Jump to content
IGNORERAD

Videofilmer på Thailändska Djur


Svensk Bangkokskola

Recommended Posts

Svensk Bangkokskola

Hej,  :wai:

Här är några videofilmer som jag tagit på olika djur i Thailand och skrivit deras thailändska namn. :wai:

tigerunge ลูกของเสือlok kång seu-a

tiger เสือseu-a

vattenbuffel ควายkvahj

varanödla ตัวเงินตัวทองdtå-a ngeun dtå-a tång
mungo พังพอนpang pån
skarpsynt mungo พังพอนpang pån

i kamp mot närsynt glasögonorm งูเห่าngo ha-o

Mongoose Kicks Cobra's Ass

mvh

Svenskläraren i Bangkok  :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kuliga filmer!  :great:

Snutten på mungon gör att jag påminns om en händelse i vintras när jag satt och talade med några thai som höll på med att skörda sockerrör. Plötsligt springer ett snabbt långsmalt djur över grusvägen en liten bit bort och jag hinner inte se vad det var. Thailändarna hann dock se och sa namnet på thai åt mig men det ringde inga klockor för mig. Frågade en del om det men lyckades inte lista ut vad det kan ha varit för djur men kommer nu på att det onekligen var likt en mungo.

- Går djuret att äta, var en av mina frågor och självklart fick jag ett jakande svar - Gin dai, gin dai. Men vad hjälper den frågan för att lista ut arten i Isaan där nästan allt levande går att äta.  ;)  

Men som sagt, nu föll en slant ner, en mungo kan det ha varit. Om nu dom lever vilt i Thailand, något jag dock inte har en aning om (?). Men säkert finns det någon i expertpanelen här på MPR som vet?

Kan väl passa på att lägga in ett par bilder från tillfället. Längst bort på vägen vid bild 2 sprang det mungoliknande djuret plötsligt snabbt över.

socker1.jpg

socker2.jpg

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Svensk Bangkokskola

Quote

Kuliga filmer!  [img alt= :great: ] SV: Videofilmer på Thailändska Djur

Snutten på mungon gör att jag påminns om en händelse i vintras när jag satt och talade med några thai som höll på med att skörda sockerrör. Plötsligt springer ett snabbt långsmalt djur över grusvägen en liten bit bort och jag hinner inte se vad det var. Thailändarna hann dock se och sa namnet på thai åt mig men det ringde inga klockor för mig. Frågade en del om det men lyckades inte lista ut vad det kan ha varit för djur men kommer nu på att det onekligen var likt en mungo.

- Går djuret att äta, var en av mina frågor och självklart fick jag ett jakande svar - Gin dai, gin dai. Men vad hjälper den frågan för att lista ut arten i Isaan där nästan allt levande går att äta.  [img alt= ;) ] SV: Videofilmer på Thailändska Djur

Men som sagt, nu föll en slant ner, en mungo kan det ha varit. Om nu dom lever vilt i Thailand, något jag dock inte har en aning om (?). Men säkert finns det någon i expertpanelen här på MPR som vet?

Kan väl passa på att lägga in ett par bilder från tillfället. Längst bort på vägen vid bild 2 sprang det mungoliknande djuret plötsligt snabbt över.

][img height=1203 alt= SV: Videofilmer på Thailändska Djur

][img height=1203 alt=[img height=634 alt=http://i415.photobucket.com/albums/pp240/Shaowpanyaa/Animals/2.jpg width=639]http://i415.photobuc...a/Animals/2.jpg

ชะมด tjah-mått=civet

อีเห็น ii-hĕn=Asiatisk palmträdscivet

1-2.jpg

.eller så kunde det t.o.m. ha varit en gulhalsad mård eller en vessla...  :yes:

mvh  :wai:

Lasse

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja mård och vessla har jag gått många fighter med hemma i Norrland så det hade jag nog känt igen även på den hastiga titt jag hann med. Och någon utter var det definitivt inte.

Men den där asiatiska palmträdsciveten eller någon av mungoarterna kan det säkert ha varit.

Har alldeles för dålig artkännedom i tropikerna men är intresserad av att lära mer.

Om dom vilda djuren hemma i våra nordliga trakter vet jag betydligt mer och kan väl bjuda på en bild av två svenska mårdar jag gick en dust med någon gång i mitten av nittiotalet, strax innan jag började tillbringa vintrarna i Thailand istället för på skogsskidor i norrländska skogar. ;)

[img height=744 alt=http://i241.photobucket.com/albums/ff13/kimthailand/mrd.jpg width=522]http://i241.photobuc...hailand/mrd.jpg SV: Videofilmer på Thailändska Djur

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan Lasse och Kim.Verkligen härliga bilder och filmer ni delger oss. :great: [br]Mera  :yes:

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Svensk Bangkokskola

Quote

Hejsan Lasse och Kim.Verkligen härliga bilder och filmer ni delger oss. :great: [br]Mera  :yes:
Tack Khun Keithan,  :wai:

Hoppas vi får chansen att träffas och ta oss ett par öl i solen på stranden i Hua Hin så småningom... :mdr:

mvh

Lasse

Link to comment
Dela på andra sajter

Svensk Bangkokskola

Quote

Hejsan Lasse och Kim.Verkligen härliga bilder och filmer ni delger oss. :great: [br]Mera  :yes:

Ja...det får väl bli några tigrar,ett par orangutanger och en krokodil då... :yes: TigerAwake1.jpg

TigerAwake2.jpg

TigerFeedin2.jpg

Enlarge6.jpg

Orangutan3.jpg

MyCroc1.jpg 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som sett dom där mysko thaifilmerna där djur äter andra djur?

Har inte sett till dom sen nån gång på nittiotalet på en obskyr marknad i Phuket.. Men det fanns massor.

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Fina bilder. Även om filmerna fick mitt djurvänshjärta att vridas om lite.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...