Jump to content
IGNORERAD

Vilken Systemkameramärke kör du med?


Skibi

Vilken systemkamera märke RULES?  

148 röster

  1. 1. Vilken systemkamera märke RULES?

    • Canon
      62
    • Nikon
      51
    • Sony
      13
    • Pentax
      9
    • Olympus
      8
    • Minolta
      5


Recommended Posts

Nu har jag bytt upp mig. Min underbara fru (iaf idag) gav mig en Canon 50 D i fodelsepresent vilket uppskattades rejalt. Nu galler det bara att satta sig in i alla nya finesser.

Hittat avtryckarknappen ännu :whistle:

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 81
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Avregistrerad clion

    7

  • Enis

    5

  • dtbkk

    3

  • stjp8729

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Far ova ikvall - Alisa har nan grej pa Paragorn sa jag har blivit beordrad att dokumentera. Sa det blir val bara att ta mossan i hand och "offra" mig och testa den nya kameran lite grann.

Link to comment
Dela på andra sajter

50 D är en underskattad kamera tycker jag men försäljningen har svikit. Så Canon släpper Imorgon 7D som enligt ryktet ser mycket intressant ut. Har några tveksamma saker ryktesvägen för mig, men sånt rättas väl ut på pressreleasen imorgon kväll thaitid.

Bangkok, like Las Vegas, sounds like a place where you make bad decisions.
 
Link to comment
Dela på andra sajter

Enis. visst blir man sugen. wink.gif

Sonys briljanta fullformatskamera A900 kommer nu i en billigare version – utan att väsentliga funktioner har försvunnit.

Alpha 850 ser precis ut som Alpha 900. Det enda som Sony har snålat in på är sökaren, som har 98 procents täckning i stället för 100, och hastigheten som sänkts från 5 bilder i sekunden till 3. Även priset har dock sänkts, till 27 000 kronor.

Dessutom har Sony lyft ut den trådlösa fjärrkontrollen för att låta dig spara pengar, och utrustning du kanske ändå inte använder.

Detta får A850 att verka som rena rama fyndet. Bildkvaliteten och alla andra funktioner är nämligen likadant som på A900. Här finns samma 24-megapixels Exmor CMOS-bildsensor med fullformat, två BIONZ-bildprocessorer och integrerad bildstabilisator.

I samma veva som Alpha 850 släpps ett nytt zoomobjektiv, 28–75 mm SAM, som också kommer att säljas i ett kit med Alpha 805, fast priset är ännu inte satt.

Kameran dyker upp i butikerna i slutet av september.

http://www.bildochlj...5631-50713.html

post-3077-125175395558_thumb.jpg

post-3077-125175397035_thumb.jpg

post-3077-125175395558_thumb.jpg

post-3077-125175397035_thumb.jpg

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan förstå om ovanstående kamera orsakat habegär och dreggel. Sådan där läsning är ju nästan värre än porr.

27 laxar var ju verkligen som hittat... :no: Fast det är väl antagligen korkat att köpa en kamera av den digniteten

om man nu inte råkar vara proffs. Får nog bli när man avlöser den där Bingo någon gång i framtiden :crazy:

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Då va 7D släppt. Officiellt 19000 sek ink moms. Intressanta specar. Men det enda jag kan klaga på är väl att det inte är en full formatskamera. MEn annars väldigt potent kamera verkar det som. Har beställt en redan.

http://www.dpreview.com/news/0909/09090105canoneos7d.asp

Bangkok, like Las Vegas, sounds like a place where you make bad decisions.
 
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Enda tveksamheten med Canon 7D är dess 18 MP... Men klarar den av det så är det en riktig killer och kan få mig att gå tillbaks till Canonboet om den är så bra som det påstås i reklamen. Och så är jag väldigt nyfiken på deras nya 15-85 objektiv. Den gamla varianten var ju inte Canons bästa!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Har precis köpt en Nikon 3000dl med 18-55 och 55-200 VR-objektiv,var uppmärksam på att ni får VR-objektiv(vibrationsdämpade) om ni köper en. Elgiganten och Siba säljer med billigare objektiv, men upplyser som vanligt inte om det.Gav 8000kronor på Expert och fick orginalväska och fjärrkontroll med.

Kenth

Link to comment
Dela på andra sajter

Som 3:e i tråden, har jag oxå en Canon 350D, som nyligen fyllde fyra år.

Närmar sig 8000 bilder tagna och funkar bra. Då har jag inte alltid varit snäll mot kameran, vilket syns på det slitna kamerahuset..

Ett tag blev exponeringsautomatiken knäpp, men det reparerade sig själv. Vete fåglarna vad som hände, men under c:a tre månader så blev bilder tagna med automatiken gravt överexponerade (ljusmätaren visade också på överexponering när man hade P-läget inställt). Eftersom jag sällan använder automatiken, var det inget större problem.

Har ännu inte "vuxit i" kameran, en bättre modell skulle vara pärlor för svin. Så det är alltid trevligt att titta på Dagens Bild och lära sig..

Avstå bara från Canons billiga telezoom.. den var verkligen kass... 

Felet berodde troligen på fukt i din kamera, ha den i väska så mycket som möjligt då det är hög fuktighet i Thai.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Idag var det lilla julafton i knifetown

Uppgradering på kamerafronten

Canon EOS 50D med 17-85

inköpt på Rajala Pro Shop Herkulesgatan 11 Stockholm

Det kom också ett paket ifrån Cyberphoto med ett

Samyang fisheye. Kampanj med stativ på köpet

Så nu är det upp till mig

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag var det lilla julafton i knifetown

Uppgradering på kamerafronten

Canon EOS 50D med 17-85

inköpt på Rajala Pro Shop Herkulesgatan 11 Stockholm

Det kom också ett paket ifrån Cyberphoto med ett

Samyang fisheye. Kampanj med stativ på köpet

Så nu är det upp till mig

50D e en strålande kamera tycker jag - har haft mkt nöje med min och inte kännnt mig begränsad av kameran någon gång kan jag minnas. en extern blixt och voila en soft och bra resepolare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Kamera:

- Canon EOS 450D

- Canon EOS 60D

Gluggar:

- EF 24-105mm f/4 IS USM

- EF-S 55-250MM F/4-5.6 IS

- EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS

- EF 50 mm f/1,8 II

Men inte hjälper det mig att ta bättre bilder.. :( Det är som att ge en stradivarius fiol till en döv.. :crazy:

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

köpte detta paket i november för 6000 kr:

Nikon D5000

Sigma DC 18-200 mm

Relativt nöjd men absolut inte i närheten av min stenåldersgamla Nikon 2000 med Nikkormat zoom 70-130.

Pele

PianoPele

En darrning vid ögonens möte

www.thaitribes.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Nikon D90. Helnöjd. E det nåt man inte förstår så finns det en ?-knapp som förklarar lite närmar vad inställningen betyder. Håller just på att gå igenom de ca 5000 bilderna från senaste månaden.

Samma här. Haft den 4 dar så jag håller på att lära mig den och den ligger väldigt bra i mina händer.

Hittills så blir det bra bilder. Provar olika inställningar för att se skillnaden.

Rebnel

Det jag inte orkar göra idag tar vi en annan dag.

# Len

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Sony 850 DSLR

Gluggar Carl zeis 85mm

Sigma 24/70 F 2.8

Sony 50mm F 1.4

sigma 70/300 F 5.6 c objektiv men :great:

tamron 90mm 2.8 macro 1.1

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Sony 850 DSLR

Gluggar Carl zeis 85mm

Sigma 24/70 F 2.8

Sony 50mm F 1.4

sigma 70/300 F 5.6 c objektiv men :great:

tamron 90mm 2.8 macro 1.1

Fuji underwater 1 time shot free pictuers 200 bath!

Funkat bra på nära håll saknar zoom :ironi:

Kan man uppdatera dessa till zoomteknik? :ironi:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

555 :great::friends:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Min nya systemkamera

post-3485-0-72629500-1296836489_thumb.jp

post-3485-0-72629500-1296836489_thumb.jp

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Sawadee krab

Har en Canon eos 7D med objektiv 18/70 18/200

Och ett 300/700 tele.

Den är helt underbar även tjejens lillebror tycker om den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Malaeng Sabb

Sawadee krab

Har en Canon eos 7D med objektiv 18/70 18/200

Och ett 300/700 tele.

Den är helt underbar även tjejens lillebror tycker om den.

Låter bra de, var inte blyg att lägga in bilderna du tar med den här :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma här. Haft den 4 dar så jag håller på att lära mig den och den ligger väldigt bra i mina händer.

Hittills så blir det bra bilder. Provar olika inställningar för att se skillnaden.

Rebnel

Hm, vi har en D80 som har fungerat problemfritt och ger fina bilder. Hade bekymmer i Thailand förra gången, men det visade sig bara vara minneskortet.

Är sugen på att skaffa en D90 istället, men vet ännu inte riktigt vad som är förbättringarna.

En sökning på nätet ger denna recention/jämförelse;

D90 är mycket bättre på höga ISOn vilket gör att du ska fota bättre i dåliga ljusförhållanden, den har större upplösning, snabbare bildserietagning, nyare funktioner som micro lens adjustment (du kan korrigera små fokusfel i objektiv med hjälp av kamerahuset) och filminspelning. Fördelen med D80 är att den är billigare och du kan lägga mellanskillnaden på bätte optik, det i sig ger troligtvis bättre bildkvalitét i bra ljusförhållanden, och även i dåligt ljus om du har köpt ett ljusstarkt objektiv. Det här är rätt rörigt men om D90 fördelarna är viktiga för dig så är nog D90 det bättre valet och vice versa.

Själv tycker jag att D90 är en rejäl step-up ifrån D80, men priset är högt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Låter bra de, var inte blyg att lägga in bilderna du tar med den här :)

Sa hann som alldrig använde sinn :whoco5:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...