Jump to content
IGNORERAD

Rökte på i fel land


Lars12

Recommended Posts

Hejsan  :yes:  

Brott och Straff - (för övrigt titeln på en mycket bra bok dom flesta antagligen läst) en delikat kombination som är svår att få att gå i takt.

Vad borde egentligen rendera ett högt straff, eller lågt?

Ska någon som kommit över hundra miljoner från ett företag värt miljarder via ett par fiffiga transaktioner och utan att skada en enda människa straffas hårdare än den notoriska rattfylleristen som kört ihjäl en mor och skadat ett barn för livet, eller ska det vara tvärtom?

Personligen tycker jag nog att dom flesta bör få en andra chans, ja även två, tre och kanske till och med fler möjligheter att komma tillbaka till ett liv i det fria.

Andra bör man nog låsa in mer eller mindre för gott, inte för att just det begångna brottet ligger högst upp på straffskalan utan mer för att skydda den delen av befolkningen som sköter sig från dennes framfart så att ingen oskyldig får sätta livet till.

Lagar är i mångt och mycket till för att skydda människor som av diverse anledningar inte kan hantera olika situationer som uppstår i livet.

Narkotikalagarna är ett bra exempel! Alkohollagarna ett annat.

Prostitutionslagen är väl just en sådan lag?

Den är inte till för att jävlas med män som inte kan få en kvinna annat än att köpa henne utan till för att skydda tjejerna.

Hurvida den fungerar eller inte kan diskuteras och det tänker jag inte ta upp för dom flesta är nog överens om att den inte fungerar som det va tänkt.

Att det är höga straffvärden på grova narkotikabrott tycker jag är helt rätt.

Jag anser det dock inte vara grovt att röka lite gräs för du skadar troligtvis ingen annan såvida du inte sitter brevid någon med allvarlig astma.

Då blir det helt fel proportioner när Gubben börja gapa om att slänga bort nyckeln och låsa in vederbörande på tio år med en kost bestående av bröd och vatten.

Nu menade nog inte Gubben det bokstavligt men budskapet han ville förmedla va glasklart.

Dessutom kan nog vardagen i ett indonesiskt fängelse vara en rätt påfrestande tillvaro.

Speciellt reagerar man ju när samma person på ett minst oblygt sätt berättat om sina köpta erövringar på senaste thailandsresan.

Ett brott (det är ju olagligt) som antagligen för med sig mer elände för den utsatta än vad två brassrökande svenska ungdommar på Bali för med sig för precis som Atom skrev så för prostitution med sig en jävla massa elände, inte sällan tyngre narkotikamissbruk.

Och då återkommer vi till vad som borde rendera ett högt eller lågt straff, eller rentav ses som en bagatell.

Två grabbar som röker lite brass på semestern är en bagatell tycker jag, jag har gjort det själv även om jag dom gånger jag rökt bara blivt trött och vill gå och lägga mig så ingenting för mig.

Att ta nakenbilder av en tjej för privat bruk för att sen lägga upp till allmänt beskådande, troligtvis utan hennes vetskap, på nätet, tycker jag betydligt värre även om jag inte har koll på hurvida det är olagligt eller inte.

Atom tog ju upp hurvida brass är inkörsporten till tyngre droger eller inte.

Kan ju diskuteras men för en svag person utan något socialt nätverk av det stabilare slaget kan det säkert vara det men kanske skulle denna person hamnat i tråkigheter förr eller senare ändå.[/]

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 122
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • 2much

    12

  • Joints

    12

  • Nerike

    7

  • gubben4906

    6

Mest aktiva i denna tråd

Alla har ett ansvar för sina handlingar. Väljer man att göra sina handlingar i ett land som har stränga straff då får man vara beredd på att sona sitt brott en längre tid.

Att säga att röka gräs är ofarligt kan ni prova att lura i någon mindre vetande person. En på jobbet rökte. Jag har inte märkt något sa han efter att ha rökt i 7 år. Detta var 1999 och jag har inte sett honom sen 2000. Ofarligt? Knappast.

Ha en trevlig helg och håll tummarna för 3 mål till av Tre kronor :wai:

Smile and the world smiles with you

Fart and you stand alone

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Att säga att röka gräs är ofarligt kan ni prova att lura i någon mindre vetande person. En på jobbet rökte. Jag har inte märkt något sa han efter att ha rökt i 7 år. Detta var 1999 och jag har inte sett honom sen 2000. Ofarligt? Knappast.

Om det var allt du vet om rökande så blir det nog svårt att hitta någon mindre vetande.

Att debattera hash hit och dit brukar vara helt meningslöst. Väldigt laddat ämne tydligen och ingen vill liksom vilja övertygas om att man har fel hur mycket motstridig information man än presenteras för. Sedan så finns det ju statistik också. Konstigt nog styrs debatten i Sverige mest av moral.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Alla har ett ansvar för sina handlingar.

På vilket sätt då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Om det var allt du vet om rökande så blir det nog svårt att hitta någon mindre vetande.

Att debattera hash hit och dit brukar vara helt meningslöst. Väldigt laddat ämne tydligen och ingen vill liksom vilja övertygas om att man har fel hur mycket motstridig information man än presenteras för. Sedan så finns det ju statistik också. Konstigt nog styrs debatten i Sverige mest av moral.

Upptagen med hockey. Men försvara du rökande om du vill, inte mig emot.

Smile and the world smiles with you

Fart and you stand alone

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

På vilket sätt då?

Hur kan någon annan person ansvara för mina handlingar? ???

Smile and the world smiles with you

Fart and you stand alone

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm klart att de åkte dit någon tjänar ju pengar på de blåögda stackarna...löjligt hoppas dom betalar lite deg och kommer ut, sedan kan de ju åka till Amsterdam nästa gång...right oooon...finns ett bra ställe som heter The Doors by the way i Amsterdam...info från coachen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Quote

Nu tycker jag du ar helt ute och cyklar Nerike.

Valdigt manga aker till Bali just darfor att det anses som tillatet att roka braj dar. Du kan kopa braj nastan varsomhelst och du kanner lukten var du an gar pa kvallen. Att de akte dit var osannolik otur, ungefar lika osannolikt som aka fast som sexkopare i Pattaya.

Varfor ar att roka braj ett grovt brott? Varfor skulle det leda till inbrott och stolder? Pa Bali kostar ett paket braj inte mycket mer an er bars i Pattis, det behover man inte gora nagra inbrott for att ha rad med. Aven i Sverige kostar det inte mer an en fylla. Jag antar att du gatt pa samma drogpropaganda som sa manga andra svenskar "marijuana ar inkorsporten till tyngre droger" men det ar bara skitsnack. Om vi klassade alkohol eller cigaretter eller Ahlgrens bilar som knark sa kunde vi saga att de var inkorsporten, det finns inget som helst fysiskt samband mellan braj och tunga droger och nastan alla experter ar overens om att alkohol ar betydligt skadligare, bade for brukaren och samhaller i ovrigt.

Att saga att man pa sin hojd skadar sig sjalv nar man har sex med en prostituerad ar mer an lovligt naivt. Varfor har Pattaya fler sjalvmord och grova brott an nagon annan stad i Thailand (per capita)? Andelen prostituerade som blir misshandlade, far HIV och psykiska problem ar hogre an for nagon annan yrkesgrupp. Prostituerade betraktas som lagre staende, aven i Thailand. Thailand betraktas som lagre staende pga den oppna prostitutionen. Hur manga fler exempel behover du pa att prostitutionen skadar fler an koparen? Trots detta tycker jag man ska legalisera prostitutionen, bade i Sverige och Thailand, da den anda inte gar att stoppa och da kan ses efter battre om den ar legaliserad. Men att gapa over tva 25-aringar som roker marijuana nar man sjalv koper/kopt sex i ett land dar det ar illegalt, det ar sa absurt att jag betvivlar att du sjalv verkligen tankt igenom det.

Är inte riktigt 100 men det är väl inte olagligt staffbart att köpa sex i Thailand men däremot sälja ??

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

I Sverige är det olagligt att åka utomlands och begå brott mot Svensk lag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Du tror sjalv att marijuana ar detsamma som hasch vilket visar hur dalig kunskapen i gemen ar. Sjalv har jag rokt braj 3 ganger och senaste (formodligen sista) gangen var for 15 ar sedan sa mig spelar forbudet ingen roll.

Halloj Atom.

Jag rökade både lite hasch och gräs i början av 80:talet. Lade ner det mest för att det funkade som ett sömnpiller ihop med alkohol på mig, och öl är ju så gott. Vad jag kan säga om gräset på den tiden var att man märkte knappt av det, blev lite uppåt bara. För några år sedan var jag i Amsterdam och fick för mig att uppleva lite ungomens synder, och köpte 3 jointar på en coffe-shop. Efter bara ett par bloss kom torrheten i munnen, sen slog det på som sjutton...

Jämför inte vad du rökte förr med vad som säljs idag. Dagens mariujana är starkare än dåtidens hasch :)

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hur kan någon annan person ansvara för mina handlingar? ???

Fel svar/fråga på min fråga. Men eftersom du inte verkar vara speciellt upplyst samt använder dig av klyschor och bekväma sanningar så ger jag dig ett svar ändå: den svenska staten. Det finns säkert andra stater som anser att människan ej kan ta ansvar för sitt eget liv men Sverige kallas ju för inte för en förmyndarstat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Fel svar/fråga på min fråga. Men eftersom du inte verkar vara speciellt upplyst samt använder dig av klyschor och bekväma sanningar så ger jag dig ett svar ändå: den svenska staten. Det finns säkert andra stater som anser att människan ej kan ta ansvar för sitt eget liv men Sverige kallas ju för inte för en förmyndarstat.

Vad är det för bekväm sanning du menar jag använder mig av när jag berättar om något ur verkliga livet?

Vad är det för klyscha jag använde mig av?

Om jag gör en straffbar handling och åker dit för jag ta mitt ansvar=straff i detta fall. Det är knappast min granne som blir straffad eller hur.

Hur kommer staten in i detta?

Även om du är drogliberal och tycker det är ok att röka på så kan det få konsekvenser. Antingen att kroppen tar skada eller som för dessa 2 grabbar ett fängelsestraff.

Smile and the world smiles with you

Fart and you stand alone

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Lite patetiskt kan tyckas för att ha rökt en braja.

Visst, man ska respektera lagen dit man kommer, men att jaga turist rökare som dom gör i Thailand när polisen säljer

gansha till turister för att sen sätta dit dom och kräva ett par tusen bath för att släppa dom är jäkligt fel.

Har sett många "undercovers" spatsera på 7:an och åttan som bara väntar på att lura någon falang att köpa för att sedan sätta dit dom.

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Manga harliga humanister har. Gar i taket for att nagon rokt pa lite granna men gor sjalva sport av egoistisk cynism nar de kor marathon i att utnyttja unga flickor i beroendestallning for sina egna sexuella tillfredstallse. Snacka om att tappa perspektivet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vad är det för bekväm sanning du menar jag använder mig av när jag berättar om något ur verkliga livet?

Du drar en enkel konklusion utav en enstaka historia som passar din egen uppfattning.

Quote

Vad är det för klyscha jag använde mig av?

Var och en är ansvarig för sina handlingar.

Vi får ju inte göra vad vi vill med våra egna liv som att tex att knarka, bränna och dricka egen sprit, sälja sex, aktiv dödshjälp osv. Staten sätter juridiska gränser för vilket ansvar vi tillåts ha.

Quote

Om jag gör en straffbar handling och åker dit för jag ta mitt ansvar=straff i detta fall. Det är knappast min granne som blir straffad eller hur.

Frågan är ju om gräsrökning borde vara straffbart eller inte men för att svara på din fråga kan jag nämna att kollektiv bestraffning utfärdas i bla. Thailand. Så visst kan din granne straffas om du gjort något olagligt.

Quote

Hur kommer staten in i detta?

Jo förstår du, det är staten som beslutar om vad som är lagligt i juridisk mening men spelar även en stor roll i att påverka vad som är rätt eller fel i moralisk och filosofisk mening. Staten är väldigt viktig och lägger sig i det mesta. I Sverige har de tex. bestämt att medborgarna inte själva kan ta ansvar för sitt eget liv.

Quote

Även om du är drogliberal och tycker det är ok att röka på så kan det få konsekvenser. Antingen att kroppen tar skada eller som för dessa 2 grabbar ett fängelsestraff.

Jag har aldrig sagt att det inte kan få konsekvenser. Dessutom så är jag ganska ointresserad av olagliga droger eftersom jag själv inte nyttjar dessa. Däremot så är jag intresserad av frågor som rör sig om rätten att bestämma över sitt eget liv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sälja sex är väl inte förbjudet,men däremot att köpa  ;) Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmmm!!!!

Att (ut)nyttja unga flickor som tvingats in i prostitution är väl inget att skryta om, emellertid finns en otrolig skillnad på de stackare som tvingas till prostitution p.g.av knarkbehov, trafficking eller utslängda av sina gubbs i västvärlden utan pass etc. och de "stackare" som finns i barerna i Thailand. Självklart är inte alla som gör detta frivilligarbetare men, handen på hjärtat, många väljer, i alla fall enligt min uppfattning, den alltför lätta vägen till plånboken genom att ta ett par månader eller år i exempelvis då, Pattaya.

Att överhuvudtaget blanda så vitt skilda "brott" känns faktiskt ganska avlägset.

Gräs eller vad det nu heter, har ingen kunnskap i ämnet, är ju klart uttalat förbjudet så varför  måsta man då chansa och "tända på" i ett land där man inte känner till farorna/straffen? OK kan hålla med om att straffsatsen kan tyckas hård men, som sagts, kolla var Du är innan det barkar åt h-vete.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Du drar en enkel konklusion utav en enstaka historia som passar din egen uppfattning.

Vill du ha fler historier som mina vänner råkat ut för kan du bara fråga. Tyvärr är det inga roliga historier. En gemensam nämnare är dock droger som gräs också är. Har dock uppfattningen att där det hjälper medicinskt ska det tillåtas. Även många vanliga mediciner är droger fast i små mängder.

Var och en är ansvarig för sina handlingar.

Vi får ju inte göra vad vi vill med våra egna liv som att tex att knarka, bränna och dricka egen sprit, sälja sex, aktiv dödshjälp osv. Staten sätter juridiska gränser för vilket ansvar vi tillåts ha.

Du får göra vad du vill, men vissa saker kan dock medföra straffansvar.

Frågan är ju om gräsrökning borde vara straffbart eller inte men för att svara på din fråga kan jag nämna att kollektiv bestraffning utfärdas i bla. Thailand. Så visst kan din granne straffas om du gjort något olagligt.

Jo förstår du, det är staten som beslutar om vad som är lagligt i juridisk mening men spelar även en stor roll i att påverka vad som är rätt eller fel i moralisk och filosofisk mening. Staten är väldigt viktig och lägger sig i det mesta. I Sverige har de tex. bestämt att medborgarna inte själva kan ta ansvar för sitt eget liv.

Jag har aldrig sagt att det inte kan få konsekvenser. Dessutom så är jag ganska ointresserad av olagliga droger eftersom jag själv inte nyttjar dessa. Däremot så är jag intresserad av frågor som rör sig om rätten att bestämma över sitt eget liv.

Du är duktig på att svara dig ur ditt personliga ansvar och lägga över det på staten.

Har du inte ett personligt ansvar för dina handlingar?

Många är duktiga på att debattera för sina rättigheter men hur är det med ansvaret att leva upp till sina skyldigheter?

Att bedöma en annan människas kunskap efter 2 rader skrivna i all hast är rätt duktigt av dig får jag erkänna.

Att använda härskartekniker däremot ger jag inget för.

Ha nu en trevlig helg i goda vänners lag för det sak jag ha, kram på dig, T.

Smile and the world smiles with you

Fart and you stand alone

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Quote

Hmmmm!!!!

Att (ut)nyttja unga flickor som tvingats in i prostitution är väl inget att skryta om, emellertid finns en otrolig skillnad på de stackare som tvingas till prostitution p.g.av knarkbehov, trafficking eller utslängda av sina gubbs i västvärlden utan pass etc. och de "stackare" som finns i barerna i Thailand. Självklart är inte alla som gör detta frivilligarbetare men, handen på hjärtat, många väljer, i alla fall enligt min uppfattning, den alltför lätta vägen till plånboken genom att ta ett par månader eller år i exempelvis då, Pattaya.

Att överhuvudtaget blanda så vitt skilda "brott" känns faktiskt ganska avlägset.

Gräs eller vad det nu heter, har ingen kunnskap i ämnet, är ju klart uttalat förbjudet så varför  måsta man då chansa och "tända på" i ett land där man inte känner till farorna/straffen? OK kan hålla med om att straffsatsen kan tyckas hård men, som sagts, kolla var Du är innan det barkar åt h-vete.

Baa

Det finns ett citat ur bokserien Hamilton som jag känner hör hemma här, det föds när folket är missnöjda med vad staten lagstiftar om.

Quote

Det är skillnad på statens lag och guds lag.

Kan felcitera, men andemeningen är korrekt. Kort och gott så byggs en frustration om jag känner att någon annan begränsar mitt leverne helt i onödan. Lagför inte bort en företeelse jag väljer själv, helt utan att skada någon annan varken lång- eller kortsiktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Quote

Du är duktig på att svara dig ur ditt personliga ansvar och lägga över det på staten.

Har du inte ett personligt ansvar för dina handlingar?

Många är duktiga på att debattera för sina rättigheter men hur är det med ansvaret att leva upp till sina skyldigheter?

Att bedöma en annan människas kunskap efter 2 rader skrivna i all hast är rätt duktigt av dig får jag erkänna.

Att använda härskartekniker däremot ger jag inget för.

Ha nu en trevlig helg i goda vänners lag för det sak jag ha, kram på dig, T.

Rättigheter och skyldigheter?

Min rättighet borde ju rimligen vara att jag får göra vad jag vill med min kropp om jag inte skadar någon annan - eller?

Marijuana är långt mycket mindre skadligt än säg alkohol. Det är bara så. Googla det. Därför kan vissa tycka att det rimligen borde vara tillåtet att få blossa och ta det lugnt lika väl som att dricka och leva rövare.

Jag är inte en utav dessa människor, men jag förstår argumentationen.

Att däremot straffa personer med järnhand om de röker ett par bloss någon gång då och då är ju bara skamligt. Staten gör ju mer skada än ungdomarna, och vem straffar dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Rättigheter och skyldigheter?

Min rättighet borde ju rimligen vara att jag får göra vad jag vill med min kropp om jag inte skadar någon annan - eller?

Jaha

Och om någon annan skadar Dig eller Din kropp p.g.av okontrollerbarhet, då är det lätt att komma hem till farbror staten och få tröst, eller?

Men för min personliga del håller jag principiellt med Dig, frihet under ansvar, ja visst men hur många känner sina gränser, var går gränserna till nästa steg o.s.v. Alla klarar inte det och då finns ju alternativet att skapa anarkistisk frihet eller att följa lagen.

MVH

BAA

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Du är duktig på att svara dig ur ditt personliga ansvar och lägga över det på staten.

Har du inte ett personligt ansvar för dina handlingar?

Många är duktiga på att debattera för sina rättigheter men hur är det med ansvaret att leva upp till sina skyldigheter?

Att bedöma en annan människas kunskap efter 2 rader skrivna i all hast är rätt duktigt av dig får jag erkänna.

Att använda härskartekniker däremot ger jag inget för.

Ha nu en trevlig helg i goda vänners lag för det sak jag ha, kram på dig, T.

Återigen väljer du att undvika att svara på det som jag skrivit utan ställer en rad motfrågor gripna ur luften. Är det inte det som kallas härskarteknik? Av dina två första frågor förstår jag att mitt inlägg inte riktigt nådde ända fram vilket var synd eftersom det tog mig en stund att skriva det jag skrev. Tänker inte göra om den missen.

Men jag hoppas du får dig en riktigt trevlig helg ändå :drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300

Vilket passande nick i denna diskusion,  Joints

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vilket passande nick i denna diskusion,  Joints

Snarare opassande eftersom mitt nick inte har något med rökverk att göra, vilket man kan förledas att tro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...