Jump to content
IGNORERAD

Thai som blir sjuk i Sverige


Bucknut

Recommended Posts

Min dam är här på besök i 3 månader och har en "turistförsäkring" tecknad på 17 vån i ambassadhuset Bangkok. Om hon av en eller annan anledning skulle bli sjuk, typ magsmärtor, Hur funkar det då?

Att man kan söka hjälp på sjukhuset är självklart, men hur funkar det med betalning samt försäkringen.

Någon som har några bra svar  :wai:

Anong Thaimassage

71/28 Moo 3 Luangphochuan Road

Karon Beach, 83100 Phuket, Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Försäkringsbolagen har säkert olika rutiner, så läs vad som gäller för just er försäkring.

Vid livshotande allvarlig skada så skall man inte bli nekad vård oavsett försäkring eller ej, däremot så är det tveksamt om ev eftervård kommer att utföras.

Sjukhuset kommer förmodligen att fråga om det finns försäkring som täcker kostnader och om du annars kommer att stå för kostnaderna.

Försäkringsbolaget vill ev att du omedelbart kontaktar dem och meddelar hur de kan kontakta sjukhuset.

För din information så är du inte betalningsskyldig som garant för de kostnader som ev uppstår.

Vid en förlängning av 3 månaders UT för besök så finns det ju inget krav från MIG att förlänga försäkringen och gör man inte det så är tjejen/damer helt oförsäkrad, vilket ju kan bli dyrt om oturen är framme.

MVH

BanArne 

Link to comment
Dela på andra sajter

Observera att försäkringsbolaget antagligen INTE kommer att nöja sig med enbart kvitton.

Läs villkoren noga.

:wai:

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Bibben

Enklast är nog att du tar med försäkringsintyget och lämnar det i kassan, så får de avgöra hur det ska skötas, då har ju de tagit över ansvaret så att säga.

Räkna med en självrisk om den inte är bortförhandlad (d.v.s. betald extra för i form av en högre premie).

Om damen stannar ytterligare tid så KÖP en ny försäkring!!! Det är det värt, mitt X låg en natt utan nån egentlig behandling utan bara för observation och det gick på över 7.000:- och detta är några år sedan. Det kostade mig ungefär 700:- i självrisk, då var man glad att man köpt en försäkring...

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med ban99arne, utförlig beskrivning.

Vad man kan tillägga är att man ibland får lov att betala hela kostnaden för ett besök för att sedan få tillbaka den via försäkringsbolaget. Sannolikt olika på olika vårdinrättningar och för olika försäkringsbolag, kontrollera villkoren först. Är det något akut eller livshotande görs naturligtvis en annan bedömning utifrån medicinska grunder...

Självklart att skaffa en tillägsförsäkring om det blir 3 månaders tilltälligt UT.

Kenneth

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan åkte på en UVI och blev inlagd i fyra dagar på S:t Görans. Det var när hon var i Sverige på TV.

Skulle ha kostat 28000kr men allt vi betalade var 1000kr tack vare försäkringen ifrån Ambassadhuset. Nu har jag tecknat Europeiska för frugans barn som åker med oss tillbaka.

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Får delge er en märklig variant av sjuk thaidam på Svenskt sjukhus!

Damen drabbades av akuta smärtor en kväll, varefter det blev att uppsöka akutmottagningen på ett Svenskt storsjukhus! Sjukhuspersonalen var totalt ointresserade av att se de medtagna försäkringspapperna! Damen blev inte inlagd men fick genomgå ett antal troligen dyra undersökningar. Efteråt vid utskrivningen uppvisade personalen återigen ett totalt ointresse av damens försäkringspapper! Det har fortfarande inte kommit någon räkning för detta dyra sjukhusbesök!

mvh.

Luttrad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det skiljer säker på vårdgivare och kanske tom från person till person. De ställen vi varit på har läkare eller annan personal frågat om försäkring eller om jag velat stå för kostnaderna. Ibland har de inte kunnat reglerna riktigt och trott att vården varit gratis men då återkommit snabbt när de insett sitt misstag.

MVH/BanArne

Link to comment
Dela på andra sajter

ban99arne

Detta hände för ca. sex månader sedan!

Extra märkligt var att sjukhuset inte ens ville ha den vanliga avgiften för ett besök på akuten!

Europeiska reseförsäkringar var förvånade, men berättade att de betalar ersättningar i upp till tre år efter händelsen!

mvh.

Luttrad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är nog ganska vanligt , särskilt om man inte blir inskriven , har själv varit med om det tidigare när jag inte var skriven i Sverige.

Pappersexercisen kostar antagligen mer än det är värt.

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur går det om min tjej som är skriven i Sverige, blir sjuk när vi är på semester i Thailand.

Går hon då på våran svenska hemförsäkring??

För jag vet tidigare, om man var utskriven ur Sverige, så gällde försäkringen överallt, förutom i hemlandet Sverige..

Vet inte om jag förklarat frågan korrekt..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, om du anmält till försäkringsbolaget att hon bor hos dig så borde det ju gälla.

Säkrast är nog att kolla med bolaget eller läsa det finstilta, det kan ju dessutom skilja mellan de olika bolagen.

MVH/BanArne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Rogigoal

Quote

Men hur går det om min tjej som är skriven i Sverige, blir sjuk när vi är på semester i Thailand.

Går hon då på våran svenska hemförsäkring??

För jag vet tidigare, om man var utskriven ur Sverige, så gällde försäkringen överallt, förutom i hemlandet Sverige..

Vet inte om jag förklarat frågan korrekt..

Rock on!

Alla som är skrivna på samma adress har skydd  av hemförsäkringen i 45 dagar.

Så svar på din fråga är ja,på folksam iaf..

Link to comment
Dela på andra sajter

För man vill ju inte tjejen blir skickad till ett sämre sjukhus bara för hon är Thai...

Hemskt att ha såna här funderingar, borde inte vara så.Men man är sig själv närmast..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

det drabbade min tjej när hon besök Sverige första ggr, då fick hon urinväginfektion  :cry:

ringde runt som fan...fick tag på en trevlig barnmorska, att träffa henne kostar 700 /besök o träffa läkare kostar ca 1700 /besök. Detta var då 3 år sedan. De kan ha höjd priset. Dock måste läkare skriva ett dokument vilket sjukdom det handlar om på engelska, du spara kvitto o visa upp det i försäkringbolaget i Thailand, därefter ska du få pengar tillbaka ( om de inte jävlas så klart)

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...