Jump to content
IGNORERAD

Platser liknande Koh chang?


Tujtuj

Recommended Posts

Sitter och planerar så smått inför nästa resa till Los och började fundera på var man skall tillbringa den obligatoriska sol- och badveckan.

För mig är Koh chang idealiskt, men vi har varit där två ggr. redan så det vore ju skoj att prova på något nytt.

Så min fråga är således: Vet du om någon ö eller kuststad som kan liknas vid Koh chang och är värt att spendera en vecka på?

Det jag menar är alltså den "lagoma" grad av turism, nattliv, shopping, prisbild, 7-elevens o.s.v. som Koh chang än så länge har.

Tacksam för alla tips och funderingar!  :wai:

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 25
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tujtuj

    7

  • Baa

    4

  • erik-sson

    3

  • Surin P3

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Oregistrerad

Koh Samet har mer en känsla utav orördhet och nattlivet är mer åt reggae-hållet - men jag tycker det är helt underbart och hela ön känns helt magisk!

Rekomenderas varmt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Koh Tao var som Koh Chang för några år sen.

Kan för det som gillar mexikansk mat, rekommendera restaurangen som ligger på ett ställe som jag glömt och heter något som jag också glömt. Men god mat hade de... Så den här rekommendationen är till för de som verkligen gillar Mexikansk mat och är villiga att leta :bag:

Men Koh Tao rekommenderas om man gillar Koh Chang och lugnet där.

Inget för de med lappsjuka, för det går inte så många "tåg" därifrån. ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kusten söder om Phuket, finns ett antal nyprospekterade områden, fortfarande lite glest mellan 7/11 och barena men det är väldigt fina stränder. Öar finns det gott om men små och värda endast dagsturer.

Har tyvärr inget minne värt namnet och alla ev. minnesbilder finns kvar i LOS. :crazy:

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Quote

Efter 3 dar på Kho Samett fick jag lappsjuka

Ingvar

Hahaha, ja, det är inget för den som är rädd för att ta det lugnt.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Durian1

Du ska åka till Sinanoukville( hoppas stavningen var någorlunda) i Kambodja. Alla säger att det är som Thailand för 20 år sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ju fruga ifrån Thailand så Kambodja lär ju inte bli aktuellt även om jag själv tycker det låter spännande.

Även jag har tendenser till lappsjuka, så Koh Samui verkar inte vara något för mig.

Koh Tao kanske kan vara något. Det ska jag försöka kolla upp lite mer om!

Söder om Phuket har man ju hört massa skräckhistorier om hur muslimerna attackerar både inhemska och turister. Vågar man sig verkligen dit?

Tack för alla tips! Fler mottages tacksamt!

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Koh Tao kanske kan vara något. Det ska jag försöka kolla upp lite mer om!

Söder om Phuket har man ju hört massa skräckhistorier om hur muslimerna attackerar både inhemska och turister. Vågar man sig verkligen dit?

Tack för alla tips! Fler mottages tacksamt!

Nja, så långt söderut menar jag inte, va nere i HatYai o Songkla för ett par år sedan och upplevde några dagar som kunde slutat riktigt illa, bl.a. sprängde någon en bomb på flygplatsen dagen efter jag flög därifrån.

Nej, jag menar västkusten ner mot Trang, där finns ganska hyfsade outforskadeområden, men risken för lappsjuka är stor om man inte har bil och kan  förflytta sig mellan hotell o beach.

Har inte med mig min dagbok till Sverige där jag är nu och minnet är dåligt så ortnamnen kan jag inte tipsa om.

Kho Tao var tidigare "reserverat" för dykturister men är ganska mycket utbyggt sedan några år och erbjuder ett rikt marint liv. Sen har Du ett smekmånadsparadis runt hörnet, Kho Languan tror jag det heter men där står lappen på lur.

Finns även lite lugnare ställen  på kho Samui, man behöver inte bo i Chaweng eller Lamai, även om jag har min favorit i Lamai.

Lycka till

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Sen har Du ett smekmånadsparadis runt hörnet, Kho Languan tror jag det heter men där står lappen på lur.

Koh Nangyuan heter ön och du har helt rätt - halkar man till lite extra på den ön så hamnar man i vattnet.

Oavsett vilket håll man ramlar åt.

En ö att spendera max 3 timmar på. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Koh Nangyuan heter ön och du har helt rätt - halkar man till lite extra på den ön så hamnar man i vattnet.

Oavsett vilket håll man ramlar åt.

En ö att spendera max 3 timmar på. :)

Haha...

Jag har kikat lite på koh samui nu och Chaweng eller Lamai tycker jag verkar helt ok efter det lilla jag hunnit se hittils.

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Koh Nangyuan heter ön och du har helt rätt - halkar man till lite extra på den ön så hamnar man i vattnet.

Oavsett vilket håll man ramlar åt.

En ö att spendera max 3 timmar på.

Eller ett par heta nätter !!! :whistle::whistle::whistle:

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Haha...

Jag har kikat lite på koh samui nu och Chaweng eller Lamai tycker jag verkar helt ok efter det lilla jag hunnit se hittils.

När skall du åka dit?? Hög-låg sesong?

Var på Chaweng nu i slutet av April helt OK med folk, men glöm det på högsesong.

Allt mycket dyrare än Koh Chang..har blivit charter känsla över det hela...om man jämför när man var där sist 93-94 då var det underbart...

Slutsumman av det hela... helt OK ändå..man får ta det som det är..

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

När skall du åka dit?? Hög-låg sesong?

Var på Chaweng nu i slutet av April helt OK med folk, men glöm det på högsesong.

Allt mycket dyrare än Koh Chang..har blivit charter känsla över det hela...om man jämför när man var där sist 93-94 då var det underbart...

Slutsumman av det hela... helt OK ändå..man får ta det som det är..

Jag ska åka i mars-april.

Koh samet verkar rätt schysst också. Någon med erfarenheter därifrån?

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

I o för sig är det 3 år sedan men det är sig nog ganska likt, finns en massa bungalowshotell utspridda på ostsidan, ju ängre bort från den lilla tätorten där båten lägger till, ju mer ostört blir det, gillade ön de 5 dagar vi, jag och min son, tillbringade där, finns några riktigt mysiga restauranter direkt på beachen. På västsidan lite mer ombonade, lite dyrare hotell men där har man å andra sidan solnedgången. Ett måste är att hyra moppe, annars blir det för långt att gå om ska shoppa nåt.

Lycka till

Baa

PS

Om Du tycker Chaweng verkade OK, ta och kolla Lamai, lite mindre, lite lugnare, samma beachlife samma nightlife, fast lite mindre, mer överskådligt. DS

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Durian1

Ko samet är väldigt bra om man har en skön kvinna med sig. Annars får man lappsjuka. Fina bad skönt avslappnat stämning. Lugnt. Bra om man vill ladda om batterierna. Nackdel Kartell bland barerna. Gå ut på kanterna. Betydligt billigare. Måste vada i vattnet på visa beacher.

Link to comment
Dela på andra sajter

Chaweng 1988 tror jag detta kort är ifrån. Låg endast några butiker på östra delen av stranden

12684_chaweng88_jpg66582a3595a15fa88ffb0

12684_chaweng88_jpg66582a3595a15fa88ffb0

Link to comment
Dela på andra sajter

Koh muk söder om phuket tycker jag är ett bra ställe att åka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

gubben4906

Här ligger jag och njuter av fotmassage på Koh Samet, tror det ligger där öns "huvudstad" ligger

BilderfrnKohSamet-2008-03-23019.jpg

Här ligger jag också och njuter av fotmassage, samma strand

BilderfrnKohSamet-2008-03-23018.jpg

Här är det eldkastning/dans på stranden

BilderKohSamet-2008-03-23-24007.jpg

Här sitter jag på altanen vid bungalowen och skriver kort.

BilderKohSamet-2008-03-23-24009.jpg

Här väntar jag på att båten ska komma och hämta oss

BilderKohSamet-2008-03-23-24017.jpg

Jag tror att detta var stranden vi bodde.

BilderKohSamet-2008-03-23-24030.jpg

Det var de bilder jag kunde visa här, de andra bilderna är förbjudna här eftersom jag blev så påhoppad kring lucia av en viss anledning. Jag har tydlgen det i mig att vissa personer gillar att hoppa på mig :kort::kort:

Enda nackdelen var att sängarna var till för asiater och inte falanger

:wai: gubben :wai:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Gubben

Inget att bry sig om.

Jag kollar gärna in lite barnförbjudet

Ha det

erik-sson 

Link to comment
Dela på andra sajter

Påhoppad?Du var ju ganska snabb att tracka andra och då får man ta lite skit tillbaka när man spelar moralens väktare men inte har så rent i påsen själv :whistle: Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du gubben. Dina bilder ser ju inte helt fel ut!  :great:

Lite fotmassage på stranden kombinerat med en Chang eller två skulle man ju kunna stå ut med!  :yes:

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som har lite info om Krabi?

Stränder, nattliv, boende, generell prisbild, osv...  Jag har förstått att det är övervägande muslimskt där. Hur märker man av detta som turist?

Är det Ao nang som gäller i området, eller var är bäst att bo?

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Krabi var jag i vintras . inga hundar (muslimer gillar inte hundar inte jag heller för den delen)

Katter fans men inte så det störde.Svenskar fans det i bland trodde jag att jag var i götet.

men ta ett par turer ut till phi phi o dom andra öarna det kan varmt rekomenderas.

men köp båtbiljetterna på turistinfo på bussstationen krabi mycket billigare än efter strandpromenaden

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Någon som har lite info om Krabi?

Stränder, nattliv, boende, generell prisbild, osv...  Jag har förstått att det är övervägande muslimskt där. Hur märker man av detta som turist?

Är det Ao nang som gäller i området, eller var är bäst att bo?

Krabi är helt ok, mycket vackra omgivningar, många stränder i absolut världsklass, lagom utbud av restauranger, nöjen, shopping, aktiviteter och boende. Muslimer blandat med buddister 50/50, hög andel svenska turister. Många väldigt vackra öar att besöka på dagsturer alternativt bo på (dom största Koh Phi Phi och Koh Lanta).

Ao nang passar utmärkt som utgångspunkt. 10 min bort med båt ligger Railey och Had phranang, underbara stränder som också går bra att bo på eller besöka på dagtid. Railey är också ett Mecka för bergsklättrare och du kan gå klätterkurser om du vill prova på.

Bra korallrevssnorkling eller fina dykmål finns det dessutom gott om i området. Skulle nog efter väldigt många besök på både Koh Chang och i Krabi kunna påstå att jag personligen skulle valt Krabi 9 ggr av 10 om dom låg på samma avstånd från vårt högkvarter i Surin. Tyvärr är det lite knöligt att ta sig dit från vår del av Isaan, Koh Chang når vi desto lättare.

Vad gäller prisbilden så är den ungefär som på Koh Chang och nattlivet kan nog också jämföras, möjligen finns det en del ytterligare av den varan i Krabi (beroende på var man väljer att bo förstås).

Sammanfattningsvis så kan jag väl utan att överdriva säga att Krabi är ett fullgott alternativ till Koh Chang och då tycker jag du ska välja att bo antingen i Ao nang, Railey, Koh Lanta eller Koh Phi Phi.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...