dyrare transport etc. Och får folk inte löneökningar i motsvarande

grad så är det nog samhällskalopps vi har att se fram emot.

Så jag gör nog som Kanadensarna och sätter huvudet i sanden. ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant tråd blev detta

Kim undra om atomdrivna flygplan, ja det har forskat en del i det men säkerheten gör det inte möjligt än vad häner om planet krashar.

Läs detta

Både amerikanarna och ryssarna arbetade aktivt på att utveckla ett atomdrivet flygplan, men vad gäller amerikanarna avslutades programmet 1961 efter 15 år och sju miljarder dollar. En intressant genomgång av såväl tekniken som politiken kring denna utveckling finns på följande websida: http://www.megazone.org/ANP/

Problemen med atomdrivna flygplan är uppenbara. Reaktorer är tunga eftersom de kräver strålskydd som av fysikaliska skäl ej kan göras speciellt lätt. Säkerhetsaspekterna är givetvis också extremt komplicerade. Även om det med dagens teknologi rent tekniskt skulle vara lättare att bygga ett atomdrivet flygplan än för 40 år sedan så skulle det säkerligen vara en totalt dödfödd idé med tanke på vilka risker det skulle innebära att flyga runt med högaktivt material.

Källa

http://www.liu.se/fo...ml#atomflygplan

Och det stämmer det kim skriv om Uran att Sverige har mycket av den varan, och när vi får bilar som går längre med el (batterikapaciteten) så kommer Uran vara mycket efterfrågat och enligt många forskare/ekonomer så kommer sverige bli ett mycket rikt land mycket rikare än vad norge har tjänat på sin olja.

Och mest uran finns i Västergötland samt Närke.

Vad det gäller oljesand så finns det även olja i sverige i skiffer så kallat Alunskiffer, vi produktsera olja i Närke där det finns mycket Alunskiffer därför har vi Kvarntorpshögen (Närkes högsta punkt över havet)

Källa

http://sv.wikipedia.torpsh%C3%B6gen Kvarntorpshögen

http://www.sgu.se/sg...nergi_info.html  Alunskiffer

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Problemen med atomdrivna flygplan är uppenbara. Reaktorer är tunga eftersom de kräver strålskydd som av fysikaliska skäl ej kan göras speciellt lätt.

Äh... simpelt.. skit i strålskydden och sätt reaktorerna längs bak i planet.

Link to comment
Dela på andra sajter

I teorin så kan man åka tåg till Peking från Berlin på en timma. Med då måste man bygga en vakuumtunnel så att tåget kan färdas utan luftmotstånd. Tåget kan nå en snittfart på 7000 km/h. Borde även vara väldigt energisnål. Vissa strukturella hinder finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste någon artikel för ett gäng år sedan att Amerikanska armén hade byggt en magnetismbaserad

jätteslangbella som kunde slunga iväg en flera ton tung plastkula i mach 10 ända till Australien från USA.

När den landade skulle den ha större förstörelseverkan än en atombomb.

Den skulle också vara framme på typ 30 minuter eller så.

Kan man inte slunga iväg plan med en sån istället? Då slipper man ju bränsleproblematiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dyrare flygpriser är redan här jag kollade med Thaiair för en enkel biljett från Bangkok till Stockholm den 3/6 den skulle kosta 25000 otroligt. Nu fick jag en biljet på Finnair för 7100 samma resdag, men den blev 1000 dyrare än min Tur och Retur.

MVH

Sakaeo

Link to comment
Dela på andra sajter

snömannen

No buzz.

Undrar bara en liten fråga som du själv ställde and boeings ny plan så tror ja d e nya 747-800 som ska komma 2011 (tror dom själva) och inte 787 som ska komma 2012 som ska va ersättaren till 777, varav dom inte lanserar airbus 350xvb förren 2013, (pr syfte) troligen, men ingen vet ännu pga av att dom måste skaffa vissa licenser för ett antal nytänkande idér dom ännu inte fått av dvs instanser.

Följer detta med spänning på deras hemsida.

Mvh Snömannen

Some folks are so protective over their mini-status symbol. No need to justify it. Does it do what you want it to do.Great, move on..Because who cares??

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest boffe1609

Hej

Ang. Oljesand o alunshiffer

Svenska storägare ( Pensionfonderna ) Säger nej till Statoil pg. miljöskäl o Statoil hoppar nog av Detta gäller troligtvis Alunshiffern Mycket bra tråd även om det blev mera olja än hotell

:great: Boffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Quote

Dyrare flygpriser är redan här jag kollade med Thaiair för en enkel biljett från Bangkok till Stockholm den 3/6 den skulle kosta 25000 otroligt. Nu fick jag en biljet på Finnair för 7100 samma resdag, men den blev 1000 dyrare än min Tur och Retur.

MVH

Sakaeo

ja i regel så är enkel betydligt dyrare en tor och sedan beror det på var du köper biljetten

jag tycker priserna har gått ner nu kan man ju köpa både vår och höstkampanjen för ca 5000 kr med thai även vinterns 3 månaders biljetter är ngt billigare en förra vintern så det har nog med att göra dom har problem att fylla planen men för populära avg lär dom säkert ta bra betalt för

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Soppköket

Hej !

Väcker upp en gammal tråd. Det är inte bara Thailand som nämnts förrut som drabbas i dessa ekonomiskt oroliga tider.

http://www.e24.se/ma...kel_1356083.e24

Soppköket

Soppköket är sedan 6 år tillbaka beläget i Lamai på Koh Samui.

Vi Serverar mackor av olika slag men även lite varma rätter och naturligtvis Thaimat. Fritt 8Mbit wlan till alla kunder. VÄLKOMNA

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...