Jump to content
IGNORERAD

Månadspris/Vatten-El


BankAnaconda

Recommended Posts

BankAnaconda

Många hotel har ju låga priser om man betalar för en månad

Men då brukar el/vatten tillkomma.

Hur mycket ca blir detta, några hundra bath eller flera tusen?? ???

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest paw-76

Hej. När jag har hyrt per månad har det legat på ca. 1500 bath kanska lite mer. Då har man andvänd a-c

ganska mycket.

Har även hyrt hus utan a-c och då har det hamnat på 3-400 . Det var ett par år sen det här och uppe i

Issan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Vi brukar landa på cirka THB 2000 för en månad i två rum i Chiang Mai. För el och vatten alltså, själva rummen THB 15000.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

mr-noodles

Låter ganska dyrt :crazy:

Jag betalar 6000Bth/mån i Phuket Då ingår vatt&el :thumbsup:

inget kök då,

Men stor säng AC tv massa kanaler kylskåp

Bra dush & toa :crazy:

Pol & servering bakom "lägenhet" :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Hej mr-noodles,

Ja, det kan låta dyrt, men det är på ett hotell med allt det medför. Till exempel så städar och bäddar vi inte själva...

Vi har också stor säng, AC, TV med massa kanaler, kylskåp. Plus Kök. Och trådlöst internet.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

TJENA ALLA.VI GER CA 1200 BATH FÖR EL Å VATTEN.Å DÅ BRUKAR JA DUNDRA PÅ ME AC... :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

BankAnaconda

Tackar för alla svar

ca 1000 bath för ett rum om inte ac står på dygnet runt verkar det bli.

Så månadspris är verkligen mycket billigare än dags/veckopris

Mr Nodle

6000 bath i Pukhet!! jösses vad billigt för att vara Pukhet

har du en länk eller telnr mm

Det kan ju hända att man hamnar i pukhet igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Plätt

Quote

Så el & vatten är ganska dyrt i thai då :crazy:

EL priset per KW 0,3 Baht är det dyrt stanna i Sverige :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Plätt,

Normalt hotellpris i Thailand är THB 5 per kilowattimme. Var vänlig påstå inte att THB 0,3 är vad turisten får.

Om ens något får det. SEK 0,06 per kWh? Tror jag knappast...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

BankAnaconda

Ops så ni som tex har eget hus betalar knappt någonting alls för el

Grattis isf

tja vi turister ska alla skinna, det är ju därför dom älskar oss turister ;D

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Quote

Ops så ni som tex har eget hus betalar knappt någonting alls för el

Undrar om det stämmer? Säkert billigare än i Sverige, mindre skatt osv., men vill minnas att svärmor, som bor i hus, har elräkningar motsvarande mina här i lägenheten i Sverige.

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Då måste svärmor bo i ett riktigt stort hus,eller oxå är det du som pröjsar elen och då blir du skjortad men se det som att du bidrar med försörjningen (det gör jag) Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

:) Hej,

Nä, hon betalar själv.

Mina elräkningar här hemma ligger kanske på drygt 2 000:- om året (fjärrvärme i huset), fast har väl gått upp sedan gumman kom hit. Sådana saker som dammsugare och spis används ju i en helt annan omfattning numera.  :icon_redface:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest kalim

Ut006

"Mina elräkningar här hemma ligger kanske på drygt 2 000:- om året "

Helt otroligt !

Det är ungefär vad jag betalar i Thailand - per månad !

( Elpris, drygt 3 Bath/kWh)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Det är nästan omöjligt att svara på hur stor en el och vatten räkning är på här i Thailand,

Elen kostar olika i olika provinser, i Bkk kostar den ca 3,5 Bht per Kilowatt timme / Unit

Vatten kostar ca 15 Bht per kubik.

Vad man nu har för AirCon spelar stor del in i prisbilden och hur stort rum denna AC skall kyla ner,

En normal stor AC på ca 20.000 BTU, ( Brittish Termal Unit ) och ett normal stort rum på ca 20 Kvm som skall kylas ner till ca 23 grader tar ca en halvtimme, under denna tid står kompressorn på fullt ut, och då går det el i massor. sen när rummet är nerkylt kommer bara fläkten på ACn gå, detta kostar i stort ingenting.

Men så fort tempgivaren upptäcker att rummet har en temp på mer än 23 grader så går kompressorn på igen, finns inga mellanting antagligen fullt på eller av.

Så en lägenhet med rum både ovan och nedan kyler "ditt" rum bättre, ett hus med dålig isolering behåller inte kylan och då får man en saftig el-räkning.   

Det finns på dom moderna ACn en sk ekonomi givare, där kan man ställa in ett mellantal, Ex. mellan 23 och 25 grader, då kommer inte kompressorn starta igen förens efter rummet är 25 grader,och kyla ner det igen till 23 grader, man sparar en del på detta sättet. 

Många uthyrare av rum eller hus vill ju gärna tjäna extra på el och vatten, så 5 - 6 Bht per unit är tyvärr inget konstigt.

Men att betala mer än ca 200 Bht för vatten är ocker.

Ha det ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Plätt

Quote

Hej Plätt,

Normalt hotellpris i Thailand är THB 5 per kilowattimme. Var vänlig påstå inte att THB 0,3 är vad turisten får.

Om ens något får det. SEK 0,06 per kWh? Tror jag knappast...

Herr Chang har talat.

Förlåt min otydlihet :icon_redface:

Gäller April-08 när jag var där sist

Jag syftar på vad Kw kostar vid huset och det är 0,3 Baht ( Ayutthaya)

Vattnet vet jag ej som jag ej har brytt mig i det 8)

Mvh.Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest kalim

Plätt.

Elpriset i Ayutthaya är drygt 3 bath per Kwh, inte 0,3.

Priset i Phuket, som jag också har koll på , några satang billigare, (2.9 Bath/Kwh i juni).

XpoSwden.

Det finns numera aircon som även reglerar kompressorn och därmed kyeffekten. Även om denna typ av aircon, "Inverter" , inte har högre verkningsgrad så ska det enligt tillverkarna genom sitt arbetssätt kunna ge betydande elbesparingar.

Ger i alla fall en betydilgt mycket bekvämare innomhusmiljö när man slipper "vanliga" aircons temperaturväxlingar. Väl värt extrapengarna !

Kalim

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi lämnar lägenheten här i Witchuwan, Bangkok kan jag tala om hur mycket vi fick betala. Just nu har jag ingen aning men en deposit på ca 12000 baht lär dom ju nalla av när det kommer till kritan att betala ;D

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

AC nästan dygnet runt i ett sovrum ( ca 15 kvadrat )  + övrig el , ca 3000 baht utan påslag .

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Mr Lamai

Eftersom tråden radas av exempel och 0,3 måste bli dagens siffra så kommer här ett ytterligare :fan1:

En enrums bungalow med AC som går 12 h/dygn samt vanliga el utstyren torde kosta ca 800 baht/mån.

En enrums bungalow med endast fläkt och de vanliga el utstyren kostar ca 300/mån.

Detta är ca priser som elverket kommer debiterar ägaren.

Mvh Mr Lamai

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Plätt

Quote

Plätt.

Elpriset i Ayutthaya är drygt 3 bath per Kwh, inte 0,3.

Priset i Phuket, som jag också har koll på , några satang billigare, (2.9 Bath/Kwh i juni).

XpoSwden.

Det finns numera aircon som även reglerar kompressorn och därmed kyeffekten. Även om denna typ av aircon, "Inverter" , inte har högre verkningsgrad så ska det enligt tillverkarna genom sitt arbetssätt kunna ge betydande elbesparingar.

Ger i alla fall en betydilgt mycket bekvämare innomhusmiljö när man slipper "vanliga" aircons temperaturväxlingar. Väl värt extrapengarna !

Kalim

Ja då har då El-killen som läser av sakt fel får kolla igen när jag kommer dit :-

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...