Jump to content
IGNORERAD

Tiden efter UT, Erfarenheter, Tips sökes!


Recommended Posts

Hej, UT äntligen klart (tog drygt 5 månader, Solna, Tack Thaikonsult känns som det hade tagit längre tid utan din hjälp)

Admin: denna fråga kanske inte passar perfekt här men jag tror ändå den är av rätt stort intresse och jag hittade ingen bättre rubrik.

Mitt fall är så här: Min fru (som f.ö är Sydamerikanska) är nästan färdig Geograf och har ca 1 år kvar av sina studier som hon vill avsluta här i Sverige.

För att kunna göra det måste hon först och främst lära sig Svenska och även Engelska. För att kunna söka in till Universitetet behöver hon sina betyg från både Gymnasium och avlutade kurser på Universitetet.

Mina frågor:

1. Vad är era erfarenheter av att så snabbt som möjligt lära sig Svenska? Ska man kombinera SFI med privata kurser typ Folkuniversitetet eller Medborgarskolan?

2. Kan ni rekommendera några speciella kurser som visat sig givande?

3. Finns det andra privata alternativ? (Stockholm)

4. Var kan man lära sig Engelska som "andraspråk"?

5. Någon som har erfarenheter från Alma Folkhögskolas kurs Svenska/Engelska på heltid?

6. Någon med erfarenheter från att söka in till Universitet? Konvertering av betyg? Vilka problem stötte ni på och hur löste ni dom?

Ser fram mot många goda tips!

Tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Hej

Pröva med Arbetsförmedlingen om hon inte kan få ett instegsjobb. Då varvar hon studier och arbete under veckorna samtidigt som hon kan få lite lön för mödan. Finns säkert olika lösningar i frågan.

Annars gäller det att studera så mycket hon orkar. Det är enda vägen till ett hyfsat jobb idag samtidgt som hon utvecklar den sociala kontaktytan.

Sköt om er och ha ett bra liv tillsammans i Sverige.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

För att kunna göra det måste hon först och främst lära sig Svenska och även Engelska. För att kunna söka in till Universitetet behöver hon sina betyg från både Gymnasium och avlutade kurser på Universitetet.

Mina frågor:

1. Vad är era erfarenheter av att så snabbt som möjligt lära sig Svenska? Ska man kombinera SFI med privata kurser typ Folkuniversitetet eller Medborgarskolan?

2. Kan ni rekommendera några speciella kurser som visat sig givande?

3. Finns det andra privata alternativ? (Stockholm)

4. Var kan man lära sig Engelska som "andraspråk"?

5. Någon som har erfarenheter från Alma Folkhögskolas kurs Svenska/Engelska på heltid?

6. Någon med erfarenheter från att söka in till Universitet? Konvertering av betyg? Vilka problem stötte ni på och hur löste ni dom?

Ser fram mot många goda tips!

Tack.

1. Att lära sig svenska tillräckligt bra för att klara av universitetsstudier tar länge men är förstås beroende av personlig begåvning samt tid nedlagd på studier. SFI går bara på halvfart tyvärr med studier endast några tim om dagen 4 dgr i veckan... eller liknande. Skiljer nog en del över landet. Och när man klarat av slutprovet har man egentligen bara grundläggande svenskakunskaper ändå.

För att din fru ska kunna läsa på universitet så måste hon efter SFI läsa in gymnasiesvenskan. Det kan hon göra på Komvux och där kan hon även läsa engelska om hon har minst engelskakunskaper från grundskolenivå (?).

6. Min fru har ansökt och kommit in på en universitetsutbildning på dom svenska betyg hon läst in i alla ämnen som krävs. Egentligen hade det nog endast behövts ett gymnasiesvenskabetyg och resten av betygen från hemlandet men eftersom det tar lika länge att läsa in enbart svenskan som att läsa in alla ämnen så gjorde frugan det förstnämda.

Hennes universitetsexamen från Thailand har vi fått värderad och inläst på högskoleverket men som sagt var, svensk universitetsplats ansökte hon inte på detta utan på svenska betyg.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

rogga_rigga

Om din fru har läst lite svenska, t ex en självstudiekurs och kan det latinska alfabetet (vilket hon kan eftersom hon är från Sydamerika) tror jag att hon får hoppa in på SFI C. Hon har ju studievana och har därmed en god chans att klara av SFI C och D på minrdre än ett halvår. Hon får då också kurskamrater med ungefar samma bakgrund som henne.

Tänk bara på att hon inte kan få ett instegsjobb efter att hon är färdig med

SFI D (om hon vill tjäna lite extra pengar).

Allt beror ju på vilken kommun ni bor i men på en del håll är kvaliteten numera

bra på SFI-utbildningen. Jag har ingen erfarenhet av Stockholms kommun.

Efter SFI kan hon fortsätta med Svenska som andraspråk på Komvux. Denna kurs har en högre takt än SFI och går att klara av på en termin. Därefter följer Svenska A samt Svenska B som tar ytterligare en eller ett par terminer.

Om ni umgås med många svenskar så lär hon sig svenska fortare. I stället för

att gå alla kurser i svenska på Komvux kan hon göra TISUS-testet för att få behörighet i svenska till universitetet.

Hon får hjälp av Komvux beträffande konvertering av betyg eller utländsk examen.

Det är synd att hon inte kan engelska. Det komplicerar det hela lite. Men Komvux erbjuder ju kurser i engelska.

Lycka till i alla fall!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Det är möjligt att klara SFI, Svenska som andraspråk grund, och svenska A och B på ett år, men då får hon nog ligga i ganska rejält.

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Min fru gick på SFI på heltid fem dagar i veckan. Hon klarade SFI:n på fyra månader. Ska dock tilläggas att hon verkligen har läshuvud och satt hela kvällarna hemma också.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...