Jump to content
IGNORERAD

31 dagar i Los på 30 dagars visum?


Tujtuj

Recommended Posts

Jag har hittat biljetter till mycket bra pris som jag är extremt sugen på. problemet är bara att resan är 31 dagar samtidigt som gratis turistvisum ju bara gäller för 30 dagar. Några smarta förslag angående hur man löser detta smidigt? Vad kan det få för följder om man helt enkelt tillbringar en dag utöver de som visumet tillåter? Böter, svartlistning..?

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vad kan det få för följder om man helt enkelt tillbringar en dag utöver de som visumet tillåter? Böter, svartlistning..?

Brukar ju sägas att en dag bjussar dom på, sanningshalten i detta vet jag inte. Men låt oss säga att du råkar ut för till exempel en trafikolycka på sista dagen, då är du ju faktiskt i landet illegalt också. Smidigast är att söka visum innan.

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit ett par dgr över det tillåtna (92 dgr på ett 90 dagars tillstånd) vid ett par tillfällen och helt enkelt betalt overstayböterna på flygplatsen. Tidigare var det 200 baht per dag men jag tror att det är höjt till 500 nu.

Funkar bra men risken finns ju att man blir kontrollerad av polis innan man hinner till flygplatsen och då kan det eventuellt innebära en hel del problem. Jag har dock valt att ta en kalkylerad risk vid dom tillfällen det handlat om.

Det går ju dock att förlänga ett 30 dgr tillstånd några dgr på Immigration för en kostnad av 1900 baht.

Men hade dom inte någon promotion med gratis 60 dgrs turistvisa just för tillfället?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte så att du har avresedagen inräknad i de 31 dagarna,isåfall checkar du in på dag 30 m.a.o inga problem.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

du kan få max 90 dagar vid ankomst (fram till 4 juni)

Läste länken och tolkar den som 90 dagar vid ankomst innebär även 2 visaruns, och att det fortfarande är 30 dagar vid ankomst som gäller.

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade tänkt att fira min 40-årsdag, som är samma datum som Songkran (13/4-10) så resan är inte förrens i mars nästa år. Detta utesluter alltså tyvärr möjligheten att nyttja kampanjen rörande visum som dom kör fram till juni.

Quote

Är det inte så att du har avresedagen inräknad i de 31 dagarna,isåfall checkar du in på dag 30 m.a.o inga problem.Mvh Måne

Hmmm...Det kan du ha rätt i! Måste räkna på dedär!  :great:

Annars låter ju 500 baht i böter som ett rätt ok alternativ för att slippa krångla med en förlängning av visumet som dessutom kostar mer.

Tack för alla svar!

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag stannade en dag för länge förra året. Betalade 500 baht böter på flygplatsen (Phuket) De var inga problem.

Det är lättare att hitta ressällskap än att bli av med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag stannade en dag för länge förra året. Fick gå med in på kontoret. Tjäntemännen tog mitt pass och gick till passkontrollen, kom sedan tillbaka och sa att allt var fixat, inga plumpar i protokollet.

Mycket trevligt bemötande. Phuket

Link to comment
Dela på andra sajter

Lung Lennart

Flygen mot Europa går ju ofta någon timme efter midnatt, på dag 31 när visumet fprmellt går ut vid midnatt. Då har det aldrig varit några problem för mig, man checkar ju oftast in strax före midnatt och även om man skulle checka in lite senare så har man inte sagt något. Vad som händer om det blir morgon och en ny dag vet jag ej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade 2 dagars overstay när jag åkte hem från BKK 24 mars och behövde EJ betala något.

Härligt med klara och enkla regler så man vet vad som gäller


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag hade 2 dagars overstay när jag åkte hem från BKK 24 mars och behövde EJ betala något.

Härligt med klara och enkla regler så man vet vad som gäller

haha  ja, Thailand i ett nötskal! Men det verkar ju som om det inte är några problem som helst om man blir någon dag sen. Fasen va det suger i resebeställartarmen nu!

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Soppköket

Ja som sagt, det som gäller på ena stället gäller inte på det andra.

Generellt är mitt tips att undvika overstay.

När du är på overstay befinner du dig illegalt i landet enligt lagen och om man ska hårddra det så är det straffbart med fängelse eller böter eller både och.

Är man illegal så gäller inga eventuella reseförsäkringar.

Så skaffa turistvisum eller försök förlänga ditt visum på närmsta imigration.

Vanligtvis får du 7 dagars förlängning till en kostnad av 1900B

Soppköket är sedan 6 år tillbaka beläget i Lamai på Koh Samui.

Vi Serverar mackor av olika slag men även lite varma rätter och naturligtvis Thaimat. Fritt 8Mbit wlan till alla kunder. VÄLKOMNA

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också varit en dag över tiden i Bangkok, det enda som hände var att jag fick gå till nån överordnad av nått slag som kikade på biljetterna och passet sen var de ok..

Verkar vara lite godtyckligt med reglerna där också..

Mvh Tomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar läskigt det där med fängelse och grejjer. Vågar du verkligen åka?

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha...ja, jag vet inte...  Även om ju risken för något straff strängare än 500 baht i böter inte verkar särskilt överhängande dömt utifrån de svar jag har fått här, så kanske det trots allt är smartast att avvakta tills man hittat en som bara är på 30 dgr. Oerhört korkad reslängd att erbjuda av resebolaget tycker man ju! Känns ju rätt onödigt att behöva betala för ett visum för en ynka dag. Iofs så kan det ju vara attraktivt för thailändska medborgare som vill åka hem en sväng.

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Finns ingen anledning till att söka visum för en (1)dag. Men som sagt kan bli krage med försäkringen om ngt skulle hända just den dagen så se bara till att ta det jäkligt lugnt sista dagen.

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Soppköket

Hej igen

Ni har rätt i det ni säger, man ska inte måla fan på väggen. Men har man otur så är det bra att ha allt i sin ordning.

En annan sak med overstay är att man får en stämpel i passet som säger detta.

Jag vet att under en tid så var det mycket strul med utfärdande av visum i Penang. Dom ville helt enkelt inte ge några visum. Och en av de påhittade anledningarna till att inte bevilja nytt visum var just "you have overstay before"

Kanske tål att tänkas på

Soppköket är sedan 6 år tillbaka beläget i Lamai på Koh Samui.

Vi Serverar mackor av olika slag men även lite varma rätter och naturligtvis Thaimat. Fritt 8Mbit wlan till alla kunder. VÄLKOMNA

Link to comment
Dela på andra sajter

hade 10 dagar sist och det blir ingen stämpel i passet det ända dom fråga på flygplatsen var om det vart lång semester och skratta. fick betala 5000 för det och frågade om det skrevs någonstans och det gjordes det inte..

Link to comment
Dela på andra sajter

Soppköket

Ja, så kan det vara man vet ju aldrig vad som händer. Har en kompis som kom hem för en vecka sedan. Han fick en fin stämpel som bekräftade hans 1 dags overstay dock slapp han betala 500B såsom "reglerna" säger.

Soppköket är sedan 6 år tillbaka beläget i Lamai på Koh Samui.

Vi Serverar mackor av olika slag men även lite varma rätter och naturligtvis Thaimat. Fritt 8Mbit wlan till alla kunder. VÄLKOMNA

Link to comment
Dela på andra sajter

Soppköket

Kanske kan det vara så att just 5000B behövdes för att täcka upp avbetalningen på den nya pickupen?

Soppköket är sedan 6 år tillbaka beläget i Lamai på Koh Samui.

Vi Serverar mackor av olika slag men även lite varma rätter och naturligtvis Thaimat. Fritt 8Mbit wlan till alla kunder. VÄLKOMNA

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kanske kan det vara så att just 5000B behövdes för att täcka upp avbetalningen på den nya pickupen?

Hehe...inte helt otänkbart!

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...